A review of the pr ocess of science, technology, and innovation
Keywords:
science, knowledge, innovation, research, technologyAbstract
This work is a review of literature to determine the processes by which science is developed, applied, and disseminated. It is a study of publications for the purpose of finding and analyzing these processes so that the university and the State may have a reference, and may use it in their projects in the future. In addition, this work presents an analysis of the development of this theme in Colombian academia from the point of view of research, development indicators, and knowledge transfer.
Downloads
Download data is not yet available.
References
1. ADLER MORTIMER, Jerome. Cómo leer ciencia y matemáticas. Caracas: CONACYT, 1982. 19 p.
2. ALEGRÍA, Margarita. Cómo leer la ciencia para todos - Géneros discursivos. México: Fondo de Cultura Económica, 2006. 224 p.
3. ÁLVAREZ BLANCO, José María. Calcos científico-técnicos: entre la precisión y la confusión. En: Panace@, Vol. 2, No. 5, (2001); pp. 31-35.
4. ÁLVAREZ HEREDIA, Benjamín y GÓMEZ BUENDÍA, Hernando. Ciencia y tecnología - Retos del nuevo orden mundial para la capacidad de investigación en América Latina. Bogotá: Instituto de Estudios Liberales Tercer Mundo Editores, 1993. 349 p.
5. ARONOWITZ, Stanley. Science as power - Discourse and ideology in modern society. USA: University of Minneapolis, 1988. 384 p.
6. BARCELÓ, Miquel. Ciencia, divulgación científica y ciencia ficción. En: Quark: Ciencia, medicina, comunicación y cultura, No. 11, (1998); pp. 35-43.
7. BATEMAN, Alfredo. Apuntes para la historia de la ciencia en Colombia. Bogotá: Fondo Colombiano de Investigaciones Científicas Francisco José de Caldas, 1971. 355 p.
8. BAUDOUIN, Jurdant. Popularization of science as the autobiography of science. En: Public Understanding of Science, Vol. 2, No. 4 (1993); pp. 365-373.
9. BIERMANN, Frank. Big science, small impacts - in the South? The influence of international environmental information institutions on policy-making in India. En: Global Environmental Change, Vol. 11, No. 4 (2001); pp. 297-309.
10. BLUM, Deborah; KNUDSON, Mary y HENIG, Robin. A field guide for science writers. USA: Oxford University press, 2005. 336 p.
11. BONILLA, Elssy. Ideología y Educación en Colombia - Notas para su análisis. En: Desarrollo y Sociedad, No. 1 (1979); pp. 75-85.
12. BUNGE, Mario. La ciencia, su método y su filosofía. Buenos Aires: Sudamericana, 1998. 144 p.
13. CALONGEO, Julio. El lenguaje científico y técnico. En: SECO, Manuel y SALVADOR, Gregorio (Eds.), La lengua española hoy. Madrid: Fundación Juan March, 1995, pp. 75-186.
14. CALSAMIGLIA, Helena. Divulgar: itinerarios discursivos del saber. En: Quark: Ciencia, medicina, comunicación y cultura, No 7 (1997); pp. 9-18.
15. CALVO, Manuel. La divulgación científica en una sociedad tecnológica. En: Theoría, Vol. 7, No. 16-18 (1992); pp. 645-651.
16. CARDOZA, Guillermo y VILLEGAS, Raimundo. América Latina. En: Informe mundial sobre la ciencia. Paris: Ediciones Unesco, 1996. 372 p.
17. CHALMERS, Alan. ¿Qué es esa cosa llamada ciencia? Madrid: Siglo XXI editores, 1982. 262 p.
18. COLCIENCIAS. Desafíos en la construcción de una sociedad del conocimiento. Informe de cuatrienio 1995-1998. Bogotá: COLCIENCIAS, 1998. 198 p.
19. COLCIENCIAS. Resultados e impacto de proyectos de innovación y desarrollo tecnológico - Algunos casos. Bogotá: Sistema Nacional de Innovación, 1997. 149 p.
20. Di TROCCHIO, Federico. Las mentiras de la ciencia - ¿Por qué y cómo engañan los científicos? Madrid: Alianza Editorial, 1998. 469 p.
