El naufragio de las humanidades
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2017v12n1.1473Keywords:
Shipwreck, Humanities, UniversityAbstract
Humanities science work with the human being in a social context where He questions himself (Anthropology) and question others (Sociology). In this sense, its mission in the University context is to complement both family´s and education work to build stronger knowledge about the human being and the world around. In other words, Humanities must foster the individual´s own and others interpretation capacity to enrich his/ her scientific and subject matter oriented formation. As apposite, this is to say, a bet for a “Humankind without Humanities” (Savater) which in turn means the failure of efforts to really understand the sense and value of what makes us human beings. At the University settings, the teaching and learning of humanities sciences is framed in the field of Human sciences but presently it is paid more attention to the development of the know – to Learn and the Know- to Do than the Know – to be and the Know – to Live. The latter competences have been moved to the second place in importance as if they were not fundamental aspects for the human being whole development. From these real aspects, this article deals what it might be considered as the “Humanities wreck” in an age full of the technological miracles and scientific discoveries.
References
Camargo, M. (2011) “La universidad y las humanidades: la enseñanza de las humanidades en la universidad, un objeto histórico de saber y de poder”. Cuestiones de Filosofía, Revista de la U.P.T.C. Tunja, 4 N° 13: 97 – 112 [2011].
Camargo, M. (2012) “Una propuesta de educación humanística para un “colectivo de humanos y no humanos”. Seminario permanente de Pedagogía. Revista de la U.P.T.C. Tunja, 4 N° 4: 9 – 38 [2012].
Cifuentes, J. E. (2014) “El papel de las humanidades en la educación superior en el siglo XXI”. Quaestiones Disputatae, Revista de la Universidad Santo Tomás -Seccional Tunja, N° 15: 101 – 112 [2014].
Cortes, A (2006) Heidegger y el Humanismo. Civilizar, Revista electrónica de la Universidad Sergio Arboleda Bogotá – Colombia, N° 11: 1 – 14 [2006].
Contreras, C. A. http://www.google.com.co/#fp=5889abd8673b4788&q=Contreras%2C+C.+A.+ () +Concepto+de+las+Humanidades. En línea consultado 21 de agosto.
Gutiérrez, C. (1991). La investigación en Colombia en las artes, las humanidades y las ciencias sociales. Bogotá D. C. Colombia: ediciones Uni-Andes.
Mejía, D. (1990). Sobre la enseñanza de las humanidades. Bogotá Colombia: Universidad de la sabana, impreso por Domardhi Ltda.
Nussbaum, M. (2005). “El cultivo de la Humanidad: una defensa clásica de la Reforma en la educación liberal” Barcelona: España: Paidós ibérica.
Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las Humanidades. 1ª ed. Madrid España: Katz.
Nussbaum, M. (2012). Crear capacidades: Propuesta para el desarrollo humano. 1ª ed. Barcelona España: Impreso por Book Print.
Rojas, E. (2000). El hombre light: Una vida sin valores. 1ª ed. Buenos Aires Argentina: Editorial Planeta.
Ruiz, M. (1998). Los cuatro acuerdos. Un libro de sabiduría tolteca. 13ª ed. Barcelona España: Editorial Urano.
Savater, F. (1997). El valor de educar. 1ª ed. Barcelona España: Editorial Ariel.
Romanos, S. (2000). Guía de fuentes de información especializadas. Humanidades y ciencias Sociales. 2ª ed. Buenos Aires Argentina: Grebyd.
Urrea, A. (2012/29/04). El papel de las humanidades en la educación. En Crónica del Quindío. Recuperado de http://www.cronicadelquindio.com/noticia-noticia_opinion-seccion-opinion-tituloel_papel_de_las_humanidades_en_la_educacion__i__-op-5580.htm. Consultado 01 de junio de 2015.