THE THE MOOC IN HIGHER EDUCATION

A comparative analysis from the offer of Latin American universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n2.4639

Keywords:

Educational innovation, MOOC, virtual education, university

Abstract

Based on a continuous work on a profound and social transformation changes to keep the university essence is the global challenge latin america and countries in the world face to offer an inclusive education. By its acronym (MOOC). Massive open online courses is one of this relevant change in the last five years. Considering the approach, the contents and trends of the learning management systems this paper presents a comparative analysis from the Latin America universities MOOC to show the importance of this phenomenon as an academic alternative for university education. This study used the explorative and sequential method together with literature review methods and statistical procedures for the comparative analysis of the information

Author Biographies

  • Claudia Patricia Baloco Navarro, Universidad del Atlántico, Barranquilla - Colombia

    Ingeniera de Sistemas, Magister en Educación, Doctorante en Educación en la Universidad del Norte de Barranquilla y adelanta su proyecto de investigación en el Grupo Informática Educativa. Profesora asociada de la Universidad del Atlántico, Barranquilla - Colombia.
    Correo electrónico: claudiabaloco@mail.uniatlantico.edu.co. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0003-3229-2338

  • Carmen Tulia Ricardo Barreto, Universidad del Norte, Barranquilla - Colombia

    Magister en Educación Abierta y a Distancia y Doctor en Educación de la UNED. Directora del Departamento de Educación, profesor e investigador del mismo Departamento, Coordinadora del Grupo de Investigación Informática Educativa, Coordinadora de la Maestría y Especialización Virtual en Educación Mediada por TIC en la Universidad del Norte, Barranquilla - Colombia. Correo electrónico: cricardo@uninorte.edu.co                                ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-0474-685X

References

Cabero, J. (2015). Visiones educativas sobre los MOOC/ Educational visions of MOOC. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18(2), 39. doi: https://doi.org/10.5944/ried.18.2.13718

Calvo A., Rodríguez, C. & Fernández, E., (2016). ¿Cómo son los MOOC sobre educación? Un análisis de cursos de temática pedagógica que se ofertan en castellano. Digital Education Review - Number 29, 2016 Recuperado de: http://greav.ub.edu/der/

Cano, J., Del Pozo, F., & Ricardo, C. (2016). Competencia intercultural de estudiantado de educación superior: un estudio en la Universidad del Norte (Barranquilla, Colombia).

Canvas Network, (2016), “Canvas Network Courses, Activities, and Users (4/2014 - 9/2015) Restricted Dataset”, doi: https://doi.org/10.7910/DVN/XB2TLU, Harvard Dataverse, V1

Carneiro, R., Toscano, J. C., & Díaz, T. (2009). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo.

Class-central (2015). A Taxonomy for Online Courses. New York, EU.: Class-central. Recuperado de https://github.com/classcentral/online-course-taxonomy

Coursera. (s.f.). En Wikipedia. Recuperado el 28 de junio de 2017 de https://es.wikipedia.org/wiki/Coursera

EdX Quality education for everyone, everywhere. (2016). EdX. Recuperado de: https://www.edx.org/about-us

FutureLearn (s.f.). En Wikipedia. Recuperado el 28 de junio de 2017 de https://es.wikipedia.org/wiki/FutureLearn

García Aretio, L. (2015). ¿...y antes de los MOOC?. Revista Española de Educación Comparada, 0(26), 97-115. doi: http://dx.doi.org/10.5944/reec.26.2015.14483

Gartner, Inc. and/or its affiliates. (2016). Gartner, Methodologies, Hype Cycle. Recuperado de http://www.gartner.com/technology/research/methodologies/hype-cycle.jsp

Hill, P. (2013). Emerging student patterns in MOOCs: A (revised) graphical view. e-Literate. Recuperado de: http://mfeldstein.com/emerging_student_patterns_in_moocs_graphical_view

Linden, A., & Fenn, J. (2003). Understanding Gartner’s hype cycles. Strategic Analysis Report Nº R-20-1971. Gartner, Inc.

