Uses, Appropriations and New Communicative Practices of Teenage Facebook Users
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2020v15n1.6316Keywords:
Social networks, teenagers, mobile communication, schoolAbstract
The article identifes the uses and appropriations that adolescents make of Facebook and the communication practices that arise from tthese. It was framed in a mixed approach of descriptive character, applying a survey to adolescents that allowed to understand the communication elements that are affected using Facebook, and an interview to know which are the appropriations. It was found that adolescents use Facebook for socialization and for the defnition of their identity, regardless of space and time. Adolescents establish social interactions, using Facebook, which is appropriated due to different activities and communicative practices that are corresponded through the construction of communicational signs that occur in the interactions.
References
A., Fonseca, O., Castillo-Esparcia, A. (2013). Redes sociales y jóvenes. Uso de Facebook en la juventud colombiana y española. Comunicar, 20(40), 127-134. http://dx.doi.org/10.3916/C40-2013-03-03
Aparici, R. y Silva, M. (2012). Pedagogía de la interactividad. Comunicar. 38(19), 51-58. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-05
Ávila-Toscano, J. H. y Madariaga Orozco, C. (2012). Redes sociales: un ejercicio caracterológico. En J. H. Ávila-Toscano (Ed.), Redes sociales y análisis de redes Aplicaciones en el contexto comunitario y virtual (pp. 14-47). Corporación Universitaria Reformada.
Ball, H., Wanzer, M. B. y Servoss, T.J. (2013). Parent–Child Communication on Facebook: Family Communication Patterns and Young Adults’ Decisions to “Friend” Parents. Communication Quarterly. 17(52), 615-629. https://research.ft.edu/media/site-specifc/researchftedu/coast-climate-adaptation-library/climate-communications/youth-climate-amp-social-media/Boyd.-2008.-Why-Teens-Love-Social-Media.pdf
Boyd, D. (2008). Why Youth (Heart) Social Network Sites: The Role of Networked Publics in Teenage Social Life. In D. Buckingham (Ed.), Youth, Identity, and Digital Media (pp. 119–142). Cambridge, MA: The John D. and Catherine T. MacArthur Foundation Series on Digital Media and Learning - The MIT Press. https://doi.org/10.1162/dmal.9780262524834.119
Cabello, R. (2006). Las nociones de prácticas comunicativas y mediaciones en el estudio de la diversidad cultural y la interculturalidad en el Barrio Obligado. En A. Ameigeiras y E. Jure (coord.). Diversidad cultural e interculturalidad (pp. 175-192). Prometeo Libros.
Castells, M. (2001). Galaxia Internet. Areté.
Cobo Romani, C., Pardo Kulinski, H. (2007). Planeta Web 2.0. Inteligencia colectiva o medios fastfood. Grup de Recerca d’InteraccionsDigitals, Universitat de Vic. Flacso México
Coffelt, T., Strayhorn, J., y Tillson, L.D. (2014). Perceptions of Teachers’ Disclosures on Facebook and their Impact on Credibility. Kentucky Journal of Communication, 33(62), 25-43.
Cornejo, M. y Tapia, M. L. (2011). Redes sociales y relaciones interpersonales en internet. Fundamentos en Humanidades, 12(24), 219-229
Crovi Druetta, D.M. (2010). Jóvenes, migraciones digitales y brecha tecnológica. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, 52(209), 119-133. http://dx.doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2010.209.25967
Crovi Druetta, D.M. (2013). Repensar la apropiación desde la cultura digital. En S. Morales y M. I. Loyola (Comp.), Nuevas perspectivas en los estudios de comunicación. La apropiación tecno-mediática (pp. 11-24). Imago Mundi.
Di Próspero, C.E. (2011). Autopresentación en Facebook: un yo para el público. Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad, 3(6), 44-53.
Dillon, A. (2013). Los vínculos y la conversación 2.0. Miradas de adolescentes argentinos sobre Facebook. Global Media Journal México, 10(19), 43-68. https://journals.tdl.org/gmjei/index.php/GMJ_EI/article/view/18
Erjavec, K. (2013). Aprendizaje informal a través de Facebook entre alumnos eslovenos. Comunicar. 21(41), 117-126. http://dx.doi.org/10.3916/C41-2013-11
Esquivel Gámez, I., Rojas Kramer, C.A. (2014). Uso de Facebook en ámbitos educativos universitarios: Consideraciones y recomendaciones. Apertura, 6(2), 100-115. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/536
Flichy, P. (1993). Una historia de la comunicación moderna. Espacio público y vida privada. GG MassMedia.
Fonseca, O. (2015). Redes sociales y juventud; uso de en Facebook por jóvenes de México, Argentina y Colombia [Tesis doctoral]. Universidad de Málaga, España.
Francois, A., Hebbani, A. y Rintel, S. (2013). Facebook in the university workplace. Media International Australia, 149(1), 15-27. https://doi.org/10.1177%2F1329878X1314900104
Gadekar, R., Krishnatray, P. y Gaur, S. (2012). A descriptive study of Facebook uses among Indian students. Media Asia, 39(3), 140-147. https://doi.org/10.1080/01296612.2012.11689930
Gómez Mont, C. (2002). Los usos sociales de las tecnologías de información y comunicación. Versión, Estudios de comunicación y política, 12, 287-305. http://version.xoc.uam.mx/tabla_contenido.php?id_fasciculo=129
Gómez-Valderrama, C., Hernández-Suárez, C., Prada-Núñez, R. (2020). La zona de posibilidades en el proceso de aprendiencia del residente digital: Un análisis cualitativo en la red de experiencias matemáticas de Norte de Santander. Educación y Humanismo, 22(38), 1-19. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.38.3688
Ha, J. y Shin, D. H. (2014). Facebook in a Standard College Class: An Alternative Conduit for Promoting Teacher. American Communication Journal, 16(1), 36-52.
