Telework model in university education: Strategies to strengthen its implementation at the Catholic University of Cuenca, Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.11833

Keywords:

Higher education, SWOT, Virtual modality, Telework, University professor, Remote work

Abstract

Teleworking has become a model of service provision that necessarily requires the use of technological tools. This way of developing activities has expanded in the educational sector. Since the COVID-19 pandemic, it has implemented a greater boom in the university field facing great challenges and difficulties. The objective was to analyze the strengths, opportunities, weaknesses, and threats of telework implemented in the context of university education, during 2020-2021 at the Catholic University of Cuenca, Campus La Troncal, Ecuador. In the methodology applied the qualitative approach of descriptive type, SWOT analysis, the technique of literature review, as well as the interpretation and description through focus groups. From the results, it is clear that teachers require specific skills and competencies to develop telework activities. The implementation of telework in university education presents significant opportunities, but also challenges, which must be addressed with effective strategies and a solid legal framework to ensure its successful implementation, prevent the violation of fundamental rights, and the emergence of occupational diseases that are linked to this form of labor organization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Joanna Ramírez-Velásquez, Universidad Católica de Cuenca, Cuenca - Ecuador

    Research Professor, Universidad Católica de Cuenca, Cuenca - Ecuador

  • Luis Ernesto  Quinde-Quizhpi, Universidad Católica de Cuenca, Cuenca - Ecuador

    Research Professor, Universidad Católica de Cuenca, Cuenca - Ecuador

  • Ricardo Agustín Alarcón-Vélez, Universidad Católica de Cuenca, Cuenca - Ecuador

    Research Professor, Universidad Católica de Cuenca, Cuenca - Ecuador

  • Cesar Remigio Vega-Abad, Universidad Católica de Cuenca, Cuenca - Ecuador

    Research Professor, Universidad Católica de Cuenca, Cuenca - Ecuador

References

ACEVEDO-DUQUE, Ángel; ARGUELLO, Alejandro; PINEDA, Bessy; URCIOS, Paola. Competencias del docente en educación online en tiempo de COVID-19: Universidades Públicas de Honduras. En: Revista de Ciencias Sociales. 2020. vol. 26. no. 2. p. 1-18. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i0.34123

ALCÁNTARA-SANTUARIO, Armando. Educación superior y COVID-19: una perspectiva comparada. En: Educación y pandemia: una visión académica. 2020. p.75-82.https://www.puees.unam.mx/sapa/dwnf/3/3.Alcantara-Armando_2020_UnaPerspectiva.pdf

ARGENTINA. SENADO Y CÁMARA DE DIPUTADOS DE LA NACIÓN ARGENTINA LEY 27.555. 30 de julio del 2020. Régimen Legal del Contrato de Teletrabajo. Buenos Aires. B.O. 14 de agosto de 2020. https://www.ias.org.ar/wp-content/uploads/2021/01/Texto_concordado_Ley-27555_de_Teletrabajo_con_el_Decreto_Reglam_27_2021.pdf

BRASIL. PRESIDENCIA DE LA REPÚBLICA DE BRASIL Ley 13.467. Consolidación de Leyes del Trabajo. Brasilia. DOU. 13 de julio de 2017. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13467.htm

BRICEÑO-TOLEDO, Margarita; CORREA-CASTILLO, Susana; VALDÉS-MONTECINOS, Michele; HADWEH-BRICEÑO, Marcelo. Modelo de gestión educativa para programas en modalidad virtual de aprendizaje. En: Revista de Ciencias Sociales. 2020. vol. 26. no. 2. p. 286-298. https://www.redalyc.org/journal/280/28063431023/28063431023.pdf

BRINDUSA, Anghel; COZZOLINO, Marianela; AITOR, Lacuesta. El teletrabajo en España. Artículos Analíticos Boletín Económico. Banco de España. Febrero 2020. https://repositorio.bde.es/bitstream/123456789/12361/1/be2002-art13.pdf

BOLIVIA. PRESIDENCIA CONSTITUCIONAL DEL ESTADO PLURINACIONAL DE BOLIVIA. Decreto Supremo 4118. 19 de diciembre 2019. Reglamenta el Artículo 3 de la Ley N° 1099, de 17 de septiembre de 2018. Gaceta Oficial de Bolivia. La Paz. 1226NEC. 20 de diciembre de 2019. http://gacetaoficialdebolivia.gob.bo/normas/buscar/4118

