Political ecology: a reading of changes promoted by non-formal environmental education in Santiago de Cali - Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.8325

Keywords:

Environmental education, Sustainability, Environmental education indicators, Cultural changes, Socio-environmental changes, Political ecology, Critical environmental thinking

Abstract

In the face of anthropogenic pressure on the environment, the role of environmental education to generate changes that redefine the human-nature relationship in the territories is preponderant. This qualitative hermeneutic research had a descriptive explanatory approach and studied cultural and socio-environmental changes promoted by specific non-formal environmental education processes carried out in Santiago de Cali - Colombia regarding the conservation of environmental goods and ecosystem services, beautification of the environment, food sovereignty and preservation of biodiversity. Potential environmental education indicators were identified to assess the changes promoted, specific indicators were defined by investigating experiences, perceptions and motivations of participating social actors and their correspondence was contrasted from political ecology and critical environmental thinking. It was found that the definition of environmental education indicators presents considerable challenges and that, although the educational processes enabled a better understanding of environmental issues, the cultural and socio-environmental changes promoted depend on socioeconomic dynamics, ethical and cultural practices and the exercise of political power.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jairo Andrés Pareja-Castro, Universidad de Manizales, Manizales - Colombia

    Chemical Engineer, Master's student in Sustainable Development and Environment, Universidad de Manizales. Cali, Colombia.

    https://orcid.org/0000-0002-6938-5485

  • García-Naranjo García-Naranjo, Universidad de Manizales, Manizales - Colombia

    Systems Engineer, PhD in Education. Master in Education, Specialist in Virtual Learning Environments. Teacher Universidad de Manizales, Manizales, Caldas, Colombia.

    https://orcid.org/0000-0002-7232-953X

References

AGOGLIA, Ofelia. Los aportes de la ecología política latinoamericana a la corriente ambiental crítica. En: América Crítica. 2018. vol 2., no. 2, p. 111-122. https://ojs.unica.it/index.php/cisap/article/view/3306

ALONSO-CIFUENTES, Julio César; BONILLA-LÓPEZ, María Fernanda; BRAVO-REYES, Fabián; GANDINI-AYERBE, Mario Andrés; GUZMÁN-BARNEY, Alvaro; LATORRE-ESTRADA, Emilio; MUÑOZ-BALLESTEROS, Nathalia; PAZ-RUEDA, Ana Lucía; RODRIGUEZ-CAPORALLI, Enrique. Percepción y Ciudad: análisis de la encuesta del Programa Cali Cómo Vamos (2005-2014). Santiago de Cali: Universidad Autónoma de Occidente, 2016. 230 p. https://editorial.uao.edu.co/media/pdf-g/cali-como-vamos.pdf

ANDER-EGG, Ezequiel. Diccionario del trabajo social. Córdoba: Brujas/ICSA, 2009. 290 p. https://pdfcoffee.com/qdownload/ander-egg-ezequiel-diccionario-del-trabajo-socialpdf-3-pdf-free.html

BÄCKSTRAND, Karin. Civic Science for Sustainability: Reframing the Role of Experts, Policy-Makers and Citizens in Environmental Governance. In: Global Environmental Politics. 2003. vol. 3, no. 4, p. 24-41. DOI: 10.1.1.473.851

BARRIGA, Omar; HENRÍQUEZ, Guillermo. La relación Unidad de Análisis-Unidad de Observación-Unidad de Información: Una ampliación de la noción de la Matriz de Datos propuesta por Samaja. En: Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social. 2011. no. 1, p. 61-69. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5275943.pdf

BELL, Simon; MORSE, Stephen. Sustainability Indicators: Measuring the Immeasurable? London: Earthscan, 2008. 256 p. https://doi.org/10.4324/9781849772723

BOUTET, Alain. Comunicación y educación ambiental: los retos de la participación en un contexto de ‘guerra irregular’, el caso colombiano. En: Signo y Pensamiento. 1999. vol. 18, no. 34, p. 35-44. http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/issue/view/238

CÁMARA DE COMERCIO DE CALI. Cali cómo vamos. Informe anual de calidad de vida. 2019. 72 p. https://www.calicomovamos.org.co/icv2019

DEL MAR-GONZÁLEZ, Sonia. Sistema de monitoreo a la cultura ambiental en Santiago de Cali. Foro de Educación Ambiental Mitos y Verdades de la Educación Ambiental en el Entorno Escolar. Santiago de Cali: 2019.

