From the game to the co-opted game. From classics to modern literature...

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.8232

Keywords:

Game, Co-opted game, Autotelia, Education, Autonomy

Abstract

The aim of this artícle is to analyze contradictions that in the theoretical-epistemic context have been occurring in the literary treatment of play, especially with regard to self-telicity as a fundamental characteristic of play. This has implications in the field of pedagogical practice, so that the debate does not invite to polarization or the establishment of a binary logic, but to the consolidation of the ludic element in the school scenario, placing each thing (the game and other ludic activities) in its right dimension, time and place. Hence, the co-optation of the game is noticed in the eagerness to grant productivity to the game in order to incorporate it in the school scenario and in the framework of the curricular architecture.  Finally, a coherent exercise is invited, not only at the level of theoretical-epistemic treatment, but also in terms of pedagogical practice, taking into account the processes of subjectivation that are generated from the instance of the game.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Alixon David Reyes-Rodríguez, Universidad Adventista de Chile, Chillán – Chile

    He is currently Postgraduate Director and Coordinator of the Master's Degree in Human Motor Sciences at the Adventist University of Chile (UnACh); member of the Chilean Society of Scientific Education; full member of the Latin American Council of Social Sciences (CLACSO); member of the Latin American Network of Trainers in Early Education (RELAFEI). 

    https://orcid.org/0000-0001-9857-0930

References

AGAMBEN, Giorgio. Teología y lenguaje. Del poder de Dios al juego de los niños. Buenos Aires, Argentina: Las Cuarenta, 2012. 72 p. ISBN 9789871501403

ÁLVAREZ ÁLVAREZ, Carmen. La relación teoría-práctica en los procesos de enseñanza-aprendizaje. En: Educatio Siglo XXI. 2012. Vol. 30, n° 2, p. 383-402. http://revistas.um.es/educatio/article/view/160871

ÁLVAREZ SEARA, José Manuel. ¿El juego en la infancia puede huir de la heteronormatividad? En: Infancia, Educación y Aprendizaje (IEYA). 2018. Vol. 4, n° 1, p. 9-25. https://doi.org/10.22370/ieya.2018.4.1.659

ARGÜELLO OSPINA, Catalina. El juego como práctica de la libertad: La imposición y la construcción de reglas. En: Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación. 2010. Vol. 1, n° 2, p. 141-157. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4058545.pdf

ARIAS TOCA, María Fernanda. El juego como estrategia pedagógica para el aprendizaje de vocabulario y desarrollo de la habilidad oral en inglés. Tesis de licenciatura. Colombia: Universidad Libre de Colombia. Facultad de Ciencias de la Educación, 2015, 129 p.

BAÑERES, Doménec; BISHOP, Alan; CLAUSTRE CARDONA, María; COMAS COMA, Oriol; GARAIGORDOBIL, Maite; HERNÁNDEZ, Teresa; LOBO, Elena; MARRÓN, María Jesús; ORTÍ, Joan; PUBILL, Biel; RUÍZ DE VELASCO, Ange; PILAR SOLER, María; VIDA, Tere; Escuela Infantil Platero y Yo. El juego como estrategia didáctica. Caracas: Editorial Laboratorio Educativo, 2008. 132 p. ISBN 8478276335

BENJAMIN, Walter. Juguetes. Madrid: Casimiro, 2015. 80 p. ISBN 9788415715702

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. Los estudiantes y la cultura. Buenos Aires: Labor, 2009. 189 p. ISBN 9789876290678

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. México: Fontamara, 1998. 264 p. ISBN 9789876298223

BUSTELO GRAFFIGNA, Eduardo. Infancia en indefensión. En: Salud Colectiva. 2005. Vol. 1, n° 3, p. 253-284. https://www.scielosp.org/pdf/scol/2005.v1n3/253-284/es

BUSTELO GRAFFIGNA, Eduardo. El recreo de la infancia. Argumentos para otro comienzo. Buenos Aires: Siglo XXI Editores, 2007. 215 p. ISBN 9789876291989

BUYTENDIJK, Frederik Jacobus Johannes. El juego y su significado. El juego en los hombres y en los animales como manifestación de impulsos vitales. Madrid: Revista de Occidente, 1935. 170 p.

CAILLIOS, Roger. Los juegos y los hombres: la máscara y el vértigo. México: Fondo de Cultura Económica, 1986. 331 p. ISBN 9681624815

CAGIGAL, José María. Obras Selectas. Volumen I. Cádiz, España: COE, 1996. 395 p.

