A student perspective on learning environments in accounting discipline

Authors

  • Gabriela María Farías Martínez
  • Margarita Betancourt Guerra
  • Roberto Elizondo Cantú

DOI:

https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2016v14n25.1038

Keywords:

Accounting, Learning environments, Students.

Abstract

The current investigation describes an educational experience, focused on the diverse learning environments of the accounting discipline and the teacher’s role in each of them. Presenting the results of the study of a case performed in specialty courses of the public accounting degree bonded to the professional practice. For the development of this investigation, the research tools implemented were profound interviews, observation and analysis of documents for the obtaining of data related to the categories of formative process, learning environments and student’s role. Indicating the results, the importance of the relationship in the formative process, the need of open, collaborative and innovating learning areas, and the need of a teacher that assumes various roles. Emphasizing that the student must recognize the university as a formative space to make mistakes, ask and learn, being this a facility that he does not possess entirely in a professional environment in which he is evaluated based on his efficiency and effectiveness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AICPA (2011). The CPA Vision Project 2011 and Beyond. AICPA, recuperado de: http://www. aicpa.org/research/cpahorizons2025/ cpavisionproject/downloadabledocuments/ cpavisionproject_finalreport.pdf

AIC (s.f.) Breve Historia de la AIC. Recuperado el 17 de septiembre de 2016, de: http://www. contadores-aic.org/index.php?node=920

Albrecht, W.; Stevey Sack, Robert J. (2000). Accounting Education: Charting the Course Through a Perilous Future. Sarasota, FL: American Accounting Association.

Alvarez, I., y Guasch, T. (2006). Diseño de estrategias interactivas para la construcción del conocimiento profesional en entornos virtuales de enseñanza y aprendizaje. RED: Revista de Educación a Distancia, año V, núm. 14. Recuperado el 7 de septiembre de 2010, de: http://www.um.es/ead/ red/14/alvarez_guasch.pdf

Badia, A. (2006). Ayuda al aprendizaje con tecnología en la educación superior. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, vol. 3, núm. 2, 5-19.

Barsky, N.; Catanach, A., & Koslowski, B. (2003). Creating strategic responses to critical risks facing accounting education Issues in Accounting Education. En: Accounting Education, vol. 18, núm. 4, 445-462.

Bautista, A. (2007, mayo-agosto). Alfabetización tecnológica multimodal e intercultural. Revista Educación, núm. 343, 589-600.

Behar, R. y Grima, P. (2001). Mil y una dimensiones del aprendizaje de la estadística. Estadística Española, 43(148), 189-207.

Bonner, S. (1999). Choosing teaching methods based on learning objectives: An integrative framework. Issues in Accounting Education.

Buzón, O. (2005). La incorporación de plataformas virtuales a la enseñanza: una experiencia de formación on-line basada en competencias. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, vol. 4, núm. 1, 77-98.

De Agüero, M. (2001). La formación de administradores y contadores en un nuevo Contexto. Revista Contaduría y Administración, 15-36.

Cleary, Yvonne, & Marcus-Quinn, Ann (2008). Using a Virtual Learning Environment to Manage Group Projects: A Case Study. International Journal on ELearning, vol. 7, núm. 4, 603-621.

Churyk, N., & Mantzke, K. (2005). The ComputerBased CPA Exam. CPA Journal, vol. 75, núm. 7, 60-62.

Cleary, Y., & Marcus-Quinn, A. (2008). Using a virtual learning environment to manage group projects: A case study. International Journal on Elearning, vol. 7, núm. 4, 603-621.

Coll, C.; Rochera, M.; Mayordomo, R., y Naranjo, M. (2007). Evaluación continua y ayuda al aprendizaje. Análisis de una experiencia de innovación en educación superior con apoyo de las TIC. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 5(3), 783-804.

Coll Salvador, C.; Rochera Villach, M. J.; Mayordomo Saíz, R. M. et al. (2007).

Evaluación continua y ayuda al aprendizaje. Análisis de una experiencia de innovación en educación superior con apoyo de las TIC. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, núm. 13, vol. 5 (3), 783-804.

De Agüero, M. (1999). Un punto de vista sobre los conocimientos del contador Público. Revista de Contaduría y Administración, 81-87.

De Agüero Aguirre, Mario (2008). El reto de la formación profesional de los administradores. Contaduría y administración (225), 121- 143. Recuperado en 16 de septiembre de 2016, de: http://www.scielo.org.mx/ scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186- 10422008000200007&lng=es&tlng=es

Díaz B., F., y Hernández, R., G. (1999). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: Mc-Graw-Hill.

Evers, F.; Rush, J. & Berdrow, I. (1999). The Bases of Competence. Skills for Lifelong Learning and Employability. San Francisco, EE. UU.: Jossey-Bash.

Farías Martínez, G. M. (2010). Espacios de aprendizaje en educación superior: de la profesionalización a la innovación para la transformación social. Revista Apertura, 2(2).

