Global competition and sustainable development: opportunities for higher education
DOI:
https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.7641Keywords:
Global competition, Sustainable Development Goals, Curriculum, Model of curricular coordinatesAbstract
The fulfillment of the targets of the Sustainable Development Goals and the strengthening of the competencies to be global citizens brings out great challenges to the nations and, especially to their educational systems. In this context, the design of a model of curricular coordinates aimed at the formation of skills for sustainable development and world citizenship, within la Institución Universitaria Pascual Bravo (Pascual Bravo University Institution for its English conversion) (Colombia), is proposed. From a qualitative approach, with a descriptive scope and grounded theory design, a characterization was carried out that reveals the need to advance in higher education curricular models, whose base is theoretical and practical knowledge in order to promote the development and sustainable life styles. From there, a curricular management model is proposed that allows to reflect on the importance of articulating these competencies to the missionary purposes. It is concluded that, with its application, the academic community can adopt the theoretical tool and establish a design that favors curricular updating with a focus on sustainable development.
Downloads
References
AGUILAR, Nicolás; VELÁSQUEZ, Ana. Educación para la ciudadanía mundial: oportunidades y desafíos. En: Revista mexicana de investigación educativa. 2018. vol. 23, no. 78, p. 937-961. https://acortar.link/rkoHxS
ALBAREDA, Silvia; FERNÁNDEZ, Mónica; MALLARACH, Josep; VIDAL, Salvador. Barreras para la sostenibilidad integral en la Universidad. En: Revista Iberoamericana de Educación, 2017. vol. 73, p. 253–272. https://doi.org/https://doi.org/10.35362/rie730301
AMON, Rog; DAMASO, Ryan; SAYAMAN, Marah. De vulnerables a empoderados: la importancia de la educación sobre el riesgo de desastres. En: Educación de Adultos y Desarrollo. 2015. vol. 82, pp. 46-50. https://acortar.link/hTot2n.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON; Jean Claude. La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. 1. ed. Ciudad de México: Distribuciones Fontamara. 1995.
CALAFELL, Genina; BANQUÉ, Neus; GRAU, Queralt. Análisis del modelo didáctico de educación ambiental “La idea vector y sus esferas” desde el enfoque de los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Un caso: la Escuela del Consumo de Cataluña. En: Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad. 2019. vol. 1, no. 1, pp. 1-21. https://acortar.link/a4dcdW
CARR, Wilfred; KEMMIS, Sthepen. Teoría crítica de la enseñanza. La investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Ediciones Martínes Roca. 1988.
CHUNG, Utak. El Centro de Intercambio de Información sobre Educación para la Ciudadanía Mundial. En: La educación para la ciudadanía mundial. 2015. vol. 82, p. 86-89. https://acortar.link/j3LbcE
COLLADO, Javier. Biomímesis un abordaje transdisciplinar a la educación para la ciudadanía mundial. En: RIDAS. Revista Iberoamericana de Aprendizaje-Servicio. 2017. no. 3, p. 35-54. https://acortar.link/1GcP48
CORNEJO, María; GÓMEZ. Inmaculada. Desarrollo de la competencia global en la formación del maestro. El caso de la asignatura Practicum. En: Innovación Educativa. 2017. no. 27, p. 233-248. https://acortar.link/G1qB9b
DA SILVA, Tomaz. Documentos de Identidad Una introducción a las teorías del currículo. Buenos Aires: Auténtica Editorial. 1999.
DE ALBA, Alicia. Curriculum: crisis, mitos y perspectivas. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores. 1998.
DE HAAN, Gerhard. The development of ESD-related competencies in supportive institutional frameworks. En: International Review of Education. 2010. vol. 56, p. 315–328. https://doi.org/10.1007/s11159-010-9157-9.
DE LA ORDEN, Arturo. El problema de las competencias en la educación general. En: Bordón. Revista de Pedagogía. 2014. vol. 63, no. 1, p. 47-61. https://acortar.link/6kbpV9
DEL CERRO, Francisco; LOZANO, Fernando. Estudio de un caso de enseñanza de materias STEM a través del ecourbanismo apoyado por herramientas avanzadas de diseño, en el horizonte 2030 de objetivos de desarrollo sostenible (ODS). En: Revista de Educación a Distancia (RED). 2018. vol. 18, no. 58, p. 1-22. https://acortar.link/e7cl3F
DIAZ-BARRIGA, Ángel. Ensayos sobre la problemática curricular. Ciudad de México: Trillas. 1984.
