Inclusive Higher Education for People with Visual Disabilities at the Autonomous University of Guerrero, México

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2022v17n2.9332

Keywords:

Derechos Humanos, Discapacidad Visual, Diversidad Funcional, Sistema Educativo Mexicano, Educación Inclusiva, Educación Superior, Universidad

Abstract

This article addresses the right of people with visual disabilities to access effective and quality higher education, focused on the inclusion of students with this condition of functional diversity at the Autonomous University of Guerrero (UAGro), taking into account the framework le-gal and regulatory conventions, which refer to fundamental rights and their incorporation into educational enjoyment in training for life, at the international, national and subnational levels. In this sense, the Law, education and inclusion are related to the objective of protecting the State and civil society in their fields of action, to grant human and civil rights to people with visual disabilities. Only under this legal and social perspective can a democratic society be developed, in balance and de-velopment with justice, which provides an effective education in higher educational centers. As a research structure, a theoretical and methodological framework focused on the socio-legal aspect with a qualita-tive approach was used, which incorporates collection and processing techniques to address the educational and legal phenomenon through bibliographic review and analysis, observation and interview, which were developed through the use of recording instruments and analysis, in order to show the prevailing situation in this educational institution. Based on the results obtained, strategies are described, evaluated and proposed so that the UAGro inscribes an inclusive higher education in its structures.

References

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES) (2002). Obtenido en http://www.anuies.mx/

Aquino, S., García. V. e Izquierdo, J. (2012). La Inclusión Educativa de Ciegos y Baja Visión en el Nivel Superior. Un estudio de Caso, México, Revista Sinéctica. Obtenido en http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2012000200007

Congreso del estado de Guerrero, Poder Legislativo (2016). Ley Orgánica de la Universidad Autónoma de Guerrero Número 178, México. Obtenido en https://congresogro.gob.mx/legislacion/organicas/ARCHI/LEY-ORGANICA-DE-LA-UNIVERSIDAD-AUTONOMA-DE-GUERRERO-178-2021-03-10.pdf

Congreso del estado de Guerrero, Poder Legislativo (2011). Ley Número 817 para las Personas con Discapacidad del Estado de Guerrero. Obtenido en https://congresogro.gob.mx/legislacion/ordinarias/ARCHI/LEY-PARA-LAS-PERSONAS-CON-DISCAPACIDAD-DEL-ESTADO-DE-GUERRERO-817-2021-03-10.pdf

Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos (2021). Obtenido en https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/ref/cpeum.htm

Cruz, R. (2016). Discapacidad y Educación superior: ¿Una Cuestión de Derechos o Buenas Voluntades?, México, Revista CPU-e. Revista de Investigación Educativa, No. 23, Xalapa, jul./dic. Obtenido en http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-53082016000200002

Cuadra, E. (1981). Metodología de la Investigación Evaluativa de Políticas de Población. Obtenido en https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/32425/D-07205.00_es.pdf y https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/2294559?show=full

Díaz, C. (2019). La inclusión del estudiantado ciego en la escuela regular en Cuba. Cuba, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”. Obtenido en https://doi.org/10.19136/etie.a1n2.2891

Garduño, E., Albarrán, D. y Damián, F. (2019). La inclusión educativa en la Escuela Superior Ciencias de la Educación de la Universidad Autónoma de Guerrero, México, XV Congreso Nacional de Investigación Educativa 2019. Obtenido en https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v15/doc/0507.pdf

Ley General para la Inclusión de las Personas con Discapacidad (2005). Abrogada seis años después por la Ley de 2011. Obtenido en https://www.refworld.org/docid/4c513c732.html

Ley General para la Inclusión de las Personas con Discapacidad (2011). Obtenido en https://www.gob.mx/conadis/documentos/ley-general-para-la-inclusion-de-las-personas-con-discapacidad

Mesías, Q. y Polanco, F. (2016). Estado del Arte: Una Mirada sobre la Construcción de Conocimiento en Discapacidad en Cinde, desde la Diversidad Funcional, Colombia, Universidad Pedagógica Nacional, Programa de Maestría en Desarrollo Educativo y Social. Obtenido en https://repository.cinde.org.co/bitstream/handle/20.500.11907/1419/MesiasRojasPolancoRojas2016.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Meza, C. (2015). La Educación de los Niños y las Niñas con Discapacidad en México: Algunos Elementos para su Análisis, México, en Del Río Lugo, N. (Coord.). La Primera Infancia en el Espacio Público: Experiencias Latinoamericanas, Universidad Autónoma Metropolitana, pp. 69-85. Obtenido en http://www.uam.mx/cdi/pdf/publicaciones/prim_inf/educacion.pdf

Organización de los Estados Americanos (OEA-CIADDIS), 1999). Convención Interamericana para la Eliminación de Todas las Formas de Discriminación Contra las Personas con Discapacidad. Obtenido en https://www.oas.org/juridico/spanish/tratados/a-65.html

Organización de las Naciones Unidas (ONU) (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. Obtenido en https://www.un.org/es/about-us/universal-declaration-of-human-rights

Organización de las Naciones Unidas (ONU) (2006). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad y su Protocolo Facultativo. Obtenido en https://sid-inico.usal.es/la-convencion-de-la-onu-sobre-los-derechos-de-las-personas-con-discapacidad/#:~:text=La%20Convenci%C3%B3n%20sobre%20los%20Derechos%20de%20las%20personas,el%20texto%20el%203%20de%20diciembre%20de%202007.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2019). Educación Superior. Obtenido en https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_informe_pdfs/siteal_educacion_superior_20190525.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2009).Directrices sobre Políticas de Inclusión en la Educación. Obtenido en https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000177849_spa