Hernández Diego, C., Moreno Galván, F.J. (2015). Análisis de redes sociales: una lectura a partir de sus espacios y confguraciones. Investigación y Diseño, 1, 245-261.
Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Education.
Hong, F.-Y., Huang, D.-H., Lin, H.-Y. y Chiu, S.-L. (2014). Analysis of the psychological traits, Facebook usage, and Facebook addiction model of Taiwanese university students. Telematics & Informatics, 31(4), 597-606. https://doi.org/10.1016/j.tele.2014.01.001
Lara-Navarra, P., López-Borrull, A., Sánchez-Navarro, J., Yañez, P. (2018). Medición de la influencia de usuarios en redes sociales: propuesta Social Engagement”. El profesional de la información, 27(4), 899-908. https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.18
Linne, J. (2014). Usos comunes de Facebook en adolescentes de distintos sectores sociales en la Ciudad de Buenos Aires. Comunicar, 43(22), 189-197. http://dx.doi.org/10.3916/C43-2014-19
Malpica, M. (2012). Nuevas tecnologías: Usos y apropiaciones. Comunicación y cultura digital universitaria. Editorial Académica Española.
Marquina-Arena, J. (2013) Plan social media y community manager. Barcelona: Editorial UOC.
Martín-Barbero, J. (2009). Culturas y comunicación globalizada. I/C - Revista Científca de Información y Comunicación. 6, 172-192. http://icjournal-ojs.org/index.php/IC-Journal/article/download/207/204
Martín-Barbero, J. (2011). La pertenencia en el horizonte de las nuevas tecnologías y de la sociedad de la comunicación. En: M. Hopenhayn y A. Sojo (Comp)., Sentido de pertenencia en sociedades fragmentadas: América Latina desde una perspectiva global (pp. 105-128). Siglo Veintiuno Editores.
Morales, S. y Loyola, M. I. (2013). La dinámica de la apropiación tecno-mediática. En S. Morales y M. I. Loyola (Comp)., Nuevas perspectivas en los estudios de comunicación. La apropiación tecno-mediática. (pp. 1-10). Buenos Aires: Imago Mundi.
Muñoz González, G. (2010). Las Redes Sociales: ¿fórmula mediática contra la soledad y el aburrimiento? Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(1), 51 - 64.
Muñoz González, G. (2011). De las culturas juveniles a las ciberculturas del siglo XXI. Revista Col. Teología y Sociedad, 9, 11- 25.
Paquienséguy, F. (2007). Las tecnologías de información y comunicación y sus usos hoy: constantes, cuestionamientos e hipótesis. Revista Q, 1(2), 1-21. https://revistas.upb.edu.co/index.php/revista_Q/article/view/7876
Pérez-Wiesner, M., López-Muñoz, F., & Fernández-Martín, M.P. (2014). El fenómeno de las redes sociales: evolución y perfl del usuario. EduPsykhé: Revista de psicología y psicopedagogía, 13(1), 93-118. https://journals.ucjc.edu/EDU/article/view/3888
Piscitelli, A., Adaime, I. y Binder, I. (Comp.) (2010). El proyecto Facebook y la posuniversidad. Sistemas operativos sociales y entornos abiertos de aprendizaje. Ariel.
Scott, G.G. (2014). More than Friends: Popularity on Facebook and its Role in Impression Formation. Journal of Computer-Mediated Communication. 19(3), 358-372. https://doi.org/10.1111/jcc4.12067
Sheldon, P. (2008). Student favorite: Facebook and motives for its use. Southwestern Mass Communication Journal, 23(2), 39-53.
Siemens, G. (2005). Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2(1),3-10. http://www.itdl.org/Journal/Jan_05/article01.htm
Tang, J., Chen, M., Yang, C., Chung, T., & Lee, Y. (2016). Personality traits, interpersonal relationships, online social support, and Facebook addiction. Telematics and Informatics, 33(1), 102–108. https://doi.org/10.1016/j.tele.2015.06.003
Toboso, M. (2006). Una aproximación interdisciplinar a la temporalidad humana. Encuentros multidisciplinares, 8(24), 1-13 http://www.encuentros-multidisciplinares.org/Revistan%C2%BA24/Mario%20Toboso%20Mart%C3%ADn.pdf
Torres, M.L., Iglesias Dosil, M.N. (2011). Facebook: interacción juvenil en el espacio virtual. Ser visible, estar en el muro. Question, 1(29), 1-9. https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/571
Utz, S., & Beukeboom, C.J. (2011). The Role of Social Network Sites in Romantic Relationships: Effects on Jealousy and Relationship Happiness. Journal of Computer-Mediated Communication. 16(4), 511-527. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2011.01552.x
Vishwanath, A. (2015). Habitual Facebook Use and its Impact on Getting Deceived on Social Media. Journal of ComputerMediated Communication, 20(1), 83-98. https://doi.org/10.1111/jcc4.12100
Zaremohzzabieh, Z., Samah B.A., Omar, S.Z., Bolong, J., & Kamarudin, N.A. (2014). Addictive Facebook Use among University Students. Asian Social Science, 10(6), 107-116. http://dx.doi.org/10.5539/ass.v10n6p107
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Saber, Ciencia y Libertad

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.