DEPARTAMENTO ADMINISTRATIVO DE GESTIÓN DEL MEDIO AMBIENTE DAGMA. Política Pública Municipal de Educación Ambiental de Santiago de Cali 2017-2036. 2016. http://www.cali.gov.co/descargar.php?idFile=9218

DEPARTAMENTO ADMINISTRATIVO DE GESTIÓN DEL MEDIO AMBIENTE DAGMA. Indicadores de educación ambiental: una herramienta para gestión de conocimiento. Alcaldía de Santiago de Cali, DAGMA. 2018. https://www.cali.gov.co/aplicaciones/dagma/documentos/a_f_indicadores_de_educacion_ambiental.pdf

DE SOUSA-SANTOS, Boaventura. Introducción: las epistemologías del sur. Formas Otras. Saber, nombrar, narrar, hacer. Seminario llevado a cabo en IV Training seminario de jóvenes investigadores en Dinámicas Interculturales, Barcelona. 2011.https://www.cidob.org/es/layout/set/print/content/download/29934/356548/file/09-22_INTRODUCCION.pdf

DE SOUSA-SANTOS, Boaventura. Más allá del pensamiento abismal: de las líneas globales a una ecología de saberes. En: TAPIA MEALLA, Luis (Coor), Pluralismo Epistemológico. 2009. https://idoc.pub/documents/pluralismo-epistemologico-luis-tapia-mealla-coordinador-od4pw87revnp

ESCOBAR, Arturo. Desde abajo, por la izquierda, y con la Tierra: La diferencia de Abya Yala-Afro-Latino-América. En: Intervenciones en estudios culturales. 2016. no. 3, p. 117-134. https://www.entrepueblos.org/wp-content/uploads/2016/11/RE_ArturoEscobar.pdf

FIALLOS-QUINTEROS, Belén. ¿Cómo evaluar la cultura? Algunas experiencias en evaluación cultural. En: Universidad de La Habana. 2018. no. 285, p. 213-222. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-927620180001000 13&Ing=es&tlng=es

FLÓREZ-RESTREPO, Gustavo Adolfo. La educación ambiental: una apuesta hacia la integración escuela-comunidad. En: Praxis & Saber. 2012. vol. 3, no. 5. p. 1-23. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4237838

GARCÍA, Rolando. Interdisciplinariedad y sistemas complejos. En: Revista latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales. 2011. vol. 1, no. 1, p. 66-101. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3869767.pdf

GARCÍA-VENTURA, Diego; BENAYAS-DEL ÁLAMO, Javier. Indicadores de Educación Ambiental en municipios: diseño y relaciones con otros indicadores de sostenibilidad. 2007. pp. 1-9. https://www.miteco.gob.es/es/ceneam/articulos-de-opinion/2007_04garciaventura_benayas_tcm30-163429.pdf

GARRETT, Rachael; LATAWIEC, Agnieszka. What are sustainability indicators for? En: LATAWIEC, Agnieszka; AGOL, Dorice. Sustainability Indicators in Practice. Varsovia, 2015. https://doi.org/10.1515/9783110450507-006

GOUGH, Noel. Narrative inquiry and critical pragmatism: liberating research in environmental education. En: MRAZEK, Rick. Alternative Paradigms in Environmental Education Research: Monographs in Environmental Education and Environmental Studies. Troy, 1993. vol. VIII, pp. 175-197.

