Environmental taxes in developed countries: the bet of colombian legislation
DOI:
https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2019v17n30.5825Keywords:
carbon tax, Colombian tax system, environment, environmental taxes, tax on plastic bagsAbstract
This article proposes to compare the Colombian tax system against countries that involve environmental taxes at the tax level, seeking to provide the most efficient and appropriate regulation for our country. Apart from the compensation and compensatory rates created in 1993 and the environmental surcharge in addition to the property tax, our country began to implement the “national consumption tax on plastic bags” and the “national carbon tax” in response to the study on the effectiveness of the taxes, fees, contributions and other existing charges for the preservation and protection of the environment requested by law 1607 of 2012. A new era of extrafiscalidad of tribute in the current Colombian tax system begins, so that both taxes are created to discourage some pattern of consumption, thus, the carbon tax seeks to reduce the use of fossil fuels and encourage technological improvements for more efficient use, and the tax on plastic bags was created with the purpose of changing the behavior of the citizen by not asking for plastic bags in supermarkets, in search of the protection of the environment.
The Colombian tax system has a series of fiscal instruments focused on the care of the environment, the regulations are scattered and present difficulties in shaping an environmental tax system. The Latin American tax systems contain some environmental tributary figures but the complexity and ineffectiveness of these measures are evidenced, which have been complemented by sanctioning norms to the polluting activities. In Colombia, an evaluation of the economic model and the impact on income generating activities and their effect on the care and preservation of the environment must be carried out
Downloads
References
AMARELLA, Eastmond Spencer (2015). Impuestos verdes. Una comparación entre México y Brasil. Revista Contaduría Pública. Instituto Mexicano de Contadores Públicos. http://contaduriapublica.org.mx
ANGEL FERNANDEZ, Rubio Legrá (2008). El Derecho ambiental en Estados Unidos. Energía y Tú. Conciencia Energética, respeto Ambiental. No. 43. Julio-septiembre. ISSN 1028-9925. Cuba. http://www.cubasolar.cu/Biblioteca/energia/Energia43 /Energia43.htm
Centro Cultural de Hispanohablentes de Amsterdam. Impuestos mediambientales. Blogspot:http:// hispanohablantes-bimpuestos.blogspot.com. co/2011/02/impuestos-medioambientales.html
Centro de Estudios de las Finanzas Públicas (2015). Impuestos Ambientales en México y en el mundo. Obtenido de: http://www.cefp.gob.mx/publicaciones/nota/ 2015/enero/ notacefp0022015.pdf
CEPAL (2001). Tributación Ambiental, macroeconomía y medio ambiente en América Latina: aspectos conceptuales y el caso de Brasil. Macroeconomía del desarrollo. NU. CEPAL. División de Desarrollo Económico, Editorial CEPAL, 46 pp.
Doblefila (2015). La Union Europea comienza a plantear las tasas verdes al transporte. Obtenido de: http://www.doblefila.org/ actualidad/la-ue-comienza-a-plantear-las-tasas- verdes-al-transporte
ENRIQUE Rebolledo (2014). Blogspot: Letras Libres. De los países que pertenecen a la OCDE, México resultó ser el país que menos recauda en términos de impuestos ambientales.Obtenido de: http://www.letraslibres.com/blogs/blog-de-creacion/economia-ambiental-subsidios-e-impuestos-ambientales-para-que
European Environment Agency (1996). ENVIRONMENTAL TAXES. Implementation and Environmental Effectiveness. Copenhagen. Luxemburg. 64 pp.
GABRIELA Romero Barrón (2005). Tesis: Protocolo de Kioto: alianza global para la protección ambiental y la importancia de la participación de Estados Unidos. Universidad de Las Américas. Puebla. Cholula, Puebla, México, 9
de mayo. http://catarina.udlap.mx/u_dl_a/tales/documentos/lri/romero_b_g/portada.html
GABRIEL, Fernadez Espejel (2014). Impuestos verdes: Su impacto ambiental. Creación de mercados y tendencias en política ambiental. Documento de Trabajo, núm. 162, enero. Centro de Estudios Sociales y de Opinión Pública de la Cámara de Diputados, LX Legislatura.México.
Gaceta Ecológica (2000). Impuestos ambientales en la Unión Europea. Su evolución reciente. Gaceta Ecológica, núm. 57, trimestral, 14-22. Secretaría de Medio Ambiente y
Recursos Naturales. Distrito Federal, México. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=53905702
JACQUES, Malherbe (2011). ¿Cómo considera Bélgica la tributación medioambiental? Instituto Peruano de Derecho Tributario. Revista 51, abril.
JEAN PHILIPPE, Barde (2004). Reformas Tributarias Ambientales en los Países de la OCDE. II Taller regional de Politica Fiscal y medio ambiente, 8-11.
MARCELA, Astudillo M. (2010). Ponencia: L tributación con fines ambientales en México. Universidad Nacional Autónoma de México - Instituto de Investigaciones Económicas.
MORENO ARELLANO, Graciela y otros (2002). Impuestos Ambientales. Lecciones en países de la OCDE y experiencias en México. México, D.F.: Editorial y Tipografía Raul Marco del Pont Lalli, 21, 48, 51,52 y 58.