Análisis comparativo de Modelos educativos para la educación superior virtual y sostenible
DOI:
https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.6131Keywords:
Educational model, Higher education, Virtual education, Sustainability, Information and Communication TechnologiesAbstract
In this article, some educational models proposed in higher education are analyzed. The objective of this analysis is to identify the advantages and disadvantages in terms of comprehensive training, mediation by ICT and contribution to sustainable development. This, because in many situations, technologies are incorporated into the teaching-learning processes, but traditional educational models continue to be used, contributing little to the discovery of humanistic and dignifying solutions for solving the problems of a region. In this study, a systematic review protocol is used and the categories of analysis considered are: the pedagogical approach, recognizing the benefits of those constructivist models; the presence of the dialogical, as a form of relationship between the student and the teacher, training for sustainable development, the development of critical and social thinking, and others. The result of this analysis allows us to identify aspects to consider in the construction of an educational model for higher education mediated by ICT. Such a model will be based on education, research, innovation and social projection and promotes the achievement of the SDG.
Downloads
References
ALATORRE ROJO, Elba Patricia. La evaluación entre pares: Una es- trategia de enseñanza aprendizaje en línea. En: MONTES PONCE, Daniel; PEREIRA ALFARO, Marco Antonio (Coord). 2019. Estrategias didácticas digitales. P. 34-52 https://issuu.com/uajournals/docs/000003
AMANN VARGAS, Beatriz. Educación para el desarrollo sostenible (EDS) y arquitectura escolar. El espacio como reactivo del modelo pedagógico. En: Bordón. Revista de Pedagogía. 2016. vol. 68, n. 1, p. 145-163 https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68109
APODACA-OROZCO, Ginne Ussi Guadalupe; ORTEGA-PIPPER, Lourdes Patricia;VERDUGO BLANCO, Luz Ester; REYES-BARRIBAS, Laura Elena. Modelos educativos: un reto para la educación en salud. En: Ra Ximhai. 2017. vol. 13, n. 2, p. 77-86. http://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=46154510006
ARAUJO, Jesucita; BETANCOURT VALLECILLA, Jenny; GÓMEZ AR- GOTI, Janet del Socorro, GONZÁLEZ MEJÍA, Francisco Javier; PA- REJA SARMIENTO, María Teresa. La pedagogía crítica el verdadero camino hacia la transformación social.Tesis (Maestría en Educación desde la Diversidad) Universidad de Manizales. 2015. https://ridum. umanizales.edu.co/xmlui/handle/20.500.12746/2230
ARIAS GÓMEZ, Diego Hernán; MOLANO CAMARGO, Frank. Es- cuela y formación humanista. Miradas desde la investigación educa- tiva. Bogotá: Editorial Kimpres S.A.S. 2016. http://biblioteca.clacso. edu.ar/Colombia/fce-unisalle/20170117010004/escuela_y_forma- cion_humanista.pdf
ÁVILA ORJUELA, Alejandra Catalina. Metodología para la implemen- tación de educación virtual en instituciones de educación superior. Tesis (Maestría en Gerencia de Proyectos) Universidad Militar Nueva Granada. 2018. http://hdl.handle.net/10654/18092
BERNIE, Dodge; MOLEBASH, Philip; BELL, Randy; MASON, Cheryl. Promoting Student Inquiry: WebQuest to web inquiry projects (WIPs). En: WILLIS, Dee Anna; PRICE, Jerry; DAVIS, Niki (Eds). Pro- ceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference. 2002, p. 67-72. Chesapeake,VA:Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). https:// www.learntechlib.org/primary/p/6687/
