Processes of organization and community participation in academic practices of the University of La Guajira

Nucleus Social and Human Sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n1.2568

Keywords:

Community organization, community participation, academic practices, social development, society, community

Abstract

The objective of this article is based on the analysis of the processes of organization and community participation in the academic practices of the University of Guajira, specifically in the nucleus of the faculty of social and human sciences. Likewise, the sample of the study was constituted by (5) people who lead the academic practices in this faculty and (156) inhabitants of the communities of Riohacha city; the research was based on the theoretical contributions of González (2013), Uribe (2012), Galindo (2012), Acosta (2012), among others. In this sense, it can be established that there are several communal organization and participatory processes, which allow the social inclusion of the sectors that involve a certain nucleus, in this case, the University of La Guajira, in which the planning of These elements are conceived as processes that must go through different levels of participation, admitting resources of meeting powers, different local and global scenarios, as well as the plurality of actors, which are framed from the technical, political, structural, conjunctural and the articulation of resources, as well: strengthen the organizational culture of public and private actors; generating social responsibility and ethical commitment, institutional management, in order to promote levels of self-management and / or sustainability, promoting inter-institutional cooperation and coordination, generating short, medium and long-term programs and projects. Faced with this, the Faculty of Social Sciences and Humanities of the University of La Guajira should encourage self-management work in the communities of the city of Riohacha, so that they themselves participate in the solutions of their most felt problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ledis Esther Campo Rivadeneira, LCR

    Doctora en Ciencias Políticas de la Universidad Andrés Belloso Chacin (Venezuela). Magíster en Ciencia de la Educación: Mención Gerencia Educativa de la Universidad Belloso Chacin (Venezuela). Especialista en Gerencia Social de la Universidad Simón Bolívar (Colombia). Trabajadora Social Universidad Metropolitana (Colombia). Docente de Planta de la Universidad de la Guajira. Correo electrónico: lcampo@uniguajira.edu.co

  • Marlyn Dayana Martínez Manotas, MMM

    Doctorante en Psicología de la Universidad del Norte (Colombia). Magíster en Psicología de la Universidad del Norte (Colombia). Especialista en Psicología Clínica de la Universidad del Norte (Colombia). Psicóloga de la Universidad Autónoma de Bucaramanga (Colombia). Psicóloga clínica del Hospital Nuestra Señora de los Remedios del Docente ocasional tiempo completo de la Universidad de la Guajira. Correo electrónico: madama82@hotmail.com

  • Belkis Xiomara Vanegas Sprockel, BVS

    Pos-Doctora en Ciencias Humanas de la Universidad de Zulia (Venezuela). Doctora en Ciencias de la Educación de la Universidad Andrés BElloso Chachin (Venezuela). Magíster en Administración de Empresas de la Universidad del Norte (Colombia). Especialista en Gerencia de Recursos Humanos de la Universidad del Norte (Colombia). Trabajadora Social de la Universidad de la Guajira. Docente de Planta de la Universidad de la Guajira.                                                                                                                                                                                        Correo electronico: bvanegas@uniguajira.edu.co

References

Almeida, J., Martínez, L., Enríquez, M., y Figueroa, D. (2017). Tejiendo la red vincular una forma de re-significar la experiencia educativa Saber, Ciencia y Libertad, Vol. 12, No. 2, Págs. 205-219

Ander-Egg, Ezequiel. Introducción a la planificación. Madrid: Editorial Siglo XXI, 1991, p. 102.

Balza-Franco, Vladimir., & Arbeláez, D. (2015). La responsabilidad social empresarial y la lucha contra la pobreza. Saber, ciencia y libertad, 10(1), 115-124.

Cardona, D. A. (2009). Una aproximación sobre lo que es responsabilidad social empresarial. Saber, ciencia y libertad, 4(2), 161-167.

Colomer., M (2009) La planeación Participativa, con visión de futuro y enfoque de género: base para el desarrollo humano, Editorial Cinde

Departamento Administrativo Nacional de Estadística DANE (2000) Caracterización de la información en el Sector Educación. DIRPEN. 2000

Fischer, M. (2004). Mercadotecnia. México: Editorial Mc Graw hill, 2004, p. 22

Harrinson, M. (2003). Ventaja Competitiva, creación y sostenimiento de un desempeño superior Compañía. Editorial Continental, México

Hernández R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. Cuarta Edición. Editorial McGraw- Hill Interamericana de Editores, S.A. de C.V. México.

Iguarán, M. V. (2015) Distribución Estratégica de las artesanías de la etnia wayú del Departamento de La Guajira en los mercados local, nacional e internacional. Dictamen Libre, 16,37-44

Jany, N. (1994). Investigación Experimental de Mercadeo. Mc Graw Hill.

Litwin C (2005) Administración Estratégica. Un Enfoque Integrado. 3ra Edición. Mc Graw Hill. Colombia

Lund, M. (2002). ¿Qué es la estrategia? ¿Realmente importa?. Editorial Thomson. España

Martínez, C. (1997). Estadística Aplicada, editorial norma.

Miklos, T. (2009) Criterios básicos de planeación estratégica 4a edición. México: Editorial Mc Graw Hill, 2009, p. 84

Perlman, H. (1970). El trabajo social individualizado. Madid: Rialp

Pierce, R. (2014) Planeación estratégica aplicada 6a edición. México: Editorial Mc Graw Hill, 2014, p. 101

Prettel, M. G., Cantillo, R. R., & Ávila, D. M. (2014). Transformación pedagógica mediada por tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Saber Ciencia y Libertad, 9(2), 217-228.

Murray, R. (1967). Organización Comunitaria. Madrid: Euramerica.

Sallenave, J. P. (2012) La gerencia integral 10a edición. Colombia: Editorial Norma, 2012, p. 169

Tamayo y Tamayo, M. (1995). El Proceso de la Investigacion Cientifica (5 ed.). Mexico: Limusa

Downloads

Published

2018-01-01

Issue

Section

Pedagogy and Sociology of Education

How to Cite

Processes of organization and community participation in academic practices of the University of La Guajira: Nucleus Social and Human Sciences. (2018). Saber, Ciencia Y Libertad, 13(1), 244-257. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n1.2568

Similar Articles

1-10 of 359

You may also start an advanced similarity search for this article.