New public management in Colombia and occupational well-being of university faculty
DOI:
https://doi.org/10.18041/entramado.2015v11n1.21105Keywords:
Working conditions, Burnout Syndrome, Engagement, work overload, education, teaching staff, job insecurityAbstract
The crises that originated in the dominant models of socioeconomic and/or productive development and in the socio-occupational forms of organization generate working conditions that can affect the physical, psychological, and occupational health of the teaching staff. Therefore, it is important to address the topic of prevention of occupational risks and psychosocial factors in order to encourage personal and professional development. This work is based on the context of the transition from Keynesian Fordism to New Modern Capitalism, from Solid Modernity to the Liquid Modernity of insecurity and uncertainty. The adoption of the New Public Management (Spanish acronym, NGP) model in Colombia is examined, a process that is reflected in the Political Constitution of Colombia of 1991, specifically in article 67, in Law 30 of 1992, and in the application of the Third Reform of Higher Education in Latin America. To consider the relationship between the working conditions, in the scenario of the NGP in the Colombian faculty, with occupational well-being, an analysis was carried out based on a review of the literature starting from the year 2000. It has become important to address the increasing insecurity of working conditions as a problem of public health and not as a momentary situation, as a result of the tendency toward labor flexibility in education in Colombian universities
Downloads
References
2. BAKKER, Arnold; DEMEROUTI, Evangelia; SCHAUFELI, Wilmar. The Socially Induced Burnout Model. In: Columbus (Ed.). In: Leading Edge Research in Cognitive Psychology. 2003, 25, p. 45-62.
3. BAKKER, Arnold B.; RODRÍGUEZ, Alfredo. La emergencia de la psi- cología de la Salud Ocupacional Positiva. En: Psicothema. 2012, vol. 24, n.1, p. 66 – 72. 22. MORIANA Juan; HERRUZO Javier. Estrés y Burnout en profesores. En: International Journal of Clinical and Health Psychology. 2004, vol. 4, n.1, p. 137-160.
4. BAUMAN, Zygmunt. Trabajo, Consumismo y Nuevos Pobres. Barce- lona: Gedisa, 2000.
5. BECK, Ulrich; BECK-GERNSHEIN, Elisabeth. La Individualización. London: Sage. 2003
6. BECK, Ulrich. La Sociedad del riesgo global. Madrid: Siglo XXI. 2006
7. BLANCH, Josep. Trabajar y Bienestar. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya. 2012.
8. BLANCH, Josep; CRESPO, Javier; SAHAGÚN, Miguel. Sobrecarga de trabajo, tiempo asistencial y bienestar psicosocial en la medicina mer- cantilizada. En: Ansoleaga, E.; Artaza, O. y Suárez, J. (Eds.). Personas que cuidan Personas: Dimensión Humana y Trabajo en Salud. 2012. p. 176- 182. Santiago de Chile: OPS/OMS - Organización Panamericana de la Salud/ Organización Mundial de la Salud. ISBN 978-92-75-31695-5.
9. BLANCH, Josep. Calidad de Vida Laboral en Hospitales y Universi- dades Mercantilizados. En: Papeles del psicólogo. 2014, vol. 35, n. 1, p. 3-13.
10. BOK, Derek. Universities in the Marketplace: The Commercialization of Higher Education. Princeton, NJ: Princeton University Press, 2003
11. BOLTANSKI, Luc; CHIAPELLO, Eve. El nuevo espíritu del capitalismo. Madrid: Akal. 2002
12. CAMARGO, Martín. Universidad y producción biopolítica de subjeti- vidad. En: Cuestiones de Filosofía. 2013. no. 15.
13. CASTELLS, Manuel. La era de la información: Economía, sociedad y cultura. Vols. I y II. Madrid: Alianza. 2002
14. CASTELLS, Manuel. La sociedad red: una visión global. Madrid: Alian- za. 2006
15. DIAZ, Fátima. Síndrome Burnout: Desarrollo Conceptuales y Empíri- cos. Tesis de Maestría, Universidad del Valle, Cali, Colombia. 2012
16. GIDDENS, Anthon; BAUMAN, Zygmunt; LUHMANN Niklas y BECK Ulrich. Las consecuencias perversas de la modernidad. Barcelona: Ar- thropos. 2011
17. GIL-MONTE, Pedro. El síndrome de quemarse por el trabajo (síndro- me de Burnout): aproximaciones teóricas para su explicación y re- comendaciones para la intervención. En: Revista PsicologiaCientífica. com. 2011, 3, n.5. Disponible en: http://www.psicologiacientifica.com/ bv/psicologia-78-1-el-sindrome-de-quemarse-por-el-trabajo- (sindro- me-de-burnout).html
18. GIL-MONTE, Pedro. Burnout Syndrome: ¿Síndrome de quemarse por el trabajo, desgaste profesional, estrés laboral o enfermedad de Tomas? En: Revista de Psicología del Trabajo y de las organizaciones. 2003, vol. 19, n.2, p. 181-197
19. CARRASCO, Ana María; DE LA CORTE, Cecili; LEÓN José María. Engagement: Un recurso para optimizar la salud psicosocial en las organizaciones y prevenir el Burnout y estrés laboral. Huelva: Univer- sidad de Huelva.2010
20. MORALES, Milton. Práctica de Resistencia Docente en la Universi- dad orientada al Mercado. Tesis Doctoral, Universitat Autonoma de Barcelona, Barcelona, España. 2012
21. MORALES, Milton; BLANCH, Josep. Universidad Post-Fordista y Nue- va Subjetividad Docentes. En: VII Congreso Latinoamericano de estu- dios. Vol 18. Psicología Social del Trabajo en América Latina, Identida- des y Procesos de Subjetivación, salud de los trabajadores, prácticas y producción de sentidos en lo cotidiano.2014, vol. 18, p. 2 - 25.