21. DPN. Departamento Nacional de Planeación. Visión Colombia II centenario 2019. Bogotá: Grupo OP Gráficas S.A, 2007. 34 p. 22. ESCARDINO, Agustin. Reflexiones sobre la I+D, la universidad y las empresas Industriales. Madrid: Castelló de la Plana, 1995. 19 p.
23. FERRARO, Ricardo. Para qué sirve la tecnología: un desafío para crecer. Buenos Aires: Capital Intelectual, 1999. 125 p.
24. FORERO, Clemente y JARAMILLO, Hernan. The Access of Researchers from Developing Countries to International Science and Technology. International Social Science Journal, Vol. 171, No 54 (2002); pp. 129-140.
25. FRIEDMAN, Sharon y DUNWOODY, Sharon. Scientists and journalists - Reporting science as news. USA: American Association for the Advancement of Science, 1988. 333 p.
26. GALAGOVSKY, Lidia; BONÁN, Luisa y ADÚRIZ, Aritz. Problemas con el lenguaje científico en la escuela - Un análisis desde la observación de clases de ciencias naturales. En: Enseñanza de las ciencias, Vol. 16, No. 2 (1998); pp. 315-321.
27. GIBBONS, Michael; LIMOGES, Camille; NOWTNY, Helga; SCHWARTZMAN, Simon; SCOTT, Peter y TROW, Martin. La nueva producción de conocimiento - La dinámica de la ciencia y la investigación en las sociedades contemporáneas. Barcelona: Ediciones Pomares–Corredor, 1997. 235 p.
28. GIBBS, Wayt. Ciencia del Tercer Mundo. Investigación y Ciencia, No. 231 (1995); pp. 70-79.
29. GONZÁLEZ, Manuel. Aspectos Éticos de la investigación cualitativa. Revista Iberoamericana, No. 29 (2002); pp. 85-103.
30. HABERMAS, Junger. Ciencia y técnica como ideología. Buenos Aires: Tecnos, 2007. 181 p.
31. HUGHES, Thomas. Networks of Power - Electrification in Western Society 1880-1930. USA: The Johns Hopkins University Press, 1983. 474 p.
32. JACOBI, Daniel. La communication scientifique - Discours, figures, modèles. Francia: Presses Universitaires de Grenoble, 1999. 277 p.
33. JARAMILLO, Hernan y FORERO, Clemente. La Interacción entre el capital humano, el capital intelectual, y el capital social - Una aproximación a la medición de recursos humanos en ciencia y tecnología. Ricyt, Vol. 1 (2002); pp. 141-158.
34. KEMPA, Rafael. Students’ learning difficulties in science: Causes and possible remedies. Enseñanza de las Ciencias, Vol. 9, No. 2 (1993); pp. 119-128.
35. KUHN, Thomas. La estructura de las revoluciones científicas. México: FCE, 1990. 318 p.
36. LEDERMAN, Leon. The value of fundamental science. Scientific American, Vol. 251, No. 5 (1984); pp. 40-47
37. LIMA, Domingos y QUELUZ, Gilson. Tecnologia e a educação tecnológica - Elementos para uma sistematização conceitual. Revista Educação & Tecnología, Vol. 10, No. 1 (2005); pp. 19-28.
38. LOFFLER, Anne. Typologie des discours scientifiques - Deux approaches. Études de Linguistique appliqué, Vol. 51 (1993); pp. 8-20.
39. LÓPEZ, José y LUJÁN, José. Ciencia y tecnología en contexto social - Un viaje a través de la controversia. En: RODRÍGUEZ, Francisco; MEDINA, Rosa y SÁNCHEZ, Jesús (Eds.), Ciencia, tecnología y sociedad, Contribuciones para una cultura de la paz. España: Universidad de Granada (1997); pp. 203-222.
40. MELO, Jorge. Algunas consideraciones globales sobre «modernidad » y «modernización» en el caso colombiano. Análisis político, No. 10 (1990); pp. 23-35.