FERREIRA, Luana; BEZANILLA, María; ELEXPURU, Iciar. Integrating Intercultural Competence development into the curriculum through Telecollaboration. A task sequence proposal for Higher Education. En: Revista de Educación a Distancia (RED). 2018. no. 58. http://dx.doi.org/10.6018/red/58/7
FOALENG, Michel. Educación para la ciudadanía mundial en una nación postcolonial: lecciones de Camerún. En: La educación para la ciudadanía mundial. 2015. vol. 82, pp. 20-25. https://acortar.link/j3LbcE
FONDO DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA INFANCIA, Más allá de 2015. La educación que queremos. París: Unesco. 2014. https://acortar.link/635P46
FRANCIS, Mason. Educación para una ciudadanía global y aprendizaje intercultural: obstáculos y oportunidades. En: Si Somos Americanos, Revista de Estudios Transfronterizos. 2015. vol. 15, p. 67-95. https://acortar.link/pZAMgn
GARCÍA, Huizilopoztli; ÁLVAREZ, Francisco; MENDOZA, Ricardo. Modelo de gestión para diseño curricular basado en prácticas de ingeniería de software. En: Revista Electrónica de Investigación Educativa. 2015. vol. 17, no. 3. https://acortar.link/Z7OLtl
GARCÍA, Rosa; JUNYENT, Marcé; FONOLLEDA, Marta. Competencias Profesionales en Educación para la Sostenibilidad desde la Complejidad. En: X Congreso Internacional Sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias. Universitat Autònoma de Barcelona. 2017. p. 4873-4879. https://acortar.link/reBLDU.
GRAY, Kevin; KONCZ, Andrea. The Key Attributes Employers Seek on Students’ Resumes. En: National Association of Colleges and Employers. NACE Center [en línea]. 2017. https://acortar.link/fRFngo.
HERAS, Raquel; VILA, Joan; MEDIR, Rosa, Estrategias educativas para comprender y actuar en el mundo actual. En: Papeles de Trabajo sobre Cultura, Educación y Desarrollo Humano. 2019. vol. 15, no. 3, p. 73-83. https://acortar.link/CtOPmr
HERNÁNDEZ-SAMPIERI, Roberto; FERNÁNDEZ, Carlos; BAPTISTA, María del Pilar, Metodología de la investigación. Ciudad de México: McGraw Hil. 2010. https://acortar.link/0fDsI
JARRIN, Gladys; TOLA, René. El Capital Intelectual: las Competencias básicas de los estudiantes universitarios ecuatorianos como estrategia viable parael desarrollo sostenible. En: XV Asamblea General de la Asociación Latinoamericana de Facultades y Escuelas de Contaduría yAdministración(ALAFEC).Organismo de Cooperación y Estudio de la Unión de Universidades de América Latina y el Caribe Medellín: Proyecciones. 2016. pp. 49-68. https://acortar.link/RxYL5u.
JIMÉNEZ, Isabel. El triángulo lógico: una ecuación didáctica emergente para aprender metodología de la investigación. Chía, Cundinamarca: Universidad de La Sabana. 2020.
KEMMIS, Stephen. El currículum, más allá de la teoria de la reproducción. Madrid: Morata. 1993.
