THE THE MOOC IN HIGHER EDUCATION
A comparative analysis from the offer of Latin American universities
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n2.4639Keywords:
Educational innovation, MOOC, virtual education, universityAbstract
Based on a continuous work on a profound and social transformation changes to keep the university essence is the global challenge latin america and countries in the world face to offer an inclusive education. By its acronym (MOOC). Massive open online courses is one of this relevant change in the last five years. Considering the approach, the contents and trends of the learning management systems this paper presents a comparative analysis from the Latin America universities MOOC to show the importance of this phenomenon as an academic alternative for university education. This study used the explorative and sequential method together with literature review methods and statistical procedures for the comparative analysis of the information
References
Cabero, J. (2015). Visiones educativas sobre los MOOC/ Educational visions of MOOC. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18(2), 39. doi: https://doi.org/10.5944/ried.18.2.13718
Calvo A., Rodríguez, C. & Fernández, E., (2016). ¿Cómo son los MOOC sobre educación? Un análisis de cursos de temática pedagógica que se ofertan en castellano. Digital Education Review - Number 29, 2016 Recuperado de: http://greav.ub.edu/der/
Cano, J., Del Pozo, F., & Ricardo, C. (2016). Competencia intercultural de estudiantado de educación superior: un estudio en la Universidad del Norte (Barranquilla, Colombia).
Canvas Network, (2016), “Canvas Network Courses, Activities, and Users (4/2014 - 9/2015) Restricted Dataset”, doi: https://doi.org/10.7910/DVN/XB2TLU, Harvard Dataverse, V1
Carneiro, R., Toscano, J. C., & Díaz, T. (2009). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo.
Class-central (2015). A Taxonomy for Online Courses. New York, EU.: Class-central. Recuperado de https://github.com/classcentral/online-course-taxonomy
Coursera. (s.f.). En Wikipedia. Recuperado el 28 de junio de 2017 de https://es.wikipedia.org/wiki/Coursera
EdX Quality education for everyone, everywhere. (2016). EdX. Recuperado de: https://www.edx.org/about-us
FutureLearn (s.f.). En Wikipedia. Recuperado el 28 de junio de 2017 de https://es.wikipedia.org/wiki/FutureLearn
García Aretio, L. (2015). ¿...y antes de los MOOC?. Revista Española de Educación Comparada, 0(26), 97-115. doi: http://dx.doi.org/10.5944/reec.26.2015.14483
Gartner, Inc. and/or its affiliates. (2016). Gartner, Methodologies, Hype Cycle. Recuperado de http://www.gartner.com/technology/research/methodologies/hype-cycle.jsp
Hill, P. (2013). Emerging student patterns in MOOCs: A (revised) graphical view. e-Literate. Recuperado de: http://mfeldstein.com/emerging_student_patterns_in_moocs_graphical_view
Linden, A., & Fenn, J. (2003). Understanding Gartner’s hype cycles. Strategic Analysis Report Nº R-20-1971. Gartner, Inc.
Martínez, P. (2017). Impacto de la universidad en la sociedad: un análisis desde la financiación de la educación superior en Colombia. Saber Ciencia y Libertad, [S.l.], v. 12, n. 1, p. 177-191. doi: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2017v12n1.713
McGuire, R. (2014). The best MOOC provider: A review of Coursera, Udacity, and edX. Retrieved from http://www.skilledup.com/blog/the-best-mooc-provider-a-review-of-coursera-udacity-and-edx/
Mengual, S., Vázquez, E., & Meneses, E. L. (2017). La productividad científica sobre MOOC: aproximación bibliométrica 2012-2016 a través de SCOPUS. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(1), 39-58. doi: https://doi.org/10.5944/ried.20.1.16662
Perna, L. W., Ruby, A., Boruch, R. F., Wang, N., Scull, J., Ahmad, S., & Evans, C. (2014). Moving through MOOCs: Understanding the progression of users in massive open online courses. Educational Researcher, 43(9), 421-432. doi: https://doi.org/10.3102%2F0013189X14562423
Pappano, L. (2012). The Year of the MOOC. The New York Times, 2(12), 2012. Recuperado de http://www.edinaschools.org/cms/lib07/MN01909547/Centricity/Domain/272/The%20Year%20of%20the%20MOOC%20NY%20Times.pdf
Rama, C. (2014). La virtualización universitaria en América Latina. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 11(3). págs. 33-43. doi: http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v11i3.1729
Rama, C., & Cevallos Vallejo, M. (2015). La metamorfosis de la educación a distancia en América Latina. Una nueva fase marcada por el ingreso de proveedores internacionales. Revista Española de Educación Comparada, 0(26), 41-60. doi: http://dx.doi.org/10.5944/reec.26.2015.15810
Raposo-Rivas, M., Martínez-Figueira, E., & Sarmiento Campos, J. A. (2015). Un estudio sobre los componentes pedagógicos de los cursos online masivos. Comunicar, 22(44). doi: https://doi.org/10.3916/C44-2015-03
Sharples, M., de Roock, R., Ferguson, R., Gaved, M., Herodotou, C., Koh, E., & Weller, M. (2016). Innovating Pedagogy 2016: Open University Innovation Report 5. Institute of Educational Technology, The Open University. Recuperado de https://repository.nie.edu.sg/handle/10497/28
Siemens, C. G., & Downes, S. (2013). What is a MOOC? Recuperado en: http://cemca.org.in/ckfinder/userfiles/files/EdTech%20Notes%202_Littlejohn_final_1June2013.pdf
Sobre la Educación, F. M. (2000). Educación para Todos: cumplir nuestros compromisos comunes. Foro Mundial sobre la Educación Dakar, 26-28.
Udacity (s.f.). En Wikipedia. Recuperado el 28 de junio de 2017 de https://es.wikipedia.org/wiki/Udacity
Valverde, J. (2014). MOOCs: Una visión crítica desde las Ciencias de la Educación.
Vázquez-Cano, E., & López, E. (2015). La filosofía educativa de los MOOC y la educación universitaria. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18 (2), 25-37. doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.18.2.14261
Zapata-Ros, M. (2015). MOOCs, una visión crítica y una alternativa complementaria: La individualización del aprendizaje y de la ayuda pedagógica. Campus virtuales, 2(1), 20-38. Recuperado en: http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/26/25
Zapata Ros, M., Pérez, M. X., Campi, W., Núñez, C., & Elena, M. (2016). Mooc, debate abierto
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Saber, Ciencia y Libertad

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.