The Sharing Economy: a proposal of conceptual basis for its study
DOI:
https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.7872Keywords:
Collaborative economy, Collaborative Consumption, Concert Economy, Digital Economy, Creative Economy, Orange economy , Sharing EconomyAbstract
This paper presents the conceptual bases for the study of the Sharing Economy. The differences between the modalities of economic exchange emerging from technological mediation, such as the gig economy and the digital economy, are presented. For this purpose, a literature search was conducted using the systematic literature review methodology for social sciences and economics in Scopus, WoS and Redalyc in the period 2008-2019. This exercise allowed us to locate the Sharing Economy as a new economic institution with four subsectors: consumption, production, education and finance. The Sharing Economy is distinguished by particular solutions, the way of solving people's needs and in the creation of community. The document concludes that a) it is important for academia and states to look carefully at the differences between the modalities studied and b) the collaborative economy is a mechanism for social change.
Downloads
References
ACOSTA, L.S., 2017. Consumo colaborativo: Una reflexión sobre su introducción desde el Neoinstitucionalismo. Congreso Reflexiones Sobre Administración. Tendencias actuales de investigación Administrativa [en línea]. Palmira: Universidad Pontificia Bolivariana, pp. 30-36. Disponible en: http://bdigital.unal.edu.co/70078/.
ACOSTA, L.S., 2020. Consumo colaborativo: Introducción, institucionalización y relación con la Responsabilidad Social Organizacional [en línea]. Tesis pregrado en Administración de empresas. Palmira, Valle del Cauca: Universidad Nacional de Colombia - Sede Palmira. Disponible en: https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/77678.
ACOSTA, L.S., LONDOÑO-CARDOZO, J. y GAITÁN VERA, B., 2020. La economía colaborativa como instrumento que transforma al hombre en un ser socialmente responsable. En: C. TELLO-CASTRILLÓN, E.F. PINEDA-HENAO y J. LONDOÑO-CARDOZO (eds.), La construcción organizacional de la Responsabilidad Social: Fundamentos teóricos y casos de estudio. Palmira, Valle del Cauca: Universidad Nacional de Colombia, pp. 143-167.
ACOSTA, L.S., LONDOÑO-CARDOZO, J., TELLO CASTRILLÓN, C. y RENGIFO PASIMINIO, L.F., 2022. Sharing Economy: The new economic institution. Nova Economia, vol. 32, no. 1, pp. 205-230. DOI 10.1590/0103-6351/6508.
ALAMINOS CHICA, A. y PENALVA-VERDÚ, C., 2018. Economía colaborativa: definiciones y escenarios. Sociologiados. Revista de Investigación Social, vol. 3, no. 1, pp. 15-36. ISSN 2445-2661. DOI 10.14198/socdos.2018.3.1.01.
BANI-SALAMEH, H., AL-GHARAIBEH, J., JEFFERY, C. y AL-SHARIF, Z.A., 2017. Collaborative education in a virtual learning environment. International Journal of Business Information Systems, vol. 25, no. 4, pp. 474-489. ISSN 1746-0972. DOI 10.1504/IJBIS.2017.085172.
BARROS LOSADA, T., 2017. La Industria 4.0: Aplicaciones e Implicaciones [en línea]. Tesis de pregrado. Sevilla: Universidad de Sevilla. Disponible en: http://bibing.us.es/proyectos/abreproy/91146/fichero/La+Industria+4.0+Aplicaciones+e+Implicaciones.pdf.
BARZILAY, A.R. y BEN-DAVID, A., 2016. Platform Inequality: Gender in the Gig-Economy. Seton Hall Law Review, vol. 47, pp. 393.
BBVA, 2017. Los países líderes de la cuarta revolución industrial. BBVA NOTICIAS [en línea]. [Consulta: 25 febrero 2020]. Disponible en: https://www.bbva.com/es/paises-lideres-cuarta-revolucion-industrial/.
BELK, R., 2010. Sharing. Journal of Consumer Research, vol. 36, no. 5, pp. 715-734. ISSN 0093-5301. DOI 10.1086/612649.
BELK, R., 2014. You are what you can access: Sharing and collaborative consumption online. Journal of Business Research, vol. 67, no. 8, pp. 1595-1600. ISSN 0148-2963. DOI 10.1016/j.jbusres.2013.10.001.
BOTSMAN, R., 2013. The Sharing Economy Lacks A Shared Definition. Fast Company [en línea]. [Consulta: 5 mayo 2020]. Disponible en: https://www.fastcompany.com/3022028/the-sharing-economy-lacks-a-shared-definition.
