Emerging communicative tensions in collaborative learning strategies

Authors

  • Miguel Ezequiel Badillo Mendoza Universidad Andina Simón Bolivar

Keywords:

Communication, virtual learning scenarios, ICT, technological competencies, Communicative tensions

Abstract

The following article presents the results of the research study titled “Emerging communicative tensions (ECT) in the use of free software tools and social networks in collaborative learning strategies,” which was carried out during the development of a Pedagogy Workshop for Unlicensed Professionals in 2012. The methodology was qualitative in nature with a descriptive scope. The technique used was a virtual survey of the group of attendees composed of 18 people belonging to the municipalities of Valle del Cauca (Colombia). The presence of tensions was identified in three categories of analysis: learning, collaborative work, and communication. It is concluded that ECTs arise from new configurations and modes of relating of communication in virtual environments and that its incidence can have a negative impact on the expected educational outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. ALTAMIRANO, Edgar, BECERRA, Nelson y NAVA, Atanacio. Hacia una educación Conectivista. En: Revista Alternativa. No. 22 (2010) (en línea) Página web. (citado el 25 de agosto de 2012). Disponible en internet: http://www.revistaalternativa.org/.

2. APARICI, Roberto. Principios pedagógicos y comunicacionales de la educación 2.0. Organización de los Estados Americanos. En: La educ@cion: revista digital. No. 145 (Mayo 2011) (en línea). Página web. (citado el 5 de agosto de 2012). Disponible en internet: http://www.educoas.org/portal/La_Educacion_Digital/ laeducacion_145/articles/Roberto_Aparici.pdf

3. APARICI, Roberto y SILVA, Marco. Pedagogía de la interactividad. En: Revista Comunicar. No. 38 (2011); p. 51-58. ISSN: 1134-3478

4. APARICI, Roberto. Conectados en el Ciberespacio. UNED: España, 2010.

5. CORREA, Ramón Ignacio y FERNÁNDEZ, María Luisa. Educación y tecnologías: miradas intemporales desde la organización escolar. En: Revista Comunicar. No. 18 (2002); p. 96-100. ISSN: 1134-3478

6. MARTIN GARCIA, Antonio Víctor, DEL DUJO, Ángel García. A. V. Caracterización Pedagógica de los Entornos Virtuales De Aprendizaje. En: Teoría de la educación. No. 14 (2003); p. 67-92.

7. GARCÍA MATILLA, Agustín. Educación y comunicación en Escuela y Sociedad. Ponencia inaugural de las Jornadas de Formación del Profesorado convocadas bajo el enunciado Lenguajes, comunicación y técnicas. Gobierno de Cantabria. Consejería de Educación y Juventud. Dirección General de Juventud, 2001.

8. GUTIÉRREZ, Aquilina Fueyo. Alfabetización Audiovisual: una respuesta crítica a la pedagogía cultural de los medios. (en línea) Página web. (citado el 9 de julio de 2012). Disponible en: http:// www.uned.es/ntedu/asignatu/2_Queli_Fueyo1.htm

9. NAVARRO, María. Los nuevos entornos educativos: desafíos cognitivos para una inteligencia colectiva. En: Revista Comunicar. No. 33 (2009); p. 141-148. ISSN: 1134-3478

10. OSUNA, Sara. Aprender en la Web 2.0. Aprendizaje colaborativo en comunidades virtuales. Organización de los Estados Americanos. En:La educ@cion: revista digital. No. 145 (Mayo 2011). (en línea). Página web. (citado el 20 de septiembre de 2012). Disponible en internet: http://www.educoas.org/portal/ La_Educacion_Digital/laeducacion_145/index.html

11. REAL ACADEMIA DE LA LENGUA. Recuperado el 05 de septiembre de 2012, de http://www.rae.es/rae.html

12. RODRÍGUEZ RUIZ, Jaime. (S.F.). El relato digital: ¿un nuevo género?. (en línea) Página web. (citado el 9 de septiembre de 2012). Disponible en internet: http://www.javeriana.edu.co/ relato_digital/

13. RUEDA, Rocío. Apropiación social de las tecnologías de la información: ciberciudadanías emergentes. Ponencia presentada en el encuentro: “Diálogo cultural y tecnologías de la información y la comunicación para el fortalecimiento de los procesos comunitarios”. Colombia: Universidad Autónoma de Occidente, 2005.

14. SILVEIRA, Da Pablo. La educación siempre llega tarde. Pensar Iberoamérica. En: Revista de Cultura. No. 3 (2003), (en línea) Página web. (citado el 10 de agosto de 2012). Disponible en internet. http://www.oei.es/pensariberoamerica/ric03a04.htm

Downloads

Published

2017-06-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Emerging communicative tensions in collaborative learning strategies. (2017). Entramado, 9(1), 188-201. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/entramado/article/view/3452

Similar Articles

1-10 of 601

You may also start an advanced similarity search for this article.