Public Accounting, between positive law and self-regulation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2022v20n37.9714

Keywords:

convergence, critical thinking in accounting, fallacies, international standards, paradoxes

Abstract

This text intends to present a critical view of the process of adoption of international standards for the Accounting profession in Colombia, identifying the main problems incorporated and the consequences derived from the process, considering questionable aspects such as the role of self-regulation in a Social State of Law, but also some elements on the effects on the quality of information and the quality of professional practice.

 

The work method used is based on critical analysis of the process, anchored in hermeneutic practices, especially legal, which allowed the identification of perverse effects on the national legal structure and the creation of uncertainty scenarios for the professional practice, which requires urgent rectifications that should be the reason for governmental decisions aimed at the construction of legal security, autonomy of the legal jurisdictions avoiding problems of non-observance of the constitutional organization such as the one that determines that in times of peace only the Congress of the Republic can modify the tax structures, a rule that is threatened today because the bases of determination of taxes and withholdings can be modified by the adoption of rules or frameworks of self-regulation issued by foreign private entities. 

The conclusions obtained refer to the identification of conditions for the construction of anomie in regulation and professional practice, the deinstitutionalization of the social rule of law and the need for social and professional actions to rebuild the threatened institutionality as a factor for the construction of trust and regulatory stability in business and professional practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rafael Franco-Ruiz, Grupo de investigación “Constructores Contables”, Universidad Libre, Bogotá, Colombia

    Contador público, Universidad Libre, Bogotá; magíster en Administración Económica y Financiera,  Universidad Tecnológica de Pereira; docente investigador, Universidad Libre; Grupo de investigación “Constructores Contables”.  rafael.framcor@unilibre.edu.co https://scholar.google.es/citations?user=AZNykBwAAAAJ&hl=es; https://orcid.org/0000-0002-9532-8927; https://unilibre.academia.edu/RafaelFranco; https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000594938

  • Liliam Betancur Jaramillo, Grupo de investigación “Gestión, Organizaciones y Sociedad, GoyS”, Universidad Libre, Bogotá, Colombia

    Contadora pública, Universidad de Antioquia, Medellín (Colombia); magíster en Contabilidad,  Universidad de Medellín; docente investigadora, Grupo de investigación “Gestión, Organizaciones y Sociedad, GoyS”. liliam.betancurj@unilibre.edu.co https://scholar.google.es/citations?user=yvdc7R4AAAAJ&hl=es; https://orcid.org/0000-0003-4148-8463; https://independent.academia.edu/LiliamBetancurJaramillo; https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000967939

  • Edison Fredy León Paime, Facultad de Ciencias Económicas, Administrativas y Contables, Universidad Libre, Bogotá, Colombia

    Contador público, Universidad Nacional de Colombia; magíster en Investigación Social e Interdisciplinaria, Universidad Distrital Francisco José de Caldas; doctor en Educación, Universidad Distrital Francisco José de Caldas; director del Centro de Investigaciones, Facultad de Ciencias Económicas, Administrativas y Contables, Universidad Libre, Bogotá; Grupo de investigación “Constructores Contables”;  edisonf.leonp@unilibre.edu.co; https://scholar.google.es/citations?user=h-NE-ncAAAAJ&hl=es; https://orcid.org/0000-0002-4941-9668 https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000501832

References

ANDI (2015). Estrategia para una nueva industrialización. ANDI. https://www.andi.com.co/Uploads/Estrategia%20para%20una%20nueva%20industrializacion.pdf

Banco Santander S.A. (2021). Informe de auditoría, Cuentas Anuales, e Informe de Gestión correspondientes al ejercicio anual terminado el 31 de diciembre de 2020. https://www.santander.com/content/dam/santander-com/es/documentos/informe-financiero-anual/2021/ifa-2021-informe-financiero-anual-individual-es.pdf

Bolsa de Valores de Colombia (septiembre 1, 2022). Listado de emisores. https://www.bvc.com.co/pps/tibco/portalbvc/Home/Empresas/Listado+de+Emisores