BOTSMAN, R., 2015. Defining The Sharing Economy: What Is Collaborative Consumption–And What Isn’t? Fast Company [en línea]. [Consulta: 5 mayo 2020]. Disponible en: https://www.fastcompany.com/3046119/defining-the-sharing-economy-what-is-collaborative-consumption-and-what-isnt.
BOTSMAN, R. y ROGERS, R., 2009. O que é meu é seu: como o consumo colaborativo vai mudar o nosso mundo. Primera. Brasil: Bookman Editora. ISBN 85-7780-898-X.
BOTSMAN, R. y ROGERS, R., 2010. What’s mine is yours: The rise of collaborative consumption. First ed. New York: Harper Collins.
BUISÁN GARCÍA, M. y VALDÉS, F., 2017. La industria Conectada 4.0. Revista de economía, no. 898, pp. 89-100. ISSN 0019-977X.
CAMA-PINTO, A., DE LA HOZ, E. y CAMA-PINTO, D., 2012. Las redes de sensores inalámbricos y el Internet de las cosas. Revista INGE CUC, vol. 8, no. 1, pp. 163-172. ISSN 2382-4700.
CÁNOVAS, F.J.A. y VILLANUEVA, V.N., 2015. Las plataformas de economía colaborativa como una tendencia que fomenta el turismo colaborativo. V Congreso Internacional de Turismo para Todos+ VI Congreso Internacional de Diseño, Redes de Investigación y Tecnología para todos. Madrid, España: Universidad Internacional de Andalucía/Fundación ONCE, pp. 41-64.
CAÑIGUERAL, A., 2015. El futuro nunca estuvo tan presente. Leaners Magazine, pp. 18-22.
CASTELLS, M., 2005. La era de la información: economía, sociedad y cultura. Sexta edición. México: Siglo Veintiuno Editores. La era de la información: economía, sociedad y cultura. ISBN 978-968-23-2168-9.
CAVES, R.E., 2000. Creative Industries: Contracts Between Art and Commerce. First ed. United States: Harvard University Press. Nova et vetera iuris gentium: Modern international law. ISBN 978-0-674-00164-0.
CHICAÍZA-BECERRA, L.A., RIAÑO CASALLAS, M.I., ROJAS-BERRIO, S.P. y GARZÓN SANTOS, C., 2017. Revisión sistemática de literatura en Administración [en línea]. junio 2017. S.l.: Facultad de Ciencias Económicas. Centro de Investigaciones para el Desarrollo - CID. [Consulta: 30 abril 2022]. Disponible en: https://genunpal.page.link/WFE2.
CHRISTOPHERSON, S., 2004. Creative economy strategies for small and medium size cities: options for New York State. Quality Communities Marketing and Economics Workshop [en línea]. Albany, New York: Community-Wealth, pp. 22. Disponible en: https://staging.community-wealth.org/sites/clone.community-wealth.org/files/downloads/paper-christopherson.pdf.
CIFUENTES LEITON, D.M., 2016a. Caracterización del teletrabajo desde versiones de integrantes del gobierno, empleadores y teletrabajadores: una aproximación psicosocial. Tesis de maestría en Psicología. Cali: Universidad del Valle.
CIFUENTES LEITON, D.M., 2016b. Caracterización del teletrabajo desde versiones de integrantes del gobierno, empleadores y teletrabajadores: una aproximación psicosocial. V Congreso Iberoamericano de Psicología de las Organizaciones y del Trabajo: “Entre lo disciplinar y lo profesional: aciertos y desaciertos de la POT”. Cali, Colombia: Universidad del Valle,
CIFUENTES LEITON, D.M., 2019. Teletrabajo como modelo de política top-down: creación de subjetividades y dinámicas de institucionalización. En: S. FRANCO y E. ESCUDERO, El presente del futuro del trabajo II. Psicología y organización del trabajo XVI. Primera ed. Montevideo, Uruguay: Psicolibros Universitario, pp. 739-748. ISBN 978-9974-9472-2-1.
CIFUENTES LEITON, D.M., 2020. Teletrabajo en dos tiempos psicosociales: gobierno, empleadores y teletrabajadores. Desarrollo Gerencial, vol. 12, no. 2, pp. 1-25. DOI 10.17081/dege.12.2.3913.