41. MESA, Darío. El espíritu científico de la cultura colombiana del siglo XX. Ciencia, Tecnología y Desarrollo, Vol. 4, No. 1 (1980); pp. 71-86.
42. MILLER, David. The Thirty Years War and the Galileo Affair. History of science, Vol. 46, No. 151 (2008); pp. 49-74.
43. MISIÓN DE SABIOS. Colombia - Al filo de la oportunidad. Presidencia de la República de Colombia, Colciencias. Bogotá: Tercer Mundo Editores. 1996. 119 p.
44. MOGOLLÓN, Guillermo. Paradigma científico y lenguaje especializado. Revele, Vol. 18, No. 3 (2003); pp. 5-14.
45. MOHL, Alexa. El aprendiz de brujo II - El alumno magistral. España: Editorial Sirio, 2004. 539 p.
46. MOIRAND, Sophie. Formes discursives de la diffusion des savoirs dans les medias. Sciences et medias, Vol. 21 (1997); pp. 33-44.
47. MOYA, Jesús. El lenguaje científico y la lectura comprensiva en el área de ciencias. España: Gobierno de Navarra, 2003. 68 p.
48. OBREGÓN, Diana. Batallas contra la lepra - Estado, medicina y ciencia en Colombia. Medellín: Editorial Universidad Eafit, 2002. 422 p.
49. OBREGÓN, Diana. Ciencia e historia de las ciencias. Ciencia, Tecnología y Desarrollo, Vol. 8, No. 1 (1984); pp. 57-68.
50. OMINAMI, Carlos. La Tercera Revolución Industrial - Impactos internacionales del actual viraje tecnológico. Buenos Aires: Grupo Editor Latinoamericano, 1986. 483 p.
51. PARRA, Ligia. Ciencia periférica y estudios sociales de la ciencia. Quark, No. 1 (1995); pp. 31-38.
52. PATARROYO, Manuel. Ciencia en Colombia - De la utopía a la realidad. International Microbiology, Vol. 1 (1998); pp. 89-91.
53. PRINCIPE, Lawrence. History of Science: Antiquity to 1700. London: Teaching Company, 2002. Audiobook.
54. QUINTAS, Paul; LEFRERE, Paul y JONES, Geoff. Knowledge management - A strategic agenda. Long range planning, Vol. 30, No. 3 (1997); pp. 385-491.
55. REGER, Gail y von WICHERT-NICK, David. A learning organization for R&D management. International Journal of Technology Management, Vol. 13, No. 7-8 (1997); pp. 796-817.
56. RODRÍGUEZ, Adolfo y ALVARADO, Hernán. Claves de la innovación social en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: CEPAL, 2008. 227 p.
57. ROTHWELL, Roy y ZEGVELD, Walter. Reindustrialization and technology. USA: Longman Group Limited, 1985. 282 p.
58. RUÍZ, Efraín. Algunas notas sobre la investigación csientífica en Colombia. Ciencia, Tecnología y Desarrollo, Vol. 5, No. 3 (1981); pp. 345-354.
59. SAFFORD, Frank. El ideal de lo práctico. Historia crítica, No. 2 (1989); pp. 137-139.
60. SAREWITZ, Daniel. Frontiers of illusion - Science, technology and the politics of progress. New York: Temple University Press, 1996. 256 p.
61. SERNA, Edgar. Social Control for Science and Technology. In Larrondo-Petrie, Marina (Ed.), Proceedings 10th Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology LACCEI’ 12, paper 35. 2012.
62. SNYDER, Llana. Alfabetismos Digitales - Comunicación, innovación y educación en la era electrónica. España: Aljibe, 2004. 250 p.
63. TORO, Juan; CAMPO, Rodrigo y MYERS, Ride. Educational research capacity - The Colombian case. USA: Educational Research Review and Advisory Group, 1979. 279 p.
64. TORRES, Jaime y SALAZAR, Luz. Introducción a la historia de la ingeniería y de la educación en Colombia. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2002. 457 p.
65. URICOECHEA, Fernando. La institucionalización de la práctica científica en Colombia. Ciencia, Tecnología y Desarrollo, Vol. 8, No. 1 (1984); pp. 39-56.
