Hacia un modelo de formación con tecnologías de la información y la comunicación en el currículo universitario colombiano
Keywords:
Information and Communication Technologies, educational computer science, Formation with ICT, learning environments, representations, vocational training, curricular flexibilityAbstract
The appearance of the Information and Communication Technologies (ICT) and its application in multiple disciplines, have generated opposite debates about its pertinent insertion in the curriculum of vocational training programs in the Colombian University. This insertion has motivated several reflections on what kind of epistemological, pedagogical and methodological foundations are required in order to sustain pedagogic relations and practices in the construction of teaching-learning environments through information and communication technologies. This article, as result of the project Virtual Chair of the Libre University, approaches a logical frame destined to offer elements on the conception of the educational computer science in processes of vocational training and curricular flexibility, expressed in an educational offer for the curriculum of undergraduate programs, orientated by interrelationships with the discipline and forms of thought that they provide.
Downloads
References
AVANZINI, Guy. La Pedagogía Hoy. Fondo de Cultura Económica. Mexico. 1998.
BACHELARD, Gaston. La Formación del Espíritu Científico, Editorial Siglo XXI, México. 1991.
BERTALANFFY, Ludwig Von, Teoría General de los Sistemas. Fondo de Cultura Económica Ltda. Santafé de Bogotá, 1994
CAPRA, Fritjof. La Trama de la Vida. Editorial Anagrama. Barcelona, 1997.
CHAPARRO, Fernando. Conocimiento, Innovación y Construcción de Sociedad. TM Editores Colciencias. 1998.
CLARK Andy 1999 Citado por Parra, R. Jaime en Los Computadores en la nueva visión educativa. Editorial Escuela Colombiana de Ingeniería. Bogotá. 2000.
DE ZUBIRIA, Julian. Los Modelos Pedagógicos. Editorial Magisterio. Bogotá 2006.
DIAZ BARRIGA, Frida y HERNANDEZ ROJAS, Gerardo. Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. McGraw Hill. Universidad Autónoma de México, México. 1998
DÍAZ, Mario. Flexibilidad en Educación Superior. ICFES, Bogotá 2002.
DUART., Joseph M, Sangra Albert. Aprender en la Virtualidad. Editorial Gedisa. Universidad Oberta de Cataluña. Barcelona 2002.
DUARTE, Jakeline. Ambientes de aprendizaje una aproximación conceptual. www.campus-oei.org/revista/deloslectores. Universidad de Antioquia, Colombia. 2001.
FACUNDO D., Angel H. Educación Virtual en América Latina y el Caribe: Características y Tendencias. IIESALC-UNESCO. Bogotá. 2002.
HENAO A., Octavio. La Enseñanza virtual en la Educación Superior. Serie Calidad de la Educación Superior No 8. Procesos Editoriales ICFES, Bogotá 2002
HUERGO, Jorge y OSIN, Luis. Comunicación Humanismo y Nuevas Tecnologías en el Espacio Escolar. Edit Universidad Pedagógica Nacional. Bogotá, 1999.
ICFES. Estándares mínimos de calidad para la creación y funcionamiento de programas de pregrado Serie Calidad de la Educación Superior. Ministerio de Educación Nacional 2000.
JARAMILLO, Luis Javier, Ciencia Tecnología Sociedad y Desarrollo. ICFES. 1999.
LATORRE, Estrada Emilio. Teoría General de Sistemas aplicada a Solución Integral de Problemas. Universidad del Valle, Cali. 1996.
LONDOÑO Freddy, Álvarez María. Metodología de Desarrollo de Producciones Educativas Hipermediales. En Memorias VI Congreso Nacional de Informática Educativa. RIBIE-Col. Bogotá, 2002.
LONDOÑO, Freddy W. Roles Profesionales de la Ingeniería, Investigación e Informática y sus posibilidades de Desarrollo. Entramado Revista Investigaciones Universidad Libre Seccional Cali Vol 1, No 1. 2005.
MEN Icfes, Colciencias, Unesco, La Didáctica como sistema Complejo. Educación y Pensamiento Complejo, Memorias Primer Congreso Internacional de Pensamiento Complejo, Bogotá 2000.
MORIN Edgar, Los Siete Saberes Necesarios para la Educación del Futuro., Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. UNESCO. 1996.
MORIN, Edgar. El Método III. El Conocimiento del Conocimiento. La máquina hipercompleja. Traducción Ana Sanchez. Ed. Cátedra, Madrid. 1999.
PARRA, R. Jaime. Los Computadores en la nueva visión educativa. Ed. Escuela Col Ingeniería. 2000.
POZO, Juan Ignacio. Teorías Cognitivas del Aprendizaje. Edit Morata. Madrid. 1999.
PRIGOGINE Ilya. Tan solo una Ilusión.www.upv.es/laboluz/rev/rev-2/prigo.htm
TOBÓN, Sergio. Formación Basada en Competencias. Ecoe Ediciones. Bogotá, 2004.
VARGAS, Guillen germán. Filosofía, pedagogía y tecnología. Ed Alejandría Bogotá 2003.
ZAMBRANO Leal, Armando. Didáctica, Pedagogía y Saber. Editorial Magisterio, 2005.
ZAPATA Z., Donna. Contextualización de la Enseñanza Virtual en la Educación Superior. Procesos Editoriales ICFES, Bogotá 2002