CIFUENTES LEITON, D.M. y LONDOÑO-CARDOZO, J., 2020. Teletrabajo: el problema de la institucionalización. Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 8, no. 1, pp. 12-20. ISSN 2346 - 030X. DOI 10.15649/2346030X.749.
CINELLI, P., 2015. The Creative Economy, John Howkins. Medium [en línea]. [Consulta: 1 agosto 2018]. Disponible en: https://genunpal.page.link/4GWr.
COASE, R., 1996. La naturaleza de la empresa. En: O. WILLIAMSON y S. WINTER, La Naturaleza de la Empresa: Orígenes, Evolución y Desarrollo. México: Fondo de Cultura Económica, Economía Series, pp. 9-26. ISBN 978-968-16-4681-3.
CODAGNONE, C. y MARTENS, B., 2016. Scoping the Sharing Economy: Origins, Definitions, Impact and Regulatory Issues. [en línea]. SSRN Scholarly Paper. Rochester, NY: Social Science Research Network. [Consulta: 5 mayo 2020]. ID 2783662. Disponible en: https://papers.ssrn.com/abstract=2783662.
COMISIÓN EUROPEA, 2016. Una Agenda Europea para la economía colaborativa [en línea]. 2 junio 2016. S.l.: Comisión Europea. Disponible en: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/es/IP_16_2001.
COTO, M.A. y MIRANDA FALCES, A., 2017. La empresa colaborativa. La nueva revolución económica. Segunda ed. Madrid, España: Pearson Educación, S.A. ISBN 978-84-9035-517-6.
CRAWFORD, A., 1996. Review of The Spirit of Community: Rights, Responsibilities, and the Communitarian Agenda. Journal of Law and Society, vol. 23, no. 2, pp. 247-262. ISSN 0263-323X. DOI 10.2307/1410419. JSTOR
DCMS, 1998. Creative Industries - Mapping Document. 1998. S.l.: Creative Industries Task Force (CITF).
DE REUVER, M., SØRENSEN, C. y BASOLE, R.C., 2018. The Digital Platform: A Research Agenda. Journal of Information Technology, vol. 33, no. 2, pp. 124-135. ISSN 0268-3962. DOI 10.1057/s41265-016-0033-3.
DE RIVERA, J., GORDO LOPEZ, Á.J. y CASSIDY, P., 2017. La economía colaborativa en la era del capitalismo digital. Revista de Estudios para el Desarrollo Social de la Comunicación, no. 15, pp. 20-31. ISSN 2255-5919. DOI 10.15213/redes.n15.p22.
ERTZ, M., DURIF, F. y ARCAND, M., 2016. Collaborative consumption: conceptual snapshot at a buzzword. Journal of Entrepreneurship Education, vol. 19, no. 2, pp. 1-23. DOI 10.2139/ssrn.2799884.
ETZIONI, A., 1993. The Spirit of Community: Rights, Responsibilities, and the Communitarian Agenda. First Edition. New York, NY, US: Crown Publishers, Inc. ISBN 0-517-59277-0.
EVANS, D., 2011. Internet de las cosas. [en línea]. Informe Técnico. Estados Unidos: CISCO. Disponible en: https://genunpal.page.link/4cs5.
FLORES CAICEDO, J.C., 2010. La Gestión del conocimiento y las herramientas colaborativas: una alternativa de aplicación en Instituciones de educación superior. Revista de investigación, vol. 34, no. 71, pp. 11-31. ISSN 1010-2914.
FUNDACIÓN TELEFÓNICA, 2011. Smart Cities: un primer paso hacia la internet de las cosas. Primera ed. España: Editorial Arial S.A. Fundación Telefónica. Informe.
GALLAGHER, T., STEWART, A., WALKER, R., BAKER, M. y LOCKHART, J., 2010. Sharing education through schools working together. Shared Space, vol. 10, pp. 65-74.
GANDINI, A., 2019. Labour process theory and the gig economy. Human Relations, vol. 72, no. 6, pp. 1039-1056. ISSN 0018-7267. DOI 10.1177/0018726718790002.
GARCÍA MOLINA, M. y CHICAÍZA BECERRA, L., 2011. Guía de fuentes para la investigación en Ciencias Económicas [en línea]. 21 febrero 2011. S.l.: Facultad de Ciencias Económicas. Centro de Investigaciones para el Desarrollo - CID. Disponible en: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1766062.
GERHARD, F., SILVA JÚNIOR, J.T. y CÂMARA, S.F., 2019. Tipificando a Economia do Compartilhamento e a Economia do Acesso. Organizações & Sociedade, vol. 26, no. 91, pp. 795-814. ISSN 1984-9230. DOI 10.1590/1984-9260919.
