Orchestration of senses: a semiotic look at reading mediation

Authors

  • Camila Fernández-de Córdova Docente universitaria, ilustradora, mediadora de la lectura y artista plástica. Máster en Libros y Literatura Infantil y Juvenil (UAB). Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña (ISFODOSU). Santo Domingo, República Dominicana. https://orcid.org/0000-0002-1533-0817
  • Enrique Mediavilla-Naranjo Docente universitario, investigador, mediador de la lectura y artista-educador. Máster en Gestión Democrática e Innovación Educativa y Especialista en Educación Artística. Candidato al grado de Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad de Granada. https://orcid.org/0000-0001-7786-1077

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2020v15n2.6734

Keywords:

Semiotics, reading mediation, book, reading, children's and youth literature, language, symbol

Abstract

Within the context of the reflection process on the different languages of children’s literature, there is a need of approximation of the semiotic aspects in reading mediation. To this end, a theoretical review that covers the configuration of the illustrated book as a significant object is offered, the articulation of visual codes with the written text in the construction of senses and the involvement of these languages in the understanding of literary contents. In addition, it addresses the relevance of the mediating figure as a bridge between the book and the community, and analyzes various resources inserted in the aesthetic proposals and its interrelationship with the public and context. In the methodological field, under a qualitative research perspective, the group discussion technique is used; which in this case, collects the contributions of Latin American exponents from the reading mediation field. After reviewing the theoretical postulates under the light of the reflections that arouse during the study, it is established that in the mediation process new elements of meaning and significance are added, complementing the contents of the book with other languages that underlie each appropriation, interpretation and conformation of the act of reading.

References

Abad, J. (2009). Iniciativas de educación artística a través del Arte Contemporáneo para la Escuela Infantil. Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid.

Bajour, C. (2018). Poesía infantil contemporánea o La materia que nos toca. Cuando el cuerpo (del lector) lee el cuerpo (del poema). Kapichuá, (1), 25-36.

Barbour, R. (2013). Los grupos de discusión en investigación cualitativa. Ediciones Morata.

Bonel, L. (2008). El cuerpo que narra. Tiempo y espacio. Red Internacional de Cuentacuentos. http://www.cuentacuentos. eu/teorica/articulos/LilianaBonelElcuerpoquenarra.htm

Bonilla-Jimenez, F. I., & Escobar, J. (2017). Grupos focales: una guía conceptual y metodológica. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 9 (1), 51-67.

Bosh, E. & Durán, T. (2011). Una tipología de las guardas de los álbumes. Anuario de Investigación en literatura infantil y juvenil. Vol. 9. http://anilij.uvigo.es/wp-content/uploads/2017/06/2011.pdf

Cedeño-Suárez, M.A. (2001). Aportes de la investigación cualitativa y sus alcances en el ámbito educativo. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 1(1). DOI 10.15517/AIE.V1I1.8458

Chambers, A. (2013). Contar y leer cuentos. En Beuchat, C., Munita, F., Riquelme, E., Chambers, A., Patte, G., Trelease, J., & Edwards, A. A viva voz. Lectura en voz alta. (pp. 44-61) Bibliotecas Escolares CRA, Unidad de curiculum y evaluación, Ministerio de Educación, Gobierno de Chile, Santiago.

Colomer, T. (1998). La formación del lector literario. Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

Colomer, T. (2010). Álbumes ilustrados y cambio de valores en el cambio de siglo. En T. Colomer, B. Kümmerling- Meibauer, & M. C. Silva-Díaz, Cruce de miradas: Nuevas aproximaciones al libro-álbum (pp. 58-73). Banco del libro; GRETEL.

Colomer, T., Potrony, M. M., Prieto, L. R., & López, L. R. (2018). Narrativas literarias en educación infantil y primaria. Editorial Síntesis, SA.

Derrida, J. (1989). La escritura y la diferencia. Anthropos. Díaz, F. (2000). De la imagen a la escritura: ilustración de libros para niños. Cuatrogatos: https://www.cuatrogatos.org/docs/articulos/articulos_177.pdf

Díaz, F. (2007). Leer y mirar el libro álbum: ¿un género en construcción? Norma.

Dubois, M. E. (2015). El proceso de lectura: de la teoría a la práctica. Asociación Civil Mirame Bien.

