Use of e-trade at medium-sized companies based in Palmira, Valle del Cauca, Colombia (2010)

Authors

  • José Luis Montaño Hurtado Universidad Nacional Abierta y a Distancia
  • Julio Cesar Montoya Rendón Universidad Nacional Abierta y a Distancia

Keywords:

Electronic trade, Medium-Sized Business, ICT, Information & Communication Technology)

Abstract

Electronic trade or e-trade is a resource that is increasingly gaining prevalence worldwide today. Organizations may see this technological resource either as an opportunity or as a threat. The purpose of this research is to determine the level of use of electronic commerce on the part of medium-sized business owners in Palmira, Valle. It is also aimed at determining the advantages, potential, and disadvantages of this trading instrument. This paper provides a review of existing documentation regarding the development of e-trade in the global, Latin American, and Colombian arena. A descriptive quantitative methodology was used and applied to a sample of medium-sized business owners in Palmira. The respondents in this study completed an on-line survey that allowed systemizing answers and showing information regarding business connectivity and the most frequent uses of the internet not only for making their organizations, sales, and potential more dynamic, but also for overcoming their barriers. The survey revealed that, although the companies that participated in the study have hardware resources and connectivity, they do not have specialized e-trade platforms in place, and this is the reason that their on-line sales are so poor. The primary reason for this poor performance is that they are not aware of the potential of this technological resource and have a perception that e-trade is insecure. Consequently, a recommendation is made here for government agencies and economic guilds to disseminate, assist, and train business owners from Palmira for them to make best use of the potential of e-trade for their own benefit.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. BARRERA-CUESTA, Carlos A. Las TIC como fuente primaria de información estadística. El caso del comercio electrónico. Método: Transdisciplinar y research group on social sciences. Working Paper No. 59. ISSN: 1692-9667 (April, 15, 2009). Disponible en: <http://www.grupometodo.org/59ticsstatisc.pdf> [citado en 15 de septiembre de 2010]

2. Consejo Nacional de Política Económica y Social, Conpes., “Lineamientos de política para el desarrollo e impulso del comercio electrónico en Colombia”, en el documento CONPES 3620 Bogotá Colombia (2009). Disponible en: <http://www.enter.ie.edu/cms/es/al/documento/8736/1 > [citado en 15 septiembre de 2010]

3. Consejo Nacional de Política Económica y Social, Conpes. Agenda de Conectividad. CONPES 3072. Bogotá Colombia. (2000). [en línea] <http://www.nsrc.org/STHAM/CO/conpes.pdf > [citado en 15de septiembre de 2010]

4. Acuerdo General sobre el Comercio de Servicios – GATS [en línea]. <http://www.wto.org/spanish/tratop_s/ecom_s/ecom_s.htm > [citado en 15 de septiembre de 2010]

5. Enter ie, Centro de IE Business School para el Análisis de la Sociedad de la Información y las Telecomunicaciones. (2009). Disponible en: <http://enter2.ie.edu:81/graficos/imagenes/346.html> [citado en 15 de septiembre de 2010]

6. FUNDACIÓN TELEFÓNICA. (2007).Digiworld América Latina [en línea]. <http://www.enter.ie.edu/mybox/cms/1354> [citado en 15 de septiembre de 2010]

7. CARNEVALI, Carlos y ZADRA, Randy. Net Impact. (2005). América Latina “De la conectividad al crecimiento”, Cisco Systems e Instituto para la Conectividad en las Américas. Disponible en: <http://www.ahciet.net/portales/1000/10002/10007/10597/docs/003.pdf > [citado en 15 de septiembre de 2010]

8. CEPAL, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) , Tecnología de la información y las comunicaciones (TIC) para el fomento de las pymes exportadoras en América Latina y Asia oriental .Yasushi Ueki, Masatsugu Tsuji, Rodrigo Cárcamo Olmos. (2005). [en línea] <http://www.eclac.org/publicaciones/xml/9/26929/Serie%20Web%2033.pdf >[citado en 15 de septiembre de 2010]

9. DANE, Departamento Administrativo Nacional de Estadística. Gran Encuesta Integrada de Hogares - Indicadores Básicos de Tecnologías de la Información y la Comunicación TIC - (2008). Disponible en : <http://www.dane.gov.co/files/comunicados/cp_tic_mar09.pdf > [citado en 15 de septiembre de 2010]

10. OCDE, Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. Recomendación del Consejo de la OCDE relativa a los lineamientos para la protección al consumidor en el contexto del comercio electrónico. (1999). [en línea] <http://www.oecd.org/dataoecd/18/27/34023784.pdf > [citado en 15 de septiembre]

12. NOVOA BOLÍVAR, Lorena Catalina. Comercio electrónico B2C: La protección de los consumidores en Colombia. Universidad Externado de Colombia. Bogotá (2002) [en línea}:< http://www.emercatoria.edu.co/usuario.asp?idPublicacion=1> [citado en 15 de septiembre de 2010]

13. Pyramid Research - Centro de Investigación de las Telecomunicaciones (CINTEL) (2003), “Estudio del Mercado de Servicios de Banda Ancha en Colombia,” Proyecto PNUD/COL/96/020, Bogota, Colombia, diciembre. [en linea]. <http://www.gobhuila.gov.co/cms/images/stories/file/codecyt/BOLETINES%20INFORMATIVOS/CINTE%20L%20-%20URosario%20presentacion%20Quinto%20seminario%20form%20tecnol%20%5BModo%20de%20compatibilidad%5D.pdf > [citado en 15 de septiembre de 2010]

14. BOLÍVAR ROLDÁN, Luis Fernando. Prospectiva de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) En: Antioquia y Colombia, Universidad Pontificia Bolivariana [en línea].(2005). <http://eav.upb.edu.co/banco/files/Tesis%20Prospectiva%20Tecnologicav2_copia.pd> [citado en15 de septiembre de 2010]

15. RED DE GESTORES SOCIALES. Proyecto PRYMEROS: para mejorar la competitividad de las pymes por medio del uso de las TIC [en línea] <http://www.rgs.gov.co/items_areas_tematicas.shtml?cmd%5B63%5D=x-90-10233 > [citado en 15 de septiembre de 2010]

16. FOMIPYME, Fondo Colombiano de Modernización y Desarrollo Tecnológico de las Micro, Pequeñas y Medianas Empresas. Crédito. Disponible en: <http://camara.ccb.org.co/documentos/4858_fOMIPYME.pdf > [citado en 15 de septiembre de 2010]

17. RODRÍGUEZ, Gladys S. Comercio Electrónico: Una revisión desde la Unión Internacional de Telecomunicaciones (Mayo 10 de 2005). ISSN: 0121-8697 Disponible en :<http://redalyc.uaemex.mx/pdf/851/85102301.pdf > [citado en 15 de septiembre de 2010]

Downloads

Published

2010-12-01

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1-10 of 236

You may also start an advanced similarity search for this article.