Fomentation of a solidarity culture, in an internal conflict environment in colombia within the training for new professional as a first step to build peace
Education as a central hub for peaceful coexistence and peace building in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.18041/2619-4244/dl.17.3079Keywords:
Conflict, post-conflict, society of solidarity, education, peaceAbstract
Currently, Colombia is living in an environment of conflict and inequality that leads to situations of social injustice within the different regions over the country, many of them lacking opportunities to meet basic needs for sustained and sustainable development of the community. Though the economy is one of the driving forces behind the harmonious development of a country, it is the education in values the transverse axis, that works as a spearhead for the creation of a caring society, eager for peace and solid democratic foundations. That’s why higher education institutions of our beloved Colombia, should consider as one of its objectives outline its humanistic training structure to a culture of solidarity, based on the development of critical thinking and diversity, to guide with a look consequent to the new professional in all disciplines to the questioning of national social problems, looking for generate an environment of peace to face the post-conflict era in Colombia
References
Fernández M., Fernández, M., et al. (2011). Aportes a la construcción de paz y convivencia desde la escuela. Extraído el 15 de junio de 2013.
Disponible en: http://www.berghof-peacesupport. org/publications/BOL_Cultura_de_Paz.pdf Jaime, M. (2003). El conflicto armado en Colombia. Extraído el 10 de junio de 2013. Disponible en: http://ciruelo.uninorte.edu.co/pdf/derecho/19/7_ El%20conflicto%20armado%20en%20Colombia
Jiménez, J. (2013). La educación para la paz y los derechos humanos. Extraído el 15 de julio. Disponible en: http://www.uasb.edu.ec/padh/centro/ pdfs17/jhonnyjimenez.pdf
Maldonado, J. (2013). La cultura estratégica del pos-conflicto. Tesis de maestría. Comando General Fuerzas Militares. Escuela Superior de Guerra. PLANEDH (Plan Nacional de Educación en Derechos Humanos). Extraído el 18 de junio de 2013. Disponible en: http://www2.ohchr.org/english/issues/ education/training/docs/ColombiaPLANEDH.pdf
Rettberg, A. (coord); Camacho, A.; Chaux, E.; García, A.; Iturral, M.; Sánchez, F.; Sanz de Santamaría, A. & Wills, L. (2002). Preparar el futuro: Conflicto y Post-Conflicto en Colombia. Extraído el 27 de abril de 2013. Bogotá: Ed. Alfaomega. Disponible en:http://www.bibliotecanacional.gov. co/content/preparar-el-futuro-conflicto-y-post-conflicto- en-colombia
Renato F., Flavio Vegecio (2006). Compendio de técnica militar. Editorial Cátedra, Madrid.
Suárez, A (2012). Fuero Penal Militar: Una comparación internacional. Extraído el 10 de julio de 2013. Disponible en: http://www.usergioarboleda. edu.co/derecho_penal/cuadernos-de-derecho-penal/ cdp8/DOCTRINA/dr_alfredo_rangel.pdf
Zaragoza, F. (1994). Educación para la paz. Extraído el 14 de julio de 2013. Disponible en: http:// www.uned.es/educacionXX1/pdfs/06-01.pdf
Zurbano J (1998). Bases de una educación para la paz y la convivencia. Extraído el 10 de junio de 2013. Disponible en: http://213.0.8.18/portal/ Educantabria/RECURSOS/Materiales/Biblinter/ BASE
Zagrebelsky, G. (1999). El derecho dúctil: Ley, derechos, justicia. Madrid: Trotta. Revista Ratio Juris, 7 (14).