CARVAJAL JIMÉNEZ,Vivian Rebeca. Modelo pedagógico para el de- sarrollo de programas educativos con componente virtual, dirigidos a adultos de zonas rurales centroamericanas.Tesis (Doctorado en Tec- nología Educativa) Universitat de les Illes Balears. 2013. https://www. tdx.cat/bitstream/handle/10803/112159/tvic1de2.pdf?sequence=1
CASTRO BUITRAGO, Erika J. La enseñanza clínica: un paso hacia la calidad. En: Opinión Jurídica. 2006. vol. 5, no. 9, p. 175-186 https:// www.redalyc.org/articulo.oa?id=94550910
CASTRO LÓPEZ, José Refugio;AGUIRRE RAMÍREZ, Héctor Gabino; LARA TREVIÑO, José Iván. Nuevos modelos apoyados por las TIC en la educación superior: caso de la Facultad de Comercio y Admi- nistración Victoria. En: XIX Congreso Internacional de investigación en Ciencias Administrativas. 2014. http://acacia.org.mx/busqueda/pdf/ NUEVOS_MODELOS_APOYADOS_POR_LAS_TIC_EN_LA_ED- UCACION_SUPERIOR_CASO_DE_LA_FACULTAD_DE_COM- ERCIO_Y_ADMI.pdf
COLL, César. Constructivismo y educación escolar: ni hablamos siempre de lo mismo ni lo hacemos siempre desde la misma pers- pectiva epistemológica. En: Anuario de Psicología. 1996. n. 69, p. 153-178. http://www.raco.cat/index.php/AnuarioPsicologia/article/ view/61321/88955
CORUNIAMERICANA. Corporación Universitaria Americana. Mo- delo pedagógico de formación por procesos autoregulativos. Ba- rranquilla. 2016. https://americana.edu.co/barranquilla/wp-content/ uploads/2019/02/16-mp.pdf
DUARTE BOLÍVAR, Olga Lucía; CASTRO GRANADOS, Fabiola. La enseñanza problémica como estrategia didáctica para el aprendizaje de conceptos de cálculo diferencial. En: Revista Colombiana de Mate- mática Educativa. 2015. vol. 1, n. 1, p. 172-177. http://funes.uniandes. edu.co/8594/1/Castro2015Ensenanza.pdf
EAV Grupo de Investigación Educación en Ambientes Virtuales. Un modelo para la educación en ambientes virtuales. Medellín: Editorial Universidad Pontificia Bolivariana. 2006
FÉLIX-SALAZAR, Valentín; SAMAYOA-LÓPEZ, Griselda. El pensa- miento reflexivo en la formación del futuro profesor. En: Ra Ximhai. 2015. vol. 11, n. 4, p. 267-287. http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=46142596020
FRESÁN OROZCO, Magdalena. El Modelo educativo de la UAM Cua- jimalpa. 10 años de vida. México: UAM Cuajimalpa. 2015. http://www. cua.uam.mx/pdfs/biblioteca/colecciondelibros-uamc/pdfs/07mode- lo_educativo.pdf
GROS SALVAT, Begoña. Evolución y retos de la educación virtual: cons- truyendo el e-learning del siglo XXI. Barcelona: Editorial UOC. 2011 http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/bitstream/10609/9781/1/TRI- PA__e-learning_castellano.pdf
GUERRERO-HERNÁNDEZ, Verónica; DÍAZ-CAMACHO, Jose En- rique; LAGUNES-DOMÍNGUEZ, Agustín. Aprendizaje mixto fomen- tando solución de problemas con trabajo en equipo. En: MURUETA, Marco Eduardo (Coord.). II Congreso Internacional de Transforma- ción Educativa Alternativas para nuevas prácticas educativas-Nuevos modelos educativos. P. 114-129 https://www.transformacion-educa- tiva.com/attachments/article/153/Libro%2008%20-%20Nuevos%20 modelos%20educativos.pdf
JAIMEZ-GONZÁLEZ, Carlos; MIRANDA, Karen; VÁZQUEZ-CON- TRERAS, Edgar;VÁZQUEZ VELA, Fernanda. Estrategias didácticas en educación superior basadas en el aprendizaje: innovación educativa y TIC. México: Editorial Universidad Autónoma Metropolitana. 2016.