GUTTMAN, Edith; ZORRO SÁNCHEZ, Carlos; CUERVO DE FORERO, Adriana; RAMÍREZ, Juan Carlos. Diseño de un sistema de indicadores socio ambientales para el Distrito Capital de Bogotá. Bogotá: Cepal Naciones Unidas, 2004. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/4800/1/S044210_es. pdf

HERNÁNDEZ SAMPIERI, Roberto; FERNÁNDEZ COLLADO, Carlos; BAPTISTA LUCIO, Pilar. Metodología de la investigación. 6. ed. México: McGraw-Hill, 2014. 600 p. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf

JIMÉNEZ, Manuel; LAFUENTE, Regina. La operacionalización del concepto de conciencia ambiental en las encuestas: La experiencia del Ecobarómetro andaluz. En: JUNTA DE ANDALUCÍA. Consejería de Medio Ambiente. Persona, sociedad y medio ambiente: Perspectivas de la investigación social de la sostenibilidad. Andalucía, 2006. http://www.iesa.csic.es/publicaciones/201120130.pdf

SARIPAH, Abdul Latif; MOHD, Shukri Omar; YEOP, Hussin Bidin; ZAINUDIN, Awang. Role of environmental knowledge in creating pro-environmental residents. En: Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2013. no. 105, pp. 866-874. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042813044637

LEFF, Enrique. Racionalidad ambiental: la reapropiación social de la naturaleza. Siglo XXI. 2004. http://ru.iis.sociales.unam.mx/jspui/bitstream/IIS/4937/1/Racionalidad_ambiental.pdf

MACHADO-ARÁOZ, Horacio Alejandro César. “América Latina” y la Ecología Política del Sur. Luchas de re-existencia, revolución epistémica y migración civilizatoria. En: ALIMONDA, Héctor; TORO-PÉREZ, Catalina; MARTÍN, Facundo. Ecología política latinoamericana: Pensamiento crítico, diferencia latinoamericana y rearticulación epistémica. Buenos Aires, 2017. vol.2. https://www.researchgate.net/profile/Grettel-Navas/publication/320979969_La_represion_contra_el_movimiento_mundial_por_la_justicia_ambiental_httpbibliotecaclacsoeduarclacsogt20171030104749GT_Ecologia_politica_Tomo_IIpdf/links/5a05815faca2726b4c781f18/La-represion-contra-el-movimiento-mundial-por-la-justicia-ambiental-http-bibliotecaclacsoeduar-clacso-gt-20171030104749-GT-Ecologia-politica-Tomo-IIpdf.pdf

MARCELLESI, Florent. "¿Qué es la ecología política? Una vía para la esperanza en el siglo XXI". En: Cuides. Cuaderno Interdisciplinar de Desarrollo Sostenible. 2012. vol. 9, no. 9, pp. 3-39. https://we.riseup.net/assets/568565/ecopol.pdf

MAYER, Michela. Criterios de calidad e indicadores en educación ambiental. Perspectivas internacionales y ejemplos nacionales e internacionales en vista de la Década de las Naciones Unidas de la Educación para el Desarrollo Sostenible. En: GOBIERNO DE ARAGÓN, DEPARTAMENTO DE DESARROLLO RURAL Y SOSTENIBILIDAD. La Educación ambiental en Aragón en los albores del siglo XXI. Zaragoza, 2006. pp. 27-42. https://www.aragon.es/estaticos/celia/PONENCIA_INAUGURAL.PDF

MINISTERIO DE AMBIENTE, VIVIENDA Y DESARROLLO SOSTENIBLE. Brújula, bastón y lámpara para trasegar los caminos de la educación ambiental. 2. ed. Santafé de Bogotá: Subdirección de Educación y Participación, 2013.167 p. ISBN: 978-958-8491-70-7. http://sie.car.gov.co/bitstream/handle/20.500.11786/35711/00419.pdf?sequence=1

MIRANDA-MURILLO, Luisa Margarita. Cultura ambiental: un estudio desde las dimensiones de valor, creencias, actitudes y comportamientos ambientales. En: Producción + Limpia. 2013. vol. 8, no. 2, pp. 94-105. http://repository.lasallista.edu.co:8080/ojs/index.php/pl/article/view/527/276

MONJE-ÁLVAREZ, Carlos Arturo. Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa. Neiva: Universidad Surcolombiana, 2011. 113 p. https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Guia-didactica-metodologia-de-la-investigacion.pdf

