Socially responsible guidelines for student permanency in distance education programs from Universidad Industrial de Santander - UIS

Authors

  • Ruth Zárate-Rueda Universidad Industrial de Santander
  • Martha Isabel Hernández-Suárez

DOI:

https://doi.org/10.18041/entramado.2016v12n1.23106

Keywords:

Distance Education, Defection, University Social Responsibility, Technology and Management, IPRED

Abstract

In light of the social dynamics in today’s world, Distance Education has become the main strategy aimed to increase capacities and opportunities, in order to achieve optimal levels of social welfare. However, despite of the flexible programs that facilitate university linkage such as Technology and Business Management, offered by Instituto de Proyección Regional y Educación a Distancia - IPRED of Universidad Industrial de SantanderUIS, the number of graduates compared to the number of newcomers is not the expected: during the period of 2007-2009 it was identified a dropout index of 55% and 28% respectively. This quantitative study of descriptive design it’s based in a stratified random sample, and allows the identification of characteristics, behavior patterns and attitudes, in order to indicate the specific behavior of the deserters. As a result, it was established that socioeconomic motivations of dropout are interconnected with other variables, affirming a multi-causal phenomenon that guides the construction of socially responsible strategies of monitoring and permanence, in the pursuit of its decrease, in the framework of Social Responsibility of UIS.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. AMAYA, Diana Elizabeth y CALDERÓN, Claudia Patricia. Plan de se- guimiento y retención de los estudiantes de los programas Tecnología y Gestión Empresarial del IPRED-UIS. Trabajo de Grado Retención de Estudiantes. Bucaramanga: Universidad Industrial de Santander. Instituto de Proyección Regional y Educación a Distancia. Gestión Empresarial, 2012. 280 p.

2. BRUNNER, José Joaquín. Educación Superior en Iberoamérica. Infor- me 2011. Santiago de Chile: Centro Interuniversitario del Desarrollo (CINDA), 2011. 434 p.

3. CABEZAS, Claudia Milena. El análisis de las cifras de deserción en pre-grado de la Universidad Industrial de Santander en el período 2003 – 2006. Trabajo de Grado Deserción Pregrado. Bucaramanga: Universidad Industrial de Santander. Facultad de Ciencias Humanas. Escuela de Trabajo Social, 2010. 180 p.

4. CABRERA, Alberto, CASTAÑEDA, María y Nora Amaury.El papel de las finanzas en el proceso de deserción. Un modelo estructural. En: Revista Investigación en Educación. 1992, vol. 33, p. 571-593

5. ESPÍNDOLA, Ernesto y LEÓN, Arturo. La deserción escolar en Amé- rica latina: un tema prioritario para la agenda regional. En: Revista Iberoamericana de Educación. 2002, vol. 30, p. 39-62.

6. ESTÉFANO, Rebecca. Conocimiento y aplicación de estrategias de aprendizaje por profesores de educación superior a distancia. En: Re- vista Zona Próxima. 2013, vol. 19, p. 22- 38.

7. GARCÍA ARETIO, Lorenzo. Objetivos y funciones de la educación a distancia. En: Actas del Congreso Internacional de Filosofía de la Educación UNED, 1990. p.44-48.

8. GARCÍA ARETIO, Lorenzo; RUIZ CORBELLA, Martha.; QUINTA- NAL DÍAZ, José; GARCÍA BLANCO, Miryam. y GARCÍA PÉREZ Ma- ría. Concepción y Tendencias de la Educación a Distancia en América Latina. Madrid: Centro de Altos Estudios Universitarios de la OEI, 2009. 166 p.

9. GUZMÁN RUÍZ, Carolina, DURÁN MURIEL, Diana y FRANCO GA- LLEGO, Jorge. Deserción estudiantil en la educación superior colom- biana. Bogotá: Metodología de seguimiento, diagnóstico y elementos para su prevención, Ministerio de Educación Nacional, 2009, 158 p.

10. HERNÁNDEZ SAMPIERI, Roberto., FERNÁNDEZ COLLADO, Car- los. & BAPTISTA LUCIO, Pilar. Metodología de la Investigación. Perú: Mc Graw Hill, 2010. 497 p.

11. HIMMEL, Erika. Modelos de análisis de la deserción estudiantil en la educación superior. En: Revista Calidad en la Educación. 2002. vol. 17, p. 91-108.

