Analysis of the Roles of History of Philosophy within Philosophical Education:Towards a Didactical Proposal to Promote Philosophical Plumbing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2020v15n2.6727

Keywords:

Philosophy, history, pedagogy, education

Abstract

The text argues in favor of teaching the history of philosophy as a way to promote a strong philosophical education. First, we will expound Mary Midgley’s contrast between plumbing and philosophy in order to show how every good philosophical thought presupposes knowledge of its own history. Then, we will present a didactic proposal to develop an approach to the history of philosophy that promotes philosophical reflections. For this, we will use Richard Rorty’s genres to describe the historiography of philosophy. In the final section of the text, we will expand Rorty’s ideas with a concrete proposal to develop class activities within a course on the history of philosophy that would promote philosophical reflections.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abundez – Guerra (2018), “How to Deal with Kant’s Racism-In and Out of the Classroom”, en Teaching Philosophy, 41 – 2, pp. 117 – 135. https://doi.org/10.5840/teachphil201851185

Aubenque P., (1994), “Si y no”, en Nuestros griegos y sus modernos. Ediciones Manantial: Buenos Aires.

Carreno, S. (2019), “The history of philosophy as a philosophical task. Considerations from Heidegger”, en: Ideas y Valores, 68 – 169, pp. 301 – 304. https://doi.org/10.15446/ideasyvalores.v68n169.76874.

Cassin, Bárbara, Comp., (1994), Nuestros griegos y sus modernos. Ediciones Manantial: Buenos Aires. Castro- Gómez, Santiago (1996), Crítica de la razón latinoamericana. Puvill Libros: Barcelona.

Castro- Gómez, Santiago (2005) La hybris del punto cero. Ciencia, raza e ilustración en la Nueva Granada (1750-1810), Bogotá, Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Castro- Gómez, Santiago (2009) Tejidos oníricos, Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Descartes R., (2011) “El discurso del método”, trad. Manuel García Morente. en: Descartes René, Gredos: Madrid.

Durán Casas Vicente (2005), “Concepto y práctica de la historia de la filosofía”, en: Universitas Philosophica, 44 – 45, pp. 187 – 199. [fecha de Consulta 2 de Julio de 2020]. ISSN: 0120-5323. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=4095/409534407012

Dussel Enrique (1994). Historia de la filosofía y filosofía de la liberación. Editorial Nueva América.

Dussel Enrique (2007). Política de la liberación. Historia mundial y crítica. Trotta: Madrid.

Fraser Nancy, (2015), Fortunas del feminismo, Verso.

Garber, Daniel. (1988). ‘‘Does History Have a Future?’’, en P.H. Hare Doing Philosophy Historically. Buffalo: Prometheus Books.

Gazit, Y (2019). “Appropriation, Dialogue, and Dispute: Towards a Theory of Philosophical Engagement with the Past”, en: Journal Of The Philosophy Of History, 13 – 3, pp. 403 – 422, https://doi.org/10.1163/18722636-12341435

González-Castán, Oscar L. (1999) “Reflexión historiográfica y tradiciones filosóficas: un conflicto sin resolver”, en Anales del Seminario de Historia de la Filosofía, 16, 35-56, Editorial Complutense, Madrid. Recuperado a partir de https://revistas.ucm.es/index.php/ASHF/article/view/ASHF9999110035A

Gutiérrez Carlos B. (2008), “La filosofía y su historia”, en Ideas y Valores, No. 137, pp. 63-73. .[Fecha de Consulta 2 de Julio de 2020]. ISSN: 0120-0062. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=809/80915459004

Hegel, G. W. F. (1995) Lecciones sobre la historia de la filosofía I. Trad. Wenceslao Roces. Fondo de Cultura Económica: México.

Hegel, G.W.F. (2000). Escritos pedagógicos. (Trad. Arsenio Ginzo). México: FCE.

