La literatura infantil como formadora de identidades nacionales, en Ecuador y en sudamérica

Authors

  • Bernarda Franco, BF

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2014v9n2.2461

Keywords:

Children’s Works, Identity, Nation, Youth, Childhood

Abstract

This article explores the path of the children literature in Latin America, and more particularly in Ecuador, which has gone through changes in the last decade; its dissemination has improved, benefiting the young people and children from Ecuador to have access to these works, which in many cases appeal to their roots, traditions and customs. It is essential to analyze notions like nation, and national identity, specifically in the Ecuadorian milieu, as well as the most relevant children’s works and their role in the building of national identity; even when children literature is not in the place it deserves.

Author Biography

  • Bernarda Franco, BF

    Licencia en educación de la Universidad Católica de Santiago de Guayaquil, Ecuador. Magister en Artes Liberales de la Universidad de Miami, Florida. Doctorante en Sociología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima – Peru. bfranco@uees.edu.ec

References

Adoum, J. (2000). Ecuador: Señas particulares. Quito: Eskeletra Editorial.

Ayala, E. (2002). Ecuador: Patria de todos. La nación ecuatoriana, unidad en la diversidad. Quito. Universidad Andina Simón Bolívar. Sede Ecuador.

Altarejos, F. (2007). Retos educativos de la globalización. Navarra: Universidad de Navarra. Arias, M. y Hadis, M. (2000). Borges Profesor. Buenos Aires: Emecé Editores.

Assman, J. (1997). La memoria culturale.Torino: Einaudi.
Berríos, R. (2010). La literatura infantil en Honduras. www.biblioteca.org.ar/ Recuperado el 10 de Julio del 2013.

Botero, M. (2004). Literatura infantil en Ecuador, con voz propia. www.eluniverso.com. Recuperado el 12 de julio del 2013.

Bravo, L. Panorama actual de la literatura infantil ecuatoriana. www.prensajuvenil.org. Recuperado el 27 de julio del 2013. Bravo, L. (1995). Viaje por el país del sol. Quito: Santillana S.A.

Cabera, L. Nuevo enfoque de estudio en la literatura infantil latinoamericana. letras-uruguay.espaciolatino.com/

Carrión, B. (1958). El santo del patíbulo. Quito: Casa de la Cultura Ecuatoriana.

Célica, E. y Alvarez, A. www.comunicación.ugto.mx/. Recuperada el 29 de julio del 2013.

Constitución de la República del Ecuador. Actualizada a marzo de 2013.

Diario El Universo. Primera sección, p. 2. 29 de julio del 2013.

Díaz, F. (2011). Literatura infantil latinoamericana, Fanuel Hanán Díaz. www.dondevivenloslibros.com/2011. Recuperado el 11 de julio del 2013.

Donoso, M. (2004). Ecuador: identidad o esquizofrenia. Quito: Eskeletra Editorial.

García, E. Autores hablan sobre la relación de los libros con los niños. www.eluniverso.com/2007 Guibernau, M. (2009) La identidad de las naciones. Barcelona: Ariel.

Heredia, M. Autores hablan sobre la relación de los libros con los niños. www.eluniverso.com/2007 Ibañez, A. Identidad nacional. www.sisman.utm.edu.ec. Recuperado el 27 de julio del 2013.

Iturralde, E. (2008). El cóndor, el héroe y una historia de independencia. Quito: Grupo Santillana.

Iturralde, E. (2001). …y su corazón escapó para convertirse en pájaro. Quito: Santillana.

Iturralde, E. (1998). Verde fue mi selva. Quito: Santillana.

Iturralde, E. Autores hablan sobre la relación de los libros con los niños. www.eluniverso.com/2007 Maurois, A. (1939). Un arte de vivir. Santiago de Chile: Editorial Letras.

Moya, L. (1997). Pluriculturalidad e identidad nacional en el Ecuador. www.sek.edu/. Recuperado el 28 de julio del 2013.

Pagnotta, C. (2008). La identidad nacional ecuatoriana entre límites externos e internos. www.alhim.reves.org/. Recupera- do el 12 de julio del 2013.

Piglia, R. (2005). El último lector. Barcelona: Editorial Anagrama.

Radcliffe, S. y Westwood, S. (1999). Rehaciendo la nación. Lugar, identidad y política en América Latina. Quito: Abya- Yala.

Renan, E. ¿Qué es una nación? Conferencia dictada en la Sorbona, París, el 11 de marzo de 1882.

Revel, J. (1988). El conocimiento inútil. Barcelona: Editorial Planeta.

Robalino, L. (1974). Orígenes del Ecuador de hoy. Quito: Editorial J.M. Cajica Jr.

Romano, R. (1992). Consideraciones: Siete estudios de historia. Lima: Fomciencias-Instituto Italiano de Cultura.

Rosell, J. Otro Lunes. Revista Hispanoamericana de Cultura. www.otrolunes.com

Sábato, E. (1998). Antes del fin. Buenos Aires: Compañía Editora Espasa Calpe.

Sánchez, C. (2002). La identidad en la literatura infantil argentina. Ser o no ser en el mundo. www.imaginaria.com.ar. Recuperado el 29 de julio del 2013.

Talavera, P. (1999). El valor de la identidad. Cuadernos electrónicos de filosofía del derecho, No. 2. Recuperado el 27 dejulio del 2013.

Vázquez, L. (2003). La nación ecuatoriana desde los jóvenes. Percepción de los jóvenes y las jóvenes sobre la nación y laidentidad nacional. repositorio.uasb.edu.ec/. Recuperado el 29 de julio del 2013.

Downloads

Published

2014-07-01

Issue

Section

Pedagogy and Sociology of Education

How to Cite

Franco, B. (2014). La literatura infantil como formadora de identidades nacionales, en Ecuador y en sudamérica. Saber, Ciencia Y Libertad, 9(2), 229-240. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2014v9n2.2461

Similar Articles

1-10 of 34

You may also start an advanced similarity search for this article.