This is an outdated version published on 2024-06-24. Read the most recent version.

THE ENTREPRENEURIAL INITIATIVE OF THE UNDERGRADUATE STUDENTS OF THE CITY OF VILLAVICENCIO IN COLOMBIA

Authors

  • Tania Valentina Cortes Aristizábal Administradora de Empresas, Universidad de los Llanos, Villavicencio, Colombia. Semillerista. Semillero de Investigación Emprendimiento, Evolución y Sostenibilidad Empresarial (2E.S.E.) https://orcid.org/0000-0002-7021-1394
  • Nicolas Prieto Aguirre Administrador de Empresas, Universidad de los Llanos, Villavicencio, Colombia Semillerista. Semillero de Investigación Emprendimiento, Evolución y Sostenibilidad Empresarial (2E.S.E.). Universidad de los Llanos, Villavicencio, Colombia. Grupo de Investigación Estudios en Sostenibilidad Urbana y Empresarial (SUyE) https://orcid.org/0000-0002-5135-1498
  • Guillermo Alejandro Quiñonez Mosquera Administrador de Empresas, Universidad Cooperativa de Colombia, Villavicencio, Colombia. Especialista en Docencia Universitaria, Universidad Cooperativa de Colombia, Bogotá, Colombia. Master in Business Administration, ISEAD, Madrid, España. Magister en Dirección y Administración de Empresas. Universidad Pedagógica y Pedagógica de Colombia, Tunja, Colombia. Profesor Asistente, Universidad de los Llanos, Villavicencio, Colombia. Coordinador Semillero de Investigación Emprendimiento, Evolución y Sostenibilidad Empresarial (2E.S.E.). Líder Grupo de Investigación Estudios en Sostenibilidad Urbana y Empresarial https://orcid.org/0000-0002-3996-657X

DOI:

https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2024v22n40.11786

Keywords:

entrepreneurial intention, female, undergraduate students, factorial analysis, entrepreneurship

Abstract

This study aims to comprehend the entrepreneurial drive of university students in departamento del Meta, recognizing entrepreneurship as a pivotal factor for economic growth and development, the study also acknowledges the significance of women entrepreneurship. The latter has gained momentum through female business empowerment, reducing the disparity between genders in establishing companies.

The primary goal is to determine the level of entrepreneurial initiative among undergraduate female university students in Villavicencio. This is achieved by characterizing and describing entrepreneurial initiatives and establishing levels to determine the position of the chosen population.

The research employs a descriptive and quantitative exploratory approach with a sample of 626 cisgender women undergraduate students. The instrument used is validated, with a Cronbach's Alpha of 0.82, and the database developed by the project is utilized to apply the form.

The study discovered that the most influential motivation for entrepreneurship is profitability or financial freedom, with an average rating of 5 out of 7. Hypotheses on the existing differences were tested through the Mann-Whitney U test.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta Véliz, M., Villacís Aveiga, W. H., & Jiménez Cercado, M. E. (2017). Factores que conforman la intención emprendedora de estudiantes de la Universidad de Guayaquil. Dominio de las Ciencias, 3(3), 1116-1146. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6244045

Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179-211.

Ajzen, I. (2002). Residual Effects of Past on Later Behavior: Habituation and Reasoned Action Perspectives. Personality and Social Psychology Review, 6(2), 107–122. https://doi.org/10.1207/S15327957PSPR0602_02

Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American psychologist,37(2), 122-147. https://www.redalyc.org/pdf/646/64631418008.pdf

Bandura, A. (1997). Autoeficacia: El ejercicio del control. Nueva York: WH Freeman.

Bucardo Castro, M.A.A. Saavedra García, M.L. y Camarena Adame, M.E. (2015). Hacia una comprensión de los conceptos de emprendedores y empresarios. Suma de Negocios, 6(13), 98-107. , Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3019399

Cassar, G., & Friedman, H. (2009). Does Self-Efficacy Affect Entrepreneurial Investment? Strategic Entrepreneurship Journal, 3(3), 241-260.http://dx.doi.org/10.1002/sej.73

Coon, D. (2004). Introduction to Psychology (9th ed). Minneapolis: West Publishing Company

Global Entrepreneurship Monitor - GEM (capítulo Colombia). (2020). Dinámica de la actividad empresarial en Colombia. https://www.gemconsortium.org/le/open?leId=50496

GEM Colombia. (2007). Principales motivaciones para emprender. https://www.larepublica.co/empresas/razones-por-las-cuales-los-emprendedores-deciden-empezar-un-negocio-3154199#:~:text=En%20el%20marco%20de%20este,”%20y%2031%2C7%25%20de

Jiang, H., Xiong, W., & Cao, Y. (2017). Research on the mechanism of entrepreneurial education quality, entrepreneurial self-efficacy and entrepreneurial intention in social sciences, engineering and science education. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 13(7), 3709-3721. doi: 10.12973/eurasia.2017.00754ª

Kautonen, T., van Gelderen, M., & Fink, M. (2015). Robustness of the Theory of Planned Behavior in Predicting Entrepreneurial Intentions and Actions. Entrepreneurship Theory and Practice, 39(3), 655–674. https://doi.org/10.1111/etap.12056

Krauss Delorme, C., Bonomo Odizzio, A., & Volfovicz León, R. (2018). Modelo predictivo de la intención emprendedora universitaria en Latinoamérica. Journal of technology management & innovation, 13(4), 84-93. https://doi.org/10.4067/S0718-27242018000400084

Krueger, N. & Brazeal, D. (1994). Entrepreneurial potential and potential entrepreneurs. Entrepreneurship theory and practice, 18(3), 91-104.

