Atitudes lingüísticas dos professores de Bogotá em relação a uma linguagem inclusiva

Autores

DOI:

https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.7704

Palavras-chave:

Atitudes lingüísticas, Linguagem inclusiva, Educação

Resumo

There are several proclamations advocating the continued use of inclusive language in classrooms to reduce the gaps of discrimination and intolerance to diversity in the field of education. The study is part of the qualitative approach with a descriptive scope. The sociolinguistic questionnaire and the Likert scale were used in the measurement of linguistic attitudes, instruments of the direct method. In the findings, it is observed that negative linguistic attitudes are based on language correction and the guidelines established by the Real Academia Española. In addition, some teachers consider that it is necessary to rethink the notion of inclusive language, since the current one does not involve the school context in its entirety. It is concluded that teachers assume linguistic standardization in the assessment of inclusive Language, and, at the same time, they consider that the forms of inclusive language are not embedded in their linguistic variety.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Biografia do Autor

  • Andrés Mahecha-Ovalle, Secretaria de Educación Distrital - Bogotá - Colombia

    Secretaria de Educación Distrital, Bogotá D.C. - Colombia

    Master in Linguistics, Andrés Bello Seminar, Caro y Cuervo Institute. Specialist in Reading and Writing Processes, Corporación Universitaria Minuto de Dios - UNIMINUTO and Bachelor's Degree in Basic Education with emphasis in Humanities and Languages, Universidad Libre.

    https://orcid.org/0000-0003-1702-9080

     

Referências

ALCALDÍA MAYOR DE BOGOTÁ. Caracterización del informe educativo año 2018. Bogotá D.C.: Secretaria de Educación Distrital, 2018. https://www.educacionbogota.edu.co/portal_institucional/sites/default/files/inline-files/0-Caracterizacion_Sector_Educativo_De_Bogota_2018.pdf

ALMEIDA, Manuel. Sociolingüística. San Cristóbal de La Laguna: Servicio de Publicaciones Universidad de la Laguna, 1999.

ALMEIDA, Manuel; VIDAL, Carmelo. Actitudes sociolingüísticas y enseñanza de la lengua materna. En: El Guiniguada.1990. Vol. 2, no. 1, p. 327-245. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=103386

ÁLVAREZ, Alexandra. Sobre la construcción discursiva del país. Actitudes lingüísticas en Venezuela. En: Pasado y Presente. Revista de Historia. 2009. vol. 27, no. 1, p. 87-106. http://revencyt.ula.ve/storage/repo/ArchivoDocumento/prepa/v14n27/art05.pdf

BASTARDAS I BOADA, Albert; RUIZ, Francesc; SANZ, Rosa; SOLÉ I CAMARDONS, Jordi. Diccionari de sociolingüística. Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 2001.

BENGOECHEA, Mercedes. Lengua y género. Madrid: Editorial Síntesis, 2015.

BOURDIEU, Pierre. El sentido práctico. Madrid: Editorial Siglo XXI, 2008.

CABELLO, Manuel. Academias de la lengua española frente a las guías de lenguaje no sexista: un problema de delimitación de competencias. En: Tonos digital: Revista de Estudios Filológicos. 2019. vol. 31, no. 1, p. 1-30. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7036664

CASSANY, Daniel; LUNA, Marta; SANZ, Gloria. Enseñar lengua. Barcelona: Editorial Graó, 2008.

CASTILLO, Silvia; MAYO, Simona. El lenguaje inclusivo como “norma” de empatía e identidad: reflexiones entre docentes y futures profesores. En: Literatura y Lingüística. 2019. vol. 39, no. 40, p. 377-391. https://doi.org/10.29344/0717621X.40.2072

CISNEROS, Mireya; LONDOÑO, Rafael; TABARES, Luis. Sociolingüística. Enfoques pragmático y variacionista. Bogotá D.C.: Ecoe Ediciones, 2012.

COLOMBIA. CORTE CONSTITUCIONAL. Sentencia T-344-20. (21, agosto, 2020). Diario Oficial. Bogotá D.C., 2020.

COMPANY, Concepción. ¿Es sexista la lengua española? [Video]. elcolegionacionalmx (México): YouTube, El Colegio Nacional de México (29 de noviembre 2017). 01:11:52 minutos. [Consultado: 13 de mayo de 2021]. https://www.youtube.com/watch?v=mJVlyKkNWtI&t=845s&ab_channel=elcolegionacionalmx

DI TULLIO, Ángela; MALCUORI, Marisa. Gramática del español para maestros y profesores del Uruguay. Montevideo: ANEP-PROLEE, 2012.

FASOLD, Ralph. La sociolingüística de la sociedad. Introducción a la sociolingüística. Madrid: Visor Libros, S. A, 1995.

FUNDÉU. Arroba (@) para el género, uso inadecuado, 2011. https://www.fundeu.es/recomendacion/arroba/

GARCÍA, Francisco. Fundamentos críticos de sociolingüística. Madrid: Universidad de Almería, 1999.

GARRET, Peter. Attitudes to Language. New York: Cambridge University Press, 2010. https://doi.org/10.1017/CBO9780511844713.001

GARRET, Peter. Language attitudes. The Routledge Companion to Sociolinguistics. En: LLAMAS, Carmen; MULLANY, Louise; STOCKWELL, Peter. New York: Routledge, 2007.