LUIS, María Isabel; DE LA TORRE, Tamara; ESCOLAR, María; RUÍZ, Esther; GARBAYO, Oiane; JIMÉNEZ, Diego. Competencia global «Changemaker» y autonomía de centro. Un desafío político. En: Contextos Educativos. Revista de Educación. 2020. vol. 26, p. 137-153. https://doi.org/10.18172/con.4449
MARTÍNEZ, María. La importancia de introducir la competencia intercultural en la educación superior: propuesta de actividades prácticas. En: Revista Electrónica Educaré. 2018. vol. 22, no. 1, pp. 40-58. http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-1.3
MARTÍNEZ, María del Pilar. Educación y competencia socioemocional en la educación para la sostenibilidad: la sostenibilidad socioemocional. En: Educación en la sociedad del conocimiento y desarrollo sostenible: XXXVII Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación. Valencia: Universidad de La Laguna, 2018. pp. 225-232. https://acortar.link/KYuxTs
MARUYAMA, Hideki. De qué manera puede el trabajo en red ayudar a construir la ciudadanía mundial en Japón. En: La educación para la ciudadanía mundial. 2015. vol. 82, p. 54-59. https://acortar.link/j3LbcE
MINISTERIO DE EDUACIÓN DE ESPAÑA. Evaluación general de diagnóstico 2010 Educación Secundaria Obligatoria. Segundo curso. Madrid: Catálogo general de publicaciones oficiales. 2011.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL (MEN). Lineamientos Curriculares en Idiomas Extranjeros. Bogotá: MEN. 2006. https://acortar.link/cxuW0o
NOS, Eloísa; FARNÉ, Alessandra; TAMER, Al Najjar. Justicia Social, Culturas de Paz y Competencias Digitales: Comunicación para una Ciudadanía Crítica Global en la Educación Superior. En: Revista Internacional de Educación para la justicia social. 2019. vol. 8, no. 1, p. 43-62. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.003
NUSSBAUM, Martha. Crear Capacidades: propuestas para el desarrollo humano. Barcelona: Paidós. 2012.
O’DOWD, Robert; WAIRE, Paige. Critical issues in telecollaborative task design. En: Computer Assisted Language Learning. 2009. vol. 22, pp. 173-188. DOI 10.1080/09588220902778369
ORGANIZACIÓN PARA LA COOPERACIÓN Y EL DESARROLLO ECONÓMICO (OCDE). La definición y selección de competencias clave. Resumen ejecutivo. 2005. ttps://acortar.link/ced8kb
ORGANIZACIÓN PARA LA COOPERACIÓN Y EL DESARROLLO ECONÓMICO (OCDE). Pisa 2015: resultados clave. 2016. https://acortar.link/mmOubU
ORGANIZACIÓN PARA LA COOPERACIÓN Y EL DESARROLLO ECONÓMICO (OCDE). The future of education and skills Education 2030. The future we want. 2018. https://acortar.link/DitCS
PADILLA, Alberto; SOTO, Ovidia; MARTÍN, Victoria. Integración de la sostenibilidad curricular mediante la elaboración de materiales didácticos digitales interactivos. Valencía: Universidad de La Laguna. 2018. https://acortar.link/34aQgK
PALACIOS, Madeleine; ACOSTA, Angel. La Dimensión Socioemocional de la Competencia Digital en el marco de la Ciudadanía Global. En: Maestro y Sociedad. Revista electrónica para maestros y profesores. 2021. vol. 18, no. 1, p. 119–131. https://acortar.link/xRc5wU
PALAZZO, Janete; GOMES, Cándido; RÊGO, Gabriela. La práctica en la formación de educadores en Brasil: currículos fracturados. En: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado. 2016. vol. 19, no. 2, pp. 45- 58. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.19.2.253911
PARÍS, Sonia. Educación para la Paz, Creatividad Atenta y Desarrollo Sostenible. En: Revista Internacional de Educación para la justicia social. 2019. vol. 8, no. 1, p. 27-41. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.002
PASTOR, María Inmaculada. Evaluación de la Educación para el Desarrollo y la Ciudadanía Global en el marco de los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Transformar la educación para cambiar el mundo. I Jornadas Nacionales de Educación para el Desarrollo Sostenible y Objetivos de Desarrollo Sostenible. Región de Murcia: Consejería de Educación y Cultura. 2019. https://acortar.link/bih8Av
PIMENTA, María; PIMENTA, Sónia; FURTADO, José; PETRUCCI, Mabel. Cómo empoderar a los ciudadanos mediante ambientes virtuales de aprendizaje. En: La educación para la ciudadanía mundial. 2015. vol. 82, pp. 107-122. https://acortar.link/j3LbcE.
PUERTA, Felipe. Aprendizaje-servicio, arte, e innovación docente en la Upv. En: Revista Sonda: Investigación y Docencia en Artes y Letras. 2019. no. 8, pp. 99-112. https://acortar.link/CyTSD4
RAE, 2021. Concepto de competencia [en línea]. 2021. https://acortar.link/EkStRq
RAMOS, Débora. Contribución de la educación superior a los Objetivos de Desarrollo Sostenible desde la docencia. En: Revista Española de Educación Comparada. 2021. no. 37, p. 89-110. DOI https://doi.org/10.5944/reec.37.2021.27763.
