Diagnosis of the effectiveness of organizational communication: from the perspective of the internal client
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2023v18n1.10015Keywords:
Organizational communication, organizational culture, internal customer, effectiveness, information channelsAbstract
The purpose of this study is to analyze the factors of organizational communication that, according to the perception of the internal customer, are susceptible to improvement. In order to achieve this objective, the quantitative methodology of positivist paradigm was implemented. The method is inductive, the data collection technique was a survey with 10 questions, finally, a correlation test was performed to identify the existence of incidence of the independent variables: information accuracy, information scope, information channels, information congruence, updated information, communication system structure, information access barriers and PQR system (requests, complaints and claims) on the dependent variable: communication effectiveness. The sample consisted of 150 members of an organization in the city of Cartagena de Indias. The main result was that the variables: consistency of information, updated information, barriers to access to information and the PQR system are the ones that most influence the behavior of the dependent variable, as evidenced by the coefficients for Spearman’s Rho (non-parametric correlation test) obtained, which are above 0.4. The central conclusion of the study indicates that it is necessary to improve the organizational communication system, emphasizing the information channels and mitigating the barriers to access to information.
Downloads
References
Andrade, H.R. (2005). Comunicación organizacional interna: proceso, disciplina y técnica. Editorial Netbiblo. ISBN: 8497451007 México
Arias, F. G. (2012). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. 6ta. Fidias G. Arias Odón.
Borca, C., y Baesu, V. (2014). A Possible Managerial Approach for Internal Organizational Communication Characterization. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 124, 496503.
Caesens, G., Stinglhamber, F., y Luypaert, G. (2014). The impact of work engagement and workaholism on well-being–The role of work-related social support. Career Development International, 19(7), 813–835
Cardozo, S. (2007). La comunicación en el Marketing. Visión gerencial (2), 196-206.
Carnicero, P. (2005). La comunicación y la gestión de la información en la institución educativa. Madrid, España: WK Educación.
Chmielecki, M. (2015). Factors Influencing Effectiveness of Internal Communication. Journal of Management and Business Administration. Central Europe, 23, 24 - 38. http://dx.doi.org/10.7206/mba.ce.2084-3356.139
Couso, R. P. (2005). Atención al cliente: guía práctica de técnicas y estrategias. Ideaspropias Editorial SL.
DeFleur, M., Kearney, P., Plax, T., y DeFleur, M. (2005). Fundamentos de la comunicación humana. México: McGraw-Hill.
Dolphin, R.R. (2005). Internal Communications: Today’s Strategic Imperative, Journal of Marketing Communications, 11(3): 171–190. http://dx.doi.org/10.1080/1352726042000315414
Fernández L, S. (2007). Cómo gestionar la comunicación: En organizaciones públicas y no lucrativas. Madrid: Narcea Ediciones. ISBN: 84-277-1565-X
Fernández, C., y Galguera, L. (2009). Teorías de la comunicación. México, D. F.: McGraw-Hill.
Ferreres, V. y González, A. (2006). (Edits). Evaluación para la mejora de los centros docentes. Madrid: Praxis.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). México: McGrwall Hill Education.
Neill, D.A., y Suárez, L.A. (2018). Procesos y Fundamentos de la Investigación Científica. ISBN: 978-9942-24-093-4, Editorial UTMACH
Orosa, B.G. (2006). Aproximación teórica a la comunicación en el Tercer Sector. La necesaria reclasificación de la comunicación organizacional. https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/numero069/la-necesaria-reclasificacion-de-la-comunicacionorganizacional/?output=pdf
Ortega, R.M., Pendás, L.C., Ortega, M.M., Abreu, A.P., y Cánovas, A.M. (2009). El coeficiente de correlación de los rangos de Spearman caracterización. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2009000200017
Papic, K. (2018). La Comunicación organizacional interna en la organización educativa. Foro Educacional.
Pita Fernández, S., y Pértegas Díaz, S. (2002). Investigación cuantitativa y cualitativa. Cad aten primaria, 9, 76-78.
Roy-García, I.A., Rivas-Ruíz, R., Perez-Rodriguez, M., & Palacios-Cruz, L. (2019). [Correlation: not all correlation entails causality]. Revista alergia Mexico, 66 3, 354-360. https://doi.org/10.29262/ram.v66i3.651
Sánchez, E.F. (2010). Administración de empresas: un enfoque interdisciplinar. Editorial Paraninfo.
Schein, E.H. (1985). Organizational Culture and Leadership: A Dynamic View. San Francisco, Jossey Bass
Verčič, A. T., y Vokić, N. P. (2017). Engaging employees through internal communication. Public Relations Review, 43(5), 885-893.
White, C., A. Vanc, and G. Stafford, (2010). Internal Communication, Information Satisfaction, and Sense of Community: The Effect of Personal Influence. Journal of Public Relations Research, 22(1), 65-84.
Yin, R. (1994). Investigación sobre estudio de casos. Diseño y métodos. Applied Social Research Methods Series, 5(2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 María-Cristina Bustillo-Castillejo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.