HERNÁNDEZ, Juan; ALMEIDA, Manuel. Metodología de la investigación sociolingüística. Málaga: Editorial Comares, 2005.

HERNÁNDEZ, Roberto; MENDOZA, Christian. Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México: McGrawHill, 2018.

ISSACHAROFF, Michael; MADRID, Lelia. Pensamiento y lenguaje. El cerebro y el tiempo. Madrid: Editorial Fundamentos, 1994.

IVANOVA, Olga; BARTOL, José. ¿Utilizan habitualmente los hablantes su lengua habitual? En: VAL ÁLVARO, José. De la unidad del lenguaje a la diversidad de las lenguas. Zaragoza: Editorial Universidad de Zaragoza, 2013.

LAGNEAUX, Milagros. El lenguaje inclusivo en las aulas: problematización, disputas e inclusión. En: Actas de Periodismo y Comunicación. 2018. vol. 4, no. 2, p. 1-11. https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas/article/view/5414/4667

LEAVY, Patricia. The Oxford handbook of qualitative research. Ney York: Oxford University Press, 2020.

MAHECHA, Andrés. Actitudes lingüísticas hacia las formas de tratamiento nominales usadas por los jóvenes. En: Enunciación. 2018. vol. 23, no. 1, p. 43-55. http://doi.org/10.14483/22486798.12457

MARTÍNEZ, Angelita. La cultura como motivadora de la sintaxis. El lenguaje inclusivo. En: Cuadernos de la AFAL. 2019. vol. 11, no. 2, p. 186-198. https://www.mundoalfal.org/sites/default/files/revista/11_2_cuaderno_013.pdf

MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL. Estándares básicos de competencias del lenguaje. Bogotá D.C.: Editorial MEN, 2006.

MONTOYA, Angélica. La incidencia de las políticas y la planeación lingüística en las actitudes lingüísticas de los estudiantes colombianos. En: Forma y Función. 2013. vol. 26, no.1, p. 237-260. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120338X2013000100010

MORENO, Francisco. Metodología sociolingüística. Barcelona: Editorial Gredos, 1990.

MORENO, Francisco. Principios de sociolingüística y sociología del lenguaje. Barcelona: Editorial Ariel, 1998.

MOURE, Teresa. Lingüística se escribe con A. La perspectiva de género en las ideas sobre el lenguaje. Madrid: Editorial Catarata, 2021.

PARRA, Mariana. La hipótesis Sapir-Whorf. En: Forma y función. 1988. Vol. 3, no 1, 9-16. https://revistas.unal.edu.co/index.php/formayfuncion/article/view/29488

PRESEEA. Metodología del Proyecto para el estudio sociolingüístico del Español de España y de América, 2003. https://preseea.linguas.net/Portals/0/Metodologia/METODOLOG%C3%8DA%20PRESEEA.pdf

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA. Informe de la Real Academia Española sobre el lenguaje inclusivo y cuestiones conexas. Madrid: Real Academia Española, 2020. https://www.rae.es/sites/default/files/Informe_lenguaje_inclusivo.pdf

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA. Libro de estilo de la lengua española según la norma panhispánica. Madrid: Espasa, 2019.

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA. Los ciudadanos y las ciudadanas, los niños y las niñas, 2020. https://www.rae.es/espanol-al-dia/los-ciudadanos-y-las-ciudadanas-los-ninos-y-las-ninas

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA. Nueva gramática de la lengua española. Morfología-Sintaxis I. Madrid: Espasa, 2009.

REYES, Graciela. La pragmática lingüística. El estudio del uso del lenguaje. Barcelona: Montesinos, 1994.

RODRÍGUEZ, Teresa. Manual de sintaxis del español. Madrid: Editorial Castalia, 2005.

SÁNCHEZ, Silvia; MAYO, Simona. El lenguaje inclusivo como “norma” de empatía e identidad: reflexiones entre docentes y futures profesores. En: Literatura y Lingüística. 2019. vol. 40, no. 1, p. 377-391. http://dx.doi.org/10.29344/0717621x.40.2072

SAYAGO, Sebastián. Apuntes sociolingüísticos sobre el lenguaje inclusivo. En: Revista Científica de la Red de Carreras de Comunicación Social REVCOM. 2019. vol. 9, no. 1, p. 1-10. https://doi.org/10.24215/24517836e015

TAMAYO Y TAMAYO. Mario. El proceso de la investigación científica. Ciudad de México: Limusa, 2004.

TOSI, Carolina. Marcas discursivas de la diversidad. Acerca del lenguaje no sexista y la educación lingüística: aproximaciones al caso argentino. En: Revista Álabe. 2019. Vol. 20, no. 1, p. 1-20. http://dx.doi.org/10.15645/Alabe2019.20.11

TRUDGILL, Peter; HERNÁNDEZ, Juan. Diccionario de sociolingüística. Barcelona: Editorial Gredos, 2007.

TUSÓN, Amparo. Análisis de la conversación. Barcelona: Editorial Planeta, 1997.

VASILACHIS, Irene. Estrategias de investigación cualitativa. Buenos Aires: Editorial Gedisa, 2019.

Publicado

2022-05-31

Edição

Seção

Artigos

Como Citar

Atitudes lingüísticas dos professores de Bogotá em relação a uma linguagem inclusiva. (2022). Entramado, 18(2), e-7704. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.7704

Artigos Semelhantes

1-10 de 47

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.