HAMARI, J., SJÖKLINT, M. y UKKONEN, A., 2016. The sharing economy: Why people participate in collaborative consumption. Journal of the association for information science and technology, vol. 67, no. 9, pp. 2047-2059. ISSN 2330-1635.
HERNÁNDEZ, D., OSPINA DÍAZ, L.P., LONDOÑO-CARDOZO, J. y TELLO-CASTRILLÓN, C., 2019. Economía naranja o economía creativa. Una discusión conceptual respecto a la ley 1834 de 2017. En: A. BELTRÁN DUQUE, R.D. ECHEVERRY ROMERO, C.A. RESTREPO RIVILLAS y A. RODRÍGUEZ OREJUELA, Las nuevas tecnologías y los desafíos para la administración. Primera Ed. Bogotá, Colombia: Fundación Universidad Externado de Colombia, pp. 427-449. ISBN 978-958-790-063-7.
HERRERA GONZÁLEZ, R.L. y HIDALGO NUCHERA, A., 2019. Dinámica de la gestión de la innovación de servicios y co-creación en empresas del sector economía digital. Contaduría y administración, vol. 64, no. SPE1, pp. 0-0. ISSN 0186-1042. DOI 10.22201/fca.24488410e.2018.1802.
HESMONDHALGH, D., 2002. The cultural industries. First Ed. London: SAGE Publications.
HOWKINS, J., 2001. The Creative Economy: How People Make Money from Ideas. First ed. London: Penguin. ISBN 0-14-197703-5.
HUANG, G.Q., LAU, J.S.K. y MAK, K.L., 2003. The impacts of sharing production information on supply chain dynamics: A review of the literature. International Journal of Production Research, vol. 41, no. 7, pp. 1483-1517. ISSN 0020-7543. DOI 10.1080/0020754031000069625.
JOVANOVIĆ, T., 2019. Crowdfunding: What Do We Know So Far? International Journal of Innovation and Technology Management, vol. 16, no. 01, pp. 1950009. ISSN 0219-8770. DOI 10.1142/S0219877019500093.
KEMP, M., 2016. El arte en la historia. Primera edición. México: Turner. El Cuarto de las Maravillas. ISBN 978-84-16354-22-1.
KÖBIS, N.C., SORAPERRA, I. y SHALVI, S., 2021. The Consequences of Participating in the Sharing Economy: A Transparency-Based Sharing Framework. Journal of Management, vol. 47, no. 1, pp. 317-343. ISSN 0149-2063. DOI 10.1177/0149206320967740.
KOUTSIMPOGIORGOS, N., VAN SLAGEREN, J., HERRMANN, A. y FRENKEN, K., 2020. Conceptualizing the Gig Economy and its Regulatory Problems. [en línea]. preprint. S.l.: SocArXiv. [Consulta: 28 marzo 2020]. Disponible en: https://doi.org/10.31235/osf.io/jmqyt.
LAAMANEN, T., PFEFFER, J., RONG, K. y VAN DE VEN, A., 2016. Business models, ecosystems, and society in the sharing economy. Academy of Management Discoveries, vol. 2, no. 2, pp. 218-221. ISSN 2168-1007. DOI 10.5465/amd.2016.0037.
LAÍN, B., 2017. Algunas limitaciones en la comprensión de la economía colaborativa en sentido emancipador. Revista Española de Sociología, vol. 26, no. 1, pp. 109-114. ISSN 1578-2824. DOI 10.22325/fes/res.2017.6.
LARA, T., 2014. Crowdsourcing: cultura compartida. Anuario de Acción Cultural Española de Cultura Digital. Focus 2014: uso de las nuevas tecnologías, pp. 20-29.
LONDOÑO-CARDOZO, J., 2020. Propuesta de caracterización de la responsabilidad digital organizacional de la economía colaborativa [en línea]. Trabajo de grado de pregrado para optar al título en Administración. Palmira: Universidad Nacional de Colombia. Disponible en: https://genunpal.page.link/uexv.
LONDOÑO-CARDOZO, J. y PÉREZ DE PAZ, M., 2021. Corporate digital responsibility: foundations and considerations for its development. Revista de Administração Mackenzie, vol. 22, no. 6, pp. 1-31. DOI 10.1590/1678-6971/eRAMD210088.
