Exploring evaluation perspectives and practices in education: An analysis of the role of evaluation in the teaching-learning process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.11279

Keywords:

Learning evaluation, Teachers, Purposes of the evaluation, Procedures, Qualification

Abstract

Evaluation plays a crucial role in all educational stages, enabling the measurement of progress and challenges in learning while aligning with specific standards for each level and degree. However, historically, this process has primarily focused on verifying learning outcomes according to predetermined goals, a perspective emphasized by various experts. The objective of the study was to assess teachers' perceptions of their evaluation practices and how they vary based on sociodemographic variables. This quantitative and descriptive study, employing a cross-sectional design, utilized the "Evaluation of Student Learning (E.A.E)" questionnaire to examine the evaluation practices of 102 teachers in the Biobío region, Chile. The main findings revealed that teachers prioritize transparency in evaluation objectives and demonstrate a more inclusive and reflective approach. A preference for written assessments and an understanding of the vital link between teaching and evaluation were evident. Nevertheless, concerns about the undue emphasis placed on grades also surfaced, highlighting potential biases in numerical results at the expense of the formative process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Angelica Vera-Sagredo, Universidad Católica de la Santísima Concepción, Concepción - Chile

    Research Professor Universidad Católica de la Santísima Concepción, Concepción - Chile

  • Francisco Cuvili-Constant, Universidad Católica de la Santísima Concepción, Concepción - Chile

    Universidad Católica de la Santísima Concepción, Concepción - Chile

References

ALFAGEME, Begoña; MIRALLES, Pedro; MONTEAGUDO, José. Diseño y validación de un instrumento sobre evaluación de la geografía y la historia en educación secundaria. En Enseñanza de las Ciencias Sociales. 2011. vol. 10, p. 48-60. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=324127610007

AZAMBUYA, María Eugenia. La evaluación educativa: aproximación a un caso de 1° de la ESO. En Márgenes, Revista de Educación. 2020. vol. n° 1 (1), p. 240-262. http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7153

ESPINOZA, Eudaldo. La evaluación de los aprendizajes. En Revista Conrado. 2022. vol. 18 n° 85, p. 120-127. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200120

FLORES, Emmanuel; CRODA, Gabriela. Concepciones de evaluación del aprendizaje. un análisis para la transformación de las prácticas evaluativas. En Revista panamericana de pedagogía. 2024. n° 37, p. 10-24. https://doi.org/10.21555/rpp.vi37.2796

HU, Li-tze; BENTLER, Peter. Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. In Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal. 1999. vol. 6 n°1, p. 1-55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118

HURTADO, Frank. Planificación y evaluación curricular: elementos fundamentales en el proceso educativo. En Dissertare. 2020. vol. 5 n°2, p. 1-18. https://revistas.uclave.org/index.php/dissertare/article/view/2928/1826

IBARRA-SÁIZ, María Soledad; RODRÍGUEZ, Gregorio. Aprendiendo a evaluar para aprender en la Educación Superior. En Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa. 2020. vol. 13 n° 1, p. 5-8. https://revistas.uam.es/riee/article/view/12070

JAREÑO, Francisco; LÓPEZ, Raquel. Actividades de evaluación continua - correlación con la calificación de la prueba final y efecto sobre la calificación final. Evidencia en Administración y Dirección de Empresas. En Revista Complutense en Educación. 2015. vol. 26 n° 2, p. 241-254. http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n2.42948

JIMÉNEZ, José Alonso. Aproximaciones epistemológicas de la evaluación educativa: entre el deber ser y lo relativo. En Foro de Educación. 2019. vol. 17 n° 27, p. 185-202.

LEY, Nelly; ESPINOZA, Eudaldo. Características de la evaluación educativa en el proceso de aprendizaje. En Revista Universidad y Sociedad. 2021. vol. 13 n°6, p. 363-370. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202021000600363&script=sci_arttext&tlng=pt

MARCHANT, Gregory. Classroom assessment practices: a survey of botswana primary and secondary school teachers. Ball State University Muncie. 2012.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN. Ciclo de la evaluación. 2023. https://www.curriculumnacional.cl/portal/Evaluacion/

MORENO-OLIVOS, Tiburcio. Cambiar la evaluación: Un imperativo en tiempos de incertidumbre. En ALTERIDAD.Revista de Educación. 2021. vol. 16 n°22, 223-234. https://doi.org/10.17163/alt.v16n2.2021.05

MUÑOZ-MORENO, José; LLUCH, Luis. Evaluación para el aprendizaje de los estudiantes universitarios en la realidad confinada. En Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa. 2021. vol. 14 n° 2, p. 37-50. https://doi.org/10.15366/riee2021.14.2.003

OTERO-SABORIDO, Fernando; VÁSQUEZ-RAMOS, Francisco. (2019). La Evaluación Educativa en el Currículo LOMCE en Primaria: Análisis de los Currículos Autonómicos en Educación Física. En Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa. 2019. vol. 12 n°1, p. 47-58. https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.003

PRIETO, Marcia; CONTRERAS, Gloria. Las concepciones que orientan las practices evaluativa de los profesores: un problema a develar. En Revista Estudios Pedagógicos. 2008. vol. 34 n° 2, p. 245-262. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052008000200015

REMOLINA-CAVIÉDES, Juan Francisco. Evaluación educativa y codeterminación de la producción escolar. En: Revista Artigos. 2020. vol. 28 n° 106, p. 135-155. https://doi.org/10.1590/S0104-40362019002701629

REYES, Carmen; DÍAZ, Alicia; PÉREZ, Rocío; MARCHENA, Rosa; SOSA, Fátima. La evaluación del aprendizaje: percepciones y prácticas del profesorado Universitario. En Profesorado: Revista de currículim y formación del profesorado.2020. vol. 24 n°1. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8449

SANDOVAL, Pedro; MALDONADO, Ana; TAPIA, Mónica. Evaluación educativa de los aprendizajes: conceptualizaciones básicas de un lenguaje profesional para su comprensión. En Páginas de Educación. 2022. vol. 15 n° 1, p. 49-75. https://doi.org/10.22235/pe.v15i1.2638

SANTOS, Miguel. Corazones, no solo cabezas en la Universidad. Los sentimientos de los estudiantes ante la evaluación. En REDU, Revista de Docencia Universitaria. 2015. vol. 13 n° 2, p. 125-142. https://riunet.upv.es/handle/10251/137679

SEPÚLVEDA, Alejandro; PAYAHUALA, Héctor; LEMARIE, Fernando; OPAZO, Margarita. ¿Cómo evalúan el aprendizaje los profesores de matemática?: percepción de los estudiantes de escuelas básicas municipalizadas de la décima región. En REXE- Revista De Estudios Y Experiencias En Educación. 2017. vol. 16 n°30, p. 63–79. https://revistas.ucsc.cl/index.php/rexe/article/view/347

VERA SAGREDO, Angélica; POBLETE CORREA, Susana; DÍAZ LARENAS, Claudio (2017). Percepción de los docentes chilenos sobre sus perspectivas, habilidades y prácticas evaluativas en el aula. En Estudios pedagógicos. 2017. vol 43 n°3, p. 361-372. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000300021

Published

2024-05-16

Issue

Section

RESEARCH PAPERS

How to Cite

Vera-Sagredo, A., & Cuvili-Constant, F. (2024). Exploring evaluation perspectives and practices in education: An analysis of the role of evaluation in the teaching-learning process. Entramado, 20(2), e-11279. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.11279

Similar Articles

1-10 of 620

You may also start an advanced similarity search for this article.