This is an outdated version published on 2024-07-26. Read the most recent version.

Students’ perspectives on social science education at school: toward a restorative pedagogy

Authors

  • Stuart Timrsty Wilson Jaimes-Mendoza Professor at the Department of Basic, Social, and Human Sciences, Simón Bolívar University, Cúcuta Headquarters; Philosopher, Industrial University of Santander (UIS); Master of Philosophy, UIS; Master’s Candidate in Human Rights, UIS. https://orcid.org/0000-0003-3116-9637
  • Darley María Quintero-Patiño Preschool Teacher, Oriental School 26; Bachelor’s Degree in Child Pedagogy and Psychologist, University of Pamplona; Specialist in University Teaching Practice, Francisco de Paula Santander University; Master’s Degree in Psychopedagogy, International University of La Rioja; PhD Candidate in Education Sciences, UPEL. https://orcid.org/0000-0002-1281-3813
  • Laura Carolina González-Barrera Professor of the complementary cycle of the María Auxiliadora Normal School of Cúcuta. Graduate in Social Sciences, San José de Caldas District University. Master in Political Studies, Pontificia Universidad Javeriana. Candidate for Doctorate in Educational Sciences, UPEL. https://orcid.org/0009-0007-1832-0853
  • Andrea Lisbeth Hernández-Niño Psychologist from the University of Pamplona, Master in Peace, development and conflict resolution from the University of Pamplona. Specialist in Clinical Psychology from the Catholic University of Colombia, specialist in vocational and occupational guidance from the Francisco de Paula Santander University. Professor of the Department of Basic, Social, and Human Sciences from the Simón Bolívar University (Universidad Simón Bolívar) Cúcuta headquarters. Research group: GIMCINE. https://orcid.org/0000-0002-5004-9932

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2024v19n2.12012

Keywords:

Social sciences, education, curriculum, restorative pedagogy, guarantees of non-repetition

Abstract

This study, aiming to foster a restorative pedagogy, explores perspectives on secondary social science education among students from Simón Bolívar University in the city of Cúcuta. The article gathers sources analyzing Colombia’s educational problems in the area of citizenship competencies and social sciences to help understand this epistemological field. Additionally, the restorative effect of students’ education was studied quantitatively based on their recognition of the social science curriculum. An exploratory qualitative research methodology was followed, and analytical categories were established to interpret results and, subsequently, draw conclusions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T. (1998). Educación para la emancipación. Madrid.

Albertí, M., & Boqué, M. (2015). Hacia una pedagogía restaurativa: superación del modelo punitivo en el ámbito escolar. Revista de Mediación, 8(1), 36-49.

Castellanos, A. J. (2021). El currículo y la enseñanza de las ciencias sociales en Colombia: un análisis a las orientaciones del Ministerio de Educación Nacional (1984 - 2016) [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia]. http://hdl.handle.net/11349/26617

CICR (2023). Protocol Additional to the Geneva Conventions of 12 August 1949 and relating to the Protection of Victims of Non-International Armed Conflicts (Protocol II), 8 June 1977. https://ihl-databases.icrc.org/en/ihl-treaties/apii-1977

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). McGraw Hill Education.

Llinás, C., & Aníbal, D. (2022). Pedagogía restaurativa: una propuesta de resignificación educativa para la reconstrucción del tejido social en Colombia. Estudios Pedagógicos, 48(2), 159-178.

Mena, N. (2018). El currículo de ciencias sociales y las pruebas Saber 11 en Colombia: consonancias y disonancias. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 9(2), 80-106. https://doi.org/10.18175/vys9.2.2018.06

Ministerio de Educación (2004). Estándares por competencias de Ciencias Sociales. Mineducación.

Ministerio de Educación (2006). Estándares básicos por competencias en lenguaje, matemáticas, ciencias y competencias ciudadanas: guía sobre lo que deben saber y saber hacer con lo que aprendan. Mineducación.

Ortega, P., Castro, C., Merchán, J., & Vélez, G. (2015). Pedagogía de la memoria para un amnésico. Universidad Pedagógica Nacional.

Ricoeur, P. (2000). La memoria, la historia y el olvido. Fondo de Cultura Económica.

Silva, G. (2008). La teoría del conflicto. Un marco teórico necesario. Prolegómenos. Derechos y Valores, 11(22), 29-43.

Schmitz, J. (2018). Prácticas restaurativas para la prevención y gestión de conflictos en el ámbito educativo: Guía de formación. Imprenta Cerro Azul S.R.L.

Schmitz, J. (2021). El enfoque restaurativo para la construcción de paz desde la escuela. Escuela y Pedagogía. https://escuelaypedagogia.educacionbogota.edu.co/miradas/elenfoque-restaurativo-para-la-construccion-de-paz-desde-la-escuela

Zuleta, E. (2001). Educación y democracia. Hombre Nuevo Editores.

Downloads

Published

2024-07-26

Versions

How to Cite

Students’ perspectives on social science education at school: toward a restorative pedagogy. (2024). Saber, Ciencia Y Libertad, 19(2), 274-299. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2024v19n2.12012

Similar Articles

1-10 of 444

You may also start an advanced similarity search for this article.