66. URRÁ, Marcelo. La ciencia y los científicos - Una perspectiva psicológica de Rubén Ardila. Revista Interamericana de Psicología, Vol. 40, No. 1 (2006); pp. 137-138.
2. ALEGRÍA, Margarita. Cómo leer la ciencia para todos - Géneros discursivos. México: Fondo de Cultura Económica, 2006. 224 p.
3. ÁLVAREZ BLANCO, José María. Calcos científico-técnicos: entre la precisión y la confusión. En: Panace@, Vol. 2, No. 5, (2001); pp. 31-35.
4. ÁLVAREZ HEREDIA, Benjamín y GÓMEZ BUENDÍA, Hernando. Ciencia y tecnología - Retos del nuevo orden mundial para la capacidad de investigación en América Latina. Bogotá: Instituto de Estudios Liberales Tercer Mundo Editores, 1993. 349 p.
5. ARONOWITZ, Stanley. Science as power - Discourse and ideology in modern society. USA: University of Minneapolis, 1988. 384 p.
6. BARCELÓ, Miquel. Ciencia, divulgación científica y ciencia ficción. En: Quark: Ciencia, medicina, comunicación y cultura, No. 11, (1998); pp. 35-43.
7. BATEMAN, Alfredo. Apuntes para la historia de la ciencia en Colombia. Bogotá: Fondo Colombiano de Investigaciones Científicas Francisco José de Caldas, 1971. 355 p.
8. BAUDOUIN, Jurdant. Popularization of science as the autobiography of science. En: Public Understanding of Science, Vol. 2, No. 4 (1993); pp. 365-373.
9. BIERMANN, Frank. Big science, small impacts - in the South? The influence of international environmental information institutions on policy-making in India. En: Global Environmental Change, Vol. 11, No. 4 (2001); pp. 297-309.
10. BLUM, Deborah; KNUDSON, Mary y HENIG, Robin. A field guide for science writers. USA: Oxford University press, 2005. 336 p.
11. BONILLA, Elssy. Ideología y Educación en Colombia - Notas para su análisis. En: Desarrollo y Sociedad, No. 1 (1979); pp. 75-85.
12. BUNGE, Mario. La ciencia, su método y su filosofía. Buenos Aires: Sudamericana, 1998. 144 p.
13. CALONGEO, Julio. El lenguaje científico y técnico. En: SECO, Manuel y SALVADOR, Gregorio (Eds.), La lengua española hoy. Madrid: Fundación Juan March, 1995, pp. 75-186.
14. CALSAMIGLIA, Helena. Divulgar: itinerarios discursivos del saber. En: Quark: Ciencia, medicina, comunicación y cultura, No 7 (1997); pp. 9-18.
15. CALVO, Manuel. La divulgación científica en una sociedad tecnológica. En: Theoría, Vol. 7, No. 16-18 (1992); pp. 645-651.
16. CARDOZA, Guillermo y VILLEGAS, Raimundo. América Latina. En: Informe mundial sobre la ciencia. Paris: Ediciones Unesco, 1996. 372 p.
17. CHALMERS, Alan. ¿Qué es esa cosa llamada ciencia? Madrid: Siglo XXI editores, 1982. 262 p.
18. COLCIENCIAS. Desafíos en la construcción de una sociedad del conocimiento. Informe de cuatrienio 1995-1998. Bogotá: COLCIENCIAS, 1998. 198 p.
19. COLCIENCIAS. Resultados e impacto de proyectos de innovación y desarrollo tecnológico - Algunos casos. Bogotá: Sistema Nacional de Innovación, 1997. 149 p.
20. Di TROCCHIO, Federico. Las mentiras de la ciencia - ¿Por qué y cómo engañan los científicos? Madrid: Alianza Editorial, 1998. 469 p.
21. DPN. Departamento Nacional de Planeación. Visión Colombia II centenario 2019. Bogotá: Grupo OP Gráficas S.A, 2007. 34 p. 22. ESCARDINO, Agustin. Reflexiones sobre la I+D, la universidad y las empresas Industriales. Madrid: Castelló de la Plana, 1995. 19 p.
