Legal framework for entrepreneurship in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.8627Keywords:
Entrepreneurship, SMEs, Legal regulations, Legal framework, ColombiaAbstract
The purpose of this article is to carry out a detailed review of all the legal aspects that must be taken into account for entrepreneurship in Colombia. In this way, each entrepreneur will be offered a clear guide that can serve as a logbook for their business initiatives. The research is based on a qualitative framework that, with the support of the documentary review, establishes the processes to be followed for each type of company and its characteristics. Knowing the legal framework will make it easier for any entrepreneur to avoid fines, penalties and loss of resources, since by conducting a review prior to the implementation of his productive idea, it will be able to know the national scenario of the enterprise and thus meet the demands according to its line of action.
Downloads
References
ACUÑA, Norberto; FIGUEROA, Lindsay; WILCHES, María. Influencia de los Sistemas de Gestión Ambiental ISO 14001 en las organizaciones: caso estudio empresas manufactureras de Barranquilla. En: Ingeniare. Revista chilena de ingeniería. 2017. vol. 25, no. 1. p. 143-153. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052017000100143
AGT Abogados. Conozca los Tipos de Sociedades en Colombia. 2017. https://www.agtabogados.com/blog/conozca-los-tipos-de-sociedades-en-colombia/
Asociación Nacional de Instituciones Financieras (ANIF). Gran Encuesta Pyme (GEP): Informe de resultados, primer semestre de 2018. 2018. https://bibliotecadigital.ccb.org.co/bitstream/handle/11520/20898/GEP%20REGIONAL%20I-2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y
AYA PASTRANA, Nathaly; SRIRAMESH, Krishnamurthy. Corporate social responsibility: Perceptions and practices among SMEs in Colombia. In: Public Relations Review. 2014. vol. 40, no. 1. p. 14-24. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2013.10.002
CÁMARA DE COMERCIO DE BOGOTÁ. Nuevo Código CIIU. 2012. http://recursos.ccb.org.co/ccb/instructivos/acerca_CIIU/01.html
CARDONA, Diego; RADA, Amulfo; PALMA, Hugo. Creación de empresa como pilar para el desarrollo social e integral de la región caribe en Colombia. En: Saber, ciencia y libertad. 2017. vol. 12, no. 1. p. 134-143. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2017v12n1.698
CARDOZA, Guillermo; FORNES, Gaston; FARBER, Vanina; DUARTE, Roberto; GUTIERREZ, Jaime. Barriers and public policies affecting the international expansion of Latin American SMEs: Evidence from Brazil, Colombia, and Peru. In: Journal of Business Research. 2016. vol. 69, no. 6. p. 2030-2039. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.10.148
CLASSEN, Nicolas; CARREE, Martin; VAN GILS, Anita; PETERS, Bettina. Innovation in family and non-family SMEs: an exploratory analysis. In: Small Business Economics. 2014. vol. 42, no. 3. p. 595-609. https://doi.org/10.1007/s11187-013-9490-z
Comfecámaras. Centros de Atención Empresarial - CAE. 2019a. Simplificación de trámites. http://www.confecamaras.org.co/component/content/article/11-servicios/68-centros-de-atencion-empresarial-cae
Comfecámaras. Creación de empresas en el país aumentó 0,8% durante 2018. 2019b. http://www.confecamaras.org.co/noticias/675-creacion-de-empresas-en-el-pais-aumento-0-8-durante-2018
Corporación Cres. 10 pasos para formar empresa en Colombia. 2018. http://corpocres.edu.co/informate/2018/01/29/10-pasos-formar-empresa-colombia/
DANE. Informe de coyuntura económica regional 2015. 2016. https://www.dane.gov.co/files/icer/2015/ICER_informe_15.pdf
DE LA OSSA GUERRA, Santander José; NIEBLES, William; HERNÁNDEZ, Hugo; SANTAMARÍA, Álvaro; NIEBLES, Leonardo. Competitiveness of SMEs from the insertion of strategic planning and human resource management as a toll for continuous improvement. In: Modern Applied Science. 2019. vol. 13, no. 1. https://doi.org/10.5539/mas.v13n1p129