KITCHENHAM, Barbara. Procedures for Performing Systematic Re- views. Keele, UK, Sydney,Australia. 2004
LABARCA, Catalina. Educación humanista Latinoamericana: propues- ta para el desarrollo social. En: Espacio Abierto. 2016. vol. 25, n. 1, p. 109-120. https://www.redalyc.org/jatsRepo/122/12246589007/html/ index.html
MAJMUTOV, Mirza. La enseñanza problémica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación. 1983
MÁRQUEZ, Carolina; ROCHA, Ricardo; BRUNA, Carola; INZUNZA, Bárbara; DUK-PALACIOS, Soledad. Webquest de genética huma- na para carreras del área de la salud. En: Edutec. Revista Electró- nica De Tecnología Educativa. 2012. n. 40. https://doi.org/10.21556/ edutec.2012.40.365
MARTÍNEZ BARRAGÁN, Nancy Dalila; VELOZA VILLAMIL, Carlos Mauricio; HERNÁNDEZ BARRIGA, Fabiola Inés. Modelo Pedagógico: CCSS -Constructivista, Crítico Social, Significativo - para la Forma- ción Integral en Educación Superior. En: Revista TECCIENCIA. 2012. vol. 7, n. 13, p. 117-128. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codi- go=5113289
MEZA, Johanna. Modelo pedagógico para proyectos de formación virtual. Bonn: Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH. 2012 http://www.facico-uaemex.mx/diplomado/2.3%20 BB%20MEZA%20JOHANA.pdf
MONTES PONCE, Daniel. El webquest y el debate como estrategias de enseñanza en ambiente virtual de aprendizaje. En: MONTES PON- CE, Daniel; PEREIRA ALFARO, Marco Antonio (Coord). Estrategias didácticas digitales. P. 53-75 https://issuu.com/uajournals/docs/000003
MORA GUILLÉN, Emel; VILLEGAS ARRIETA, Lorenza Patricia. Mo- delo pedagógico humanista en el desempeño. Pertinencia del modelo pedagógico humanista para el desempeño académico estudiantil en pruebas externas. Tesis (Maestría en Educación) Universidad de la Costa. 2019. http://hdl.handle.net/11323/2923
MUÑOZ CARRIL, Pablo César. Modelos de diseño instruccional uti- lizados en ambientes teleformativos. En: Revista Digital de Investiga- ción Educativa Conect@2. 2011. vol.1, n. 2, p. 29-59. https://studylib. es/doc/6138674/modelos-de-dise%C3%B1o-instruccional-utiliza- dos-en
MUÑOZ-LÓPEZ, Temístocles; BUSTILLO-GARFIAS, Aurora; CEPE- DA-GONZÁLEZ, Cristina. Análisis cualitativo, cuantitativo y concep- tual del Modelo Educativo de la Universidad Autónoma de Coahuila. En: Revista de Sistemas y Gestión Educativa. 2016. vol. 3, n. 7, p. 1-9. http://www.ecorfan.org/bolivia/rj_sige_vii.php
MURILLO SEVILLANO, Idalia; LÓPEZ FERNÁNDEZ, Raúl; PALME- RO URQUIZA, Diana Eliza. Consideraciones teóricas de la enseñanza problémica: su importancia en la formación de los profesionales de odontología. En: Revista Universidad y Sociedad. 2017. vol. 9, n. 2, p. 88-94. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v9n2/rus11217.pdf
NOVA HERRERA,Adriana Judith. Formación integral en la educación superior: análisis de contenido de discursos políticos. En: Praxis & Sa- ber.2017.vol.8,n.17,p.181-200. https://doi.org/10.19053/22160159. v8.n17.2018.7206
PATIÑO DOMÍNGUEZ, Hilda Ana María. Educación humanista en la universidad. Un análisis a partir de las prácticas docentes efectivas. En: Perfiles educativos. 2012. vol. 34, n. 136, p. 23-41. http://www.scielo. org.mx/pdf/peredu/v34n136/v34n136a3.pdf
PIAGET, Jean. Psicología de la inteligencia. Madrid: Critica. 1978.
PIMIENTA PRIETO, Julio Herminio. Estrategias de enseñanza-aprendi- zaje. Docencia universitaria basada en competencias. México: Pearson Education. 2012.