Coca-Cola FEMSA (2021). Estados financieros. https://coca-colafemsa.com/wp-content/uploads/2021/03/KOF_Estados_Financieros-2020_Final.pdf

Código de Comercio [Cód. de C.] (1971). (Colombia). Obtenido el 15 de marzo de 2022. Disponible en: https://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/1833376

Consejo de Estado (2017). Radicación número 11001-03-06-000-2016-00072-00(2292). http://www.consejodeestado.gov.co/documentos/boletines/242/11001-03-06-000-2016-00072-00.pdf

Consejo Nacional de Política Económica y Social [CONPES 3816] (2014). Departamento Nacional de Planeación (Colombia). Obtenido el 5 de marzo de 2020. Disponible en: https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/Econ%C3%B3micos/3816.pdf

CNCP (2022, 20 de septiembre). Derecho de petición dirigido al presidente de la Republica. https://www.concp.co/wp-content/uploads/2022/09/Radicado-DERECHO-DE-PETICION-PRESIDENCIA-DE-LA-REPUBLICA.pdf

CTCP (s.f.) Compilación normativa. https://www.ctcp.gov.co/publicaciones-ctcp/compilaciones-normativas

Constitución Política de Colombia [Const. P.]. (1991). Colombia. Obtenido el 1 de septiembre de 2021. https://www.corteconstitucional.gov.co/inicio/Constitucion%20politica%20de%20Colombia%20-%202015.pdf

Datosmacro.com (2021a). Colombia – Exportaciones de mercancías. https://datosmacro.expansion.com/comercio/exportaciones/colombia

Datosmacro.com (2021b). Colombia – Importaciones de mercancías. https://datosmacro.expansion.com/comercio/importaciones/colombia

Datosmacro.com (2022). PIB de Colombia. https://datosmacro.expansion.com/pib/colombia

Decreto 3567/11, septiembre 26, 2011. Presidencia de la República (Colombia). Obtenido el 22 de febrero de 2022. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=67197

Decreto [DUR] 2420/15, diciembre 14, 2015. Ministerio de Comercio, Industria y Turismo (Colombia). Obtenido el 20 de enero de 2022. https://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/30030273

Franco, R. (2020). Las teorías del control y evaluación organizacional independiente. Criterio Libre 18(32), 71-107. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/criteriolibre/article/view/7112/6249

Field, H. (2008). Saving Truth From Paradox. Oxford University Press. https://oxford.universitypressscholarship.com/view/10.1093/acprof:oso/9780199230747.001.0001/acprof-9780199230747.

Grady, P. (1977). Inventario de los principios de contabilidad. Instituto Mexicano de Contadores Públicos.

Han, Byung-Chul (2013). La sociedad de la transparencia. Atamansha.

Hansen, H. (2002). The Straw Thing of Fallacy Theory: The Standard Definition of 'Fallacy'. Argumentation, 16(2), 133–155. https://doi.org/10.1023/A:1015509401631

IFAC (2022, 6 de septiembre). IFAC's Action Plan for Fighting Corruption and Economic Crime. https://www.ifac.org/knowledge-gateway/building-trust-ethics/publications/ifacs-action-plan-fighting-corruption-and-economic-crime

IFRS Foundation (s.f.a.) IFRS Standards Navigator. https://www.ifrs.org/issued-standards/list-of-standards/

IFRS Foundation (s.f.b.) SASB Standards. https://www.ifrs.org/issued-standards/sasb-standards/

ISAR (s.f.) Normas Internacionales de Contabilidad y Presentación de Informes. https://isar.unctad.org/

IVSC (s.f.) Estándares. https://www.ivsc.org/standards/

Jeppesen, K. & Liempd, D. (2015). El valor razonable y la conexión perdida entre contabilidad y auditoría (trad. Catherine Moreno-Rojas y Jesús

Alberto Suárez-Pineda; revisión técnica de Rafael Franco-Ruiz). Rev. Cient. Gen. José María Córdova 13(16), 135-172. https://revistacientificaesmic.com/index.php/esmic/article/view/35/452

