Impact of university in society
An analysis of the financing of higher education in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2017v12n1.713Keywords:
University, Society, Financing, Higher EducationAbstract
This paper aims to share the Colombian experience regarding the financing of higher education institutions (Universities) and their effect on their governance for the effective fulfillment of their mission, given their nature as a public good in the service of territorial development. Itbegins with a description of the financing structure of Higher Education Institutions in Colombia, their characterization, financing mechanisms, sources of income and expenditure, and impact, taking into account results in quality, research (researchers, groups, publications, projects), social progress and competitiveness, with data from the National Information System for Higher Education (SNIES) of the Ministry of National Education, Colciencias, DANE, Private Competitiveness Council, Colombia CompraEficiente, the Colombian Observatory of Science and Technology (OCYT) and the Network of Indicators of Ibero-American and Inter-American Science and Technology (RICYT), the Social Progress Index (IPS) published annually by the Social Progress Imperative and the Global Competitiveness Index developed by the World Economic Forum. Based on the above, the paper analyzes some of the problems faced by the current financing model of higher education institutions in Colombia, especially public ones, that could explain, from its financing and autonomy, the system´scurrent fragility which has prevented them from fully assuming their leadership role in the transformation of the regions and the nation.
References
Banco Mundial. Indicadores. Consultado el 01 de diciembre de 2016. http://data.worldbank.org/indicator
Centro Interuniversitario de Desarrollo (CINDA) y Universia (2011). El informe de Educación superior en Iberoamérica. (José Joaquín Brunner, Rocío Ferrada Hurtado editores).
Clark, B. (1998). The Entrepreneurial University: Demand and Response. Tertiary Education and Management, Vol. 4, No. 1. pp. 5-16.
Clark, B. (2000). “Collegial Entrepreneurialism in Proactive Universities: Lessons from Europe”. Change Magazine.
Clark, B. (2000). Creando universidades innovadoras. Estrategias organizacionales para la transformación.Mexico: Coordinación de Humanidades UNAM.
Clark, B. (2004). “Delineating the Character of the Entrepreneurial University”. Higher Education Policy, Vol. 17. pp. 355-370.
Clark, B. (2004) Sustaining Change in Universities. Continuities in Case Studies and Concepts.Londres: Society for Research into Higher Education & Open University Press.
Centro Interuniversitario de Desarrollo (CINDA) y Universia (2016). El informe de Educación superior en Iberoamérica. (José Joaquín Brunner, Daniel Andres Miranda editores).
Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación (COLCIENCIAS). Caracterización Bogotá D.C. – presentación del 20 de septiembre de 2016.
Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación (COLCIENCIAS). Datos abiertos. Consultado el 31 de octubre de 2016. Recuperado de http://www.colciencias.gov.co/atencion/datosabiertos
Departamento Nacional de Planeación. Plan Nacional de Desarrollo 2014-2018 Todos por un nuevo país. Capítulo V – Competitividad e infraestructura estratégicas, Objetivo No. 2 Contribuir al desarrollo productivo y la solución de los desafíos sociales del país a través de la ciencia, tecnología e innovación.
Dirección Nacional de Estadística. Estadísticas por tema. Consultado el 02 de noviembre de 2016. http://www.dane.gov. co/index.php/estadisticas-por-tema
Indice Global de Innovación (Global Innovation Index). Indice Global de innovación (Global Innovation Index). Recuperado de http://www.colombiacompetitiva.gov.co/sncei/Paginas/indicadores-internacionales-igi.aspx
Fondo de Desarrollo de la educación superior (FODESEP). Definicion. Recuperado de http://www.fodesep.gov.co/
Ministerio de Educación Nacional. Consulte Instituciones de Educación Superior. Consultado el 29 de octubre de 2016. http://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/w3-article-212400.html
Ministerio de Educación Nacional. Estadísticas. Consultado el 29 de octubre de 2016. http://www.mineducacion.gov.co/ sistemasdeinformacion/1735/w3-article-212400.html
Ministerio de Educación Nacional. Resumen de indicadores de Educación Superior. Consultado el 29 de octubre de 2016. http://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/w3-article-212350.html
Ministerio de Educación Nacional. (2016). Sistema Nacional de Educación Terciaria (SNET): camino para la inclusión, la equidad y el reconocimiento (versión preliminar). Dirección de Fomento para la Educación Superior.
Ministerio de Educación Nacional – SNIES financiero. Subdirección de Desarrollo Sectorial. Fecha de actualización Junio de 2016.
Consejo Privado de Competitividad. (2015). Informa Nacional de Competitividad 2015-2015. Bogotá D.C.: Zetta Comunicadores.
Cornell University(2016), INSEAD, and the World Intellectual Property Organization (WIPO) as co-publishers, and their Knowledge Partners. The Global Innovation Index 2016: Winning with Global Innovation.http://www.wipo.int/edocs/ pubdocs/en/wipo_pub_gii_2016.pdf
Foro Económico Mundial. (2012). The Global Competitiveness Report 2012/2013. Geneva, Suiza: Foro Económico Mundial.
Foro Económico Mundial. (2015). The Global Competitiveness Report 2015/2016.Geneva, Suiza: Foro Económico Mundial.
Ley 30 de 1992. Diario Oficial, diciembre 28 de 1992, Colombia.
Observatorio Colombiano de Ciencia y Tecnología. (2016). Indicadores de Ciencia y Tecnología Colombia 2015. Consultado el 02 de noviembre de 2016. http://ocyt.org.co/Portals/0/LibrosPDF/indicadores%202015_web.pdf
Orozco Silva, Luis Enrique (2016) Informe Nacional Colombia, en: Centro Interuniversitario de Desarrollo (CINDA) y Universia: El informe de Educación superior en Iberoamérica.
Programa de las Naciones Unidas para el desarrollo PNUD (2015). Informe de Desarrollo Humano y Desigualdad. Colombia.
Porter, M., Stern, S. & Adavia, R. (2013). Social Progress Index 2013. Washington D.C., EEUU: Social Progress Imperative.
Porter, M & Stern, S. (2016). Social Progress Index 2016. Washington D.C., EEUU: Social Progress Imperative.
Red de Indicadores de Ciencia y Tecnología -Iberoamericana e Interamericana- (RICYT). Indicadores – Indicadores de insumo. Consultado el 31 de octubre de 2016. http://www.ricyt.org/indicadores
Sistema General de Regalias (SGR). Sistema General de Regalias. Recuperado de http://www.sgr.gov.co
Ramos, J. et al. (2015). Universidades públicas en Colombia : una perspectiva de la eficiencia productiva y capacidad científica y tecnológica. Barranquilla: Editorial Universidad del Norte.