BUITRAGO-BOTERO, Diego Martín. Teletrabajo: una oportunidad en tiempos de crisis. En: Revista CES Derecho. 2020. vol. 11. no. 1. p. 1-2. http://www.scielo.org.co/pdf/cesd/v11n1/2145-7719-cesd-11-01-1.pdf

CABERO-ALMENARA, Julio; PALACIOS-RODRÍGUEZ, Antonio. La evaluación de la educación virtual: las e-actividades. RIED. En: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. 2021. vol. 24, no. 2. p. 169-188. https://doi.org/10.5944/ried.24.2.28994

CASTELLS, Manuel. La era de la información: economía, sociedad y cultura. México: La Sociedad Red. Siglo XXI Editores S.A. de C.V, 2005. ISBN. 968-23-2167-0 https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=uADgO-fONJgC&oi=fnd&pg=PA9&dq=La+era+de+la+informaci%C3%B3n:+Econom%C3%ADa,+sociedad+y+cultura.&ots=bDAvsZJKHG&sig=44KqR173HzS7UaUz9HfDQAVX0WI#v=onepage&q=La%20era%20de%20la%20informaci%C3%B3n%3A%20Econom%C3%ADa%2C%20sociedad%20y%20cultura.&f=false

CÓNDOR-HERRERA, Omar. Educar en tiempos de COVID-19. En: CienciAmérica. Mayo 2020. vol. 9. no. 2. p. 31-39. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.281

COLOMBIA. CONGRESO DE LA REPÚBLICA DE COLOMBIA. Ley 1221 de 2008. Normas para promover y regular el Teletrabajo y se dictan otras disposiciones. Diario Oficial Bogotá. No. 47052. 16 de julio de 2008. p. 11-13 https://colombia.justia.com/nacionales/leyes/ley-1221-de-2008/gdoc/

CRISOL-MOYAA, Emilio; HERRERA-NIEVES, Liliana; MONTES-SOLDADO, Rosana. Educación virtual para todos: una revisión sistemática. En: Education in the knowledge society: EKS. Junio 2020 https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/201043/Crisol.pdf?sequence=1&isAllowed=y

CHILE. CONGRESO DE LA NACIÓN. Ley 21.220. 24 de marzo de 2020. Modifica el Código del Trabajo en materia de trabajo a distancia y teletrabajo. Santiago Diario Oficial 26 de marzo del 2020 https://www.dt.gob.cl/legislacion/1624/articles-119223_archivo_01.pdf

CHONG-BAQUE, Patricia Gabriela; MARCILLO-GARCÍA, Concepción Elizabeth. Estrategias pedagógicas innovadoras en entornos virtuales de aprendizaje. En: Dominio de las Ciencia. 2020. vol. 6, no. 3. p. 56-77. Estrategias pedagógicas innovadoras en entornos virtuales de aprendizaje - Dialnet (unirioja.es)

ECUADOR. ASAMBLEA NACIONAL. Ley s/n. 19 de Junio 2020. Ley orgánica de apoyo humanitario para combatir la crisis sanitaria derivada del COVID-19. Registro Oficial. Quito. Edición Constitucional No. 245. 22 de Junio 2020. P. 1-35

ECUADOR. MINISTERIO DEL TRABAJO. Acuerdo No. MDT-2016-0190. Normas que regulan el teletrabajo en el sector privado del ministerio del trabajo. Registro Oficial. Quito. Suplemento No. 171. 30 de enero del 2018. P. 2-3

ECUADOR. MINISTERIO DEL TRABAJO. Acuerdo No. MDT-2018-0002-A. Normas que Regulan el Teletrabajo en el Sector Privado. Registro Oficial. Quito. Segundo Suplemento No. 825. 24 de agosto de 2016. P. 3-6

ECUADOR. MINISTERIO DEL TRABAJO. Acuerdo No. MDT-2020-076. Directrices Para La Aplicación Del Teletrabajo Emergente Durante La Declaratoria De Emergencia Sanitaria. Registro Oficial. Quito. No. 178. 07 de abril del 2020. P. 18-20

GONZÁLEZ-MENÉNDEZ, Eva; LÓPEZ GONZÁLEZ, María Jesús; GONZÁLEZ-MENDEZ, Silvia; GARCÍA-GONZÁLEZ, Guillermo; ÁLVAREZ-BAYONA, Teresa. Principales consecuencias para la salud derivadas del uso continuado de nuevos electrónicos con PVD. En: Revista Española de Salud Pública. 2019. vol 93. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1135-57272019000100011

HURTADO-DE BARRERA, Jacqueline. Metodología de la Investigación Holística. Caracas: Fundación Sypal. 2000. https://ayudacontextos.wordpress.com/wp-content/uploads/2018/04/jacqueline-hurtado-de-barrera-metodologia-de-investigacion-holistica.pdf