22. MORIANA Juan; HERRUZO Javier. Estrés y Burnout en profesores. En: International Journal of Clinical and Health Psychology. 2004, vol. 4, n.1, p. 137-160.
23. MORPHEW, Christopher y ECKEL, Peter (Eds.) Privatizing the Public University. Baltimore: Johns Hopkins University Press. 2009
24. MOULIER BOUTANG, Yann; CORSANI, Antonella; LAZZARATO, Maurizio. Capitalismo Cognitivo. Madrid: Traficante de Sueños. 2004
25. MUÑOZ MUÑOZ, Cristian; CORREA OTÁLVARO, Claudia. Burnout docente y estrategias de afrontamiento en docentes de primaria y secundaria. En: Revista Colombiana de Ciencias Sociales. 2012, vol. 3, n.2, p. 226-242
26. NAVAS, Andrés. La Nueva Gestión Pública: Una Herramienta para el Cambio. En: Revista Perspectiva. 2010, n. 23, p. 36-38
27. ORTEGA, Cristina; LÓPEZ, Francisca. El Burnout o síndrome de estar quemado en los profesionales sanitarios: revisión y perspectivas. In: International Journal of Clinical and Health Psychology. 2003, vol. 4, n.1, p. 137 – 160.
28. PERLMAN, Baro; HARTMAN, Alan. Burnout: Summary and future re- search. In: Human Relations. 1982, n. 35, p. 283-385.
29. RAMA, Claudio. La tercera reforma de la educación superior en Amé- rica Latina y el Caribe: masificación, regulaciones e internacionaliza- ción. En: Revista Educación y Pedagogía. 2010. XVIII, n.46.
30. RIASCOS, Sandra; QUINTERO, Diana; ÁVILA, Gloria. Las TIC en el aula: percepciones de los profesores universitarios. En: Educacion y educadores. 2009, vol. 12, n.3.
31. SALANOVA Marisa; LLORENS Susana; GARCÍA-RENEDO Monica. ¿Por qué se están “quemando” los Profesores? En: http://comisionna- cional.insht.es/InshtWeb/Contenidos/Documentacion/TextosOnline/ Rev_INSHT/2003/28/seccionTecTextCompl3.pdf
32. SALANOVA, Marisa; LLORENS, Susana. Current State of Research on Burnout and future Challenges. En: Papeles del psicólogo. 2008, Vol. 29, n.1, p. 59 - 67.
33. SALANOVA, Marisa; SCHAUFELI, Wilmar B. El Engagement en el tra- bajo, cuando el trabajo se convierte en pasión. España: Alianza Edito- rial. 2009
34. SCHAUFELI, Wilmar B; SALANOVA, Marisa; GONZÁLES-ROMA, Vicente y BAKKER, Arnold. B.The measurement of Engagement and Burnout: a confirmative analttic approach; In: Journal of Happiness Studies. 2002,n.3,p. 71-92.
35. SCHAUFELI, Wilmar B.; BAKKER, Arnold B. Job demands, job re- sources, and their relationship with burnout and engagement: a mul- ti-sample study. In: Journal of Organizational Behavior. 2004, 25, n.3,p. 293-315.
36. SENNET, Richard. La corrosion del carácter. Las consecuencias per- sonales del trabajo en el nuevo Capitalismo. Barcelona: Editorial Ana- grama. 2000
37. SENNETT, Richard. La cultura del nuevo capitalismo. Barcelona: Ana- grama. 2006.
38. SHIMAZU, Akihito; SCHAUFELI, Wilmar B. Towards a positive occu- pational health psychology: The case of work engagement. In: Japanese Journal of Stress Science. 2009,vol. 24, p. 181-187.
39. TERÁN, Ana; BOTERO Carla. El capitalismo organizacional: una mira- da a la calidad de vida laboral en la docencia universitaria. En. Cuader- nos de Administración. 2011, vol. 27, n.46, p. 9 - 21
40. VERCELLONE, Carlo. Capitalismo cognitivo. Renta, saber y valor en la época pos-Fordista. Buenos Aires: Prometeo. 2011