From the Creation of Multiple Languages to Language for Multiplicity
DOI:
https://doi.org/10.18041/2745-1453/rac.3.9813Keywords:
discrimination, biographical-narrative, teacher training, disability, Afro-descendencyAbstract
The article is the result of the investigative process "Discrimination in teacher-student verbal communication based on the person's living conditions", which aims to describe and understand the forms of discrimination in this type of communication in cases of disability and Afro-descendency in two educational institutions in Bogotá. Methodologically, the text is part of qualitative research with an interpretive approach, using semi-structured narrative interviews to capture testimonies and reflections, establishing synchronicity between the voices of the interviewees - teachers and students who relate discriminatory experiences - and the researching teachers.
Downloads
References
Arroyave Rave, Y. (2021). Saberes pedagógico-didácticosexperienciales en Colombia: desde perspectivas hermenéuticas, abductivas y narrativas. Revista Venezolana de Gerencia, 26 (Número Especial 5), 170-189. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.e5.12
Austin, J. L. (1998). Como hacer cosas con palabras. Buenos Aires: Paidos.
Barón Velandia, B. (2018). ¿Quiénes son y dónde están? Investigación biográficonarrativa en el contexto colombiano. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 9(1), 149 – 163.
Barón, B. y Cancino J. (2014) La investigación biográfico-narrativa en educación: un enfoque de investigación co-construido desde las subjetividades, desde el tejido de la multiplicidad de realidades. Praxis pedagógica,15, 89-102
Bolívar, A. y Fernández, M. (2001): La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.
Bruner, J. (1984). Acción, pensamiento y lenguaje. Madrid: Alianza.
Camargo, A. (1995). Violencia escolar y violencia social. Ponencia. Congreso Nacional de Prevención y Atención del Maltrato Infantil, Bogotá, Bogotá.
Camargo, A. (1997). Violencia Escolar y violencia social. Revista Colombiana de Educación, 5-24.
Delgado. J, (1999) Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Síntesis S. A.
Ellis, R. y McClintock, A. (1990). Teoria y práctica de la comunicación humana. Barcelona: Paidos.
Farfán, B. y Gómez, H. (2022) Subjetivaciones de jóvenes en conflicto con la ley penal en clave de la resocialización. http://hdl.handle.net/11349/28414
Ferreyra, H. A. (2020). El aprender a emprender como uno de los pilares de la educación del futuro en el marco de la construcción de la calidad educativa. Praxis Pedagógica, 19(24), 75-100. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.19.24.2019.75-100
Juliao, C. (2020). La investigación praxeológica. Praxis Pedagógica, 20(26), 117-148. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.20. 26.2020.117-148
Juliao, C. y Barón-Velandia, B. (2013). El enfoque praxeológico. Praxis Pedagógica, 13(14), 141-145. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.13.14.2013.141-145
Martínez Asprilla, y M., & Ordóñez, E. J. (2020). Igualdad en las acciones afirmativas en Latinoamérica. Aproximación comparativa. Revista Venezolana de Gerencia, 24(2), 308-326. https://doi.org/10.37960/revista.v24i2.31495
Mejía, A. J. (2004). Competencias Ciudadanas: de los estandares al aula. Una propuesta de integración a las áreas académicas. En A. J. Mejía, Competencias Ciudadanas: De los estandares al aula. Una propuesta de integración a las áreas académicas (pág. 158). Bogotá: Uniandes.
Pedraza, W., Betancur, C. y Baron-Velandia, B. (2011) La ciberviolencia: una mirada desde los jóvenes universitarios de ciencias de la información. Revista EDICIC, v.1, n.2, p.227-249, Abr./Jun. 2011. Disponible en: https://docplayer.es/16057744-La-ciberviolenciauna-mirada-desde-los-jovenes-universitarios-de-ciencias-de-lainformacion.html#show_full_text
Portillo Guerra, C. J. (2021). Acercamiento al pensamiento moral de docentes en formación a partir de narrativas de experiencias en el cumplimiento de normas. Revista Arista-Crítica, 1(1), 6–25. https://doi.org/10.18041/2745-1453/rac.2020.v1n1.6675
Rodríguez Pérez, J. A., Guerrero Godoy, R. S., Varón Arciniegas, V. y Baron Velandia, B. (2021). Transformaciones de las prácticas pedagógicas de los profesionales no licenciados. Revista Educare- UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 25(1), 174–200. https://doi.org/10.46498/reduipb.v25i1.1458
Rubin, L. y Hollis. (1991). El niño agresivo y desatento. Editorial Kapelusz. Buenos Aires.
Sandoval Forero, E. y Capera Figueroa, J. (2021). Narrativas emergentes sobre la construcción de paz indígena en colombia: la resistencia sentipensante del pueblo nasa wes’x-tolima. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 23 (3), Venezuela. (Pp. 548-567). DOI: https://www.doi.org/10.36390/telos233.04
Segato, R. (2006). Identidades Políticas / Aleteridades históricas: Una crítica a las certezas del pluralismo. Ejecutivo, Bogotá, Bogotá.
Tunjo, L., López, V. y Llamas, F. (2017). Estudio comparativo entre las metodologías creati-vas: «Lista de chequeo» y «enseñar por curiosidad», para la mejora de la creatividad desde las Ciencias Naturales. Praxis Pedagógica, 21, 37-63. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.17.21.2017.37-63
Varón, V., Martínez, S., León, Y. y Barón-Velandia, B. (2020). Pedagogía de la alteridad: entre la educación como práctica social y el ejercicio intelectual. Revista Insignare Scientia - RIS, 3(2), 484-508. https://doi.org/10.36661/2595-4520.2020v3i2.11582
Zuluaga Garcés, O. L. (2021). Foucault y la educación:: una lectura desde el saber pedagógico. PRA, 21(28), 232–252. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.21.28.2021.232-252

Downloads
Published
Versions
- 2024-09-04 (2)
- 2023-05-12 (1)