Impacto financiero en los contribuyentes del impuesto predial unificado ocasionado por la ausencia de regulación de gradualidad en los procesos de actualización catastral en Cartagena D.T. y C.

Authors

  • Iván Ignacio Martínez González
  • Byron Guillermo Marín Jiménez

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2015v10n2.792

Keywords:

Property, Cadastral Appraisal, Cadastral Training, Land Conservation, Cadastral Update

Abstract

One of the essential aspects of the economic structure of every country is taxation, which is closely related to the economy of every citizen, their socio-economic status and its role within society. This research aims to analyze the behavior of the updates of the Cadastral appraisals in recent years and to demonstrate the absence of regulation of gradualness that occurs in these processes each five years by demonstrating that in the update process the principles of equity and tax contributory capacity, includes in the constitution and law, are violated. In addition, the research aims to measure the financial impact of the tax on taxpayers, evaluating their rationality and objectivity forward the economy. The research is qualitative and quantitative, which involves the identification of the present factors, the tax effects of these processes for updating cadastral, the descriptive analysis of the techniques and procedures employed by the Agustín Codazzi Geographical Institute to perform this important work in the properties located in the district.

References

Alcaldía Distrital de Cartagena. (2006). Acuerdo 041 de 2006, Estatuto de Rentas Distrital. Recuperado de://servicios.cartagena.gov/impuestos/Documentos/041.pdf

Alcaldía Distrital de Cartagena. (2013). Acuerdo 016 de 2013, plan de desarrollo del distrito turístico y cultural de Carta- gena, Ahora Si Cartagena. Recuperado de www.cartagena.gov.co.

Iregui, A., Melo, L., Ramos, J., (2004). El impuesto predial en Colombia: evolución reciente, comportamiento de las tarifas
y potencial de recaudo. Ensayos sobre política económica, volumen 46, página 288.

Centro de estudios del trabajo. (2014). La progresividad en los tributos: Otra fabula más en Cartagena. Recuperado de http://www.moir.org.co/IMG/pdf/ARTICULO_TRIBUTARIO_DE_CARTAGENA_REVISON_FALTA.pdf

Secretaría General de la Alcaldía Mayor de Bogotá D.C. (1990). Ley 44 de 1990. Republica de Colombia, Gobierno Nacio- nal. Recuperado de http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=283.

Sierra, G., (2011). Lo bueno, lo malo y lo feo del Impuesto Predial en Colombia. Económicas CUC, volumen 32, página 103.

Uribe, R. (2015, Junio, 23). Reforma Tributaria Estructural debe buscar la forma de reemplazar o eliminar impuestos antitécnicos. Actualicese.com. Recuperado de http://actualicese.com/actualidad/2015/06/23/reforma-tributaria-estructural-
debe-buscar-la-forma-de-reemplazar-o-eliminar-impu8estos-antitecnicos/

Downloads

Published

2015-07-01

Issue

Section

Business, Logistics and Financial Management

How to Cite

Martínez González, I. I., & Marín Jiménez, B. G. (2015). Impacto financiero en los contribuyentes del impuesto predial unificado ocasionado por la ausencia de regulación de gradualidad en los procesos de actualización catastral en Cartagena D.T. y C. Saber, Ciencia Y Libertad, 10(2), 147-158. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2015v10n2.792

Similar Articles

1-10 of 39

You may also start an advanced similarity search for this article.