The Basic skills of thought as an epistemological preamble to the analytical processing of information in university scientific education
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2020v15n2.6733Keywords:
Analytical thinking skills, basic thinking skills, learning to think, science teachingAbstract
The human evolutionary process has appeared as a product of the changes that were generated with bipedalism, the most important being the development of a complex brain structure, which added to its adaptations, the ability to reason. The development of complex thought processes gave him the opportunity to give name and meaning to everything we know today. We can affirm then that processes such as observation, comparison, classification and ordering are being executed without discriminating or separating each one of these, and even without being aware of what they are generating. For renowned authors, specialists in different disciplines and in theories of information processing, this situation becomes notable when a progressive deterioration of the cognitive abilities of our young people is observed, which makes it necessary to propose educational models that teach thinking and strengthening The purpose of this article is to analyze the epistemological context that pepper basic thinking skills, as a sine qua non requirement leading to the strengthening of analytical skills and processes that review the teaching of science, a university level. For this, a state of the art of the constructs referring to each of these skills was made, from the most recognized metateorics and recent investigations for several disciplinary areas, which argued the felt need to incorporate this basic cognitive and analytical stimulation to University courses, especially those related to the teaching of science.
Downloads
References
Alvira, F. (2002). Metodología de la observación. Madrid: Alianza.
Beyer, B. (1998). Enseñar a pensar: Libro-guía para docentes. Buenos Aires: Troquel.
Campirán, A. (2017). Habilidades de pensamiento crítico y creativo. Toma de decisiones y resolución de problemas. Lecturas y ejercicios para el nivel universitario. México: Universidad Veracruzana.
de Sánchez, M. (1995). Desarrollo de habilidades del pensamiento: Procesos básicos del pensamiento: guía del instructor. México: Trillas.
de Sánchez, M. (2002). La investigación sobre el desarrollo y la enseñanza de las habilidades de pensamiento. Revista electrónica de investigación educativa, 4(1), 01–32. Recuperado de http://bit.ly/2YLQumu
Garza Camarena, J. A. (2008). Rudimentos para una teoría de la abstracción en el modelo COL. Universidad Veracruzana, (22-23), 75-89. Recuperado de http://bit.ly/2Kmy32s
Guevara, G., & Campirán, A. (1999). Habilidades analíticas de pensamiento: Nivel reflexivo de COL. México: Colección Hiper-COL, U. V.
Lucero, S. E. (2009). Las habilidades básicas de pensamiento en el desarrollo humano. Revista UNIMAR, 59–64. Recuperado de http://bit.ly/2M0X9Hy
Mayer, R. E. (1987). Educational psychology: A cognitive approach. USA: Harper Collins.
Monereo Font, C. (1997). Estrategias de aprendizaje. Madrid: Ediciones de la Universitat Oberta de Cataluña.
Morin, E., & Vallejo-Gómez, M. (2000). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Bogotá, D.C.: Unesco Cooperativa Editorial Magisterio.
Ramírez, N. A. (2014). Las habilidades del pensamiento y el aprendizaje significativo en matemática, de escolares de quinto grado en Costa Rica. Revista Electrónica” Actualidades Investigativas en Educación”, 14(2), 1–30. Recuperado de http://bit.ly/2YnWnec
Santrock, J. W. (2006). Psicología de la educación (Segunda Edición). Barcelona, España: McGraw-Hill.
Velásquez Burgos, B. M., de Cleves, N. R., & Calle Márquez, M. G. (2013). Habilidades de pensamiento como estrategia de aprendizaje para los estudiantes universitarios. Revista de investigaciones UNAD, 12(2), 23–41. https://doi.org/10.22490/25391887.1174
Villarreal Gil, J., Daza Ardila, D., & Larrota Murcia, J. (2005). Desarrollo de habilidades de pensamiento. Una alternativa para la enseñanza de la biología. Centro de Investigaciones y Desarrollo Científico, 77-89. Recuperado de http://bit.ly/2yHjAsO
Zerpa, Y. D. (2011). Habilidades de pensamiento matemático en alumnos de educación básica. Cuadernos de educación y desarrollo, 3(26). Recuperado de http://bit.ly/2Ktc2iD
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Saber, Ciencia y Libertad

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.