23. FERRARO, Ricardo. Para qué sirve la tecnología: un desafío para crecer. Buenos Aires: Capital Intelectual, 1999. 125 p.
24. FORERO, Clemente y JARAMILLO, Hernan. The Access of Researchers from Developing Countries to International Science and Technology. International Social Science Journal, Vol. 171, No 54 (2002); pp. 129-140.
25. FRIEDMAN, Sharon y DUNWOODY, Sharon. Scientists and journalists - Reporting science as news. USA: American Association for the Advancement of Science, 1988. 333 p.
26. GALAGOVSKY, Lidia; BONÁN, Luisa y ADÚRIZ, Aritz. Problemas con el lenguaje científico en la escuela - Un análisis desde la observación de clases de ciencias naturales. En: Enseñanza de las ciencias, Vol. 16, No. 2 (1998); pp. 315-321.
27. GIBBONS, Michael; LIMOGES, Camille; NOWTNY, Helga; SCHWARTZMAN, Simon; SCOTT, Peter y TROW, Martin. La nueva producción de conocimiento - La dinámica de la ciencia y la investigación en las sociedades contemporáneas. Barcelona: Ediciones Pomares–Corredor, 1997. 235 p.
28. GIBBS, Wayt. Ciencia del Tercer Mundo. Investigación y Ciencia, No. 231 (1995); pp. 70-79.
29. GONZÁLEZ, Manuel. Aspectos Éticos de la investigación cualitativa. Revista Iberoamericana, No. 29 (2002); pp. 85-103.
30. HABERMAS, Junger. Ciencia y técnica como ideología. Buenos Aires: Tecnos, 2007. 181 p.
31. HUGHES, Thomas. Networks of Power - Electrification in Western Society 1880-1930. USA: The Johns Hopkins University Press, 1983. 474 p.
32. JACOBI, Daniel. La communication scientifique - Discours, figures, modèles. Francia: Presses Universitaires de Grenoble, 1999. 277 p.
33. JARAMILLO, Hernan y FORERO, Clemente. La Interacción entre el capital humano, el capital intelectual, y el capital social - Una aproximación a la medición de recursos humanos en ciencia y tecnología. Ricyt, Vol. 1 (2002); pp. 141-158.
34. KEMPA, Rafael. Students’ learning difficulties in science: Causes and possible remedies. Enseñanza de las Ciencias, Vol. 9, No. 2 (1993); pp. 119-128.
35. KUHN, Thomas. La estructura de las revoluciones científicas. México: FCE, 1990. 318 p.
36. LEDERMAN, Leon. The value of fundamental science. Scientific American, Vol. 251, No. 5 (1984); pp. 40-47
37. LIMA, Domingos y QUELUZ, Gilson. Tecnologia e a educação tecnológica - Elementos para uma sistematização conceitual. Revista Educação & Tecnología, Vol. 10, No. 1 (2005); pp. 19-28.
38. LOFFLER, Anne. Typologie des discours scientifiques - Deux approaches. Études de Linguistique appliqué, Vol. 51 (1993); pp. 8-20.
39. LÓPEZ, José y LUJÁN, José. Ciencia y tecnología en contexto social - Un viaje a través de la controversia. En: RODRÍGUEZ, Francisco; MEDINA, Rosa y SÁNCHEZ, Jesús (Eds.), Ciencia, tecnología y sociedad, Contribuciones para una cultura de la paz. España: Universidad de Granada (1997); pp. 203-222.
40. MELO, Jorge. Algunas consideraciones globales sobre «modernidad » y «modernización» en el caso colombiano. Análisis político, No. 10 (1990); pp. 23-35.
41. MESA, Darío. El espíritu científico de la cultura colombiana del siglo XX. Ciencia, Tecnología y Desarrollo, Vol. 4, No. 1 (1980); pp. 71-86.
42. MILLER, David. The Thirty Years War and the Galileo Affair. History of science, Vol. 46, No. 151 (2008); pp. 49-74.
43. MISIÓN DE SABIOS. Colombia - Al filo de la oportunidad. Presidencia de la República de Colombia, Colciencias. Bogotá: Tercer Mundo Editores. 1996. 119 p.
