Desafíos de la investigación contable, el ejercicio profesional en armonía con la investigación académica
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2015v10n2.789Keywords:
Accounting, Academic Research, Professional Practice, Accounting Science.Abstract
In the accounting field different research has been developed seeking to increase epistemological contributions, both in the academic context as well as in the professional context; this research, for the most part, has been developed under a quantitative approach taking into account the need to develop pragmatic themes related to accounting regulations. However, the challenges facing the accounting field are countless. This research gives a documentary overview on qualitative and quantitative research, taking into account the interdisciplinarity of the accounting field. In conclusion, this paper states the necessity of setting a connection between the academic and professional accounting research, seeking harmony between them and a consistent response to the development of accounting science with ethics and social responsibility.
References
Bernal, C. A. (2010). Metodología de la investigación. Bogotá: Pearson.
Bunge, M. (1966) La Ciencia, su Método y su Filosofía. Ediciones Siglo Veinte. Buenos Aires.
Casal, R.A. (2011). De la formación disciplinar a la transdisciplinar del contador público. Visión gerencial. Recuperado de: http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/34894/1/articulo3.pdf
El tiempo (2014) ¿por qué es tan mala la educación en Colombia? Una indagación sobre la causa del problema que puso al país de 61 entre 65 en las pruebas pisa. Recuperado de: http://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-13570938
Jiménez, P. & Werner, L. (1995) Contabilidad del Futuro, una Metodología de Investigación. Editorial Conosur Santiago.
Mejía, E. (2005). Introducción del pensamiento contable de Richard Mattessich
Morín, E. (1998). Introducción al pensamiento complejo. España: GEDISA
Requena, J. (1981). Epistemología de la contabilidad como teoría científica. Málaga: Editorial Universidad de Málaga