Construction of a hypermedia focused on competency-based learning: The case of teaching the states of matter to over-age students
DOI:
https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.11854Keywords:
Educational hypermedia, States of matter, Competency-based learning, Extra-ageAbstract
This article results from a research project that aims to build a hypermedia focused on competency-based learning for teaching the states of matter to over-aged fifth-grade students. The methodological approach of the research is qualitative descriptive, the analysis was carried out through a case study, consisting of an academic creation exercise consisting of three phases: (i) identification of difficulties in teaching the states of matter, (ii) Identification of the theoretical and methodological aspects for the construction of an educational hypermedia, through observations, interviews, diaries, documents that allow a deep and detailed understanding of social reality and, finally (iii) educational hypermedia was developed. The main result was the development of a competency-based hypermedia platform for over-age students—one of the first of its kind in Colombia—which fosters positive attitudes in students, such as recognizing, differentiating, and constructing definitions directly related to their reality. In conclusion, this is not a prescriptive design but a hypermedia that teachers can adjust according to their immediate institutional context and student characteristics.
Downloads
References
1. ABREU, José Luis. El método de la investigación. En: Daena: International journal of good conscience. Dic. 2014. vol. 9, no 3. p.195-204. http://www.spentamexico.org/v9-n3/A17.9(3)195-204.pdf
2. ADEYELE, Victoria Olubola. Relative effectiveness of simulation games, blended learning, and interactive multimedia in basic science achievement of varying ability pupils. In: Education and Information Technologies. 2024. vol.29, p.14451–14470. https://doi.org/10.1007/s10639-023-12414-z
3. ADLER, Idit; WARREN, Scott; NORRIS, Cathleen; SOLOWAY, Elliot. Leveraging opportunities for self-regulated learning in smart learning environments. In: Smart Learn. Environ.2025. vol.12, art. 6 https://doi.org/10.1186/s40561-024-00359-w
4. AGUILAR, Irene; DE LA VEGA, Joel; LUGO, Oziel; ZARCO, Alfonso. Análisis de criterios de evaluación para la calidad de los materiales didácticos digitales. En: Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad – CTS. 2014. vol. 9, no. 25. p.73-89. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92429919005
5. ARAVENA, Marcela; RAMOS, Cristobal. Extraedad escolar en Colombia, análisis de las políticas educativas y los procesos inclusivos en el aula. En: Actualidades Investigativas En Educación. 2025. vol. 25. no. 1 p. 1–20. https://doi.org/10.15517/aie.v25i1.60718.
6. AROCH, Itsik; KATCHEVICH, Dvora; BLONDER, Ron. Modes of technology integration in chemistry teaching: theory and practice. In: Chemistry Education Research and Practice. 2024. vol. 25, no. 3 p.843–861. https://doi.org/10.1039/d3rp00307h