Duran, T. (2002). Leer antes de leer. Anaya.

Eisner, E. (1998). El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Paidós.

Equipo Bibliotecas Escolares CRA Mineduc (2013). Cómo preparar una lectura en voz alta. En Beuchat, C., Munita, F., Riquelme, E., Chambers, A., Patte, G., Trelease, J., & Edwards, A. A viva voz. Lectura en voz alta. (pp. 44-61) Bibliotecas Escolares CRA, Unidad de curiculum y evaluación, Ministerio de Educación, Gobierno de Chile, Santiago.

García-Surrallés, C. (2018). La ilustración en el binomio texto-imagen. AILIJ. Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil (16).

Lartitegui, A. (2016). Cuerpo a cuerpo. Fuera [de] Margen (19). http://www.revistasculturales.com/xrevistas/PDF/164/1918.pdf

Mata, J. (2009). 10 Ideas clave. Animación a la lectura: Hacer de la lectura una práctica feliz, trascendente y deseable (Vol. 9). Grao.

Mekis, C., & Anwandter, C. (2019). Bibliotecas escolares para el siglo XXI: desarrollo de comunidades de lectura (Vol. 156). Narcea Ediciones.

Merleau-Ponty, M. (1993). Fenomenología de la percepción. Planeta-De Agostini.

Munita, F. (2014). El mediador escolar de lectura literaria. Un estudio del espacio de encuentro entre prácticas didácticas, sistemas de creencias y trayectorias personales de lectura. Tesis doctoral. Universitat Autònoma de Barcelona.

Munita, F. & Riquelme, E. (2013). Leer con otros para leerse a sí mismo. La lectura mediada de la literatura infantil y sus aportes al desarrollo de las competencias emocionales del niño. En Beuchat, C., Munita, F., Riquelme, E., Chambers, A., Patte, G., Trelease, J., & Edwards, A. A viva voz. Lectura en voz alta. (pp. 28-43) Bibliotecas Escolares CRA, Unidad de curiculum y evaluación, Ministerio de Educación, Gobierno de Chile, Santiago.

Obiols, N. (2004). Mirando cuentos: lo visible e invisible en las ilustraciones de la literatura infantil (Vol. 111). Laertes.

Pérez-Gómez, Á.I. (2008). Comprender la enseñanza en la escuela. Modelos metodológicos de investigación educativa. En Sacristán, G. y Pérez-Gómez, Á.I. Comprender y transformar la enseñanza (pp. 115 - 136). Morata.

Ramírez-Leyva, E. (Coord.). La formación de lectores en el campo de la Bibliotecología, UNAM, Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información.

Rancière, J. (201). El espectador emancipado. Ediciones Manantial.

Rojas, S. (2017). La mediación de la lectura: Algunas consideraciones teóricas. En Ramírez-Leyva, E. (Coord.). La formación de lectores en el campo de la Bibliotecología, 59-79. UNAM, Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información.

Sáez-Castán, J. (2012). En Lectura Lab (1 feb. 2012). Entrevista a Javier Sáez Castán [video]. Youtube. https://youtu.be/g-suVZP-YLI

Sánchez-Gómez, M., Martín Cilleros, M. & Canal Bedia, R. (2017). Entrevistas grupales en investigación cualitativa. En Costa, A. P., Sánchez-Gómez, M. C., & Martín-Cilleros, M. V. La práctica de la investigación cualitativa: ejemplificación de estudios. Ludomedia.

Schritter, I. (2005). La otra lectura: la ilustración en los libros para niños. Universidad Nacional del Litoral.

Scott, C. (2010). Creación y ruptura de los marcos en los libros álbum. En Colomer, T., Silva-Díaz, M. C. & Kümmerling- Meibauer, B. (Eds.). Cruce de miradas: Nuevas aproximaciones al libro-álbum. Banco del Libro, Universidad Autónoma de Barcelona, Gretel.

Downloads

Published

2020-12-01

Issue

Section

Pedagogy and Sociology of Education

How to Cite

Fernández-de Córdova, C., & Mediavilla-Naranjo, E. (2020). Orchestration of senses: a semiotic look at reading mediation. Saber, Ciencia Y Libertad, 15(2), 266-280. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2020v15n2.6734

Similar Articles

1-10 of 508

You may also start an advanced similarity search for this article.