Expectations of advanced training in the academic field of pedagogical management: a configuration from the voices of teaching managers
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2021v16n2.7850Keywords:
pedagogical management, educational organizations, educational quality, teacher managers, Advanced trainingAbstract
This article seeks to reveal the main expectations regarding advanced training that educational managers have in the field of pedagogical management. This information arises from the voices of the rectors, in an attempt to configure training scenarios in this academic field. The research is qualitative in nature, without discriminating statistical data. It is framed in the Critical Theory of the sciences with a comprehensive-transforming intentionality. A methodological trajectory framed in the perspective of multi-methodical complementarity is privileged, allowing the use of research techniques such as the focal dialogue meeting, the in-depth interview and the questionnaire. Participating social actors are represented in 139 rectors of the department of Magdalena (Colombia). From the results it can be read that among the rectors there is great interest in continuing their postgraduate training studies and a professional qualification at the master’s and doctorate levels. The greatest dream or aspiration in the performance of teaching directors is aimed at improving educational quality. In addition, it has the expectation for an advanced training program in the field of pedagogical management that reconciles the pedagogy - management binomial; a program contextualized and adapted to the needs and requirements of the Territory; to strengthen the management and leadership practices of the teaching directors; to think from an intercultural perspective, to be humanistic and to emphasize planning and innovative methodologies of pedagogical management.
References
Acuña, L. A., & Pons, L. (2016). Calidad educativa en México. De las disposiciones internacionales a los remiendos del Proyecto Nacional. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 12(2), 155-174. https://doi.org/10.18004/riics.2016.diciembre.155-174
Arias, F. (2006). El Proyecto de Investigación. Quinta Edición. Editorial Espíteme. Caracas-Venezuela.
Arocho, W. R. (2010). El concepto de calidad educativa: una mirada crítica desde el enfoque históricocultural. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 10(1), 1-28. Disponible en https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44713068015
Bisquerra, R. (2004). Metodología de la Investigación Educativa. Madrid: Editorial La Muralla S.A.
Castaño, G. A. Martínez, J. C. V., Serna, L. G., & López, A. F. J. (2013). Tensiones entre los discursos pedagógicos y administrativos. Boletín Redipe, (824), 29-47.
Castaño, G., Sánchez, J., Martínez, M., Linero, D., Valencia, J., Jiménez, A., & García, L. (2017). Tensiones entre los discursos pedagógicos y administrativos. Caso de la educación media en Manizales y Santa Marta. Colombia, Editorial Universidad Nacional de Colombia
Centro de Investigación, Innovación y Desarrollo Tecnológico Orientado a la Gestión Académica. (2021). Análisis de los resultados de la prueba Saber 11 periodos 2016 a 2020. Disponible en https://ceinfes.com/analisis-de-los-resultados-de-la-prueba-saber-11-periodos-2016-a-2020/
Daza, A., Viloria, J. y Miranda, L. F. (2019). Gerencia del Talento Humano y Calidad del Servicio Educativo en Universidades Públicas de la Región Caribe de Colombia. Revista ESPACIOS, 40(44), 10-20. http://www.revistaespacios.com/a19v40n44/19404410.html
Díez, F., Villa, A., López, A. L., & Iraurgi, I. (2020). Impact of quality management systems in the performance of educational centers: educational policies and management processes. Heliyon, 6(4), e03824.
Dustkabilovich, R. O., & Oktyabrovna, R. D. (2021). Educational quality in the era of globalization. Проблемы науки, 1(60), 36-39.
Fuentes, J (2009). La gestión escolar y la calidad de la educación secundaria. La educación secundaria frente a nuevos retos de calidad. Universidad Pedagógica Nacional, UPN. México 2009.
García, F. J., Juárez, S. C., & Salgado, L. (2018). Gestión escolar y calidad educativa. Revista Cubana de Educación Superior, 37(2), 206-216.
García, O., Peley, R., Pertúz, S., Pérez, K., & Viloria, J. (2020). Relación entre cultura organizacional y satisfacción laboral de servidores públicos en una institución educativa en Colombia. Revista ESPACIOS, 41(37), 40-51. http://www.revistaespacios.com/a19v40n44/19404410.html
Gómez, N. A. (2019). Factores de la calidad educativa desde una perspectiva multidimensional: Análisis en siete regiones de Colombia. Plumilla educativa, 23(1), 121-139.
Honingh, M., van Genugten, M., van Thiel, S., & Blom, R. (2020). Do boards matter? Studying the relation between school boards and educational quality. Public Policy and Administration, 35(1), 65-83.
Irmayani, H., Wardiah, D., & Kristiawan, M. (2018). The strategy of SD Pusri in improving educational quality. International Journal of Scientific & Technology Research, 7(7), 113-121.
Madani, R. A. (2019). Analysis of Educational Quality, a Goal of Education for All Policy. Higher Education Studies, 9(1), 100-109.
MEN, (2016). Mejorar la Calidad de la Educación en todos los niveles. Bogotá D.C. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-278740.html
Montes, M.A. (2013). La educación básica en Colombia: Una mirada a las políticas educativas. Saber Ciencia y Libertad, 8(2), p. 141-155. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2013v8n2.1915. Acceso: 02 feb. 2018.
Muñoz, R. (2011). Formar en administración: por una nueva fundamentación filosófica. Siglo del Hombre Editores.
Murcia N., & Jaramillo, L. (2001). La complementariedad como posibilidad en la estructuración de diseños de investigación cualitativa. Cinta moebio, 12, 94-204.
Ortega, M. V. (2015). Modelo para evaluar la pertinencia social en la oferta académica de la Universidad Francisco de Paula Santander. Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, 3(1), 3-18.
Quintana, Y. E. (2018). Calidad educativa y gestión escolar: una relación dinámica. Educación y educadores, 21(2), 259-281.
Samaja, J. (2018). La triangulación metodológica (Pasos para una comprensión dialéctica de la combinación de métodos). Revista cubana de salud pública, 44, 431-443.
Sánchez, J. Sánchez, I. Viloria, J (2017). Expectativas de formación avanzada en el campo de la gestión educativa: una lectura desde las voces de directivos docentes en el departamento del Magdalena, Colombia. En Diversidad y Complejidad Organizacional en América Latina. Territorios y organizaciones. Grupo Editoriales HESS, S.A. DE C.V. Ciudad de México
Skedsmo, G., & Huber, S. G. (2019). Measuring teaching quality: Some key issues. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 31(2), 151-153.
Van Dijk, T. A., & Mendizábal, I. R. (1999). Análisis del discurso social y político. Editorial Abya Yala.
Viloria, J., Bertel, M., & Daza, A. (2015). Percepciones estudiantiles sobre el proceso de acreditación por alta calidad del Programa de Administración de Empresas de la Universidad del Magdalena. Praxis, 11(1), 89-102.
Wiesner, G., & Yuniarti, N. (2018). Systematic Quality Management in Vocational Educational Institutes: Role of Teachers in Development of Organizational Quality. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 24(1), 162-170.
Zaini, M. F., & Syafaruddin, S. (2020). The Leadership Behavior of Madrasah Principals in Improving the Quality of Education in MAN 3 Medan. Jurnal Iqra’: Kajian Ilmu Pendidikan, 5(2), 95-106.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Saber, Ciencia y Libertad

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.