RANGEL, Hugo. Metodologías para la innovación curricular universitaria basada en el desarrollo de competencias. En: Perfiles Educativos. 2015. vol. 28, no. 147. https://acortar.link/BQesY8
RENTERÍA, Jorge; HINCAPIÉ, Edwin. Guía metodológica – aplicación modelo de coordenadas curriculares. Medellín: Fondo Editorial Pascual Bravo. 2019.
RENTERÍA, Jorge; HINCAPIÉ, Mauricio. Framework metodológico para el diseño curricular en básica secundaria. En: Revolución en la formación y la capacitación para el siglo XXI. Medellín: Instituto Antioqueño de Investigación. 2018. p. 349-358.
RENTERÍA, Jorge; HINCAPIÉ, Mauricio; HINCAPIÉ, Sandra; ROJAS, Iván. Coordenadas curriculares para la educación superior en Colombia: Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) Industria 4.0 y grupos educativos. En: Revolución en la formación y la capacitación para el siglo XXI. Medellín: Instituto Antioqueño de Investigación. 2019. pp. 870-876.
RIECKMANN, Marco. Future-oriented higher education: Which key competencies should be fostered through university teaching and learning? En: Futures. 2012. vol. 44, no. 2, p. 127-135. https://doi.org/10.1016/j.futures.2011.09.005
ROMERO, Elmer. La comunidad migrante como constructora de la ciudadanía activa en tierra de nadie. En: La educación para la ciudadanía mundial. 2015. vol. 82, p. 14-19. https://acortar.link/j3LbcE
RUÍZ, José María. Teoría del Curriculum: Diseño, Desarrollo e Innovación Curricular. 7. ed. Madrid: Universitias. 2015.
SÁNCHEZ, María; HERNÁNDEZ, Yaiza; HERNÁNDEZ, Simón. Innovación docente en recursos humanos a través del aprendizaje-servicio. Una experiencia piloto. En: RIDAS. Revista Iberoamericana de Aprendizaje-Servicio. 2019. vol. 7. https://acortar.link/HudrB9
SARRAMONA, Jaume. Competencias básicas y currículum. El caso de Cataluña. En: Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria. 2014. vol. 26, no. 2, p. 205-228. DOI https://doi.org/10.14201/teoredu2014261205228
SKINNER, Amy ¿Misión imposible? Crear un marco de seguimiento destinado a la educación para la ciudadanía mundial. En: La educación para la ciudadanía mundial. 2015. vol. 82, p. 81-85. https://acortar.link/j3LbcE
SÖNMEZ, Özge. Cómo transformarse en ciudadano de la Tierra. En: La educación para la ciudadanía mundial. 2015. vol. 82, p. 40-43. https://acortar.link/j3LbcE
STENHOUSE, Lawrence. Investigación y desarrollo del curriculum. Madrid: Morata. 1991.
TABA, Hilda. Elaboración del currículo. Buenos Aires: Troquel, S.A. 1993.
TORRES, Carlos; NUNZIO, Jason. Qué hacer y qué evitar en la educación para la ciudadanía mundial. En: La educación para la ciudadanía mundial. 2015. vol. 82, p. 4-9. https://acortar.link/j3LbcE
TORRES, Silvia; SALCEDO, Julieth; BUSTAMANTE, Lucía. Sostenibilidad y educación en el área de tecnología e informática. En: Práxis. 2018. vol. 14, no. 2, p. 253–263. https://doi.org/10.21676/23897856.2886
UNESCO. Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: objetivos de aprendizaje. París: Unesco. 2017. https://acortar.link/CTN1sk
VON KOTZE, Astrid; MCMILLAN; Janice. Ciudadanía mundial para la justicia social: formar a los alumnos de educación superior en el Sur mundial. En: La educación para la ciudadanía mundial. 2015. vol. 82, pp. 96-101. https://acortar.link/j3LbcE
WALKER, Decker. Methodological issues in curriculum research. Handbook of Research on Curriculum: A Project of the American Educacional Research Association. New York: Macmillan Pub. Co. 1992.
WIEK, Arnim; WITHYCOMBE, Lauren; REDMAN, Charles; MILLS, Sarah. Moving Forward on Competence in Sustainability Research and Problem Solving. In: Environment: Science and Policy for Sustainable Development, 2011. vol. 53, no. 2, p. 3-13. DOI 10.1080/00139157.2011.554496
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Entramado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.