JARA-VACA, Fanny Liliam; CHÁVEZ-GUEVARA, Jorge Ernesto; VILLA-ESCUDERO, Irma Catalina; NOVILLO-NOVILLO, Javier Leonardo. Rol del docente para la educación virtual en tiempos de pandemia: Retos y oportunidades. En: Polo del Conocimiento. 2021. vol. 6. no. 11. p. 30-45. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/3248

LARA-SALAS, Alba. Implementación del teletrabajo en el rendimiento laboral del personal de la Dirección Mantenimiento Institucional de la Caja Costarricense de Seguro Social, según la herramienta FODA, en el periodo 2019 al 2021. En: Repertorio Científico. Mayo 2023. vol. 25 no. 3. p. 105-115. https://doi.org/10.22458/rc.v25i3.4760

LÓPEZ-ALEGRÍA Fanny, FRAILE Claudia. Metodologías didácticas activas frente a paradigma tradicional. Una revisión sistemática. En: FEM Revista de la Fundación Educación Médica. 2023. vol 26 NO. 1 p. 5-12. https://www.educacionmedica.net/revista/26/1

MASCARENHAS, Madalena; CARVALHO, Vania Sofia; MORETTO, Cleide Fátima; CHAMBEL, María José. Boundary violations and university teachers’ well-being during mandatory telework: Recovery’s role and gender differences. In: BMC Public Health. 2024. vol 24. no. 1. p. 747. https://doi.org/10.1186/s12889-024-18178-6

MERCHÁN-CARREÑO, Edwin Joao; MERO-SUÁREZ, Karina virginia; MERO-SUÁREZ, Carlos Renan. El teletrabajo en los procesos sustantivos de la educación superior: investigación, vinculación, gestión y docencia. En: Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas. 2021. vol. 14, no. 4. p. 202-214. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/850

MUY-PÉREZ, Efraín Fernando. Los vacíos jurídicos de los riesgos laborales del teletrabajo en Ecuador. En: FORO: Revista de Derecho. 2021. Vol. 35. p. 27-46. https://app-vlex-com.vpn.ucacue.edu.ec/#search/jurisdiction:EC+content_type:4/teletrabajo/vid/861674986

NIETO GÓLLER, Rafael Andrés. Educación virtual o virtualidad de la educación. En: Revista historia de la educación latinoamericana. 2012. vol. 14 no. 19. p. 137-150. https://www.redalyc.org/pdf/869/86926976007.pdf

ORGANIZACIÓN INTERNACIONAL DEL TRABAJO. El teletrabajo durante la pandemia de Covid-19 y después de ella. Guía práctica. Ginebra. Oficina Internacional del Trabajo OIT. 2020. ISBN: 978-92-2-033091-3 https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_protect/---protrav/---travail/documents/publication/wcms_758007.pdf

PERÚ. CONGRESO DE LA REPÚBLICA DEL PERÚ. Ley n 30036. 15 de mayo de 2013. Ley que regula el teletrabajo. https://www2.congreso.gob.pe/sicr/cendocbib/con4_uibd.nsf/DD7DF93E4B76742105257EF4000325BA/$FILE/30036.pdf

PERALTA-BELTRÁN, Álvaro Raúl; BILOUS, Allá; FLORES-RAMOS, Carlos Roberto; BOMBÓN-ESCOBAR, Carlos Fernando. El impacto del teletrabajo y la administración de empresas. En: Recimundo. Revista Científica mundo de la investigación y el Conocimiento. 2020. vol. 4. no 1. p. 326-335. https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(1).enero.2020.326-335

PONCE-TALANCÓN, Humberto. La matriz FODA: alternativa de diagnóstico y determinación de estrategias de intervención en diversas organizaciones. En: Enseñanza e Investigación en Psicología. 2007. vol. 12, no. 1. p. 113-130. https://www.redalyc.org/pdf/292/29212108.pdf

RAMÍREZ-VELÁSQUEZ, Joanna Carolina; QUINDE-QUIZHPI, Luis Ernesto; ALARCÓN-VÉLEZ, Ricardo Agustín; VEGA-ABAD, Cesar Remigio. Teletrabajo en tiempos de pandemia: Un reto laboral en la educación superior. En: Revista Scientific. 2021. vol. 6. no. 20. pp. 130-151. e-ISSN: 2542-2987. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2021.6.20.7.130-151

