Index of attitude towards research in undergraduate students

Authors

  • Héctor Mauricio Rojas Betancourt Universidad de Manizales
  • Raquel Méndesz Villamizar Universidad Industrial de Santander
  • Ángela Rodríguez Prada Universidad in

Keywords:

Attitude, training, science, university, pedagogy

Abstract

The study of students› attitude towards the learning of science and their level of predisposition towards training in scientific research constitute the axes of analysis of this research work, which focuses on the status and type of training in research, and proposes better approaches to the development of pedagogy of scientific research. A cross-sectional, correlational study was carried out among undergraduate students in the five most important universities in the city of Bucaramanga, Colombia. The students› favorable predisposition toward research stands out in the midst of many institutional difficulties, such as the professor›s role in the high or low index of attitude; as well as the self-affirmation of the students toward training in research, and the importance for them that the universities should strengthen the scientific area of their training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. APARICIO, Pablo Cristian. Educación y jóvenes en contextos de desigualdad socioeconómica. Tendencias y perspectivas en América Latina. En: Archivos Analíticos de Políticas Educativas, Vol. 17 No.12 (ene. -dic. 2009); p.1-35. Recuperado [Octubre 07 de 2010] de http://epaa.asu.edu/epaa/, 2-37

2. BLANCO, Neligia, & ALVARADO, María E. Escala de actitud hacia el proceso de investigación científico social. En: Revista de Ciencias Sociales. Vol.11, No. 3 (2005); p. 537-544.

3. BOLIN, Brien; LEE, Kyoung Hag; GLENMAYE, L. & Yoon, D. P. Impact of research orientation on the research anxiety of social work students. In: Journal of Social Work Education. Vol. 48 No. 2 (2012); p. 223-243.

4. CHAKRABARTI, Bhupati. Physics students’ attitude towards theoretical and experimental research. In: Current Science. Vol 100, No. 3 (feb 2011); p. 280.

5. CHRISTENSEN, Clayton M., & EYRING, Henry. The Innovative University: Changing the DNA of Higher Education from the Inside Out. USA: Jossey-Bass Higher and Adult Education Series, 2011. 475 p.

6. CRANEY, Chris; Mckay, Tara; MAZZEO, April; MORRIS, Janeth; PRIGODICH, Cheryl & GROOT, Robert. Cross-Discipline perceptions of the undergraduate research experience. In: The Journal of Higher Education. Vol. 82, No.1 (Jan-Feb 2011); p. 92- 113.

7. DENOFRIO, Lauren A.; RUSSELL, Brandy S.; LOPATTO, David & LU, Yi. Linking student interests to science curricula. In: Science Magazine. Vol. 318, No. 5858 (dec. -2007); p. 1872-1873. 8. DUIT, Reinders. La investigación sobre enseñanza de las ciencias. En: Revista Mexicana de Investigación Educativa. Vol 11, No. 30 (jul. - sep. 2006); p. 741-770.

9. GRAU SANCHEZ, Ramón. ¿Qué es lo que hace difícil una investigación? Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales. No. 2 (1994); p. 27-36.

10. HILARRAZA, Yaritza Josefina. La investigación pedagógica: un aporte a la gestión de la formación docente desde un punto de vista socio cultural. En: Revista Didasc@lia: didáctica y educación. Vol. 3, No.1 (ene. - mar. 2012); p. 25-39.

11. OLMEDO ESTRADA, Juan Carlos. Educación y Divulgación de la Ciencia: Tendiendo puentes hacia la alfabetización científica. En: Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias. Vol. 8, No. 2 (2011); p. 137-148.

12. ORTEGA RUÍZ, Pedro. La investigación en la formación de actitudes: problemas metodológicos y conceptuales. En : Teoría de la Educación. Vol. 1 (1986); p. 111-125.

13. PAPANASTASIOU, Elena. Factor structure of the “Attitudes toward Research” Scale. In: Statistics Education Research Journal. Vol. 4, No.1 (2005); p. 16-26.

14. PARDO GÓMEZ, María Elena; IZQUIERDO LAO, Jóse Manuel y SÁNCHEZ RAMÍREZ, Lida de la Cruz. El proceso de formación para la inevestigación científica en la educación superior sustentado en tecnologías de la información y las comunicaciones. En: Ciencia en su PC. No. 3 (jul. - ago. - sep. 2010); p. 133-142.

15. PRINCE, Michel J.; FELDER, Richard M. & BRENT, Rebecca. Does faculty research improve undergraduate teaching? an analysis of existing and potencial synergies. In: Journal of Engineering Education. Vol. 96, No. 4 (2007); p. 283-294.

16. RESTREPO GÓMEZ, Bernardo. Investigación de aula, formas y actores. En: Revista Educación y Pedagogía. Vol. 21, No. 53 (ene - abr. 2009); p. 103-112.

17. ROJAS BETANCUR, Héctor Mauricio. Formar investigadores e investigadoras en la universidad: optimismo e indiferencia juvenil en temas científicos. En: Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud. Vol. 7, No. 2 (jul. 2009); p. 1595-1618.

18. ROJAS BETANCUR, Héctor Mauricio. La actitud estudiantil sobre la investigación en la universidad: Un estudio de caso en seis universidades de Colombia. En: Investigación y Desarrollo. Vol 18, No. 2 (2010); p. 370-389.

19. ROJAS, M., & LINARES, J. Formación universitaria en salud: más calidad, mejor futuro. En: Revista UIS Humanidades. Vol. 39, No. 1 (2011); p. 77-91

20. SALAZAR, Mónica. Indicadores de ciencia y tecnología, Colombia 2011. Bogotá: Observatorio Colombiano de Ciencia y Tecnología, 2012.

21. TREJO, M. D., & GARCÍA, F. Pedagogía de la investigación. En: Revista de la Asociación Mexicana de Metodología de la Ciencia y de la Investigación. Vol. 1, No. 1 (2009); p. 135-141.

22. VÁZQUEZ ALONSO, Ángel, & MANASSERO MAS, María Antonia. Actitudes relacionadas con la ciencia: una revisión conceptual. En: Enseñanza de las Ciencias. Vol. 13, No. 3 (1995); p. 337-346.

Downloads

Published

2017-06-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Index of attitude towards research in undergraduate students. (2017). Entramado, 8(2), 216-229. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/entramado/article/view/3438

Similar Articles

1-10 of 76

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)