Martínez, P. (2017). Impacto de la universidad en la sociedad: un análisis desde la financiación de la educación superior en Colombia. Saber Ciencia y Libertad, [S.l.], v. 12, n. 1, p. 177-191. doi: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2017v12n1.713

McGuire, R. (2014). The best MOOC provider: A review of Coursera, Udacity, and edX. Retrieved from http://www.skilledup.com/blog/the-best-mooc-provider-a-review-of-coursera-udacity-and-edx/

Mengual, S., Vázquez, E., & Meneses, E. L. (2017). La productividad científica sobre MOOC: aproximación bibliométrica 2012-2016 a través de SCOPUS. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(1), 39-58. doi: https://doi.org/10.5944/ried.20.1.16662

Perna, L. W., Ruby, A., Boruch, R. F., Wang, N., Scull, J., Ahmad, S., & Evans, C. (2014). Moving through MOOCs: Understanding the progression of users in massive open online courses. Educational Researcher, 43(9), 421-432. doi: https://doi.org/10.3102%2F0013189X14562423

Pappano, L. (2012). The Year of the MOOC. The New York Times, 2(12), 2012. Recuperado de http://www.edinaschools.org/cms/lib07/MN01909547/Centricity/Domain/272/The%20Year%20of%20the%20MOOC%20NY%20Times.pdf

Rama, C. (2014). La virtualización universitaria en América Latina. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 11(3). págs. 33-43. doi: http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v11i3.1729

Rama, C., & Cevallos Vallejo, M. (2015). La metamorfosis de la educación a distancia en América Latina. Una nueva fase marcada por el ingreso de proveedores internacionales. Revista Española de Educación Comparada, 0(26), 41-60. doi: http://dx.doi.org/10.5944/reec.26.2015.15810

Raposo-Rivas, M., Martínez-Figueira, E., & Sarmiento Campos, J. A. (2015). Un estudio sobre los componentes pedagógicos de los cursos online masivos. Comunicar, 22(44). doi: https://doi.org/10.3916/C44-2015-03

Sharples, M., de Roock, R., Ferguson, R., Gaved, M., Herodotou, C., Koh, E., & Weller, M. (2016). Innovating Pedagogy 2016: Open University Innovation Report 5. Institute of Educational Technology, The Open University. Recuperado de https://repository.nie.edu.sg/handle/10497/28

Siemens, C. G., & Downes, S. (2013). What is a MOOC? Recuperado en: http://cemca.org.in/ckfinder/userfiles/files/EdTech%20Notes%202_Littlejohn_final_1June2013.pdf

Sobre la Educación, F. M. (2000). Educación para Todos: cumplir nuestros compromisos comunes. Foro Mundial sobre la Educación Dakar, 26-28.

Udacity (s.f.). En Wikipedia. Recuperado el 28 de junio de 2017 de https://es.wikipedia.org/wiki/Udacity

Valverde, J. (2014). MOOCs: Una visión crítica desde las Ciencias de la Educación.

Vázquez-Cano, E., & López, E. (2015). La filosofía educativa de los MOOC y la educación universitaria. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18 (2), 25-37. doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.18.2.14261

Zapata-Ros, M. (2015). MOOCs, una visión crítica y una alternativa complementaria: La individualización del aprendizaje y de la ayuda pedagógica. Campus virtuales, 2(1), 20-38. Recuperado en: http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/26/25

Zapata Ros, M., Pérez, M. X., Campi, W., Núñez, C., & Elena, M. (2016). Mooc, debate abierto

Downloads

Published

2018-06-01

Issue

Section

Pedagogy and Sociology of Education

How to Cite

Baloco Navarro, C. P., & Ricardo Barreto, C. T. (2018). THE THE MOOC IN HIGHER EDUCATION: A comparative analysis from the offer of Latin American universities. Saber, Ciencia Y Libertad, 13(2), 250-260. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n2.4639

Similar Articles

1-10 of 53

You may also start an advanced similarity search for this article.