Resilience factors in a young graduate of an institutionalized environment of the Colombian Family Welfare Institute

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/1794-7200/criteriojuridico.2018.v15n2.5575

Keywords:

Resilience, resilient factors, youth, institution of protection

Abstract

This article reports on the results of a case study investigation, using the semi-structured interview for the construction of the life story of a young graduate of an institutionalized institution of the Colombian Family Welfare Institute, ICBF. The objective is to analyze the factors of resilience raised by Grotberg (1995), according to which he considers himself a resilient individual, as one who can overcome adversities and be transformed by them; working from the factors “I have”, “I am, I am” and “I can”, as categories of analysis. It was found: in the factor “I have” that stands out in the young a small support network, which has managed to build links with people who contribute to their well-being; in the factor “I am” and “I am” that the young person has internal skills such as independence, autonomy, optimism and empathy. Also, that the young person lacks in terms of his self-esteem; is a shy person who fails to recognize their own positive aspects and strengths. In the factor “I can” it is emphasized that the young man establishes relationships that act as a protective factor for him and provide him with support to handle situations of conflict. In this way we can conclude that the young person is resilient due to his personal ability to analyze his own behavior, make decisions aimed at his well-being and establish relationships that are positive and mitigate risk factors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Margarita Rosa Losada Medina, Universidad Nacional Abierta y a Distancia (UNAD), Palmira, Colombia

    Psicóloga (c) Universidad Nacional Abierta y a Distancia (UNAD), Palmira, Colombia

  • Yuli Andrea Botero Caicedo, Grupo Pedagogía y desarrollo humano del Programa de Psicología de la Universidad Pontificia Bolivariana, Palmira, Colombia

    Doctor © en psicología, Mg en Investigación en Psicología. Especialista en Educación, Cultura y Política, investigadora del grupo Pedagogía y desarrollo humano del Programa de Psicología de la Universidad Pontificia Bolivariana, Palmira, Colombia.

References

1. Bernal, T. (2016) El tránsito a la vida adulta de jóvenes egresados del sistema de protección en Colombia: trayectorias, fuentes de resiliencia e intervenciones socioeducativas. (Tesis doctoral). Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid. Recuperado de http://e-spacio.uned.es/fez/view/tesisuned:Educacion-Tlbernal

2. Cruz, S. (5 de febrero de 2012). Crónica: Historias felices y pasados tortuosos de los hijos del ICBF en Cali. El País. Recuperado de http://www.elpais.com.co/cali/cronica-historias-felices-y-pasados-tortuosos-de-los-hijos-del-icbf-en.html

3. Díaz, L.; Torruco, U.; Martínez, M.; y Varela, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en educación médica, 2(7), 162-167.

4. Hernández, S. y Lozano, M. (2016) Procesos Resilientes en Niños y Niñas Institucionalizados en Condición de Adoptabilidad. (Trabajo de grado). Universidad Santo Tomás, Bogotá. Recuperado de http://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/3581/HernandezSonia2016.pdf?sequence=1&isAllowed=y

5. Instituto Colombiano de Bienestar Familiar. (ICBF) (2016). Dirección de protección, subdirección de adopciones. Colombia. Recuperado de http://www.icbf.gov.co/portal/page/portal/PortalICBF/Especiales/prueba/Bienestar/Adopciones-back/ESTADISTICAS%20P.%20ADOPCIIONES%20AL%2023-09-2016.pdf

6. Martín, A. (1995) Fundamentaron teórica y uso de las historias y relatos de vida como técnicas de investigación en pedagogía social. Ediciones Universidad de Salamanca, (7), 41-60.

7. Martínez, P. (2006) El método de estudio de caso: estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento & gestión, (20), 165-193.

8. Quesada, C. (1993). Redes sociales: un concepto con importantes implicaciones en la intervención comunitaria. Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid. Recuperado de http://journals.copmadrid.org/pi/archivos/1993/vol1/arti6.htm

9. Pacheco Patron, A.; Escoffié Aguilar, E. M.; Navarrete Centeno, J.; y Corral Verdugo, V. (2017) Resiliencia en adolescentes institucionalizados. Intervención con terapia de juego Gestalt. Psicumex 7 (1), 70.

10. Paz, M. (2013) Factores de resiliencia en adolescentes residentes en un centro de protección de Valparaíso. Revista de Psicología - Universidad Viña del Mar. 2(4), 85-108. Recuperado de http://sitios.uvm.cl/revistapsicologia/revista/04.04.resiliencia.pdf

Published

2019-12-28

Issue

Section

Articles results of research processes

How to Cite

Losada Medina, M. R., & Botero Caicedo, Y. A. (2019). Resilience factors in a young graduate of an institutionalized environment of the Colombian Family Welfare Institute. Criterio Libre Jurídico, 15(2), 195-208. https://doi.org/10.18041/1794-7200/criteriojuridico.2018.v15n2.5575

Similar Articles

1-10 of 179

You may also start an advanced similarity search for this article.