Searching and selection of information on social issues from the perspective of teacherss
DOI:
https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.11873Keywords:
High school, Social Science education, Teaching practices, Social problems, Information literacy, Media literacyAbstract
This article analyzes the conditions and didactic interventions that guide searching and selecting information in teaching socially relevant issues in Social Sciences classes in secondary education within the Metropolitan Area of Buenos Aires (AMBA). Data collection took place during 2022 and 2023, involving analysis of 98 surveys and 65 interviews selected through theoretical sampling from various public and private secondary education institutions across different geographical locations within AMBA. From a teaching perspective, cognitive gaps were identified in searching and selecting information that required differentiated teaching devices. It is concluded that it is necessary to expand didactic time dedicated to searching and selecting information on socially relevant issues. The presence of hesitant and dialogical teaching interventions is essential for the construction of social knowledge.
Downloads
References
1. ARUGUETE, Natalia; CALVO, Ernesto. Nosotros contra ellos. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores 2023.
2. BREAKSTONE, Joel; SMITH, Mark; WINEBURG, Sam. ‘Students’ Civic Online Reasoning: A National Portrait’. En Educational Researcher. 2021. Vol 50, N°8, p. 505–515. https://doi.org/10.3102/0013189X211017495
3. CARBALLAR, Carlos. La alfabetización informacional, más allá de solo enseñar a buscar información. Jalisco, AMIDI. 2022 https://www.amidi.org/alfabetizacion-informacional/
4. CHANCUSIG RUIZ, F. Herramientas digitales para fomentar la alfabetización mediática en la era digital. En: Revista Ingenio global. 2023. vol. 2, n. 1, p. 35–45. https://doi.org/10.62943/rig.v2n1.2023.60. https://editorialinnova.com/index.php/rig/article/view/60
5. CHEVALLARD, Yves. La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. 2 ed. Buenos Aires: AIQUE, Grupo Editor. 1997
6. DYSTHE, Olga. Perspectivas teóricas sobre el diálogo y la enseñanza basada en el diálogo. En Olga Dysthe, Nana Bernhardt, y Line Esbjørn (Coord.), Enseñanza basada en el diálogo. El museo de arte como espacio de aprendizaje, Copenhague: Skoletjenesten. 2013, p. 45-80.
7. FRAU-MEIGS, Divina. Alfabetización Mediática e Informacional (AMI) en pandemia: Desafíos y oportunidades para luchar contra la radicalización y la polarización de audiencias y ciudadanos. En: Chibás Ortiz, F., Novominsky, S. (Org.) Navegando en la Infodemia con AMI (Alfabetización Mediática e Informacional), Montevideo, Uruguay,: UNESCO y Defensoría del Público de Argentina. 2022. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381840
8. GARCÍA-UMAÑA, A.; ULLOA, M. C.; CÓRDOBA PILLAJO, E. F. La era digital y la deshumanización a efectos de las TIC. ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa, v. 9, p. 11-20, 2020. https://doi.org/10.30827/Digibug.58663
9. GÓMEZ HERNÁNDEZ, José Antonio. Las bibliotecas universitarias y el desarrollo de las competencias informacionales en los profesores y los estudiantes. En Competencias informacionales y digitales en educación superior [Monografía]. Revista de la Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). 2010, Vol. 7, N°2. http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v7n2-gomez/v7n2-gomez
10. GRISALES-GARCÍA, Nancy Stella. La brecha cognitiva: una realidad educativa que va más allá de la brecha digital entre las instituciones urbanas y rurales de manizales. En Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia). 2011. Vol. 7, N°2, p. 37-56. https://www.redalyc.org/pdf/1341/134125454004.pdf
11. HAN, Byung-Chul. Infocracia. La digitalización y la crisis de la democracia. España: Penguin Random House. 2022. 103 p.
12. HERNANDO-GÓMEZ, Á.; GARCÍA-RUIZ, R.; BUENESTADO-FERNÁNDEZ, M. La UNESCO y su responsabilidad ante la alfabetización mediática: Acciones y perspectivas. In: Redes sociales y ciudadanía: ciberculturas para el aprendizaje. 2022. p. 671-678.
13. HIDALGO TOLEDO, J. A. Desafíos en la era digital: identidad hipermedial, alfabetización mediática e inclusión digital. In: Ética, comunicación y género: debates actuales. 2020. p. 352-362. https://www.anahuac.mx/investigacion/publicaciones/desafios-en-la-era-digital-identidad-hipermedial-alfabetizacion-mediatica-e-inclusion
14. LEGARDEZ, Alain; SIMONNEAUX, Laurance. (dirs.). Education au développement durable et autres questions socialement vives. Dijon: Educagri. 2011.
