Las sombras de la violencia en Honduras

El desplazamiento forzado y la garantía del derecho a la educación de las niñas, los niños y los jóvenes hondureños. Una aproximación diagnóstica para su entendimiento

Authors

  • Beatriz Helena Tiusabá Góme, BTG
  • Alvaro Rodríguez Pastrana

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2017v12n2.1530

Keywords:

Human Rights, Violence, Humanitarian Crisis, Forced Displacement, Children, Education

Abstract

The article presents an approximation to the comprehension and interpretation of the relation between the
phenomenon of the forced displacement produced by the violence in Honduras and the right to education, through a diagnostic approximation; in order to characterize the impact of this phenomenon in the educational Honduran communities and for extension the guarantee of the right to education of children, girls and young victims of this phenomenon. As it is, the article presents a general vision of the way the forced displacement has emerged in the public agenda. Within the general context of violence added to the phenomenon of displacement, especially, and the direct affectations of this one in the commonness of the educational communities, which disable that the school fulfills the paper of a space of rights formation, protection, inclusiveness and responsibility. Beyond constructing a characterization of the phenomenon, this exercise lets in evidence that in Honduras is not yet reflected on the real impact that the displacement means in the quality education and specifically in the processes of formation, and furthermore, of the projects of life and the emotional development of the children and girls victims of forced displacement produced by violence.

Author Biography

  • Beatriz Helena Tiusabá Góme, BTG

    Politóloga, Universidad de los Andes, magister en Negocios y Relaciones Internacionales de la Universidad Militar Nueva Granada. Docente investigadora de tiempo completo de la Facultad de Relaciones Internacionales, Estrategia y Seguridad de la Universidad Militar Nueva Granada.

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Published

2017-08-30

Issue

Section

Law and Political Science

How to Cite

Tiusabá Góme, B. H., & Rodríguez Pastrana, A. (2017). Las sombras de la violencia en Honduras: El desplazamiento forzado y la garantía del derecho a la educación de las niñas, los niños y los jóvenes hondureños. Una aproximación diagnóstica para su entendimiento. Saber, Ciencia Y Libertad, 12(2), 28-46. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2017v12n2.1530

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