MÚNERA-AGUIRRE, Diana; PÉREZ-SANDOVAL, Durley. Indicadores de logro para proyectos en educación ambiental. Trabajo de grado para Licenciatura en educación básica con énfasis en ciencias naturales y educación ambiental. Medellín: Universidad de Antioquia, 2010. 110 p. http://ayura.udea.edu.co:8080/jspui/bitstream/123456789/1898/1/JG0610.pdf

MUÑOZ-MONTILLA, Alba Nubia; PÁRAMO-BERNAL, Pablo. Monitoreo de los procesos de educación ambiental: propuesta de estructuración de un sistema de indicadores de educación ambiental. En: Revista Colombiana de Educación. 2018. no. 74, pp. 81-106. http://www.scielo.org.co/pdf/rcde/n74/0120-3916-rcde-74-00081.pdf

PALACIO, Germán Alfonso. Breve guía de introducción a la Ecología Política (Ecopol): Orígenes, inspiradores, aportes y temas de actualidad. En: Gestión y ambiente. 2006. vol. 9, no. 3, pp. 7-20. https://revistas.unal.edu.co/index.php/gestion/article/view/49672/57064

PORRAS-CONTRERAS, Yair Alexander; PÉREZ-MESA, María Rocío; TUAY-SIGUA, Rosa Nidia; ALZATE-BELTRÁN, Maximiliano; CUERVO, Fernando; RONCANCIO-LÓPEZ, Marisol. Retos y oportunidades de la educación ambiental en el siglo XXI. Santafé de Bogotá: Fondo Editorial Universidad Pedagógica Nacional, 2014. http://repositorio.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/ 3445

PÉREZ-HERNÁNDEZ, María De los Ángeles; CONDE-LORENZO, Eddy; SANTOS-ESTÉVEZ, Juan Francisco; DÍAZ-CRESPO, Geidy. Metodología para la evaluación de impacto de un programa de educación popular ambiental. En: Avances. 2014. vol. 16, no. 2, pp. 125-133. https://biblioproxy.umanizales.edu.co:2109/servlet/articulo?codigo=5350874

QUIROGA-MARTÍNEZ, Rayén. Guía metodológica para desarrollar indicadores ambientales y de desarrollo sostenible en países de América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: Naciones Unidas, 2009. 129 p. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/5502

SANDOVAL-ESCOBAR, Marithza. Comportamiento sustentable y educación ambiental: una visión desde las prácticas culturales. En: Revista Latinoamericana de Psicología. 2012. vol. 44. no. 1, pp. 181-186. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0120-05342012000100017&script=sci_abstract&tlng=es

SAUVÉ, Lucie. La educación ambiental entre la modernidad y la posmodernidad: En busca de un marco de referencia educativo integrador. En: Tópicos en Educación Ambiental. 1999. vol 1, no. 2, pp. 7-25. http://www.anea.org.mx/la-educacion-ambiental-entre-la-modernidad-y-la-posmodernidad-en-busca-de-un-marco-de-referencia-educativo-integrador/

SAUVÉ, Lucie. Educación ambiental y ecociudadanía. Dimensiones claves de un proyecto político-pedagógico. En: Revista Científica. 2014. vol. 18, no. 1, pp. 12-23. https://doi.org/10.14483/23448350.5558

SVAMPA, Maristella. La disputa por el desarrollo: territorio, movimientos de carácter socio-ambiental y discursos dominantes. Cambio de época. Movimientos sociales y poder político. 2008. pp. 1-31. http://www.maristellasvampa.net/archivos/ensayo43.pdf

TILBURY, Daniella. Environmental Education for Sustainability: defining the new focus of environmental education in the 1990s. En: Environmental Education Research. 1995. vol.1, no. 2, pp. 195-212. DOI: 10.1080/1350462950010206

WILSON, Edward. La conquista social de la Tierra. Barcelona: DEBATE, 2012. 372 p.

Published

2022-06-05

Issue

Section

Articles

How to Cite

Political ecology: a reading of changes promoted by non-formal environmental education in Santiago de Cali - Colombia. (2022). Entramado, 18(2), e-8325. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.8325

Similar Articles

1-10 of 601

You may also start an advanced similarity search for this article.