Hutton, S. (2019). “Women, philosophy and the history of philosophy”, en: British Journal For The History Of Philosophy, 27 – 4, pp. 684-701, https://doi.org/10.1080/09608788.2018.1563766

Mendieta Eduardo (2008). “Elogio a la herejiìa: el ateiìsmo radical de Rorty”. En Ideas y valores, No. 138, pp. 17 – 28. [Fecha de Consulta 2 de Julio de 2020]. ISSN: 0120-0062. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=809/80915465002

Mendieta Eduardo (2017).“Macondo Time: On Alejandro Vallega’s Latin American Philosophy. From Identity to Radical Exteriority”, en: Inter-American Journal of Philosophy Volume 8, Issue 2, pp. 24 – 32. [Fecha de Consulta 2 de Julio de 2020]. ISSN: 0120-0062. Disponible en http://ijp.tamu.edu/blog/wp-content/uploads/2017/12/Mendieta-.pdf

Midgley, Mary, (2002), Delfines, sexo y utopía. Fondo de Cultura Económica.

Mitralexis, S. (2018), “Parallel, additional or alternative histories of philosophy? Questions on the theory and methodology of the history of philosophy”, en: British Journal For The History Of Philosophy, 26 – 6, pp.1222-1233, https://doi.org/10.1080/09608788.2018.1458281

Mora Arnoldo (2002), “Filosofía e historia de la filosofía” en: Revista de Filosofía de la Universidad de Costa Rica, XL (101), pp. 53 – 58. [Fecha de Consulta 2 de Julio de 2020]. ISSN: 0120-0062. Disponible en http://ijp.tamu.edu/blog/wp-content/uploads/2017/12/Mendieta-.pdf https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/169552

Nichols, Ryan (2006), “Why is the History of Philosophy Worth our Study?”, en metaphilosophy, Vol. 37, No. 1. https://doi.org/10.1111/j.1467-9973.2006.00411.x

Piercey, Robert (2017). “The Metaphilosophy of the Analytic– Continental Divide: From History to Hope”, en The Cambridge Companion to Philosophical Methodology, Cambridge University Press.

Pineda, Diego (2012). “Hegel: sobre la enseñanza de la filosofía”, en Universitas Philosophica 59, año 29: 139-159. [Fecha de Consulta 2 de Julio de 2020]. ISSN: 0120-0062. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=409534426009

Popkin, Richard. (1985). ‘‘Philosophy and the History of Philosophy.’’ Journal of Philosophy 82:625–32. https://doi.org/10.2307/2026418

Reichl, P. (2020). “Making history philosophical: Kant, Maimon, and the evolution of the historiography of philosophy in the critical period”. En: British Journal For The History Of Philosophy, 28 – 3, pp. 463-482. https://doi.org/10.1080/09608788.2019.1678110

Rorty, Richard (1990), “La historiografía de la filosofía: cuatro géneros”, en Richard Rorty, Jerome B. Schneewind y Quentin Skinner (eds.), La filosofía en la historia. Ensayos de historiografía de la filosofía, Barcelona, Paidós, pp. 69-98.

Santos, Boaventura de Sousa (2009), Una epistemología del sur. Siglo del Hombre Editores.

Taylor, Charles (1990), “La filosofía y su historia”, en Richard Rorty, Jerome B. Schneewind y Quentin Skinner (eds.), La filosofía en la historia. Ensayos de historiografía de la filosofía, Barcelona, Paidós, pp. 31 – 48.

Van Norden, Bryan (2017), Taking Back Philosophy A Multicultural Manifesto. Columbia University Press.

Vegas González Serafína (1993), “La revisión neohistoricista del significado de la historia de la filosofía”, Anales del Seminario de Historia de la Filosofía, 10, 11-42, Editorial Complutense, Madrid. [Fecha de Consulta 2 de Julio de 2020]. Disponible en https://revistas.ucm.es/index.php/ASHF/article/view/ASHF9393110011A

Downloads

Published

2020-12-01

Issue

Section

Pedagogy and Sociology of Education

How to Cite

Aguirre, J., & Tillman, R. (2020). Analysis of the Roles of History of Philosophy within Philosophical Education:Towards a Didactical Proposal to Promote Philosophical Plumbing. Saber, Ciencia Y Libertad, 15(2), 164-180. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2020v15n2.6727

Similar Articles

1-10 of 32

You may also start an advanced similarity search for this article.