An etnographic study of resilient practices against school culture at three S econdary schools in the city of Cali

Authors

  • Holbein Giraldo Paredes Universidad Libre

Keywords:

Cultural reproduction, cultural resistance, school practice, dialectic, cultural capital, subjective reaction

Abstract

The general purpose of this article is to provide a description of behaviors and attitudes of resistance towards school culture among students at three secondary schools at income levels one, two, and three in the city of Cali using a qualitative approach. Interpreting these expressions of rejection on the part of the students of school rules and school culture overall, based on theories of resistance, makes it possible to achieve an understanding of the complex issues of educational institutions today.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. ALTHUSSER, Louis. El aparato ideológico del estado escolar como aparato dominante. Barcelona: Labor, 1977.

2. ALTHUSSER, Louis. Ideología y Aparatos Ideológicos de Estado. En: La filosofía como arma de la reacción. México: Siglo XXI, 1977

3. APPLE, Michel. Ideología y Currículo. Madrid: Editorial Akal, 1979.

4. APPLE, Michael. El marxismo y el estudio reciente de la educación. Madrid: Educación y sociedad. 1976.

5. BAUDELOT, CH. y ESTABLET, R. La escuela capitalista en Francia. Madrid: Siglo XXI. 1976

6. BOURDIEU, Pierre. Los estudiantes y la cultura. Barcelona: Labor. 1967.

7. BOURDIEU, Pierre. Capital cultural, escuela y espacio social. Rojas 3 piso torre 2. Madrid: Siglo XXI. 1997

8. BOURDIEU, Pierre y PASSERON, Jean-Claude. “Introducción.” La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. México: Fontamara. 1996

9. BOWLES, S. y GINTIS, H. La educación como escenario de las contradicciones en la reproducción de la relación capital-trabajo. Madrid: Educación y Sociedad. 1983.

10. BERNSTEIN, Basil. Conocimiento oficial e identidades pedagógicas. En: Ensayos de pedagogía crítica. Compilador. Javier José Goikoetxea Piedrola, J. García Peña. Caracas: Editorial Laboratorio Educativo. 1997, ISBN 84-7884-181-4

11. BERNSTEIN, Basil. Pedagogía, control simbólico e identidad. Madrid: Morata. 1996.

12. BERNSTEIN, Basil. La estructura del discurso pedagógico. Madrid: Morata.1990

13. DUBBERLEY, W. S. El sentido del humor como resistencia. En: WOODS Peter y HAMMERSLEY Martyn. Género, cultura y etnia en la escuela: Informes etnográficos. 1995. p. 91-112.

14. FOUCAULT, Michel. Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. México: Siglo XXI. 1988

15. GIROUX, Henry. Reproducción, resistencia y acomodo en el proceso de escolarización. Biblioteca Virtual de Ciencias Sociales. Disponible en: http://www.cholonautas.edu.pe/modulo/upload/Giraux.pdf. [Citado el 8 de agosto 2009]

16. GRAMSCI, A. Los intelectuales y la organización de la cultura. Buenos Aires: Nueva Visión. 1984.

17. GIL VILLA, Fernando. Teoría sociológica de la educación. Bogotá: Nueva América. 1997.

18. HERNÁNDEZ SAMPIERI, Roberto y otros. Metodología de la investigación. Bogotá: MC Graw Hill. 1996.

19. LEVITAS, Maurice. El marxismo y la sociología de la educación. Barcelona: Alianza. 1982.

20. LEVICES MALLO, Jesús J. Reproducción y resistencia. En Diccionario Crítico de Ciencias Sociales. Filosofía y Ciencias Sociales.Tomos 1-4. Madrid y México: Plaza y Valdés, 2009

21. PÉREZ GOMEZ, Ángel. Socialización y educación en la época postmoderna. En: Ensayos de Pedagogía Crítica. Compilado por: Javier José Goikoetxea Piedrola, J. García Peña. Caracas: Editorial Laboratorio Educativo. 1997, ISBN 84-7884-181-4

22. WILLIS, Paul. Aprendiendo a trabajar. Madrid: Akal, 1988.

1. FALS BORDA, Orlando. La educación en Colombia. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. 1962.

2. DURKHEIM, E. Educación y sociología. Barcelona: Península.1975.

3. ELVIN, H.L. La educación y la sociedad contemporánea. Barcelona: Editorial laboral. 1973.

4. RIVERO, José Gil. La educación como espacio de resistencia y transformación social. Disponible en: http://laberinto.uma.es/index.php?option=com_content&view=article&id=148:la-educacion-como-espacio-de-resistencia-y-transformacion-social&catid=44:lab10&Itemid=54. [Citado el 25 de mayo 2008]

5. TÉLLEZ, I. Gustavo. Pierre Bourdieu. Conceptos básicos y construcción socioeducativa. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional. 2002

Downloads

Published

2010-12-01

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1-10 of 71

You may also start an advanced similarity search for this article.