Innovation in the teaching practice in accounting
DOI:
https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2014v12n21.156Keywords:
Accounting, Innovation, ProffesorsAbstract
The aim of this study was to explore among professors and students, what are
the characteristics of an innovative teacher in Accounting. The study involved
teachers and students from the School of Accounting and Administration of
the UNAM and the Bachelor of Accounting and Finance of the Tecnológico
de Monterrey, Campus Monterrey. From the literature reviewed qualities
that define the profile of an innovative teacher to the current challenges of
higher education were obtained. The research methodology was qualitative,
considering the application of in-depth interviews at both institutions for
a total of 12 teachers with teaching and research profile, as well as 12
students from the last third of a degree in accounting. The results highlight
the qualities of an innovative teacher in Accounting can be located within
the following dimensions: Personal, Interpersonal, Social, and Institutional
value-related and the similarity of intentions, interests and opinions among
professors and students of both institutions. The analysis of the results can
generate evidence and information to permit educational institutions to initiate
processes of reflection on how to facilitate the vocation, updating and linking
for Accounting professors.
Downloads
References
Arquero, J. (2001). Comunicación y contabilidad: implicaciones y propuestas para la formación en contabilidad. Revista de Contabilidad, 4(7), 75–99.
Arquero, J.; Donoso, J.; Hassall, T., & Joyce, J. (2003). Contabilidad y aprensión comunicativa: estudio comparativo de los niveles y perfiles de AC en los estudiantes universitarios. Revista de Contabilidad, 6(12), 21–46.
Arquero, J.; Donoso, J.; Jiménez, S., & González, J. (2009). Análisis exploratorio del perfil demandado para administración y dirección de empresas: implicaciones para el área contable. Revista de Contabilidad, 12(2), 181–214.
Barsky, N.; Catanach, A., & Koslowski, B. (2003). Creating strategic responses to critical risks facing accounting education. Issues in Accounting Education.
Carballo, R. (2006). Un modelo para innovar. Innovación y gestión del conocimiento: modelo, metodología, sistemas y herramientas de innovación, pp. 1-40. Madrid, España.
Christensen, R.; Garvin, D., y Sweet, A. (1991). Education for judgement. Boston: Harvard Business School Press.
Díaz, A. (2005). El profesor de educación superior frente a las demandas de los nuevos debates educativos. Perfiles Educativos, vol. 27, No. 108, México: Universidad Nacional Autónoma de México.
De Agüero, M. (2001). La formación de administradores y contadores en un nuevo contexto. Revista Contaduría y Administración, 15-36.
De Agüero, M. (1999). Un punto de vista sobre los conocimientos del contador público. Revista de Contaduría y Administración, 81-87.
Fierro, C.; Fortoul, B. y Rosas, L. (1999). Transformando la práctica docente. México: Maestros y Enseñanza, Paidós.
Garvin, D., & Srikant, D. (2008). Business Education in the 21st Century. The Global Business Summit, 1–4.
Hocking y Hocking (2009). An answer to the AICPA core competencies challenge. Journal of Instructional Pedagogies. Recuperado el 3 de junio de 2013, de: http://www.aabri. comwww.aabri.com/manuscripts/09278.pdf
International Federation of Accountants (2010). International Education Standards. http:// www.ifac.org/http://www.ifac.org Fecha de consulta: 3 de junio de 2013 .
Kerlinger, F.N. & Lee, H.B. (2002). Investigación del Comportamiento: Métodos de Investigación en ciencias sociales. México: McGraw-Hill Interamericana Editores.
Kolis, M. y Dunlap, W. (2004). The knowledge of teaching: the k3p3 model. Reading Improvement, 41, 97-108.
Lewis, J., Coursol, D. & Wahl, K. H. (2000). Electronic portfolios in counselor education. Cybercounseling and cyberlearning: Strategies and resources for the millennium. pp. 171- 183.
Lincoln, E. y Guba, E. (1985). Naturalistic Inquiry. California: Sage Publications.
Miller, W., & Becker, D. (2010). Why are accounting professors hesitant to implement IFRS? CPA Journal, 80(8), 63–70.
Montoya, Farías y Mancillas (2013). Competencias Profesionales de Egresados en Contaduría Pública. Revista Contaduría Pública, septiembre.
Nie, N.; Collins, A., & Wang, S. (2013). China´s Progress with IFRS Convergence: Interviews with Chinese Professors. Issues in Accounting Education, 28(2), 277–290. doi:10.2308/ iace-50392.
Pope, M. A. (2000). Brief history of career counseling in the United States. The Career Development Quarterly, No. 48, pp. 194- 211.
Rivas, M. (2000). Concepto de innovación educativa. Innovación educativa, teoría, procesos y estrategias (pp.17-36). Madrid, España: Síntesis.
Rodriguez, L. (2012). Contador del Siglo XXI. Un modelo curricular contable. Revista Veritas, 18-21.
Sevillano, A. (2008). Una reflexión sobre los sistemas de Evaluación presentes y los cambios futuros de la contabilidad en los estudios de Economía y Empresa en la Universidad española. Capítulo en Innovación docente, tecnologías de la información y la comunicación e investigación educativa en la Universidad de Zaragoza. Caminando hacia Europa. España: Universidad de Zaragoza.
Stake, Robert (1999). Investigación con estudio de casos. Madrid: Ediciones Morata.