Laguía González, A., Jaén, I., Topa, G., & Moriano, J. (2019). University environment and entrepreneurial intention: The mediating role of the components of the theory of planned behaviour / El entorno universitario y la intención emprendedora: el papel mediador de los componentes de la teoría de la acción planificada. Revista de Psicología Social, 34(1), 137-167. https://doi.org/10.1080/02134748.2018.1542789

Organización Internacional del Trabajo – OIT. (2019). Más allá del techo de cristal: por qué las empresas necesitan a las mujeres en puestos directivos. InfoStories. https://www.ilo.org/infostories/es-ES/Stories/Employment/beyond-the-glass-ceiling#benets

Palma-Ruiz, J. M., Serrano, A., & López-Fernández, M. (2015). Factores explicativos de la intención emprendedora relacionados al individuo y al soporte institucional y social de su entorno: Un estudio comparativo entre estudiantes universitarios del Tecnológico de Monterrey en México y la Universidad de Cantabria en España. 9, 78-91.

Periódico Portafolio. (2019). Las mujeres emprenden porque quieren, los hombres porque lo necesitan. https://www.portafolio.co/negocios/emprendimiento/radiograa-de-la-mujer-colombiana-en -el-emprendimiento-527234

Postigo, G. (2021). Medición de los Rasgos Psicológicos de la Persona Emprendedora. [Tesis de trabajo de grado doctoral], Universidad de Oviedo. https://digibuo.uniovi.es/dspace/bitstream/handle/10651/63326/TD_AlvaroPostigoGutierrez%28abierto%29.pdf?sequence=3

Proyecto GUESSS COLOMBIA 2018-2019-El espíritu emprendedor de los estudiantes en Colombia. https://www.guesssurvey.org/resources/nat_2018/GUESSS_Report_2018_Colombia.pdf

Rauch, A., & Frese, M. (2007). Let’s put the person back into entrepreneurship research: A meta-analysis on the relationship between business owners’ personality traits, business creation, and success. European Journal of Work and Organizational Psychology, 16(4), 353- 385. https://doi.org/10.1080/00273171.2012.715555

Rodríguez, C. A., & Prieto Pinto, F. A. (2009). La sensibilidad al emprendimiento en los estudiantes universitarios: Estudio comparativo Colombia-Francia. Innovar, 19, 73-89. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0121-50512009000400007&script=sci_abstract&tlng=fr

Sánchez-Torné, I., Pérez-Suárez, M., García-Río, E., & Baena-Luna, P. (2021). ¿Cómo influye el género en la Intención Emprendedora? Un análisis del estudiantado universitario. Revista de Investigación Educativa, 39(2), Article 2. https://doi.org/10.6018/rie.428451

Serrano, M. H. G., Valantine, I., Campos, C. P., Berenguer, S. A., Moreno, F. C., & Hervás, J. J. C. (2016). The influence of gender and academic training in the entrepreneurial intention of physical activity and sport sciences students. Intangible Capital, 12(3), 759-788. Scopus. https://doi.org/10.3926/ic.783

Soria-Barreto, K., Zuniga-Jara, S., & Ruiz-Campo, S. (2016). Entrepreneurial Education and Intention in University Students: A Case of Study. Formación universitaria, 9(1), 25-34. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000100004

Valencia , A., Montoya , I., & Montoya, A. (2016). Intenciones emprendedoras de estudiantes universitarios: un estudio bibliométrico. Intangible capital , 881-922. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5663338

Valencia Beltrán, J. D., Valencia Arias, A., & Montaño Arias, W. M. (2013). Percepciones de la formación para el emprendimiento en los estudiantes universitarios. Actualidades Pedagógicas, 0(62), 143-164. https://doi.org/10.19052/ap.2418

Wood, R. E., Mento, A. J., & Locke, E. A. (1987). Task com- plexity as a moderator of goal effects: A meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 72, 416-425

Downloads

Published

2024-06-24

Versions

How to Cite

THE ENTREPRENEURIAL INITIATIVE OF THE UNDERGRADUATE STUDENTS OF THE CITY OF VILLAVICENCIO IN COLOMBIA. (2024). Criterio Libre, 22(40), 1-16. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2024v22n40.11786