Encolombia.com. Guía para el trámite de creación y formalización de una empresa. 2018. https://encolombia.com/economia/economiacolombiana/emprendimiento/guiaparaeltramitedecreacion/
ESCANDON BARBOSA, Diana Marcela; HURTADO AYALA, Andrea. Factores que influyen en el desarrollo exportador de las pymes en Colombia. En: Estudios Gerenciales. 2014. vol. 30, no. 131. p. 172-183. https://doi.org/10.1016/j.estger.2014.04.006
Escuela para Emprendedores. ¿Cuáles son los tipos de empresas y sociedades en Colombia?. 2018. https://escuela-emprendedores.alegra.com/como-empezar/cuales-los-tipos-empresas-sociedades-colombia/
FRANCO, Mario; DE FÁTIMA, Maria; RAMALHO, Isabel; NUNES, Cristina. An exploratory study of entrepreneurial marketing in SMEs: The role of the founder-entrepreneur. In: Journal of Small Business and Enterprise Development. 2014. vol. 21, no. 2. p. 265-283. https://doi.org/10.1108/JSBED-10-2012-0112
GONZÁLEZ, Maria; MANOTAS, Eva; CIRAVEGNA, Luciano. International SMEs from emerging markets—Insights from the Colombian textile and apparel industry. In: Journal of International Entrepreneurship. 2016. vol. 14, no. 1. p. 9-31. https://doi.org/10.1007/s10843-016-0170-3
HERNÁNDEZ, Albeiro; MARULANDA, Carlos; LÓPEZ, Marcelo. Análisis de capacidades de gestión del conocimiento para la competitividad de pymes en Colombia. En: Información tecnológica. 2014. vol. 25, no. 2. p. 111-122. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642014000200013
HURTADO, Andrea; ESCANDÓN, Diana. Antecedentes de la postura emprendedora y su influencia en el desempeño exportador de las pymes en Colombia. En: Cuadernos de Administración. 2016. vol. 29, no. 53. p. 147-179. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cao29-53.apei
JIMÉNEZ, Angélica; HERNÁNDEZ, Hugo; PITRE, Remedios. Emprendimiento social y su repercusión en el desarrollo económico desde los negocios inclusivos (Colombia). En: Logos Ciencia & Tecnología. 2018. vol. 10, no. 2. p. 198-211. https://doi.org/10.22335/rlct.v10i2.462
MARULANDA, Carlos; LÓPEZ, Marcelo; LÓPEZ, Fernando. La cultura organizacional y las competencias para la gestión del conocimiento en las pequeñas y medianas empresas (pymes) de Colombia. En: Información tecnológica. 2016. vol. 27, no. 6. p. 03-10. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642016000600002
MORA-RIAPIRA, Edwin H; VERA-COLINA, Mary; MELGAREJO-MOLINA, Zuray. Planificación estratégica y niveles de competitividad de las Mipymes del sector comercio en Bogotá. En: Estudios Gerenciales. 2015. vol. 31, no. 134. p. 79-87. https://doi.org/10.1016/j.estger.2014.08.001
NIEBLES, William; NIEBLES, Leonardo David; BARRIOS, Ignacio Ángel. El emprendimiento en Colombia: análisis del marco legal y su incidencia en la generación de empleo. En: Justicia. 2020. vol. 25, no. 38. p. 35-52. https://doi.org/10.17081/just.25.38.4390
SAAVEDRA, María; TAPIA, Blanca; AGUILAR, María. Los sistemas de información y gestión financiera en las PYMES del Distrito Federal, México. En: Revista Perspectiva Empresarial. 2016. vol. 3, no 2. p. 55-69. https://doi.org/10.16967/rpe.v3n2a5
SEGURA, Juan; MANZANILLA, Lorenzo. La internacionalización de las pymes y el asociacionismo exportador. En: XX Congreso Internacional de Contaduría, Administración e Informática. Ciudad de México: UNAM, 2015. http://congreso.investiga.fca.unam.mx/docs/xx/docs/1.09.pdf
PEÑA, Jesús; BRAVO, Saulo; ÁLVAREZ, Félix; PINEDA, Duván. Análisis de las características de las incubadoras de empresas en Colombia: un estudio de casos. En: Journal of Economics, Finance and Administrative Science. 2011. vol. 16, no. 30. p. 13-30. http://www.scielo.org.pe/pdf/jefas/v16n30/a03v16n30.pdf
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Entramado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.