Analysis of the quality of higher education in Colombia

Authors

  • LUIS ALBERTO PÉREZ BONFANTE

DOI:

https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2019v18n31.6136

Keywords:

accreditation, quality of education, Colombia, higher education

Abstract

This research article is part of the studies on quality in higher education that is being carried out, with a special emphasis in Latin America since the eighties of the 20th century. In particular, the research addresses, through the implementation of quantitative and qualitative techniques, the questions about the regional and sectoral behavior of institutional quality and its performance in 2016. It has a space. The participants of the research correspond to the universities, mainly. Among the results of the research highlights the concentration of the quality of higher education in two regions of the country and similar positioning in the top 10 of the public and private sectors. The conclusions are associated with the impacts of the regional concentration of educational quality and sectoral competence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andión, M. (2007). Sobre la calidad de la educación superior: una visión cualitativa. Reencuentro, núm. 50, diciembre, 83-92.
Botto, M. (2016). Los alcances de la regionalización en la educación superior: el proceso de Bolonia y el MERCOSUR educativo (1991-2012). Revista Cuadernos del Claeh, Vol. 35, No. 104, 9-31.http://claeh.edu.uy/publicaciones/index.php/cclaeh/issue/ view/20/showToc
Bourdieu, P. (2008). Capital cultural, escuela y espacio social. Siglo Veintiuno Editores Argentina. 2ª ed. revisada.
la calidad de la educación superior. Un sondeo de opinión entre profesores de universidades españolas. Revista Archivos Analíticos de Políticas Públicas, Vol. 17, No. 10, 1-22.
Castaño, G., y García (2012). Una revisión teórica de la calidad de la educación superior en el contexto colombiano. Revista Educación, (15) (2), 219-243.
Delval, J. (2008). Los fines de la educación. México, D.F.: Siglo Veintiuno Editores, décima edición.
Gómez, V. (2015). La pirámide de la desigualdad en la educación superior en Colombia. Diversificación y tipología de instituciones. Bogotá: Editorial Universidad Nacional de Colombia.
González, J., y Santamaría, R. (2013). Calidad y acreditación en la educación superior: integración e internacionalización de América Latina y el Caribe. Revista Educación, Vol. XXII, (43), 131-147.
Harvey, L. (2007). The epistemology of quality.
Perspective in education, (25) (3), 1-13.
López, N. (2007). Acerca de la problemática de la evaluación de la calidad de la educación en Colombia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, (3), (2), 9-28.
Lucio R., y Serrano, M. (1992). La educación superior. Tendencias y políticas estatales. Santafé de Bogotá: Tercer Mundo Editores.
Mejía, M. (2012). Educación(es) en la(s) globalización(es) I. Entre el pensamiento único y la nueva critica. Ediciones desde abajo. Quinta reimpresión.
Nosiglia, M. (2013). La evaluación universitaria. Reflexiones teóricas y experiencias a nivel internacional y nacional. Buenos Aires: Eudeba.
Pereira, L., y Forachi, M. (1970). Educación y sociedad. Ensayos sobre sociología de la educación. Sao Paulo (Brasil): Companhia Editora Nacional.
La educación como proceso socializador: función homogeneizadora y función diferenciadora. Emile Durkheim, pp. 27-38.
Rodríguez, J. (2011). Evaluación y autonomía en universidad públicas de América Latina. Revista Ciencia Política, Volumen 6, Número 12, 41-76.
Tedesco, J. (2009). Educar en la sociedad del conocimiento. Argentina: Fondo de Cultura Económica. Segunda edición.
Vitarelli, M. (1998). Educación y sociedad en el fin de siglo: Europa y América. Buenos Aires: Ediciones LAE. Primera edición Cap. 3. La educación en el fin de siglo, p. 85- 121.
Wasserman, M. (2012). Buscando el futuro. Educación superior para Colombia en el siglo XXI. Bogotá: Editorial Universidad Nacional de Colombia.

Downloads

Published

2019-12-16

How to Cite

Analysis of the quality of higher education in Colombia. (2019). Criterio Libre, 17(31), 187-205. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2019v18n31.6136