CALVINO, Italo. Por qué leer los clásicos. Madrid: Siruela, 2009. 292 p. ISBN 9788498413106

CARSE, James. Finite and infinite games. New York: The Free Press, 1986. 160 p. ISBN 9781476731711

CORONATA, Claudia; FUENTES, Liliana; CANALES-TAPIA, Alejandra. El juego como una metodología de trabajo en Educación Parvularia aplicado en el subsector de lenguaje y comunicación de NB1. En: Revista Sembrando Ideas. 2008. N° 2, p. 63-71. https://cutt.ly/6lJjhME

DEBORD, Guy. Filosofía para indignados. Textos situacionistas. Barcelona, España: RBA Libros, 2013. 352 p. ISBN 9788490065235

DÍAZ ANTILLANCA, Oscar Felipe. Niño, juego y dimensión lúdica: primeros niveles bio-epistémicos de limitación. En: Infancia, Educación y Aprendizaje (IEYA). 2016. Vol. 2, n° 2, p. 94-105. https://doi.org/10.22370/ieya.2016.2.2.595

DÍEZ NAVARRO, Mari Carmen. ¿Qué es más importante: la teoría o la práctica? En: Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga. 2021. Vol. 2, n° 1, p. 178-180. http://dx.doi.org/10.2010.24310/mgnmar.v2i1.10529

DINELLO, Raimundo; JIMÉNEZ, Carlos; MOTTA, Jesús. Lúdica y Creatividad. Bogotá: Aula Libre Magisterio, 2001. 230 p. ISBN 9789582006112

FINK, Eugen. Oasis de la felicidad. Pensamientos para una ontología del juego. México: Universidad Nacional Autónoma de México, 1996. 30 p.

FREIRE, Paulo. Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI Editores, 2007. 246 p. ISBN 9789682325892

FREIRE, Paulo. Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. México: Siglo XXI Editores, 2012. 136 p.

FREIRE, Paulo; IlICH, Ivan. La educación. Autocrítica de Paulo Freire-Illich. Buenos Aires, Galerna-Búsqueda de Ayllú, 2002. 106 p.

FUENTEALBA, Rodrigo; SÁNCHEZ, Gerardo. Los tutores como posibilitadores del tercer espacio en la formación práctica, ¿utopía o realidad? En: CORREA MOLINA, Enrique; CIVIDINI, Mónica; FUENTEALBA, Rodrigo. Formación e inserción profesional: Desafíos y pistas de facilitación para la profesionalización docente. Santiago: Organización de Estados Iberoamericanos, 2013. 208 p.

GAMBOA JIMÉNEZ, Rodrigo; CACCIUTTOLO JUÁREZ, Carola. Juego libre y espontaneo en el patio de recreo en educación infantil... ¿A qué juegan los niños? Ponencia presentada en el 11º Congreso Argentino de Educación Física y Ciencias, 28 de septiembre al 10 octubre de 2015, Ensenada, Argentina. En: Memoria Académica. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.7184/ev.7184.pdf

GARCÍA BLANCO, Saúl. Juego y deporte: aproximación conceptual. En: Apunts, Educación Física y Deportes. 2006. Vol. 1, n° 83, p. 82-89. https://www.raco.cat/index.php/ApuntsEFD/article/view/300796

GARCÍA-PUCHADES, Wenceslao; CHIVA-BARTOLL, Óscar. El juego como proceso de subjetivación y su justificación en el currículum de educación física. Cultura, Ciencia y Deporte. 2018. Vol. 13, n° 38, p. 147-156. http://dx.doi.org/10.12800/ccd.v13i38.1070

GIROUX, Henry. La inocencia robada. Juventud, multinacionales y política cultural. Madrid: Morata, 2003. 168 p. ISBN 9788471124784

HARF, Ruth. El juego en la educación infantil. Crecer jugando y aprendiendo. Buenos Aires: NOVEDUC, 2004. 124 p. ISBN 9789875381025

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. Madrid: Alianza Editorial, 2012. 352 p. ISBN 9788420608532

LAPIERRE, André. El juego. Expresión primera del inconsciente. En: Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y técnicas corporales. 2008. N° 31, Vol. 8, p. 37-42. http://iberopsicomotricidadum.com/index.php.

