Teacher training in Colombia
looks at the pedagogical practice and research relationship, a program that trains math graduates
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n2.4636Keywords:
Pedagogical Practice, Mathematics Education Research, Teacher in training, Mathematics teacher profile, Mathematics degreeAbstract
This article comes from a research that looked for finding the relationship between pedagogical practice and research in math education as an important component in teacher training. Direct observation, teachers´ brainstorm and Interviews to graduate teachers and post graduate teachers were necessary to collect the information. The study concludes every individual in this study sees a separation between research and teaching and they do not consider it as an important component of math teachers
References
Acuña Medina, A. (2015), ¿Formar en investigación? ¿Enseñar a investigar? Una reflexión para el debate. Libro de memorias Simposio Internacional de Educación y pedagogía. Innovaciones y Educación para la paz. Cartagena, del 5 al 7 de mayo 2015. ISBN 978-958-58932-3-8. Editorial REDIPE- Universidad de Cartagena.
Artigue, M. (2013). La educación matemática como un campo de investigación y como un campo de práctica: Resultados, Desafíos. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 11, 43-59.
Badillo Jiménez, E., Figueiras, L., Font, V., & Martínez, M. (2013). Visualización gráfica y análisis comparativo de la práctica matemática en el aula. Enseñanza de las Ciencias, 31(3), 0207-225. doi: https://doi.org/10.5565/rev/ec/v31n3.986
Briñes, W. (2015). El docente Investigador: su aporte al desarrollo. Revista Científica. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=95944009001
Conde Carmona, R., Valbuena Duarte, S., & Ortiz Ortiz, Universidad del Atlántico-Colombia, J. (2018). Perfil de formadores que administran módulos de Investigación y práctica en ciencias sociales y humanas. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 10(2), 57-66. doi: http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v10i2.573
Dolores Flores, C., García González, M. D. R., Hernández Sánchez, J. A., & Sosa
Freire, P. (2006). Pedagogía de la autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa. Siglo XXI.
Godino, J. D., Giacomone, B., Batanero, C., & Font, V. (2017). Enfoque ontosemiótico de los conocimientos y competencias del profesor de matemáticas. Boletim de Educação Matemática, 31(57), 90-113. doi: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v31n57a05
Hernández. (2014). Metodología de la investigación. Mexico: McGraw-Hill Interamericana Editores.
Kilpatrick, J.; Gómez, P.; Rico, L. (Eds.). (1998). Educación Matemática: Errores y dificultades de los estudiantes. Resolución de problemas. Evaluación Historia. Bogotá: Una Empresa Docente e Universidad de los Andes, 1-18.
Llinares, S., Krainer, K., & Brown, L. (2014). Mathematics teachers and curricula. Encyclopedia of mathematics education, 438-441.
Ministerio de Educación Nacional-Consejo Nacional Acreditación. (2013). Seis Temas centrales Asociados a las Condiciones Básicas de Calidad de Instituciones y programas de Educación superior. SECAB, 65
Ministerio De Educación Nacional MEN. (2014), Colombia, Lineamientos de Calidad para las Licenciatura en Educación.
Ministerio de Educación Nacional MEN. (2015). Decreto 2450. Bogotá.
Ministerio de Educación Nacional MEN. (2016). Resolución 9317 del 6 de Mayo. Bogotá.
Ministerio de Educación Nacional MEN. (2016). Resolución No. 02041. Bogotá.
Pochulu, M y Rodríguez, M. (Comps.). (2012). Educación Matemática – Aportes a la formación docente desde distintos enfoques teóricos. Los Polvorines: UNGS y EDUVIM. ISBN 978-987-630-116-9
Pochulu, M., Font, V., & Rodríguez, M. (2013). Criterios de diseño de tareas para favorecer el análisis didáctico en la formación de profesores. In Congresso Ibero-americano de Educação Matemática (Vol. 7). Recuperado de: http://cibem.semur.edu.uy/7/actas/pdfs/646.pdf
Pochulu, M., Font, V., & Rodríguez, M. (2016). Desarrollo de la competencia en análisis didáctico de formadores de futuros profesores de matemática a través del diseño de tareas. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, 19(1), 71-98. doi: http://dx.doi.org/10.12802/relime.13.1913
Sánchez, E. & Llinares, Salvador. (2010). Didáctica de la matemática y el profesor de los niveles básicos. En Sánchez, E. (coord.) Aprendizaje y enseñanza de las matemáticas escolares. Casos y perspectivas 4-23.
Sánchez-Robayo, B.J.; y Torres-Duarte, J. (2017). Aprender a investigar investigando. Realización de una propuesta de formación. Revista Científica, 28 (1), 17-32. doi: https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.RC.2017.28.a2
Saker García, J. (2014). Práctica pedagógica investigativa en las Escuelas Normales Superiores: contexto y pertinencia de la calidad educativa. Educación y Humanismo, págs. 83-103. Recuperado de: http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/2349/2241
Sirvent, M. T. (2015). Enseñar a investigar en la universidad. Contextos, propósitos y desafíos en la formación metodológica de grado y de posgrado. Rio Grande do Sul, Porto Alegre: Seminario Internacional de Educação Superior – RIES Rede GEU
Valbuena, S., Conde, R. & Ortiz, J. (2018a). La Investigación en educación matemática y Práctica Pedagógica, perspectiva de licenciados en Matemáticas en formación. Revista Educación y Humanismo, 20(34), 201-215.DOI: http://dx.doi.org/10.17081/eduhum.20.34.2593
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Saber, Ciencia y Libertad

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.