12. MALDONADO, Carmen. y JIMÉNEZ, Pilar. Aproximación al concepto de Responsabilidad Social del Universitario. En: Revista Comunicación y Hombre. 2011, vol. 07, p. 236–247.

13. NACIONES UNIDAS. Objetivos del desarrollo del milenio. Una mi- rada desde América Latina y El Caribe. Santiago de Chile: Publicación Naciones Unidas, 2005. 333 p.

14. PARDO, Luz Patricia y LÓPEZ, Karen Beatriz. Desarrollo Humano y Formación. Una Responsabilidad Social de las Organizaciones. Bue- nos Aires: Grupo Editorial Lumen, 2008. 110 p.

15. SPADY, William. La deserción de la educación superior. En: Una revi- sión interdisciplinaria y de síntesis. 1970, vol 1, p. 64-85.

16. MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL. Sistema para la Pre- vención de la Deserción de la Educación Superior. En: Ministerio de Educación Nacional [Sistema en Línea] Página Web versión HTML. Bogotá: Mineducación. [citado 20 de septiembre de 2014] Disponible en Internet: http://spadies.mineducacion.gov.co/spadies/JSON.html

17. SOCHA, Claudia Marcela. Estudio sobre las Motivaciones de Deser- ción Estudiantil en la Universidad Industrial de Santander. Universidad Industrial de Santander. Facultad de Ciencias Humanas. Escuela de Trabajo Social, 2009. 117 p.

18. TINTO, Vincent. Definir la deserción, una cuestión de perspectiva. En: Revista de la educación superior. 1989. vol. 18, p. 24-40.

19. TINTO, Vincent. Reflexiones sobre el abandono de los estudios supe- riores. En: Perfiles Educativos. 1993, vol. 62, p. 56-63.

20. TÜNNERMANN, Carlos. La Educación Superior en América Latina y El caribe: diez años después de la Conferencia Mundial de 1998.Cali: Sello Editorial Javeriano, 2008. 530 p.

21. UNESCO. Conferencia Mundial sobre la Educación. La educación su- perior en el siglo XXI. París: Visión y Acción, 1998. 74 p.

22. UNIVERSIDAD INDUSTRIAL DE SANTANDER. Proyecto Educati- vo Institucional. En: UIS [Documento en Línea] Página Web versión HTML. Bucaramanga: UIS, 2008 [citado 20 de septiembre de 2014] Disponible en Internet: https://www.uis.edu.co/webuis/es/acercauis/ proyectoinstitucional.pdf

23. VALLAEYS, Francois. Breve Marco Teórico de RSU. Ética y RSU: Re- flexión crítica en torno a la ética aplicada a la Responsabilidad Social Universitaria. En: Pontificia Universidad Católica del Perú [Documen- to en Línea] Página Web versión HTML. Lima: PUCP, 2007. [citado 20 de septiembre de 2014] Disponible en Internet: http://blog.pucp.edu. pe/?amount=0&blogid=353&query=breve+marco+teorico

24. VALLAEYS, Francois. Sociedad del riesgo y Responsabilidad Social. Ética y RSU: Reflexión crítica en torno a la ética aplicada a la Respon- sabilidad Social Universitaria. En: Pontificia Universidad Católica del Perú [Documento en Línea] Página Web versión HTML. Lima: PUCP, 2008. [citado 20 de septiembre de 2014] Disponible en Internet: http://blog.pucp.edu.pe/blog/eticarsu/page/2

25. VÁSQUEZ, Claudio Rafael. y RODRÍGUEZ, Maria Candelaria. La de- serción en educación superior a distancia: perspectiva teórica y facto- res de incidencia. En: Revista Latinoamericana de Estudios Educativos XXXVII. 2007. vol. 3-4, p.107-122.

26. ZÁRATE, Ruth. y SOCHA, Claudia Marcela. Estudios sobre las mo- tivaciones de deserción estudiantil en la Universidad Industrial de Santander. En: Prospectiva. 2009. vol. 14, p. 411-430.

Downloads

Published

2016-06-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Socially responsible guidelines for student permanency in distance education programs from Universidad Industrial de Santander - UIS. (2016). Entramado, 12(1), 250-264. https://doi.org/10.18041/entramado.2016v12n1.23106

Similar Articles

1-10 of 139

You may also start an advanced similarity search for this article.