LARROSA, Jorge. Pedagogía profana. Estudios sobre lenguaje, subjetividad y educación. 2ª ed. Argentina: Miño y Dávila Editores, 2017. 322 p. ISBN 9788416467051

LINAZA, José Luis. El juego es un derecho y una necesidad de la infancia. En: Bordón. 2013. Vol. 65, n° 1, p. 103-117. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/brp.2013.65107/11377

KLEIN, Shawn. The value of play and the good life. In: Cultura, Ciencia y Deporte. 2018. Vol. 13, n° 38, p. 119-125. http://dx.doi.org/10.12800/ccd.v13i38.1067

LÓPEZ DE MATURANA LUNA, Desireé. El juego como manifestación cuántica: una aproximación a la epistemología infantil. En: Polis, Revista Latinoamericana. 2010. Vol. 9, n° 25, p. 1-12. https://journals.openedition.org/polis/451

LÓPEZ DE MATURANA LUNA, Desireé. El juego libre en el desarrollo infantil. En: LÓPEZ DE MATURANA LUNA, Desireé; ESTELA ORTIZ, María; MAYOL LASSALLE, Mercedes; IVALDI, María Elizabeth; CALVO MUÑOZ, Carlos; ABAD, Javier; MILA, Juan; MARTÍNEZ, José; SALINAS, Fernando; MANHEY, Mónica; ARAYA, Elisa; PILOWSKY, Myriam; PERALTA, María Victoria; SIVERIO, Ana María; DIDONET, Vital; ANDRADE, Pedro; LONDOÑO, Paola; CEPEDA, Antonia; CROSO, Camilla; SIMONSTEIN, Selma; ADLERSTEIN, Cynthia. Nuevos ambientes de aprendizaje en educación parvularia, pp. 33-37. Chile: Junta Nacional de Jardines Infantiles, 2017. 258 p. ISBN 9789568347956

MANTILLA, Lucía. El juego y el jugar ¿Un camino unilineal y sin retorno? En: Estudios sobre las culturas contemporáneas. 1991. Vol. IV, n° 12, p. 101-123. https://www.redalyc.org/pdf/316/31641206.pdf

MANTILLA, Lucía. Biopolítica en el juego y el jugar. México: Universidad de Guadalajara, 2016. 262 p. ISBN 9786079326326

MARTÍN REYES, José Alfonso. Del juego al deporte, una analogía. En: Lúdica Pedagógica. 2014. Vol. 20, p. 147-150. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/3148/2788

MATURANA ROMESÍN, Humberto; VERDEN-ZÖLLER, Gerda. Amor y juego. Fundamentos olvidados de lo humano. Desde el patriarcado a la democracia. 7ª ed. Chile: JC Sáez Editor Spa, 2017. 256 p. ISBN 9789567802524

MAZÓN HERNÁNDEZ, Miguel; CHOLIS MONTAÑÉS, Mariano. Factores económicos implicados en el juego y la adicción al juego. En: Revista Española de Drogodependencias. 2012. Vol. 37, n° 3, p. 287-299. https://www.aesed.com/descargas/revistas/v37n3_3.pdf

MEIER, Klaus. An Affair of Flutes: An Appreciation of Play. In: Journal of the Philosophy of Sport. 1980. Vol. 7, n° 1, p. 24-45. https://doi.org/10.1080/00948705.1980.9714364

MERCADO, Luciano. Juego y recreación en educación. Argentina: Editorial Brujas, 2009. 204 p. ISBN 9789875911758

MINISTERIO DE EDUCACIÓN. Bases curriculares Educaciónn Parvularia. Chile: Del autor, 2018.

MORALES BELTRÁN, Olga Rocío; URREGO MARTÍNEZ, Zabdy Rocío. La enseñanza por medio del juego para un mejor aprendizaje. En: Praxis Pedagógica. 2017. N° 20, p.123-136. https://revistas.uniminuto.edu/index.php/praxis/article/view/1483/1430

MORCHIDA KISHIMOTO, Tisuko. El juego en los tiempos actuales, En: Gutiérrez Ríos, Mirta Yolima; Pérez Morales, Patricia (Eds.). El juego en el escenario educativo actual. Discursos y prácticas de juego en la educación preescolar, primaria, secundaria, media y superior, pp. 11-20. Colombia: Universidad de la Salle, 2015. 132 p. ISBN 9789588939179

MORENO, Inés. El juego y los juegos. Buenos Aires: LVMEN HUMANITAS, 2005. 350 p. ISBN 9789870005100

MORENO DOÑA, Alberto. Colonialidad del conocimiento e infancia lúdica: Rescatando los saberes infantiles desde el decir/hacer de los niños. En: MENDOZA, Marcelo; MORENO DOÑA, Alberto (Eds.). Infancia, juego y corporeidad, pp. 13-30. Chile: Ediciones de la JUNJI, 2018. 248 p. ISBN 978-956-6013-00-6

NAKAYAMA, Lilia. El juego como contenido de la Educación Física: Construcción y resignificación en la práctica docente. Trabajo de Grado de Magíster. Argentina: Universidad Nacional de La Plata, Argentina, 2018. 204 p.