MAKEL, M.C., SMITH, K.N., MCBEE, M., PETERS, S.J. y MILLER, E.M., 2019. Open Science 2.0: Large-Scale Collaborative Education Research. PsyArXiv Preprints, pp. 39. DOI 10.31234/osf.io/ypmjg.
MARÍN ANGLADA, Q. y HERNÁNDEZ LARA, A.B., 2020. Research on sharing economy: why are some articles more cited than others? Economic Research-Ekonomska Istraživanja, vol. 33, no. 1, pp. 2787-2805. ISSN 1331-677X. DOI 10.1080/1331677X.2019.1694427.
MILIAN, E.Z., SPINOLA, M. de M. y CARVALHO, M.M. de, 2019. Fintechs: A literature review and research agenda. Electronic Commerce Research and Applications, vol. 34, pp. 100833. ISSN 1567-4223. DOI 10.1016/j.elerap.2019.100833.
NICOLALDE VACA, K.A., 2018. ¿Freelance como el futuro de las próximas generaciones? [en línea]. Tesis de maestría en Gestión Estratégica y Negocios Internacionales. Sevilla: Universidad de Sevilla. [Consulta: 28 marzo 2020]. Disponible en: https://idus.us.es/handle/11441/88622.
OOI, C.-S., 2007. Creative industries and tourism in Singapore. En: G. RICHARDS y J. WILSON, Tourism, Creativity andDevelopment. First edition. New York: Routledge, pp. 240-252. ISBN 978-0-203-93369-5.
OSPINA DÍAZ, L.P., CIFUENTES LEITON, D.M., GAITÁN VERA, B. y LONDOÑO-CARDOZO, J., 2019. La RSO y la Economía Colaborativa: principios de análisis. Revista Argentina de Investigación en Negocios, vol. 5, no. 1, pp. 73-80. ISSN 1853-7138.
OSPINA DÍAZ, L.P., TELLO-CASTRILLÓN, C. y HERNÁNDEZ, D., 2020. Responsabilidad Social Organizacional en las organizaciones de la Economía Creativa. En: C. TELLO-CASTRILLÓN, E.F. PINEDA-HENAO y J. LONDOÑO-CARDOZO (eds.), La construcción organizacional de la Responsabilidad Social: Fundamentos teóricos y casos de estudio. Primera ed. Palmira, Valle del Cauca: Universidad Nacional de Colombia, pp. 221-248.
PATI, J.G., 2019. La cuarta revolución industrial. Ingenierías USBMed, vol. 10, no. 1, pp. 1-1. ISSN 2027-5846. DOI 10.21500/20275846.4032.
PEREIRA DE CASTRO PACHECO, A., BENINI, E.G. y PASQUOTTO MARIANI, M.A., 2017. La Economía Creativa en Brasil. El desarollo del turismo local en el pantanal sur de Mato Grosso. Estudios y Perspectivas en Turismo, vol. 26, pp. 678-697.
PÉREZ DE PAZ, M. y LONDOÑO-CARDOZO, J., 2021. La implementación de los robots y la inteligencia artificial en las organizaciones: una paradoja para la Responsabilidad Social. En: J. LONDOÑO-CARDOZO y O.I. VÁSQUEZ (eds.), La investigación en Administración: tendencias, enfoques y discusiones. Primera ed. Cali: Editorial Universidad Santiago de Cali, pp. 185-219.
PÉREZ DE PAZ, M., LONDOÑO-CARDOZO, J. y TELLO CASTRILLÓN, C., 2021. Tecnologías agenciativas y la Responsabilidad Digital Organizacional: conflictos, retos y soluciones. VI Simposio Internacional de Responsabilidad Social de las Organizaciones (SIRSO). La Plata, Argentina: Universidad de la Plata,
PETROPOULOS, G., 2017. An economic review of the collaborative economy. [en línea]. Research Report. Bruegel, Brussels: Bruegel Policy Contribution. [Consulta: 30 diciembre 2019]. 2017/5. Disponible en: https://www.econstor.eu/handle/10419/173101.
PONCELA, M.L., 2019. Impacto de las tecnologías digitales en la transformación del comercio internacional. Cuadernos de Información económica, no. 268, pp. 65-76. ISSN 1132-9386.
POURI, M.J. y HILTY, L.M., 2021. The digital sharing economy: A confluence of technical and social sharing. Environmental Innovation and Societal Transitions, vol. 38, pp. 127-139. ISSN 2210-4224. DOI 10.1016/j.eist.2020.12.003.
PRATS, L., 2006. La mercantilización del patrimonio: entre la economía turística y las representaciones identitarias. PH Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, vol. 58, pp. 72-80. DOI 10.33349/2006.58.2176.