Kelsen, H. (2009). Teoría pura del derecho. (4ª ed.) Eudeba. https://bibliotecavirtualceug.files.wordpress.com/2017/05/libro-teoria-pura-del-derecho-hans-kelsen.pdf

Ley 1314/09, julio 13, 2009. Diario Oficial [D.O.]: 47409. (Colombia). Obtenido el 1 de septiembre de 2021. https://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Leyes/1677255

Ley 2195/22, enero 18, 2022. Diario Oficial [D.O.]: 51921 (Colombia). Obtenido el 13 de marzo de 2022. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_2195_2022.html

Ley 2198/22, enero 25, 2022. Diario Oficial [D.O.]: 51928 (Colombia). Obtenido el 13 de marzo de 2022. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_2198_2022.html#:~:text=Leyes%20desde%201992%20%2D%20Vigencia%20expresa%20y%20control%20de%20constitucionalidad%20%5BLEY_2198_2022%5D&text=Por%20el%20cual%20se%20establecen,y%20se%20dictan%20otras%20disposiciones.

OCDE (2012). Recomendaciones del consejo sobre políticas y gobernanza regulatoria. https://www.oecd.org/governance/regulatory-policy/Recommendation%20with%20cover%20SP.pdf

Orrego, C. (2020). Filosofía: conceptos fundamentales. Una nueva introducción al pensamiento crítico. Universidad Nacional Autónoma de México. https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/13/6166/48a.pdf

Poder Jurídico (2022, 8 de agosto). SCJ establece que el Estado no está obligado a cumplir las Normas Internacionales de Información Financiera. https://poderjudicial.gob.do/scj-establece-que-el-estado-no-esta-obligado-a-cumplir-las-normas-internacionales-de-informacion-financiera/#:~:text=Mediante%20sentencia%20n%C3%BAmero%20SCJ%2DSR,un%20precedente%20firme%20y%20constante

Redacción del Heraldo.co (2014, 02 de junio). Pequeñas empresas en alerta por nuevas normas financieras. Acopi solicita al Minhacienda que las NIIF solo sean obligatorias para las micro, pequeñas y medidas empresas que exporten. https://www.elheraldo.co/economia/pequenas-empresas-en-alerta-por-nuevas-normas-financieras-154496

Resolución 102995/15, diciembre 30, 2015. Superintendencia de Industria y Comercio (Colombia). Obtenido el 28 de enero de 2022. http://visordocs.sic.gov.co/documentos/Docs029/docs27/2015/2015102995RE/2015102995RE0000000001.PDF?928

Ronchetti, F. (2006). La doctrina como fuente real del derecho. Cartapacio de Derecho, (11), 1-10. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5028500.pdf

Ruiz-Vallejo, G. (2008). Las normas internacionales de contabilidad y la contabilidad creativa. Cuadernos de contabilidad 9(24), 251-301. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuacont/article/view/3250

Uscatescu, J. (1973). Teoría de la información, Estudios Políticos, (197), 53-74. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1709865

Villanueva, L. (2014). La división de poderes: teoría y realidad. En H. Vázquez (coord.), Cátedra nacional de derecho Jorge Carpizo. Reflexiones constitucionales. 1ª. ed., 149-186. Instituto de Investigaciones Jurídicas, UNAM. http://ru.juridicas.unam.mx/xmlui/handle/123456789/12530

Villar, L. (2007). Estado de derecho y Estado social de derecho. Derecho del Estado, (20), 73-96. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3400539.pdf

Zapata, A. (2012). Gobernabilidad monetaria y financiera internacional. Contribución al estudio de los instrumentos del derecho monetario y financiero internacional. Universidad Externado de Colombia.

Zuleta, Estanislao (2004). Elogio de la dificultad. Praxis pedagógica, 4(5). https://revistas.uniminuto.edu/index.php/praxis/article/view/1380/1315

Published

2022-10-30 — Updated on 2023-01-24

Versions

How to Cite

Public Accounting, between positive law and self-regulation. (2023). Criterio Libre, 20(37), e269714. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2022v20n37.9714 (Original work published 2022)