NUSSBAUM, Martha. Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Madrid: Katz Editores, 2010. 200 p. ISBN 9788492946174

OJEDA, Alejandra; SIFUENTES, Marco. Correspondencia entre la postura onto-epistemológica y teleológica del investigador y su método de investigación en el patrimonio. En: Cinta de Moebio. 2014. Vol. 51, p. 156-170. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2014000300004

ORDINE, Nuccio. La utilidad de lo inútil. Barcelona, España: Acantilado, 2013. 172 p. ISBN 9788415689928

ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS. Observación general Nº 17 sobre el derecho del niño al descanso, el esparcimiento, el juego, las actividades recreativas, la vida cultural y las artes (artículo 31) CRC/C/GC/17. 2013. P. 1-25. https://www.refworld.org.es/docid/51ef9bf14.html

PAVÍA, Víctor. Jugar de un modo lúdico. El juego desde la perspectiva del jugador. Buenos Aires: Editorial Edicial, 2006. 144 p. ISBN 9789875381575

PAVÍA, Víctor. Las formas de juego y el modo de jugar que la escuela reproduce. En: Aloma. Revista de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Espor. 2009. Vol. 25, p. 161-178. https://raco.cat/index.php/Aloma/article/view/144640/196460>.

PÉREZ CRUZ, Minerva. El juego, una estrategia didáctica para la enseñanza de la historia. Trabajo de Grado Licenciatura en Educación. México: Universidad Nacional Pedagógica, 2007. 80 p.

PIAGET, Jean. Formación del símbolo en el niño: imitación, juego y sueño. Madrid: Fondo de Cultura Económica, 1961. 402 p. ISBN 9786071637925

PINTO, Leila Mirtes Santos de Magalhães. A recreação/lazer e a Educação Física: a manobra da autenticidade do jogo. Trabajo de Grado Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Brasil: Universidade estadual de Campinas, 1992. 137 p.

POCHET, Bernard. Leer y escribir la literatura científica. Perú: Fundación Universitaria para la Investigación, Desarrollo, Ciencia y Cultura San Antonio Abad Del Cusco (FUNSAAC)/ Convenio ARES/ CCD – UNSAAC, 2015. 143 p.

PONCE, María Cristina. Juego, libertad y educación. Cuadernos de Educación Inicial. Chile: Ediciones de la JUNJI, 2014. 74 p. ISBN 9789568347574

PUGMIRE-STOY, Mary Carolyn. El juego espontáneo: vehículo de aprendizaje y comunicación. España: NARCEA, 1996. 256 p. ISBN 9788427711495

RATTERO, Carina. La pedagogía por inventar. En: SKLIAR, Carlos; LARROSA, Jorge (Coords.). Experiencia y alteridad en educación. Argentina: Flacso/Ediciones Homosapiens, 2009. 212 p. ISBN 9789508085863

REID, Heather. Introduction to the Philosophy of Sport. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield Publishers, Inc., 2012. 251 p. ISBN 9780742570603

REYES, Alixon. Pensar la recreación. Entre tensiones y paradojas. Una apología en claves heréticas para su resignificación. Volumen 1. Caracas, Venezuela: CIPEM; Centro Experimental de Estudios Latinoamericanos “Dr. Gastón Parra Luzardo” de la Universidad del Zulia; UPTP “Luis Mariano Rivera”; REVIIR; Ministerio del Poder Popular para la Juventud y Deporte; Universidad de la República; CIED; Lulu Press Inc., 2018. 412 p. ISBN 9781387341351

REYES, Alixon. Recreación en Venezuela. Insumos para el debate. Universidad Adventista de Chile; Instituto Municipal de Recreación de Cabimas, y REVIIR, 2020. 278 p. ISBN 978-956-401-339-8

RODRÍGUEZ MANOSALVA, Yolanda. El cuerpo y la lúdica: herramientas promisorias para la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas. En: Sophia. 2017. Vol. 13, n° 2, p. 46-52. https://doi.org/10.18634/sophiaj.13v.2i.740

ROMERO, Lorena; ESCORIHUELA, Zenia; RAMOS, Argenira. La actividad lúdica como estrategia pedagógica en educación inicial. En: Revista EFDeportes. 2009. Vol. 14, n° 131. <https://cutt.ly/TlCcRDG>.