44. MOGOLLÓN, Guillermo. Paradigma científico y lenguaje especializado. Revele, Vol. 18, No. 3 (2003); pp. 5-14.
45. MOHL, Alexa. El aprendiz de brujo II - El alumno magistral. España: Editorial Sirio, 2004. 539 p.
46. MOIRAND, Sophie. Formes discursives de la diffusion des savoirs dans les medias. Sciences et medias, Vol. 21 (1997); pp. 33-44.
47. MOYA, Jesús. El lenguaje científico y la lectura comprensiva en el área de ciencias. España: Gobierno de Navarra, 2003. 68 p.
48. OBREGÓN, Diana. Batallas contra la lepra - Estado, medicina y ciencia en Colombia. Medellín: Editorial Universidad Eafit, 2002. 422 p.
49. OBREGÓN, Diana. Ciencia e historia de las ciencias. Ciencia, Tecnología y Desarrollo, Vol. 8, No. 1 (1984); pp. 57-68.
50. OMINAMI, Carlos. La Tercera Revolución Industrial - Impactos internacionales del actual viraje tecnológico. Buenos Aires: Grupo Editor Latinoamericano, 1986. 483 p.
51. PARRA, Ligia. Ciencia periférica y estudios sociales de la ciencia. Quark, No. 1 (1995); pp. 31-38.
52. PATARROYO, Manuel. Ciencia en Colombia - De la utopía a la realidad. International Microbiology, Vol. 1 (1998); pp. 89-91.
53. PRINCIPE, Lawrence. History of Science: Antiquity to 1700. London: Teaching Company, 2002. Audiobook.
54. QUINTAS, Paul; LEFRERE, Paul y JONES, Geoff. Knowledge management - A strategic agenda. Long range planning, Vol. 30, No. 3 (1997); pp. 385-491.
55. REGER, Gail y von WICHERT-NICK, David. A learning organization for R&D management. International Journal of Technology Management, Vol. 13, No. 7-8 (1997); pp. 796-817.
56. RODRÍGUEZ, Adolfo y ALVARADO, Hernán. Claves de la innovación social en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: CEPAL, 2008. 227 p.
57. ROTHWELL, Roy y ZEGVELD, Walter. Reindustrialization and technology. USA: Longman Group Limited, 1985. 282 p.
58. RUÍZ, Efraín. Algunas notas sobre la investigación csientífica en Colombia. Ciencia, Tecnología y Desarrollo, Vol. 5, No. 3 (1981); pp. 345-354.
59. SAFFORD, Frank. El ideal de lo práctico. Historia crítica, No. 2 (1989); pp. 137-139.
60. SAREWITZ, Daniel. Frontiers of illusion - Science, technology and the politics of progress. New York: Temple University Press, 1996. 256 p.
61. SERNA, Edgar. Social Control for Science and Technology. In Larrondo-Petrie, Marina (Ed.), Proceedings 10th Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology LACCEI’ 12, paper 35. 2012.
62. SNYDER, Llana. Alfabetismos Digitales - Comunicación, innovación y educación en la era electrónica. España: Aljibe, 2004. 250 p.
63. TORO, Juan; CAMPO, Rodrigo y MYERS, Ride. Educational research capacity - The Colombian case. USA: Educational Research Review and Advisory Group, 1979. 279 p.
64. TORRES, Jaime y SALAZAR, Luz. Introducción a la historia de la ingeniería y de la educación en Colombia. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2002. 457 p.
65. URICOECHEA, Fernando. La institucionalización de la práctica científica en Colombia. Ciencia, Tecnología y Desarrollo, Vol. 8, No. 1 (1984); pp. 39-56.
66. URRÁ, Marcelo. La ciencia y los científicos - Una perspectiva psicológica de Rubén Ardila. Revista Interamericana de Psicología, Vol. 40, No. 1 (2006); pp. 137-138.
Downloads
Published
2017-06-30
Issue
Section
Articles
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
A review of the pr ocess of science, technology, and innovation. (2017). Entramado, 9(1), 172-187. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/entramado/article/view/3451