Apropiación tecnológica en la educación superior. Aportes a la sociedad del conocimiento
Keywords:
Knowledge society, education, virtuality, virtual student’s roles, virtual teacher's roles, technological learningAbstract
The following article “Technological Learning in Higher Education, contributions to the Knowledge Society" discusses in the first phase what virtual education platforms offer at a technical level, the changes they have brought to the new classrooms and what continues to be valid in the traditional classrooms. The second phase presents the new roles taken on by students and teachers in these platforms as a new generation that assumes new readings and positions of this knowledge. Finally, the contributions of virtual education in the building of knowledge societies are presented. These lead to a democratization of knowledge that is still in the hands of an elite that excludes and generates inequality. Thus with the technological impulse and advancement in social and ethical issues they help this educational modality through Social Knowledge Learning processes to receive feedback that is reflected in educational quality and greater coverage.
Downloads
References
Área, M. Usos y prácticas con medios y materiales en el contexto escolar. De la cultura impresa a la cultura digital.
Badia, A. (2006) La enseñanza y el aprendizaje con TIC en la educación superior. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. Acceso en: http://www.uoc.edu/rusc/3/2/esp/index.html
Cabero, J., López Meneses, E. y Ballesteros, C. (1999), “Internet: un nuevo mundo por explorar en el ámbito educativo”, Edutec99.
COLL, César (2005). «Lectura y alfabetismo en la sociedad de la información». UOC Papers [artículo en línea]. N.º 1. UOC Acceso en : http://www.uoc.edu/uocpapers/1/dt/esp/coll.pdf
Campus virtual (2002). Acceso en: http://www.icfes.gov.co/espanol/proesp/fomento/maestro1/#
García Cabrero,J.C., Castrillo, M.D., & Ruipérez, G. (2006): “Implantación del “five-step model” de G. Salmon en la creación de cursos virtuales: descripción metodológica y algunas conclusiones de varios estudios de caso de la UNED.” Acceso en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2045022
Navarro Buitrago, F., Zayas Mamnero, R. & Meléndez Gil, F. (2004): “E-learning: visión y tendencias”. Acceso en: http://www.formateca.com/e-learning.pdf
Oblinger, D. y Rush, S. (1998) “The future compatible campus: planning, desiging and implementing information technology in te academy”. Anker Publishing Co. Boston, USA.
Reglas de etiqueta en la red (2005). Acceso en: http://www.usergioarboleda.edu.co/grupointernet/netiquete.htm
Royero, J. (1998). Las redes de Investigación y desarrollo (I+D) como estrategia de uso de las TIC en las universidades de América Latina. Acceso en: http://www.uoc.edu/rusc/3/2/dt/esp/royero.html
Scagnoli, N. (2004) El aula virtual: usos y elementos que la componen. Acceso en: http://www.elprincipe.com/academia/telef/notas/index9.shtml
Warschauer, M. (2002): “A developmental perspective on technology in language education”. TESOL Quarterly, 36(3), 453-475. Acceso en: http://www.gse.uci.edu/markw/developmental.html