RAMÍREZ-VELÁSQUEZ, Joanna Carolina; TAPIA TAPIA, Héctor Eduardo; VEGA-ABAD, Cesar Remigio y VILLAGÓMEZ, Martha. Teletrabajo en Sudamérica: Un desafío jurídico frente al covid-19. En: Revista Venezolana de Gerencia. vol. 26, no.94. p. 662-677. https://doi.org/10.52080/rvgv26n94.12

RODRÍGUEZ RIZO, Marlene. Rol del docente y estudiante en la educación virtual. En: Revista Multi-Ensayos. 2020. vol. 6. no. 12. p. 28-37. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v6i12.10117

SÁNCHEZ-DÍAZ, Lisette Coromoto; SÁNCHEZ-GARCÍA, José Emilio; PALOMINO-ALVARADO, Gabriela del Pilar; VERGES, Irma Yomara. Desafíos de la educación universitaria ante la virtualidad en tiempos de la pandemia. En: Revista De Ciencias Sociales. 2021. vol. 27, no extra. 4. p. 32-48. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i.36992

SIERRA-BENÍTEZ, Esperanza Macarena. El contenido de la relación laboral en el teletrabajo. Consejo Económico y Social de Andalucía. Sevilla: Junta de Andalucía Consejo Económico y Social de Andalucía 2011. I.S.B.N.: 978-84-694-2305-9 https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/53597/El%20contenido%20de%20la%20relaci%F3n%20laboral%20en%20el%20teletrabajo.pdf?sequence=1

TAPASCO-ALZATE, Omar; GIRALDO-GARCIA, Jaime. Asociación entre posturas administrativas de directivos y su disposición hacía la adopción del teletrabajo. En: Información Tecnológica. 2020. vol. 31 no. 1. p. 149-160. ISSN 0718-0764. https://doi.org/10.4067/S0718-07642020000100149

TOMASINA, Fernando; PISANI, Adriana. Pros y contras del teletrabajo en la salud física y mental de la población general trabajadora: una revisión narrativa exploratoria. En: Archivos de Prevención de Riesgos Laborales. 2022. vol. 25. no. 2. p. 147-161. https://doi.org/10.12961/aprl.2022.25.02.07

TORRES-HERNÁNDEZ, Rosa María; SERRANO-CASTAÑEDA, José Antonio. Políticas y prácticas de formación de los maestros en los colectivos docentes. En: Investigación Temática. 2007. vol. 12. no. 33. p. 513-537. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v12n33/1405-6666-rmie-12-33-513.pdf

TORRES-RIVERA, Alma Daniela; BADILLO-GAONA, Manuela; VALENTÍN-KAJATT, Nadina Olinda; RAMÍREZ-MARTÍNEZ, Elia Tzindejhe. Las competencias docentes: el desafío de la educación superior. En: Innovación Educativa. 2014. vol. 14. no. 66. p. 129-145. https://www.redalyc.org/pdf/1794/179433435008.pdf

VENEZUELA. PRESIDENCIA DE LA REPÚBLICA DECRETO 4198. Declara el Estado de Alarma para atender la Emergencia Sanitaria del Coronavirus (COVID-19). República Bolivariana de Venezuela, Gaceta Oficial. Caracas. 41877. 12 de mayo de 2020. https://faolex.fao.org/docs/pdf/ven195049.pdf

VILLAFUERTE, Jhonny; BELLO, Johanna Alexandra; PANTALEÓN-CEVALLOS, Yisela; BERMELLO-VIDAL, Jinsop Omar. Rol de los docentes ante la crisis del Covid-19, una mirada desde el enfoque humano. En: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa. 2020. vol. 8. No. 1. p. 134-150. https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3214

ZAMBRANO, William Ricardo; MEDINA, Víctor Hugo; GARCÍA, Víctor Martín. Nuevo rol del profesor y del estudiante en la educación virtual. En: Dialéctica: Revista de investigación. 2010. vol. 26. p. 51-62. https://moodle.uneg.edu.ve/pluginfile.php/76931/mod_resource/content/1/Dialnet-NuevoRolDelProfesorYDelEstudiante.pdf

Published

2024-06-18

Issue

Section

RESEARCH PAPERS

How to Cite

Ramírez-Velásquez, J., Quinde-Quizhpi, L. E., Alarcón-Vélez, R. A., & Vega-Abad, C. R. (2024). Telework model in university education: Strategies to strengthen its implementation at the Catholic University of Cuenca, Ecuador. Entramado, 20(2), e-11833. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.11833

Similar Articles

1-10 of 65

You may also start an advanced similarity search for this article.