OVA as a strategy to improve reading comprehension in french students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.10922

Keywords:

Reading comprehension, French, OVA, ICT, Literal level, Inferencial level

Abstract

This study aims to evaluate the effectiveness of an Objeto Virtual de Aprendizaje (OVA), or Virtual Learning Object, in improving reading comprehension in French among third-semester students of the bachelor’s program in Modern Languages at the University of Cauca. A pre-experimental design was employed with a group of 26 students, who were administered a pre-test and a post-test to measure reading comprehension before and after the OVA intervention. Data analysis was conducted using descriptive statistical techniques. The results revealed a significant improvement in reading comprehension, with a 34% increase in correct responses at the literal level and a 41% increase at the inferential level. These findings suggest that the use of the OVA is an effective strategy for enhancing reading comprehension in French. Its implementation in other academic levels and adaptation for the teaching of other languages is recommended.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Mary Elizabeth Astaiza-Samboni, Universidad del Cauca, Popayán - Colombia

    Faculty of Human and Social Sciences, Language Training Program, Universidad del Cauca, Popayán - Colombia.

  • Maricela López-Molina, Universidad del Cauca, Popayán, Colombia

    Professor Universidad del Cauca, Popayán - Colombia

References

ANDRADE PARRA, Silvia Yesenia; TAPIA TAPIA, Martha Jhamiled; TITUANA VÁSQUEZ, Flor del Cisne. Aprendizaje mediante el uso de Herramientas Tecnológicas en la Educación inclusiva y el fortalecimiento de la enseñanza. En: Revista Scientific. 2020. vol. 5, no. 17. p. 350–369. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.17.19.350-369

Armijos Uzho, Angie; Paucar Guayara, Carmen, Quintero Barberi, Jesús. Estrategias para la comprensión lectora: Una revisión de estudios en Latinoamérica. En: Revista Andina de Educación. 2023. vol.6, no. 2. p. 000626 https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.2.6

Asensio Ferreiro, Mª Dolores. Desarrollo de la expresión oral en FLE: la Francofonía y las TIC. Anales de Filología Francesa. 2021. no. 29. p. 53-73. https://doi.org/10.6018/analesff.481831

Cadena-Iñiguez, Pedro; Rendón-Medel, Roberto; Aguilar-Ávila, Jorge; Salinas-Cruz, Eileen; del Rosario de la Cruz-Morales, Francisca; Sangerman-Jarquín, Dora Ma. Métodos cuantitativos, métodos cualitativos o su combinación en la investigación: un acercamiento en las ciencias sociales. Revista Mexicana de Ciencias. 2017. vol. 8, no. 7. p. 1603-1617. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-09342017000701603&nrm=iso

Flores-González, Norma. Influencia de los círculos literarios para desarrollar la lectura en extenso en inglés en ambientes virtuales. Ciencia UAT. 2023. vol. 17, no. 2. p. 112-129. https://doi.org/10.29059/cienciauat.v17i2.1745

Gil-OLIVERA, Numas Armando. Ambiente virtual de aprendizaje: beneficios y ventajas para enseñanza del francés como L2. En: Revista Boletin Redipe. 2019 vol. 8, no. 11. p. 91-99. https://doi.org/10.36260/rbr.v8i11.852

HERNÁNDEZ SAMPIERI, Roberto; FERNÁNDEZ COLADO, Carlos; BAPTISTA LUCIO, Pilar. Metodología de la investigación (7a ed). México D.F.; Mc Graw Hill Education. 2008

Manjarrés Pájaro, Miltón; Zwierewicz, Marlene.Práctica pedagógica, metacognición y comprensión lectora en lengua extranjera: una revisión sistemática desde un enfoque deductivo. Em: Educação e Pesquisa. 2021. vol. 47, no. 2. https://doi.org/10.1590/s1678-4634202147239040

Martín-RUIZ, Isaías; González-VALENZUELA, María José. Análisis de la comprensión lectora y sus dificultades en adolescentes. En: Anales de Psicología.2020. vol. 38, no.2. p. 251-258. https://doi.org/10.6018/analesps.419111

Otzen, Tamara; Manterola, Carlos. Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. In: International Journal of Morphology. 2017. vol. 35, no.1. p. 227-232. https://doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037

PASTRAN-Chirinos, María Ynoelia; GIL-Olivera, Numas Armando; CERVANTES-Cerra, Derly. En tiempos de coronavirus: las TICS son una buena alternativa para la educación remota. En: Boletín Redipe. 2020. vol. 9, no. 8. p. 158-165. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1048

Quintero RAMÍREZ, Magda Yuliza; Vela VALDERRAMA, Yeraldin. Estado de la investigación sobre la comprensión de la lectura en estudiantes universitarios. En: Rastros Rostros. 2018. vol. 18, no. 32 p. 51-65. https://doi.org/10.16925/ra.v18i32.1177

RAMOS, Alicie Marie. Uso de una aplicación social como complemento a la enseñanza del francés como lengua extranjera. En: Revista Congreso de Ciencia y Tecnología ESPE.2018 vol. 13, no. 1 https://www.researchgate.net/profile/Juan-Rocha-Hoyos/publication/325995782_Revista_Congreso_de_Ciencia_y_Tecnologia_MEMORIAS_SESIONES_TECNICAS_2018/links/5b324c59a6fdcc8506d0fbe1/Revista-Congreso-de-Ciencia-y-Tecnologia-MEMORIAS-SESIONES-TECNICAS-2018.pdf

Published

2024-06-11

Issue

Section

RESEARCH PAPERS

How to Cite

Astaiza-Samboni, M. E., & López-Molina, M. (2024). OVA as a strategy to improve reading comprehension in french students. Entramado, 20(2), e-10922. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.10922

Similar Articles

1-10 of 188

You may also start an advanced similarity search for this article.