PUIG, Leonor; CURUNEAUX AGUILAR, Emma; CHÁVEZ JIMÉNEZ, Mercedes; BONY DEL POZO, Pedro Luis; MONTES DE OCA SELIM, Alcides. La enseñanza problémica como alternativa didáctica en el tema Estadísticas Sanitarias para la asignatura Metodología de la In- vestigación y Estadística. En: Revista Información Científica. 2016. vol. 95, n. 6, p. 985-993. http://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/ article/view/54/1527
RIVERA GÓMEZ, Dulce María; MARTÍNEZ CASTILLO, Jaime; LAU,
Jesús. Recursos educativos abiertos y las prácticas educativas. En: MURUETA, Marco Eduardo (Coord.). II Congreso Internacional de Transformación Educativa Alternativas para nuevas prácticas educa- tivas-Nuevos modelos educativos. P. 47-69 https://www.transforma- cion-educativa.com/attachments/article/153/Libro%2008%20-%20 Nuevos%20modelos%20educativos.pdf
ROA MENDOZA, Claudia Patricia. Propuesta de lineamientos curri- culares en educación superior desde la perspectiva del currículo críti- co. Una alternativa a partir de los desafíos de la formación profesional en Trabajo Social.Tesis (Doctorado en Educación y Sociedad) Univer- sidad de la Salle. 2019. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent. cgi?article=1025&context=doct_educacion_sociedad
RUBIO GUERRERO, Edward Washington; GÓMEZ ZERMEÑO, Mar- cela Georgina. Propuesta de diseño de un modelo educativo integral para capacitaciones corporativas. En: Revista Academia y Virtualidad. 2016.vol.9,n.1,p.52-67. https://doi.org/10.18359/ravi.1496
RUIZ BOLIVAR, Carlos; DÁVILA, Alirio Antonio. Propuesta de bue- nas prácticas de educación virtual en el contexto universitario. En: Revista de Educación a Distancia. 2016. vol 12, n. 49, p. 1-21.https:// doi.org/10.6018/red/49/12
SÁNCHEZ ANDRADE,Virginia; PÉREZ PADRÓN, María Caridad. La formación humanista. Un encargo para la educación. En: Universidad y Sociedad. 2017. vol. 9, n. 3, p. 265-269. http://scielo.sld.cu/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300041
SANTAELLA RODRÍGUEZ, Esther. Pedagogía crítica, una propuesta educativa para la transformación social. En: Reidocrea. 2014. vol. 3, p. 147-171. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5386446
SAVERY, John; DUFFY, Thomas. Aprendizaje basado en problemas: Un modelo instruccional y su marco constructivista. En:WILSON, Brent Gayle ( Ed.). Constructivist learning enviroments: case studies and instructional design. P. 134-147.
SIERRA VILLAMIL, Gloria. Modelo educativo. Formación en compe- tencias. 2016. https://universidadean.edu.co/sites/default/files/la-uni- versidad/induccion-al-modelo-educativo.pdf
SIERRA VILLAMIL, Gloria. Modelo educativo formación en compe- tencias. 2019. https://universidadean.edu.co/sites/default/files//in- stitucion/modelo-educativo-universidad-ean.pdf
SILVA QUIROZ, Juan Eusebio. Un modelo pedagógico virtual centra- do en las E-actividades. En: Revista de Educación a Distancia. 2017. n. 53,p.1-20. https://doi.org/10.6018/red/53/10
SOTO ARANGO, Diana Elvira; MORA GARCÍA, José Pascual; LIMA JARDILINO, José Rubens. Formación de docentes y modelo peda- gógico en la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. En: Revista histórica de la educación latinoamericana. 2017. vol. 19, n. 29, p. 35-66. https://doi.org/10.19053/01227238.7552
TOBÓN, Sergio. Formación integral y competencias. Pensamien- to complejo, currículo, didáctica y evaluación. Bogotá: ECOE. 2010. https://www.redalyc.org/pdf/4575/457545095007.pdf
UAHC - Universidad Academia de humanismo cristiano. Modelo edu- cativo -Universidad Academia de humanismo cristiano. 2013. http:// www.academia.cl/wp-content/uploads/2011/11/A4-Modelo-Educati- vo-UAHC.pdf
UDEC – Universidad de Concepción. Modelo educativo para la en- señanza de la responsabilidad social. 2010. http://www2.udec.cl/rsu/ images/stories/doc/modeloeducativors.pdf
UNIPILOTO. Universidad Piloto de Colombia. Enfoque pedagógico. Bogotá. 2018. https://www.unipiloto.edu.co/descargas/Enfoque-Peda- gogico.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Entramado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.