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (1994). Conferencia Mundial sobre Necesidades Educativas Especiales: Acceso y Calidad: Informe Final. Obtenido en https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000110753_spa

Organización Mundial de la Propiedad Intelectual (2013). Informe Mundial sobre la Propiedad Intelectual: Reputación e Imagen en el Mercado Global. Obtenido en https://www.wipo.int/publications/es/details.jsp?id=384

Otero, A., 2010). Historia de la Universidad Autónoma de Guerrero, México. Obtenido en https://es.calameo.com/read/00045405017a2957bbbdc

Párraga, R. (2015). Realidad de las Personas con Discapacidad Visual y Escolaridad Inconclusa en San Pablo de Manta y Propuesta de Guías de Estrategias Metodológicas para Potenciar el Aprendizaje de Lectoescritura, Ecuador, Tesis Doctoral, Universidad Politécnica Salesiana. Obtenido en https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/10032/1/UPS-GT000857.pdf

Pérez, A. y Memije, N. (2015). Educación con Inclusión en la Universidad Autónoma de Guerrero, México, Revista Reencuentro, No. 70, diciembre, 2015, pp. 161-170, Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco. Obtenido en https://www.redalyc.org/pdf/340/34046812011.pdf

Secretaría de Educación Pública-Instituto Nacional de Infraestructura Física Educativa (SEP-INIFED) (2014). Normas y Especificaciones Técnicas para la Realización de Estudios, Proyectos, Construcción e Instalaciones, México, Gobierno de México. Obtenido en https://www.gob.mx/inifed/documentos/normas-y-especificaciones-tecnicas-para-la-realizacion-de-estudios-proyectos-construccion-e-instalaciones

Universidad Autónoma de Guerrero (UAGro) (2022). Ley, Estatuto General y Reglamentos Vigentes. Obtenido en http://portal.uagro.mx/hcu/index.php/ley-estatuto-y-reglamentos

Universidad Autónoma de Guerrero (UAGro) (2022). Cifras de Facultades y Planteles de la UAGro, Departamento de Acompañamiento a la Información del Estudiante Uagro 2022. Obtenido en http://www.dafe.uagro.mx/escuelas-y-facultades.html

Universidad Autónoma de Guerrero (UAGro) (2022). Departamento de acompañamiento a la formación del estudiante UAGro. Obtenido en http://www.dafe.uagro.mx/escuelas-y-facultades.html

Universidad Autónoma de Guerrero (UAGro) (2020). Programa Especial para el Fortalecimiento Académico de la UAGro, agosto 2020 – abril 2021, Chilpancingo, Guerrero, México. Obtenido en https://www.uagro.mx/descargas/Programa_especial_fortalecimiento_academico_UAGro.pdf

Universidad Autónoma de Guerrero (UAGro) (2017-2021). Plan de Desarrollo Institucional 2017-2021. Obtenido en https://www.uagro.mx/conocenos/doc/PDI2017-2021.pdf

Universidad Autónoma de Guerrero (UAGro) (2016). Noticias Universitarias. Obtenido en https://www.uagro.mx/noticias/index.php/8-noticias/666-realiza-uagro-acciones-a-beneficio-de-estudiantes-con-discapacidad

Universidad Autónoma de Guerrero (UAGro) (2013). Modelo Educativo. Hacia una Educación de Calidad con Inclusión Social, México. Obtenido en http://www.sgc.uagro.mx/archivos/Modelo_Educativo_UAGro.pdf

Universidad Mexicana Mx (2014-2022). Misión de la UAGro, México. Obtenido en https://universidadmexicana.mx/universidad-autonoma-de-guerrero

Universidad Tecnológica Santa Catarina (2017), “Modelo de inclusión educativa y laboral”. comovamos-CAMBIO_3-cs6 (1) (utsc.edu.mx)

Vignau, Lucia (2010) “Abriendo brecha, personas con discapacidad en la educación en México, Programa de atención a la discapacidad». Actas (educacion.es)

Villa, V. (2022). Autor: Vera Villa de Barranquilla, 15 de junio de 2022. Metodología en Proyectos de Investigación: Métodos en Derecho y otras Ciencias, Técnica de Redacción. Obtenido en https://www.bing.com/videos/search?q=Metodolog%c3%ada+en+Proyectos+de+Investigaci%c3%b3n%3a+M%c3%a9todos+en+Derecho+y+otras+Ciencias%2c+T%c3%a9cnica+de+Redacci%c3%b3n+oyutube&docid=608002996816917112&mid=5C51CFC26C468DE0FAE25C51CFC26C468DE0FAE2&view=detail&FORM=VIRE

Villabella, C. (2015). Los Métodos en la Investigación Jurídica. Algunas Precisiones en el libro Metodologías: Enseñanza e Investigación Jurídicas, México, Instituto de Investigaciones Jurídicas de la Universidad Nacional Autónoma de México. Obtenido en http://ru.juridicas.unam.mx:80/xmlui/handle/123456789/12863 para el libro íntegro y https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/8/3983/46.pdf para el artículo científico.

Downloads

Published

2022-08-02

Issue

Section

Pedagogy and Sociology of Education

How to Cite

Villa Guardiola, V. J. ., Lorenzo Loredo, A. G. ., & Sayago Gonzalez, I. N. . (2022). Inclusive Higher Education for People with Visual Disabilities at the Autonomous University of Guerrero, México. Saber, Ciencia Y Libertad, 17(2). https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2022v17n2.9332

Similar Articles

1-10 of 114

You may also start an advanced similarity search for this article.