7. BARDIN, Laurence. Análisis de contenido (Tercera Ed.). Madrid: Ediciones Akal, S. A. 2002. ISBN: 84-7600-093-6.
8. CAMACHO, Carlos. Metodología para la evaluación del software educativo: Una visión desde la formación a la praxis. En: Revista Scientific. 2023. vol.8, no. 27, p. 62–80. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2023.8.27.3.62-80
9. CASTELLANOS MONROY, Nubia; ROJAS VILLAMIL, Yineth. Competencias Del Siglo XXI En educación: Una revisión sistemática Durante El Periodo 2014-2023. En: Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. 2023. vol. 7, no. 4. p.219-249. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.6869
10. COLOMBIA. Ministerio de Educación Nacional. Aceleración del aprendizaje. Estrategia para la nivelación de los estudiantes en extra-edad de básica primaria, en un año lectivo. 2010 https://www.mineducacion.gov.co/portal/Preescolar-basica-y-media/Modelos-Educativos-Flexibles/340092:Aceleracion-del-Aprendizaje
11. ESPINOSA, Edgar. Diseño e implementación de una hipermedia educativa para el mejoramiento del aprendizaje del concepto sustancia. En: Entramado. vol.13, no. 1. p.1–15. 2017. https://doi.org/10.18041/entramado.2017v13n1.25134
12. FREEMAN, Ie May; LEE, Heekap. Pre-Service Teacher Candidates’ Perceptions of Classroom-Based Mixed-Reality Simulations. In. Educ. Sci. 2024. vol.14, no.4 347. https://doi.org/10.3390/educsci14040347
13. GARZÓN, Anabella; MARTÍNEZ, Alba. Reflexiones sobre la alfabetización científica en la educación infantil. En: Revista digital del centro de profesorado cuevas-álula (Almería). 2017. vol. 10, no.20. p.28-39. https://doi.org/10.25115/ecp.v10i20.1010
14. JATO-CANALES, Sergio; FAUSTO-FRÍAS, Santo; DOMÍNGUEZ-LIRIANO, Juan De Dios. Aula invertida como método de enseñanza en la unidad didáctica reacciones químicas de quinto grado del nivel secundario dominicano. Revista caribeña de investigación educativa. 2021. vol. 5, no. 1, p. 19-39 https://doi.org/10.32541/recie.2021.v5i1.pp19-39
15. KIND, Vanessa. Beyond appearances: Students’ misconceptions about basic chemical ideas (2nd ed.). London: Royal Society of Chemistry. 2004. https://www.researchgate.net/publication/228799159_Beyond_Appearances_Students'_Misconceptions_About_Basic_Chemical_Ideas
16. HERNÁNDEZ-SAMPIERI, Roberto; MENDOZA TORRES, Christian PAULINA. Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México, México: Editorial Mc Graw Hill Education.2018, 714 p.
17. HERRERA, A., Beatriz. Evaluación en química: Su impacto, belleza y complejidad. En: Revista Boletín Redipe. 2024 vol. 13. no.1 p. 115-122. https://doi.org/10.36260/rbr.v13i1.2070
18. MARTÍN DEL POZO, Rosa; GALÁN MARTÍN, Paloma. Los criterios de clasificación de la materia inerte en la Educación Primaria: concepciones de los alumnos y niveles de competencia. En: Revista Eureka Sobre Enseñanza Y Divulgación De Las Ciencias, 2012. vol. 9, no. 2. p. 213–230. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/2768
19. MAYER, Richard. Multimedia Learning. The psychology of learning and motivation. 2009. vol. 41. p.85-89. https://www.jsu.edu/online/faculty/MULTIMEDIA%20LEARNING%20by%20Richard%20E.%20Mayer.pdf
20. MENA, Yomelina. Factores educativos asociados al bajo rendimiento académico de estudiantes del Programa Flexible Aceleración del Aprendizaje. En: Ratio Juris (UNAULA). 2021. vol. 16 no. 33. p. 565–594. https://doi.org/10.24142/raju.v16n33a10
21. ORTEGA, Alfredo. Enfoques de Investigación: Métodos Para El Diseño Urbano - Arquitectónico. Research Gate. 2018. https://www.researchgate.net/publication/326905435_ENFOQUES_DE_INVESTIGACION#fullTextFileContent
22. ORTIZ, Erick; ADÚRIZ-BRAVO, Agustín; TUAY, Rosa. La incidencia del pensamiento crítico en la enseñanza de las ciencias en secundaria. En: Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias. vol. 19, no. 3, p. 564–582, 2024. https://doi.org/10.14483/23464712.21496
23. ORTIZ, Lina; BETANCOURT Carolina. Evaluación del Programa de Aceleración del Aprendizaje: una apreciación estratégica hacia la educación inclusiva en el posconflicto. En: Praxis & Saber. 2020. vol.11. no. 25. p. 97-110. https://doi.org/10.19053/22160159.v11.n25.2020.8207.