15. MORDUCHOWICZ, Roxana. Adolescentes, participación y ciudadanía digital. Fondo de Cultura Económica. 2021. 126p. https://www.fce.com.ar/wp-content/uploads/2021/07/Morduchowicz-Adolescentes-participacion-y-ciudadania-digital.pdf?srsltid=AfmBOoo0BXeU6YuBqaeWThyc41G5ta7iAMA7fxbA17rLDuBidgDnxPzJ
16. MORA-TORRERO, Corina. El derecho a no ser pobre. VI Informe Anual de Social Watch. 2008
17. PERELMAN, Flora; ESTÉVEZ, Vanina; BIVORT, Maria Rosa; GONZÁLEZ, Daniela; CAPRIA, Paula; BERTACCHINI, Patricio Román. Búsqueda en internet en situaciones de estudio los sentidos que construyen los alumnos. En Localización Lectura y vida: Revista latinoamericana de lectura. 2007. Vol. 28, N°1, p. 16-23. https://www.proquest.com/docview/237006823?sourcetype=Scholarly%20Journals
18. PERELMAN, Flora. Búsqueda de información en bibliotecas virtuales en situaciones de enseñanza contrastantes. En II Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XVII Jornadas de Investigación Sexto Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. 2010. https://www.aacademica.org/000-031/467
19. PIAGET, Jean. El criterio moral en el niño, traducción al castellano de Nuria Vidal. España: Editorial Fontanella S.A. 1974
20. PIOVANI, Juan Ignacio. Manual de Metodología de las ciencias sociales. Siglo Veintiuno. 2018
21. SAEZ, Virginia. Las búsquedas de información como contenido de la Educación Mediática. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación. 2022. Vol. 21, N°46, p.155-170. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243172248009
22. SAEZ, Virginia. ¿Qué aportan las ciencias sociales a la ciudadanía digital? Las cuestiones socialmente vivas como objetos de conocimiento mediados por las tecnologías. En Saez Virginia e Iglesias Andrea (2023) (comp). Formar para una ciudadanía digital: desafíos pedagógicos de la educación en medios, comunicación y tecnologías. 2023, 27-42.
23. SAEZ, Virginia; CAPPADONA, Ana Paula. La construcción de una mirada pedagógica sobre los medios digitales. En Cuadernos del IICE. 2023, Vol. 12, p.13- 18. http://iice.institutos.filo.uba.ar/publicacion/ense%C3%B1ar-y-aprender-con-medios-digitales
24. SAEZ, Virginia; CAPPADONA, Ana Paula; NEMIROVSKY Lucio. Aprender las cuestiones socialmente vivas con medios digitales. El caso de la formación docente en el AMBA, Argentina. En Revista Voces de la Educación (México). Dossier Desafíos Pedagógicos de la Educación Híbrida. 2022, N° especial 2022, p. 197-216. https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/issue/view/42/Especial2022
25. SAEZ, Virginia; PERCARA, Micaela. La información en la web. Búsqueda de información y trabajo con las noticias falsas. En Cuadernos del IICE. 2023, Vol. 12, p.19- 26. http://iice.institutos.filo.uba.ar/publicacion/ense%C3%B1ar-y-aprender-con-medios-digitales
26. SENSEVY, Guy. Le sens du savoir: éléments pour une théorie de l’action conjointe en didactique. Bruxelles: Boeck. 2011.
27. SIRVENT María Teresa. El Proceso de Investigación. Investigación y Estadística I. Oficina de Publicaciones de la Facultad de Filosofía y Letras (Opfyl). 2003.
28. STRAUSS, Anselm; CORBIN, Juliet. Basics of Qualitative Research. Sage. 1998.
29. TELLO-LEAL, Edgar. Las tecnologías de la información y comunicaciones (TIC) y la brecha digital: su impacto en la sociedad de México. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal. 2007, Vo. 4, N°2, p. 1-8. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=78011231006
30. UNESCO. Ciudadanos alfabetizados en medios e información: ¡piense críticamente, haga clic sabiamente!, Alfabetización Mediática e Informacional, Currículum para Profesores y Aprendientes. 2021 https://en.unesco.org/sites/default/files/windhoek30declaration_wpfd_2021.pdf
31. VARELA-ORDORICA, Sandra Araceli, VALENZUELA-GONZÁLEZ, Jaime Ricardo. Uso de las tecnologías de la información y la comunicación como competencia transversal en la formación inicial de docentes. En Revista Electrónica Educare. 2020, Vol. 24, N°1, 172-191.https://dx.doi.org/10.15359/ree.24-1.10
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Entramado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.