Design of tourism-cultural product in Cienfuegos-Cuba: the route of the arts

Authors

  • Francisco-José Arias-Aragonés Economista, Especialista en Ciencias Fiscales, Magister en Negocios Internacionales y Doctorando en Desarrollo Regional y Local. Docente de Planta de Tiempo Completo de la Institución Universitaria Mayor de Cartagena (Umayor). Director del Grupo de Investigación de Turismo, Administración y Comercio “GITAC” (Categoría B por MINCIENCIAS). Investigador Asociado (IA) y Par Evaluador reconocido por MINCIENCIAS. https://orcid.org/0000-0002-4543-0907
  • Armando Batista-Castillo Administrador de empresas, Especialista en Gerencia Educativa, Magister en Educación. Docente de Planta de Tiempo Completo de la Institución Universitaria Mayor de Cartagena (Umayor). Docente investigador miembro activo del grupo de investigación de Administración y Comercio “GITAC” (Categoría B por MINCIENCIAS). Investigador Junior (IJ) reconocido por MINCIENCIAS. https://orcid.org/0000-0001-5689-0135
  • Raúl Palmero-Berbena Ingeniero Industrial y Master en Gestión Turística. Investigador del Grupo de Investigación de Desarrollo de Productos Turísticos. Profesor e Investigador de la Universidad de Cienfuegos (Cuba). https://orcid.org/0000-0001-8937-185X
  • Kenia-Amaya Hernández-Gómez Licenciada en estudios socioculturales y Máster en estudios socioculturales. Profesora de la Universidad de Cienfuegos. https://orcid.org/0009-0000-2890-128X

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2023v18n1.10017

Keywords:

Cultural tourism, tourist product, plastic arts, heritage, route of the arts

Abstract

The present work aims to design a tourist-cultural route in Cienfuegos (Cuba), as an alternative for the diversification of the tourist offer, in response to the growing interest of tourists in culture and heritage. The six-stage methodology for the improvement or design of tourism products and their commercialization (MEPROTUR) was used, thus validating the relevance of tourism resources for the design and implementation of the new tourist-cultural product called: “The Route of the Arts”. The share of cultural tourism in Cienfuegos was found to be higher than the global trend. Additionally, the proposed methodology validated the tourist-cultural product, after integrating in a sustainable way, the existing art galleries in the Historic Center of the city, with the heritage, thus offering an experience to the tourist of direct contact with the artists. It is concluded that with the new tourist-cultural product: “The Route of the Arts”, the tourist offer of Cienfuegos is diversified and adjusts to the expectations and trends of world tourism.

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Published

2023-03-03

How to Cite

Arias-Aragonés, F.-J., Batista-Castillo, A., Palmero-Berbena, R., & Hernández-Gómez, K.-A. (2023). Design of tourism-cultural product in Cienfuegos-Cuba: the route of the arts. Saber, Ciencia Y Libertad, 18(1), 245-262. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2023v18n1.10017

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