RONCANCIO GARCÍA, Ángel David; CAMARGO MAYORGA, David Andrés; MUÑOZ, Nataly. Consideraciones sobre un marco metodológico encaminado al análisis de textos. En: Sophia. 2017. Vol. 13, n° 1, p. 109-121. https://doi.org/10.18634/sophiaj.13v.1i.374

SAHLINS, Marshall. Economía de la edad de piedra. España: Akal Editor, 1974. 340 p. ISBN 9788473392808

SALINAS ARAYA, Adán. La semántica biopolítica. Foucault y sus recepciones. Chile: CENALTES, 2014. 346 p. ISBN 9789569522000

SÁNCHEZ ESTEBAN, Nerea. El juego y la matemática. Juegos de matemáticas para el alumnado del primer ciclo de E. Primaria. Trabajo de Grado Licenciatura. España: Universidad de Valladolid, 2013. 47 p.

SARLÉ, Patricia. Experiencias infantiles, espacios y lugares para jugar. Juego y educación infantil. Argentina: Fundación Navarro Viola, 2012. 105 p. ISBN 9789872777807

SCHEINES, Graciela. Juego y deporte: deslindes, matices y mezcolanzas. Ponencia presentada en el 1er Congreso Argentino de Educación Física y Ciencias, 8 al 12 de septiembre de 1993, La Plata, Argentina. EN: [Actas]. La Plata: Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Departamento de Educación Física.

SCHEINES, Graciela. Juegos inocentes, juegos terribles. Argentina: Editorial Universitaria de Buenos Aires, 1998. 158 p. ISBN 9502308476

SCHILLER, Friedrich. Cartas sobre la educación estética del hombre. Barcelona, España: Anthropos, 1990. 542 p. ISBN 9788476582466

SCHMID, Stephen. Reconsidering Autotelic Play. In: Journal of the Philosophy of Sport. 2009. Vol. 36, n° 1, p. 238-257. https://doi.org/10.1080/00948705.2009.9714759

SCHMID, Stephen. Beyond Autotelic Play. In: Journal of the Philosophy of Sport. 2011. Vol. 38, n° 1, p. 149-166. https://doi.org/10.1080/00948705.2011.10510418

SEYBOLD, Annemarie. Principios didácticos de la educación física. Argentina: Editorial Kapelusz, 1976. 127 p. ISBN 9789501366242

SUTTON-SMITH, Brian. La ambigüedad del juego, en: Aranda, Daniel y Sánchez-Navarro, Jordi (Eds.). Aprovecha el tiempo y juega. Algunas claves para entender los videojuegos. Barcelona, España: UCO Press, 2013. http://reader.digitalbooks.pro/book/preview/28830/Section0001.xhtml/-?1635521813783

TAMARA MARTÍNEZ, Regina; CELESTE SERRANO, María; NAKAYAMA, Lilia. “Así no se juega”: condiciones y condicionamientos de los juegos en los recreos. En: Investiga +. 2020. Vol. 3, n° 3, p. 161-179. https://cutt.ly/klH0NOl

TOCQUEVILLE, Jean Jacques. Teoría de la Educación Física. Colombia: Kinesis, 1990. 84 p.

TORRES, Carlos Alberto. Las secretas aventuras del orden. Estado y educación. Argentina: Miño y Dávila Editores, 1996. 207 p. ISBN 9509467723

TRIPODI, Edgardo; GARZÓN, Gabriel. El cuerpo en juego. Argentina: Lumen-Hvmanitas, 1999. 144 p. ISBN 950-724-977-X

VALBUENA DUARTE, Sonia; CONDE CARMONA, Robinson Junior; BERRIO VALBUENA, Jesús David. Investigación educativa y la práctica pedagógica, una mirada desde el currículo. En: Revista Espacios. 2018. Vol. 39, n° 52, p. 1-20. http://www.revistaespacios.com/a18v39n52/a18v39n52p20.pdf

VARGAS-OLARTE, Carlos. Gestión y política pública del deporte. 9789974100084. En: Libre Empresa, 2018 v. 15, n. 1, p. 169–184 https://doi.org/10.18041/1657-2815/libreempresa.2018v15n1.3164

VIDART, Daniel. El juego y la condición humana. Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental, 1995. 112 p. ISBN 9789974100084

VILLARRUEL FUENTES, Manuel. Fundamentos epistémicos en el novel investigador: una aproximación crítica a su formación científica en las Ciencias Sociales. En: Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales. 2016. Vol. 6, n° 2, p. e010. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.7674/pr.7674.pdf

VYGOTSKI, Lev. Play and its role in the mental development of the child. In: Soviet Psychology. 1967. Vol. 5, n° 3, p. 6-18. https://doi.org/10.2753/RPO1061-040505036

WALLON, Henry. La evolución psicológica del niño. Barcelona, España: Crítica, 1977. 184 p. ISBN 9788484329084

Published

2022-01-10

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1-10 of 66

You may also start an advanced similarity search for this article.