The role of the professional in agronomy in the restoration of the earth as complex environment
DOI:
https://doi.org/10.18041/entramado.2015v11n2.22237%20Keywords:
Crisis of civilization, modern agricultura, complex environment, ecological societyAbstract
Modern agriculture considers nature as simple producer of natural resources and the intervention of man has become predatory already that the society is eager to exploit the resources as goods arise then these questions are discussing academically these processes in a complex way? What do the faculties or colleges and universities adequately address these issues? What is the careers of Agrarian Sciences consider the environment as complex system: natural and human, within an ecological society? These issues are discussed in this article, pretending to set a path of reflection proposal as a pioneer in the field colombian, considering the role of the professional in Agronomy and their contributions toward restoring Earth and addressing modern agriculture and agricultural discipline within the crisis current civilization; then, the conditions should favor the Colombian University to train qualified professionals are analyzed. It was found that a commitment
to a comprehensive study of modern agriculture is necessary, the agronomic discipline should be directed to the service of a culture of joy and recognition of others, and that the University can play a key role in shaping agronomists with complex thought. It is concluded that a cultural change is needed and it is not possible an ecologically sustainable relationship with the natural world without an ecological society.
Downloads
References
2. ÁNGEL-MAYA, A. Historia y Medio Ambiente. En: Memorias del Se- minario Ciencias Sociales y Medio Ambiente. Santafé de Bogotá: Uni- versidad Nacional de Colombia. 1989.
3.BOOCKHIN, M. Ecología Libertaria. Madrid: Madre Tierra, 1991. 91p.
4. CARRIZOSA-UMAÑA, J. Colombia compleja. Jardín Botánico de Bo- gotá. Bogotá: Instituto Alexander Von Humboldt. 2014. 295 p.
5. FOUCAULT, M. El orden del discurso. México: Ed. Tusquets, 1970.
6. FOUCAULT, M. Nietzsche, la Genealogía, la Historia. En: Genealogía del poder. (3a edi., trad. Fernando Alvarez-Uría). Madrid: La Piqueta, 1992. p. 13.
7. FOUCAULT, M. Las palabras y las cosas. Una arqueología de las cien- cias humanas. (22a edi., trad. Elsa Cecilia Frost). México: Siglo XXI, 1993. pp. 342/356.
8. GIRALDO, R., QUICENO, Á. & VALENCIA, F. Una salida ética a la crisis ambiental contemporánea. En: Entramado. Enero - junio 2011. vol. 7, no. 1. p. 148-158.
9. GONZÁLEZ, F. El remordimiento. Medellín: Bedout. 1972
10. GORZ, A. La utopía contra la modernidad. En: Colombia el despertar de la modernidad. Santa Fe de Bogotá: Carvajal. 1991.
11. GRIGNON, C. La enseñanza agrícola y la dominación simbólica del campesinado. En: Espacios de poder. (1a edi., trad. Julio Varela y Fer- nando Álvarez-Uría). Madrid: La piqueta, pp. 73/76. 1981
12. KUHN, T. La estructura de las revoluciones científicas. Madrid: Fondo de Cultura Económica. 1975.
13. MOCKUS, A. La misión de la universidad. En: Universidad Nacional de Colombia. Reforma Académica. Documentos. Santafé de Bogotá- 1995
14. MOLANO, J. Arqueología del paisaje. En: Cuadernos de Geografía, 1995. vol. 5, no. 2. p. 1-10.
15. PARRA, J. Competencias profesionales del Ingeniero Agrónomo. En: Agronomía Colombiana. 2003. vol. 21, no. 1-2. p. 7-16.
16. PRETTY, J. Regenerating Agriculture: Policies and Practices for Sustai- nability and Self-reliance. London, UK: Earthscan. 1995
17. SANTOS, BOAVENTURA DE SOUSA. De las dualidades a las eco- logías. La Paz, Red Boliviana de Mujeres Transformando la Economía REMTE. 2012
18. SCHMIDT, A. El concepto de naturaleza en Marx. México: Siglo XXI. 1976
19. SEBILLOTTE, M. Sistemas de cultivo y de producción: algunos con- ceptos que permiten el análisis y la comprensión de sus efectos. (Trad. José Ottocar Reina Barth). Palmira: Universidad Nacional de Colom- bia. 1993.
20. SEBILLOTTE, M. Agronomía y Agricultura: ensayo de Análisis de las Tareas del Agrónomo. En: Cuadernos de Agroindustria y Economía Rural. 1987. vol. 19, no. 67/116.
21. SERRANO, P. La encrucijada de la Universidad. Palmira, Universidad Nacional de Colombia. 1988
22. SZILASI, W. ¿Qué es la ciencia? México: Fondo de Cultura Económica. 1956
23. VÁSQUEZ, E. La universidad pública y la sociedad. Cali: Universidad del Valle. 1982.
24. ZULETA, E. Sobre la idealización en la vida personal y colectiva y otros ensayos. Bogotá: Procultura. 1985