RENTERÍA PÉREZ, E. y MALVEZZI, S., 2008. Empleabilidad, cambios y exigencias psicosociales en el trabajo. Universitas Psychologica, vol. Volumen 7, no. 2, pp. 9-24. ISSN 1657-9267.
SEN, A., 1977. Rational Fools: A Critique of the Behavioral Foundations of Economic Theory. Philosophy & Public Affairs, vol. 6, no. 4, pp. 317-344. ISSN 0048-3915. DOI 10.2307/2264946. JSTOR
SEN, A., 1999. Democracy as a Universal Value. Journal of Democracy, vol. 10, no. 3, pp. 3-17. ISSN 1086-3214. DOI 10.1353/jod.1999.0055.
SEN, A., 2002. Response to commentaries. Studies in Comparative International Development, vol. 37, no. 2, pp. 78-86. ISSN 1936-6167. DOI 10.1007/BF02686264.
SOLANAS, F., 2008. La economía creativa y las posibilidades de desarrollo en Argentina. Economía creativa como estrategia de desarrollo. Una visión de los países en desarrollo. Sao Paulo: Observatorio Itau Cultural,
STERN, C., MAKINEN, M. y QIAN, Z., 2017. FinTechs in China – with a special focus on peer to peer lending. Journal of Chinese Economic and Foreign Trade Studies, vol. 10, no. 3, pp. 215-228. ISSN 1754-4408. DOI 10.1108/JCEFTS-06-2017-0015.
STEWART, A. y STANFORD, J., 2017. Regulating work in the gig economy: What are the options? The Economic and Labour Relations Review, vol. 28, no. 3, pp. 420-437. ISSN 1035-3046. DOI 10.1177/1035304617722461.
SUCIU, M.-C., 2008. The creative economy. Lex et Scientia, vol. 15, no. 1, pp. 145-154. ISSN 1583-039X.
SUTHERLAND, W. y JARRAHI, M.H., 2017. The Gig Economy and Information Infrastructure: The Case of the Digital Nomad Community. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction [en línea], vol. 1, no. CSW. [Consulta: 28 marzo 2020]. DOI 10.1145/3134732. Disponible en: https://doi.org/10.1145/3134732.
TABARES-OCAMPO, L.M., ROSERO-GONZÁLEZ, S. y ARELLANO-GUERRERO, A.E., 2022. Las plataformas digitales y los impactos en los trabajos contingentes de la economía de conciertos. Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, vol. 10, no. 1, pp. 107-117. ISSN 2346-030X. DOI 10.15649/2346030X.2392.
TELLO-CASTRILLÓN, C., 2006. Definición preliminar de mecanismos de mercado y su relación con los mecanismos de no mercado. Revista venezolana de Economía y ciencias sociales, vol. 12, no. 1, pp. 73-88. ISSN 1315-6411.
THE POLICY RESEARCH GROUP, 2013. The Creative Economy: Key Concepts and Literature Review Highlights [en línea]. 2013. S.l.: the Policy Research Group. Disponible en: https://cch.novascotia.ca/sites/default/files/inline/documents/creative-economy-synthesis_201305.pdf.
UNITED NATIONS CONFERENCE ON TRADE AND DEVELOPMENT, 2004. Creative Industries and Development [en línea]. 4 junio 2004. S.l.: United Nations. [Consulta: 10 marzo 2018]. Disponible en: http://www.unctad.org/en/docs/tdxibpd13_en.pdf.
UNITED NATIONS CONFERENCE ON TRADE AND DEVELOPMENT, 2010. Creative Economy Report 2010. First ed. Switzerland: United Nations.
VOYTENKO PALGAN, Y., MONT, O. y SULKAKOSKI, S., 2021. Governing the sharing economy: Towards a comprehensive analytical framework of municipal governance. Cities, vol. 108, pp. 102994. ISSN 0264-2751. DOI 10.1016/j.cities.2020.102994.
WOSSKOW, D., 2014. Unlocking the sharing economy: An independent review. First ed. United Kingdon: Department for Business, Innovation and Skills.
ZARIFIS, A., CHENG, X. y KROENUNG, J., 2019. Collaborative consumption for low and high trust requiring business models: from fare sharing to supporting the elderly and people with disability. International Journal of Electronic Business, vol. 15, no. 1, pp. 1-20. ISSN 1470-6067. DOI 10.1504/IJEB.2019.099059.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Entramado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.