Farías Martínez, Gabriela, y Montoya del Corte, Javier (2009). Gestión de un entorno virtual de aprendizaje para el desarrollo de competencias profesionales interculturales: una experiencia de educación superior entre México y España. Apertura, núm, 1, vol. 1.

Guba, E., y Lincoln, Y. (2000). Paradigmas en competencia en la investigación cualitativa. Denman, C.; Haro, J.A. (comps.), Por los rincones. Antología de métodos cualitativos en la investigación social. Sonora, México: Colegio de Sonora, 113-145.

Guitert, M.; Romeu, T., y Pérez-Mateo, M. (2007). Competencias TIC y trabajo en equipo en entornos virtuales. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, vol. 4, núm. 1, 1-12.

International Federation of Accountants (2014). International Education Standards. Web, recuperado el 3 de mayo del 2015, de: http://www.ifac.org

IFAC (2015). 2014 Handbook of International Education Pronouncements. Recuperado en septiembre 16, 2016, de: https://www.ifac. org/publications-resources/2015-handbookinternational-education-pronouncements

IIA (2015). Global Technology Audit Guides. Recuperado en septiembre 14, 2016, de: https://na.theiia.org/standards-guidance/ topics/Pages/Information-Technology.aspx

Hocking y Hockgn (2009). An answer to the AICPA core competencies challenge. Journal of Instructional Pedagogies. Recuperado el 3 de mayo de 2015, de: http://www.aabri. comwww.aabri.com/manuscripts/09278. pdf

Intermediate accounting. Issues in accounting education, vol. 13, núm. 4, 833-850. Kerlinger, F. N., y Lee, H. B. (2002). Investigación del comportamiento. México: McGraw-Hill.

Lewis, J.; Coursol, D., & Wahl, K. H. (2000). Electronic portfolios in counselor education. Cybercounseling and Cyberlearning: Strategies and resources for the millennium, 171-183.

Marzano y Kendall (2007). The new taxonomy of educational objectives. California, Estados Unidos: Corwin Press, 2007. 2a ed.

Merriam, S. (1989). Case study research in education. San Francisco: Jossey-Bass Inc.

Miller, W., & Becker, D. (2010). Why are accounting professors hesitant to implement IFRS? CPA Journal, vol. 80, núm. 8, 63–70.

Moreno Olivos, T. (2009). Competencias en Educación Superior: un alto en el camino para revisar la ruta del viaje. Perfiles Educativos, vol. XXXI, núm. 124, 69-92. Recuperado el 28 de mayo de 2010, de: http:// redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed. jsp?iCve=13211178006

Nie, Ping; Collins, Allison B., & Wang, Shanping (2013). China's Progress with IFRS Convergence: Interviews with Chinese Professors. Accounting Education, vol. 28, núm. 2, 277-290.

Peñaloza, J., y Vargas, C. (2006). ¿Qué debe cambiar en el aprendizaje de la Estadística en las ciencias del comportamiento? Trabajo presentado en las XIV Jornadas y II Encuentro Internacional de la Asociación Española de Profesores Universitarios de Matemáticas para la Economía y la Empresa - ASEPUMA. Recuperado de: http://www.uv.es/asepuma/ XIV/comunica/41.pdf

Pope, M. A. (2000). Brief history of career counseling in the United States. The Career Development Quarterly, núm. 48, 194-211.

Rivas, M. (2000). Concepto de innovación educativa. Innovación educativa, teoría, procesos y estrategias, 17-36. Madrid: Síntesis.

Schober, B.; Wagner, P.; Reimann, R., et al. (2008). Vienna E-Lecturing: Learning how to learn self-regulated in an Internet-Based Blended Learning Setting. International Journal on ELearning, vol. 7, núm. 4, 703-723.

Sevillano, A. (2008). Una reflexión sobre los sistemas de Evaluación presentes y los cambios futuros de la contabilidad en los estudios de Economía y Empresa en la Universidad Española. Innovación docente, tecnologías de la información y la comunicación e investigación. Caminando hacia Europa. España: Universidad de Zaragoza.

Stake (2005). Investigación con Estudio de Casos. Madrid: Editorial Morata.

Tobón, Sergio (2007). Formación basada en competencias. Madrid: ECOE Ediciones.

Tojar, J. C. (2006). Investigación cualitativa: comprender y actuar. Madrid: La Muralla.

Tudor, C. G.; Gheorghe, M.; Oancea, M., & Sova, R. (2013). An analysis framework for defining the required IT&C competencies for the accounting Profession. Accounting and Management Information Systems, 12(4), 671-696. Recuperado en enero 16, 2016.

Yin, R. K. (1994). Case study research: Design and methods (2nd ed.) NewburyPark, CA: Sage Publications.

Záhorec, J.; Hašková, A., & Bílek, J. (2014). Impact of Multimedia Assisted Teaching on Students Attitudes to Science Subjects. Journal of Baltic Science Education, 361-380.

Downloads

Published

2016-07-01

How to Cite

A student perspective on learning environments in accounting discipline. (2016). Criterio Libre, 14(25), 107-132. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2016v14n25.1038