24. PARGA L, Diana.; PIÑEROS, C. Gloria. Enseñanza de la química desde contenidos contextualizados. En: Educación química. 2018. vol.29. no. 1. p. 55-64. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2018.1.63683
25. PÉREZ-HUELVA, Lucía et al. Una propuesta de intervención para trabajar el concepto de materia en educación primaria a partir de la gestión de las emociones. En: Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas. 2017, núm. Extra, p. 5379-8. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/337702
26. PEREZ, Lucia; JIMÉNEZ, Roque. Dificultades del aprendizaje de la materia en educación primaria. Un estudio de caso. En: Enseñanza De Las Ciencias: Revista De Investigación Y Experiencias Didácticas, 2013. 2774–2778. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/308067/398058
27. PIMENTEL, Michael; ZAMBRANO, Bernardita; MAZZINI Kirk; VILLAMAR, María. Multimedia e hipermedia Aplicada en la educación. En: RECIMUNDO. 2023. vol. 7, no. 2. p. 63-73. https://doi.org/10.26820/recimundo/7.(2).jun.2023.63-73
28. QUINTANA, Antonio. Conectividad, hipermedialidad y multimodalidad: de la cultura digital al espacio escolar. Colombian Applied Linguistics Journal. 2020 vol. 22, n. 2. p. 202–220 https://doi.org/10.14483/22487085.16467
29. QUIROZ Sandra; ZAMBRANO Lubis. La experimentación en las ciencias naturales para el desarrollo de aprendizajes significativos. En: Revista Científica Multidisciplinaria Arbitrada Yachasun.2021. vol. 5, no. 9 Ed. esp., p. 2–15. https://editorialibkn.com/index.php/Yachasun/article/view/147
30. RAMOS, Luis. Aplicación de software educativo como herramienta para el aprendizaje de matemáticas en estudiantes de primaria: Revisión sistemática. Horizontes. En: Revista de Investigación en Ciencias de la Educación. 2024. vol. 8, no. 35. p. 2508–2518. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i35.884
31. RAYAN Baraa; DAHER Wajeeh; DIAB Hussam; ISSA Nael. Integrating PhET Simulations into Elementary Science Education: A Qualitative Analysis. In: Education Sciences. 2023. vol.13,no. 9. p.884. https://doi.org/10.3390/educsci13090884
32. RIVADULLA, Juan; RODRÍGUEZ, Marisol; GONZÁLEZ, Óscar. Actitudes hacia las Ciencias de la Naturaleza de los maestros en formación y en ejercicio de Educación Primaria. En: Revista Complutense de Educación. 2021. vol. 32, no.4 p. 581-591. https://doi.org/10.5209/rced.70856
33. SENIOR Alex; VALLER Liliana; BOTERO, Rosa; NARVÁEZ Mercy. Ruta de gestión escolar para el aseguramiento del aprendizaje en estudiantes extraedad en Colombia. En: Revista De Ciencias Sociales.2024 vol. 30. no. p. 2177-2190. https://doi.org/10.31876/rcs.v30i2.41898
34. TÜREL, Vehbi. Learners’ Perceptions Towards Dual-Coding in Adaptive Hypermedia Environments: Listening Texts, Keywords and Visuals. In:Journal of Learning and Teaching in Digital Age. 2023. vol. 8, no. 1. p.32-46. https://doi.org/10.53850/joltida.1083583
35. ULIANA, Andrea. Un sistema hipermedia como propuesta didáctica para el desarrollo de un trabajo práctico de ciclo celular y biotecnología. En: Revista De Educación En Biología. 2018. vol. 21, no. 1. p.80-85. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v21.n1.22548
36. ZOMPERO CORREO, Andreia de Freitas; PARGA LOZANO, Diana Lineth; WERNER DA ROSA, Cleci Teresinha; VILDOSOLA TIBAUD, Ximena. Competencias científicas en los currículos de Ciencias Naturales: estudio comparativo entre Brasil, Chile y Colombia. En: Prax&Saber. 2022. vol.13, n.34 https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n34.2022.13401
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Entramado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.