Causes and situations that affect job stress in teachers from the university center for health sciences, university of Guadalajara.

Authors

  • María del C Rodríguez Universidad de Guadalajara
  • María de L Preciado
  • María E Aguilar Universidad de Guadalajara

DOI:

https://doi.org/10.18041/2322-634X/rcso.3.2014.4933

Keywords:

Burnout, Etiology, Prevalence, Faculty, Psychosocial Factors

Abstract

Objective: Identify the causes and situations causing job stress in professors from Health Sciences Universitary Center (CUCS), Guadalajara University (U. de G.).

Methodology: It´s a cross sectional study realized to professors from CUCS, which took a convenience sample of 109 professors. We applied a cedula that contain socio-demographic data, Perceived Stress Scale and Psychosocial Factors in the Academic Stress (FPSIS).

Results: The Stress Prevalence was 82.6%. The Stress Situations were unexpected events (12.0%), not was handling successfully irritants problems their life (77.1%) and no control in life´s difficults (76.1%). The psychosocial factors affecting the stress were job conditions (95.4%), social interaction and organizational aspects (72.5%) and workload (66.1%).

Conclusions: The Stress Prevalence in the professors from this Universitary Center was high. The identification of causes and psychosocial contributed to Stress in this population provided revision and analysis of situations that can will improved in this educational work space.

Downloads

Download data is not yet available.

References

González N. Prevalencia de estrés en la satisfacción laboral de los docentes universitarios. REDHECS 2008; 4(3): 68-89.

Rubio L, Navarro A. Evaluación del estrés laboral en personal universitario. MAPFRE Medicina 2007; 18(4): 323-332.

Maruris M, Cortés P, Gómez LG, Godínez F. Niveles de estrés en una población del sur de México. Psicología y salud 2011; 21(2): 239-244.

Correa-Correa Z, Muñoz-Zambrano I, Chaparro AF. Síndrome de Burnout en docentes de dos Universidades de Popayán, Colombia. Rev Salud Pública 2010; 12(4): 589-598.

Aldrete MG, Vázquez LN, Aranda C, Contreras MI, Oramas A. Factores psicosociales y síndrome de Burnout en profesores de preparatoria de Guadalajara, Jalisco, México. Revista Cubana de Salud y Trabajo 2012; 13(1): 19-26.

León-Rubio JM, León-Pérez JM, Cantero FJ. Prevalencia y factores predictivos del Burnout en Docentes de la Enseñanza Pública: El papel del género. Ansiedad y estrés 2013; 19(1): 11-25.

Gónzales J, Rivas FM, Portela A, Alfonso PA. Posibles manifestaciones de Síndrome de Burnout en Docentes Catedráticos y Ocasionales de los programas de Medicina y Trabajo Social de una Universidad del Eje Cafetero-Colombia. Revista Electrónica de Psicología Social “Poiésis” 2011; 22:1-7.

Pando-Moreno M, Castañeda-Torres J, Gregoris-Gómez M, Aguila-Marín A, Ocampo-de-Aguila L, Navarrete RM. Factores psicosociales y síndrome de Burnout en Docentes de la Universidad del Valle de Atemajac, Guadalajara, México. Salud en Tabasco 2006; 12(3): 523-529.

Juárez A. Factores psicosociales, estrés y salud en distintas ocupaciones: un estudio exploratorio. Investigación en Salud 2007: IX (1): 57-64.

Aldrete MG, González J, Preciado ML. Factores psicosociales laborales y el Síndrome de Burnout en docentes de enseñanza media básica (secundaria) de la Zona Metropolitana de Guadalajara, México. Rev Chil Salud Pública 2008; 12(1):18-25.

Rodríguez L, Oramas A, Rodríguez E. Estrés en docentes de educación básica: estudio de caso en Guanajuato, México. Salud de los trabajadores 2007; 15(1): 5-16.

U. de G. Estatuto del Personal Académico de la Universidad de Guadalajara. Consultado el 09 de diciembre de 2013. Disponible en: http://www.secgral.udg.mx/sites/archivos/normatividad/general/Es tatutodelPersonalcademico.pdf.

Del Ángel EM, Martínez N, Santes MC, Pando M, Salazar JG, Navarro C. Factores Psicosociales en la Docencia que se asocian con el Síndrome de Burnout en Académicos de una Universidad Pública del Estado de Veracruz. 2° Foro de las Américas en Investigación sobre Factores Psicosociales. Estrés y Salud Mental en el Trabajo. Concepción y Perspectiva Local de un Fenómeno Global. 22 al 25 de octubre de 2008.

Flores-Barocio MA, Aldrete-Rodríguez MG, Preciado-Serrano ML, Pando-Moreno M, León Cortés SG. Factores psicosociales y sintomatología psicológica en académicos de enseñanza media superior de una universidad pública de Guadalajara. Revista de Educación y Desarrollo 2012; 20:45-52.

Published

2014-09-01

Issue

Section

Scientific or technological research article

How to Cite

Rodríguez, M. del C., Preciado, M. de L., & Aguilar, M. E. (2014). Causes and situations that affect job stress in teachers from the university center for health sciences, university of Guadalajara. Revista Colombiana De Salud Ocupacional, 4(3), 17-20. https://doi.org/10.18041/2322-634X/rcso.3.2014.4933

Similar Articles

1-10 of 58

You may also start an advanced similarity search for this article.